Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Ashysia » 2016-02-20 14:13:12

Hur kommer det sig att de kan få veta om man går in i väggen?
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav slackern » 2016-02-20 14:22:00

Ashysia skrev:Hur kommer det sig att de kan få veta om man går in i väggen?


Alltså jag tänkte nog mer på att du går in i väggen så att du måste bli sjukskriven då står det ju i sjukintyget orsaken till det hela.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Ashysia » 2016-02-20 14:30:42

Jo men då behöver det ju bara stå utbrändhet?
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav slackern » 2016-02-20 14:37:14

Ashysia skrev:Jo men då behöver det ju bara stå utbrändhet?


Sant det men läkaren kanske tabbar sig och skriver utbränd pga sin AS, eller om du ska vara sjukskriven för utbrändhet kanske det är lättare att även ta med AS, för ju mer "samsjuklighet" läkaren tar med ju lättare blir den beviljad.

Förlåt inte meningen att skrämma upp dig, jag tror inte läkaren kommer att skriva AS på ett intyg utan att ha pratat igenom det med dig.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Ashysia » 2016-02-20 15:44:39

Nej men dåså? Så vad är nackdelarna med en diagnos?
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav slackern » 2016-02-20 15:48:14

Inte den blekaste inget jag har påstått. Men antar att det kan ställa till problem att ta körkort och få vissa jobb.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Zima33 » 2016-02-27 19:57:43

Ashysia skrev:Jo men då behöver det ju bara stå utbrändhet?

Utbrändhet är ingen diagnos, de skriver depression eller krisreaktion i så fall.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Zima33 » 2016-02-27 20:01:40

slackern skrev:
Ashysia skrev:Fast man har väl ändå inte någon skyldighet att berätta för folk om sin(a) diagnos(er)?


Vem du delar med dig att berätta om din diagnos är helt upp till dig, men sedan att vissa myndigheter kan ta del utav dina journaler utan ditt medgivande kan hända.

Sedan hur det ser ut på FK om det är offentliga handlingar när det väl har kommit dit har jag inte den blekaste om hur det ligger till.

Myndigheter kan bara få ut ens journaler i sällsynta fall, t.ex om man är misstänkt för brott eller om de misstänker att barn far illa.

Sjukintyg och allt som gäller enskilda personer är det sekretess på men om man skickar mail till FK via deras mailfunktion på sidan så blir det en offentlig handling.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav nitisk » 2016-03-05 0:44:34

Käre trådstartare!

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag uppfattar att jag numera inom vården inte tas på allvar. Det är som att (okunnig) vårdpersonal likställer asperger med någon form av inbillnings-psykos. Jag har t ex sökt vård för ett kroppsligt problem som gett mig värk och då hänvisar läkaren till att det skulle vara psykosomatiskt och kopplat till mina diagnoser (add och asperger). Jag blir totalt förminskad och behandlad som ett rent ut sagt - psykfall. Det finns även en ovilja att numera skriva ut starkare värktabletter åt mig, och jag är säker på att det beror på mina diagnoser.

Jag är med facit i hand osäker på om jag skulle rekommendera någon att diagnosera sig... Enda positiva anledningen jag ser är att man med AS i diagnos-intyget kan få specialanpassad hjälp vid studier.
nitisk
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-02-03
Ort: Stockholm

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav IntroVoy » 2016-03-19 10:25:06

Är det psykiatrin/psykiatriker som sätter diagnosen och skriver in det i ens journal?

Vilka myndigheter etc. meddelar de diagnosen till när diagnosen är ställd?

Funderar på att genomgå en utredning men vill inte hamna i något "fack" utan äntligen få svart på vitt det jag vetat i hela mitt liv utan att ha kunnat sätta något namn på det.
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Zima33 » 2016-03-21 18:58:24

IntroVoy skrev:Är det psykiatrin/psykiatriker som sätter diagnosen och skriver in det i ens journal?

Vilka myndigheter etc. meddelar de diagnosen till när diagnosen är ställd?

Funderar på att genomgå en utredning men vill inte hamna i något "fack" utan äntligen få svart på vitt det jag vetat i hela mitt liv utan att ha kunnat sätta något namn på det.


De meddelar inga myndigheter men om man vill ta körkort så kan man behöva läkarintyg om man har Aspergers så då får Transportstyrelsen (?) veta.

Behöver man sjukskriva sig så får väl F-kassan veta diagnosen.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav IntroVoy » 2016-03-21 20:20:50

Zima33 skrev:De meddelar inga myndigheter men om man vill ta körkort så kan man behöva läkarintyg om man har Aspergers så då får Transportstyrelsen (?) veta.

Behöver man sjukskriva sig så får väl F-kassan veta diagnosen.


