Att vara aspergare och kristen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kristen tro?

Inläggav nescio » 2015-11-11 17:36:28

Bella89 skrev:Du skämtar va?
Ja, men någon kristen som skrev bibelcitat överallt har väl stängts av tror jag?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Kristen tro?

Inläggav MsTibbs » 2015-11-11 17:47:21

Bella89 skrev:Är det någon här som är religiös eller troende? Jag vill gärna få kontakt med någon som är kristen. Det verkar av någon anledning vara ganska ovanligt när man har en diagnos.


Jag är kristen. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Kristen tro?

Inläggav supernova » 2015-11-11 17:55:21

Jag är kristen. Kontakta gärna mej :-)Happy
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Hadraniel » 2015-11-11 19:30:37

Bella89 skrev:Du skämtar va?

Tror faktiskt att det var menat halvt på allvar då jag har för mig att några på forumet har blivit det på grund av att de spammat bibelcitat i varenda tråd de kommit åt oavsett om de har haft någon relevans där eller ej. Fast då har de ju blivit bannade på grund av att de spammat och inte för att de är kristna såklart.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Att vara aspergare och kristen

Inläggav misshopeless » 2015-11-11 21:03:46

supernova skrev:1, Att det inte handlar så mycket om mig det här med tro utan om förtröstan. Att man kan ha en religion eller en relation med honom. Vi människor passar inte in i en religion eftersom vi inte är felfria men i en relation finns det kärlek.

2, Hoppas att du kommer vidare i din tro. Tänk på att det inte behöver handla så mycket om människor och gemenskap. Gud vet ju att du har Aspergers syndrom och att du behöver ha det på ett visst sätt i livet men det begränsar ju inte relationen med honom.

3, Sen gör man så mycket annat i Guds rike som inte NT are skulle kunna göra. Gud behöver oss Aspergare på jorden, är helt säker på det!!!


1, Att åter igen komma i kontakt med sin inre röst igen, jag är med, jag ofta förundrats över hur saker och ting helt plötsligt "löser sig" ibland. Eller att jag får ett oväntat flyt när jag kör fast och egentligen inte gjort så mycket av egen kraft. Jag tror att det finns "något" som hjälper mig men jag vet inte om jag är mogen att kalla det Gud.

2, Helt klart bra formulerat för att undvika fällor som svart-vitt tänk i religiösa sammanhang.

3, Om det finns en Gud som Måste han banne mej ha en plan med detta, varför annars sätta UFO:n på jorden?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Mountain_lion » 2015-11-11 22:47:13

Jag tror inte på någon ensam eller speciell religion. Jag anser att alla de stora världsreligionerna innehåller samma gud. Resten av innehållet har bara blivit "målat" i olika färger för att passa de olika kulturerna i de geografiska och historiska områdena bättre.
Jag tror att gud=kärlekens kärna och tror också att våra själar lever flera liv.

Men kristen kan jag inte kalla mig. Snarare anser jag mig kunna besöka alla trosbyggnader och känner mig hemma i dem alla. Kärleksbudet är universellt. :-)154
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Mike88 » 2015-11-28 3:13:44

Bella89 skrev:Du skämtar va?


Jag är troende. Universum och allt jordliv är alldeles för komplext och fint för att det ska ha skapats av en slump utan måste finnas någon övergripande tanke bakom, alltså en gud.
Mike88
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-11-22
Ort: Göteborg

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Toblerone » 2015-11-28 16:18:39

Ojoj... det kan vara svårt just som Aspergare. Om du tolkar ganska konkret, då kanske du har för höga ambitioner som du sedan inte kan leva upp till. Det kan ju skapa mycket stress. Jag tycker det kan vara bra att hitta en eller flera personer som är välinsatta och troende, så att du kan fråga dem och diskutera med dem. Då kan du få en bra idé hur mycket man verkligen måste omsätta det som står i bibeln eller det du hör.

Jag ser just att du diskuterat med Jehovas vittnen. Gör inte det! Man kommer ingen vart, de är extremister. Framför allt fokuserar de för mycket på oviktiga detaljer. Utgå snarare från dem viktigaste sakerna. T.ex. de som Ms. Tibbs har räknat upp. Vissa säger att även "bergpredikan" är viktig. Kanske hittar du speciella religionsforum? Men försök hitta något där det inte bara är extrema människor. Om man hör olika åsikter ser man lättare vad som är viktiga frågor och vad som är de viktigaste dragen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att vara aspergare och kristen

Inläggav rdos » 2015-11-28 17:22:05

Bella89 skrev:Är det någon här som är religiös eller troende? Jag vill gärna få kontakt med någon som är kristen. Det verkar av någon anledning vara ganska ovanligt när man har en diagnos.


Det är det inte. Snarare är det så att ateisterna här skriker högt medan de som är lika högljudda och troende blir bannade.

