*Manipulering av vården* Elvanse/Attentin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

*Manipulering av vården* Elvanse/Attentin

Inläggav Dixie123 » 2019-04-05 17:29:38

*Diagnos As+Add


Många trådar kring ämnet Elvanse och hur den fungerar samt optimal dos.
Mycket handlar om biverkningar och hur det i vissa fall ”bara” skrivs ut max 70mg.

Vidare, oftast läses i dessa trådar att det borde vara bättre att försöka få ”testa”
Attentin.

Grunden för denna tråden utgår från följande:

Elvanse (lisdexamfetamin)
Attentin (dexamfetamin)

Då väldigt många får/blir rekommenderade elvanse efter att ha provat metylpreparaten osv, kommer själva grundfrågan: Varför just elvanse?

Lite personlig historik

* Inga missbruksjournaler eller missbruk av droger
* Ordnat Liv ( Jobb, partner, socialt skyddsnät)
* Diagnostiserad AS & ADD (misstänker själv dock ADHD)
* Provat metylpreparat med icke fungerande effekt
* Tidigare gjort 2 försök med Elvanse utan framgång (se förklaring senare)
* Pågående behandling med Elvanse& Attentin (under inställning efter en tids icke medicinering)

Diskussion samt frågeställning

Då som tidigare nämnt, Elvanse är det preparat som vården enligt generell uppfattning väljer att använda som ”nästa” steg, blir jag fundersam över varför?

Elvanse är en ”prodrog”, vilket innebär att den för att korta ner, innan den sväljs inte är rent
Dexamfetamin. Då denna sedan omvandlas i blodet, efter att ha gått igenom magen, är det verksamma ämnet dexamfetamin.

Då det generellt sätt finns många faktorer som påverkar ”funktionen” samt ”effekten”
för att få en stabil nivå och ett optimalt terapeutiskt ”fönster”, varför ha denna som ”go to”
medicin, då Attentin i själva grunden borde vara det självklara valet?

JA

Det är skillnad utifrån ”missbrukspotential” i den bemärkelsen att det är rent ”dexamfetamin”.
Dock, om man läst på och tidigare provat ”gatuamfetamin”, förstår man ju att dexamfetamin
i grunden skiljer sig från Lev (den andra delen av amfetamin som påverkar vänster sida)
Visst, utgår ifrån att man kan få ”viss” eufori av dexamfetamin i början eller vid doshöjning, samt
att det absolut går att ”missbruka” genom att ta högre dos än ordinerat.

MEN

Borde det generellt sätt, utifrån en grund där inget missbruk finns dokumenterat samt att ev
”Oro” kan kontrolleras på olika sätt, om så önskas, vara skäl nog att då istället ge personer som
ofta självmant söker sig till vården, är villig att underkasta sig tid och mående för att ”gå igenom”
både utredningar, urinprov, metylpreparaten och underkasta sig läkarkårens ofta icke vilja/insikt
om andra faktorer som kan vara av nytta vid medicinering av CS, (mineraler osv),
Elvanse före Attentin !?

Då Elvanse, kanske inte i alla fall, men i många, har en lömsk väg genom kroppen samt en effektkurva
som ger olika mängd under ”den beräknade*” effektiva tiden.
Då Elvanse, inte i alla fall, men många, har en rad otäcka biverkningar kopplade till just
processen den ska genomgå i kroppen och är mycket ”instabil” då kroppen inte är en maskin
gällande metabolism, förbränning och hur olika sorters kost påverkar?

Varför väljer man då denna?

Öppet för diskussion, tankar och idéer.

Vidare utifrån min personliga erfarenhet och funderingar:

Min första reflektion av Elvanse är att den ”saktar” ner mig. Jag blir fysiskt och kognitivt passiv.
Den tar en lång tid för att verka, olika beroende på kroppen och ev frukost eller inte.
Allt mellan 1-3 H

Det är i stort sett omöjligt att bedöma effekt pga av ovan förklarade resonemang och upplevelse.

Det är i mitt fall, oerhört svårt att veta mitt ”terapeutiska fönster”. Dvs upplevelsen att den ”går” ur.

Biverkningar i olika steg och faser. Klassiska som muntorrhet och svettningar.
I början andningssvårigheter i form av rethosta och huvudvärk till och från.
Efter tid, värmepåslag upplevs som en feberlikande känsla samt käkspänningar.
I grunden en psykologisk ”tomhet” och till viss del känsla av apati och känslodöv.
Sexlust minskar utifrån den ”psykologiska” biten, men ökar i det fysiologiska ”behovet”.

Utifrån grundproblematetiken, till viss del fungerade begränsade av ”energi/balans men icke fungerade
i focus (skärpa,kognetivt ”slöare”)

Just nu, 1 dos Attentin vid behov av tidig prestation/ ”komma igång” samt
1 dos Elvanse intages vid uppvaknade, om inte jag tagit Attentin, då tar jag
den ca 2 h efter.

Tankar, idéer eller kommentarer välkomna.
Dixie123
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2019-04-05

*Manipulering av vården* Elvanse/Attentin

Inläggav slackern » 2019-04-05 22:29:00

Om du har sagt vid något tillfälle att du har prövat gatuamfetamin så kallas du som missbrukare enligt vården, räcker bara att du har testat något illegalt en gång för att få den stämpeln.

Hade förut Metamina sedan när Elvanse blev licensfritt gick jag över till det, men numer har jag endast Attentin tar 10mg 3-4 gånger per dag beror på när jag går upp plus 5mg vid behov. så jag tar allt mellan 30-45 mg/dag beroende på vad jag gör, av förklarliga skäl går det åt mer när sonen är här.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

*Manipulering av vården* Elvanse/Attentin

Inläggav sussi83 » 2019-04-06 1:41:53

Min läkare som skrev ut CS sa att man ska upp i väldigt höga doser för att få en ruseffekt.
Det skulle synas på uttagen och om tabletterna tar slut fort, sköter man detta ska det inte vara problem. Det flyter runt en massa missförstånd att medicinerna skulle främja missbruk, men forskning tyder på att det blir motsatt effekt om personer med adhd medicineras, dvs inte behöver självmedicinera sig själva.

Forskning från Karolinska
Det visade sig att den grupp som fått läkemedlet hade färre återfall i drogmissbruk, fick minskade ADHD-symtom och stannade kvar längre tid i behandlingen jämfört med den grupp som fick sockerpiller (placebo).
– Vi har för första gången visat att det går att behandla de här personernas ADHD. Samtidigt ledde behandlingen till färre återfall i droganvändning, vilket är väldigt betydelsefullt eftersom återfall i kriminalitet ofta är kopplat till själva missbruket i den här gruppen, säger Maija.

https://ki.se/nyheter/adhd-lakemedel-ef ... d-beroende

Det har däremot ökat med missbruk av tabletter för de grupper som inte får de utskrivna och patienten blir kontrollerad av läkare regelbundet.
Men så är det även för andra typer av läkemedel så inget specifikt för CS.

Är de oroliga är det ju bara att lämna kissprov så blir det ju svart på vitt. No problem.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in