Tack för svaret Zima33 - har redan körkort och har läst på, bland annat här, att Transportstyrelsen inte drar tillbaka den bara för att man får diagnosen(?)
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav LordNelson » 2016-03-21 21:40:55

slackern skrev:
Ashysia skrev:Jo men då behöver det ju bara stå utbrändhet?


Sant det men läkaren kanske tabbar sig och skriver utbränd pga sin AS, eller om du ska vara sjukskriven för utbrändhet kanske det är lättare att även ta med AS, för ju mer "samsjuklighet" läkaren tar med ju lättare blir den beviljad.

Förlåt inte meningen att skrämma upp dig, jag tror inte läkaren kommer att skriva AS på ett intyg utan att ha pratat igenom det med dig.

Alla mina diagnoser står på mina sjukintyg. Jag vet inget sätt att komma runt problemet.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Gunshoot » 2016-03-25 0:46:37

Ångrar också. Inte åstadkommit något positivt, endast negativt.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Toblerone » 2016-03-26 1:30:08

LordNelson skrev:
slackern skrev:
Ashysia skrev:Jo men då behöver det ju bara stå utbrändhet?


Sant det men läkaren kanske tabbar sig och skriver utbränd pga sin AS, eller om du ska vara sjukskriven för utbrändhet kanske det är lättare att även ta med AS, för ju mer "samsjuklighet" läkaren tar med ju lättare blir den beviljad.

Förlåt inte meningen att skrämma upp dig, jag tror inte läkaren kommer att skriva AS på ett intyg utan att ha pratat igenom det med dig.

Alla mina diagnoser står på mina sjukintyg. Jag vet inget sätt att komma runt problemet.



Och utan diagnoserna skulle du inte bli sjukskriven? Då är det ju en nödvändig förutsättning.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav LordNelson » 2016-04-28 20:20:21

Nej alla mina diagnoser är ju inte anledningen till sjukskrivningen. En av dom kan vara en del av förklaringen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Furienna » 2016-05-15 2:10:36

Jag tycker att det är tragiskt att så många bara ser sin diagnos som ett problem. Själv ser jag den bara som något positivt. Jag behöver allt det stöd (förtidspension, kontaktperson m.m.), som jag inte skulle ha fått annars.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav slackern » 2016-05-15 13:04:11

Furienna skrev:Jag tycker att det är tragiskt att så många bara ser sin diagnos som ett problem. Själv ser jag den bara som något positivt. Jag behöver allt det stöd (förtidspension, kontaktperson m.m.), som jag inte skulle ha fått annars.


Det kan ju inte vara positivt att behöva stöd i samhället, då har du ju uppenbarligen problem, om du inte skulle ha problem skulle du ju jobba heltid och vara självförsörjande. Jag precis som du har sjukersättning för att jag inte klarar av att jobba, det tar för mycket på krafterna.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-09 1:15:45

Om ni sjukskrivs för något som inte är relaterat till AS så borde läkaren kunna ta hänsyn och inte ta med detta i sjukintyget om det inte är absolut nödvändigt. Det går att få ut sjukintyget på papper och skicka in det själv i stället för att läkaren skickar det direkt till FK och då kan man kontakta läkaren och få det korrigerat om det är något som är riktigt tokigt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav LordNelson » 2019-04-13 0:09:45

LordNelson skrev:
slackern skrev:
Ashysia skrev:Jo men då behöver det ju bara stå utbrändhet?


Sant det men läkaren kanske tabbar sig och skriver utbränd pga sin AS, eller om du ska vara sjukskriven för utbrändhet kanske det är lättare att även ta med AS, för ju mer "samsjuklighet" läkaren tar med ju lättare blir den beviljad.

Förlåt inte meningen att skrämma upp dig, jag tror inte läkaren kommer att skriva AS på ett intyg utan att ha pratat igenom det med dig.

Alla mina diagnoser står på mina sjukintyg. Jag vet inget sätt att komma runt problemet.

Första gången jag blev sjukskriven efter jag fått mina diagnoser ville jag bara lämna det ena bladet av två av sjukintyget till arbetsgivaren. Då skulle ingen se vilka mina problem var. Hon på kontoret insisterade att jag skulle lämna båda och lovade ingen skulle läsa i dom. Jag vet chefen vill lägga sig i allt och tänkte han säkert skulle snoka varför jag blev sjukskriven och så. Han känner andra egenföretagare på orten som han träffar och pratar skit med. Jag var orolig att vad jag har för problem skulle sprida sig bland dom och deras bekanta. Kändes inte bra om det skulle komma ut till mina arbetskamrater heller.

