Mobilsvar kan vara avlyssnat av andra.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mobilsvar kan vara avlyssnat av andra.

Inläggav Selma » 2019-03-22 19:17:20

En säkerhetsmiss hos Tele2 gör att röstmeddelande på mobiltelefoner kan avlyssnas av vem som helst, rapporterar Dagens Nyheter, DN.

Känns väldigt obehagligt.
https://www.expressen.se/dinapengar/mil ... avlyssnas/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Mobilsvar kan vara avlyssnat av andra.

Inläggav kiddie » 2019-04-06 1:35:31

Ju mer elektronisk data, ju mer kommer komma på vift utan att någon fattar något.

Glad att jag inte har mobilsvar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mobilsvar kan vara avlyssnat av andra.

Inläggav slackern » 2019-04-06 14:44:11

kiddie skrev:Ju mer elektronisk data, ju mer kommer komma på vift utan att någon fattar något.


Du kan ju alltid skaffa en VPN tjänst och en kontanttellefon stört omöjligt att spåra näst inpå, så vist går det att skydda sig.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mobilsvar kan vara avlyssnat av andra.

Inläggav ankhh » 2019-04-06 16:10:11

slackern skrev:Du kan ju alltid skaffa en VPN tjänst och en kontanttellefon stört omöjligt att spåra näst inpå, så vist går det att skydda sig.

Än så länge, ja. Förslag om förbud mot oregistrerade kontantkort finns redan (se t.ex. https://www.kontantkort.se/artiklar/ore ... %B6rbjudas), och det skulle inte förvåna mig om anonymiseringstjänster som VPN så småningom förbjuds också. Allt i terrorbekämpningens (eller möjligen barnporrbekämpningens) namn - det är så avskydda företeelser att makthavare kommer undan med alla möjliga integritetskränkningar när de hänvisar till dem...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Mobilsvar kan vara avlyssnat av andra.

Inläggav kiddie » 2019-04-06 18:10:32

slackern skrev:Du kan ju alltid skaffa en VPN tjänst och en kontanttellefon stört omöjligt att spåra näst inpå, så vist går det att skydda sig.


Tack, men jag sköter redan mina mer känsliga kommunikationer genom Wickr och Protonmail.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in