Faktum är att ha övernaturliga förmågor och/eller tro på det övernaturliga är vanligare bland neurodiversa än NTs.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Att vara aspergare och kristen

Inläggav vofff » 2016-04-19 21:02:43

Jag känner igen mig på alla fronter, jag har varit kristen innan. Men nu skäms jag att bli kallad kristen för jag anser mer kristen är när man är död o lever ett annat liv. Jag uttrycker mer av som en lärjunge eller barn. Många påstår att Jesus är pedo barför han älskar alla barnen, han menade oss vuxna.
Nu kommer en fråga till er alla troende.
Varför skapade Gud oss asperger? Och varför ska vi lida mer än alla andra? Ensamhet, singel för resten av livet?
Många av oss har inte valt detta, om han är perfekt i allt. Varför ska vi leva i en värld full med orättvisa?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Nacklirare » 2016-04-20 15:43:35

Vet inte om det har med att vara asberger eller inte, men jag kan inte tro på något som man inte kan bevisa. Så ja, jag är atheist
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Att vara aspergare och kristen

Inläggav slackern » 2016-04-20 16:24:59

Nacklirare skrev:Vet inte om det har med att vara asberger eller inte, men jag kan inte tro på något som man inte kan bevisa. Så ja, jag är atheist


Jag tänker på samma sätt men ser mig som agnostiker, fast rent konkret är jag ateist i och med att jag inte är troende.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att vara aspergare och kristen

Inläggav supernova » 2016-04-20 19:30:22

vofff skrev:Nu kommer en fråga till er alla troende.
Varför skapade Gud oss asperger? Och varför ska vi lida mer än alla andra? Ensamhet, singel för resten av livet?
Många av oss har inte valt detta, om han är perfekt i allt. Varför ska vi leva i en värld full med orättvisa?


Jesus talar ju mycket om att vi ska älska varandra, ha tålamod med varandra och bära varandra. Just för att han vet att vi är olika tror jag och just för att det är något som är viktigt för allas välmående.
Det skulle göra skillnad i världen om vi skulle följa det men det verkar inte funka så bra för någon av oss :-)063

Vänder man på det hela och tänker sig att alla hade Asperger så hade ju den gruppen (alla) haft det mycket lättare i livet för då hade vi anpassat världen efter oss. Då hade vi haft större förståelse för varandra och man hade skapat en miljö som vi hade mått som bäst i. Då hade vi inte fått lida så mycket.
Men eftersom Gud ser på oss som individer så gläds han ju över den vi är utan någon som helst koppling till någon annan... Alla är ju tydligen lika viktiga för honom. Han verkar ju se på olikheter på ett helt annat sätt än oss.
Sen vad människor väljer att göra är ju lite upp till var och en, han kan inte styra det. Var och en har olika val...
Med andra ord så är det nog vi människor som ställer till det för varandra på jorden.

Sen varför han skapade olikheter, ja det är frågan....?

Jag tycker ändå det är skönt att veta att det faktisk finns andra som fungerar ungefär som mig. Det har gett mig vila på många sätt. Jag kan tackla andra människors okunskap på ett bättre sätt. Man får skaka av sig och gå vidare....försöka att lyfta de man träffa och vara mot andra som man vill att andra skulle vara mot mig.

Måste bara medge att jag med Asperger troligtvis har samma problem som alla andra för jag brister oftast i att ha förståelse för människor med andra olikheter som finns.
Alla människor är lidande, vi har det nog likadant fast på olika sätt....

Man får be om mera kärlek :-)173 hela tiden.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Att vara aspergare och kristen

Inläggav notwoodstock » 2019-04-15 17:24:53

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Bounce » 2019-04-18 20:26:11

Jag är född Ortodox och tror på Gud. Jag personligen börjar tro mer och mer att autistiska har en speciell kontakt till Gud och det spirituella.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Bounce » 2019-04-18 21:07:45

Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09


Att vara aspergare och kristen

Inläggav Fretshi » 2019-04-19 11:18:17

Aspergare kan väl vara religiösa?

Min tro är central i mitt liv.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att vara aspergare och kristen

Inläggav notwoodstock » 2019-04-19 11:40:54

Fretshi skrev:Aspergare kan väl vara religiösa?

Min tro är central i mitt liv.


Min tro är den hela min tillvaro behöver! :-)154 :-)Crying
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att vara aspergare och kristen

Inläggav Solblomma » 2019-04-19 12:16:54

notwoodstock skrev:
Fretshi skrev:Aspergare kan väl vara religiösa?

Min tro är central i mitt liv.


Min tro är den hela min tillvaro behöver! :-)154 :-)Crying

Håller med föregående talare. :-)Happy

Det är ologiskt att tro att inte aspergare/autister skulle kunna tro på Gud. Vi är ju alla individer, så att säga att "riktiga" aspergare inte kan tro på Gud fungerar inte. Precis som att det finns mer eller mindre intelligenta/konstnärliga/musikaliska (etc...) aspergare finns det såklart mer eller mindre "troende" personer inom autismspektrat.
Solblomma
 
Inlägg: 1245
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att vara aspergare och kristen

Inläggav nallen » 2019-04-19 13:19:16

Dessutom beror det ju på vem som sätts att göra bedömningen; personen själv, en inskränkt frikyrka och en aggressiv ateist kan göra helt olika bedömningar.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in