Nu har varit sjukskriven tre gånger hittills och det har blivit som jag befarade. Minns inte hur längesen det var men iallafall efter jag skrev här som en arbetskamrat pratade om Peter Jide, kollade på mej och sa menade ”Han är bipolär”. ”Därför han är en sån dryg då jävel då” replikerade jag. Hon skrattade lite nervöst.

Det började en annan Aspergare på jobbet och när hans förehavanden kom på tal sa en kille ”Ja han fastnar i saker” kollade på mej och sa ”Det gör du också”.

Har varit andra tillfällen också när det verkar som dom vetet. Kommer bara inte på nån nu.

Idag pratad vi om städning och sa det inte funkar så bra för mej just nu. Det blev tryckt stämning. Passar sig inte säga sånt kanske. Jag försökte lätta upp det och sa ”Jag skulle få hjälp att städa, utan det kostar mej nåt, om jag bara ville”. "Ja” sa en kvinnlig arbetskamrat. ”Men jag vet inte hur det funkar” sa jag. ”Nej jag vet heller inte riktigt hur” sa hon. Och allt kändes botten.

Dom vet saker om mej och jag hamnar i underläge.

Alltså vet dom åtminstone två av mina diagnoser. Jag är helt säker på jag inte sagt nåt till nån på jobbet. Tror inte ens min föräldrar eller syskon vet om dom nu inte luskat ut nåt på egen
Tror det var ihöstas när skulle skicka mitt sjukintyg över nätet istället för att dra ut paperskopia jag såg det gick att stänga så arbetsgivare bara såg det nödvändigaste. När jag var till läkaren senast skrev han ut ett sjukintyg och frågade om jag vill ha ett med sekretess.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Selma » 2019-04-13 8:00:38

LordNelson skrev:Första gången jag blev sjukskriven efter jag fått mina diagnoser ville jag bara lämna det ena bladet av två av sjukintyget till arbetsgivaren. Då skulle ingen se vilka mina problem var. Hon på kontoret insisterade att jag skulle lämna båda och lovade ingen skulle läsa i dom. Jag vet chefen vill lägga sig i allt och tänkte han säkert skulle snoka varför jag blev sjukskriven och så. Han känner andra egenföretagare på orten som han träffar och pratar skit med. Jag var orolig att vad jag har för problem skulle sprida sig bland dom och deras bekanta. Kändes inte bra om det skulle komma ut till mina arbetskamrater heller.

Den del man lämnar till arbetsgivaren kan man "redigera", dvs man gör diagnoserna oläsliga. Det enda arbetsgivaren behöver se är sjukskrivningsperiodens längd samt läkarens underskrift och intygande (och givetvis dina personuppgifter).
Lämnar man in ett oredigerat intyg hamnar det oftast i en pärm i chefens rum, tillgängligt för vem som helst att läsa... Sedan gör djungeltelegrafen sitt.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav LordNelson » 2019-04-13 8:34:21

Selma skrev:Den del man lämnar till arbetsgivaren kan man "redigera", dvs man gör diagnoserna oläsliga. Det enda arbetsgivaren behöver se är sjukskrivningsperiodens längd samt läkarens underskrift och intygande (och givetvis dina personuppgifter).
Lämnar man in ett oredigerat intyg hamnar det oftast i en pärm i chefens rum, tillgängligt för vem som helst att läsa... Sedan gör djungeltelegrafen sitt.

Ja, hade jag gjort som jag kände då första gången och bara lämnat en del till arbetsgivaren hade ingen fått reda på nåt. Samtidigt kändes det som jag försökte lura och mörka för dom och hon kontoristen lovade typ på heder och samvete inget skulle komma fram.

Nu när läkaren frågade så självklart om jag ville ha ett sjukintyg där allt inte gick att läsa kändes det väl ja..
Senast redigerad av LordNelson 2019-04-13 8:44:11, redigerad totalt 1 gång.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav Selma » 2019-04-13 8:43:49

LordNelson skrev:Samtidigt kändes det som jag försökte lura och mörka för dom och hon kontoristen lovade typ på heder och samvete inget skulle komma fram.

Kontorister brukar inte skriva under några sekretesspapper. Lita aldrig på någon som drar det där om "heder och samvete".
Tråkigt att höra att du känt det som att du försökt lura dem, men många saker är det säkrast att behålla för sig själv. "Tre kan bevara en hemlighet om två av dem är döda".
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Önskar att jag aldrig gjort min utredning

Inläggav LordNelson » 2019-04-13 8:46:17

Selma skrev:Tråkigt att höra att du känt det som att du försökt lura dem, men många saker är det säkrast att behålla för sig själv. "Tre kan bevara en hemlighet om två av dem är döda".

Ja, jag får väl mörda dom nu..
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in