Jag läste att man får mer aktivitetsersättning ju äldre man

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag läste att man får mer aktivitetsersättning ju äldre man

Inläggav Legacy » 2019-03-22 19:56:52

blir tills man blir 30, men hur blir de om man söker sjukersättning nu, får jag mindre än om jag skulle söka det när jag är 30 eftersom att då har man högre aktivietsersättning, jag fattar inte
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning juh

Inläggav Trefjorton » 2019-03-22 20:08:39

Om du har arbetat:
Om du har arbetat får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 18 803 kronor före skatt per månad.

Om du har haft låga inkomster eller inga alls
Om du har fyllt:
19 år men inte 21 år får du 8 641 kronor före skatt i månaden
21 år men inte 23 år får du 8 835 kronor före skatt i månaden
23 år men inte 25 år får du 9 029 kronor före skatt i månaden
25 år men inte 27 år får du 9 223 kronor före skatt i månaden
27 år men inte 29 år får du 9 416 kronor före skatt i månaden
29 år men inte 30 år får du 9 610 kronor före skatt i månaden
30 år får du 9 804 kronor före skatt i månaden

Jag antar att du får samma summa vid 30, som 30+.

Bostadsbidrag till dom unga (upp till 29, om du inte har barn).

Bostadsbidraget kan göra det så att du fick mer?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning juh

Inläggav Legacy » 2019-03-22 20:35:00

Trefjorton skrev:Om du har arbetat:
Om du har arbetat får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 18 803 kronor före skatt per månad.

Om du har haft låga inkomster eller inga alls
Om du har fyllt:
19 år men inte 21 år får du 8 641 kronor före skatt i månaden
21 år men inte 23 år får du 8 835 kronor före skatt i månaden
23 år men inte 25 år får du 9 029 kronor före skatt i månaden
25 år men inte 27 år får du 9 223 kronor före skatt i månaden
27 år men inte 29 år får du 9 416 kronor före skatt i månaden
29 år men inte 30 år får du 9 610 kronor före skatt i månaden
30 år får du 9 804 kronor före skatt i månaden

Jag antar att du får samma summa vid 30, som 30+.

Bostadsbidrag till dom unga (upp till 29, om du inte har barn).

Bostadsbidraget kan göra det så att du fick mer?


Okej, men om man söker tex sjukersättning, när man är 24 får man 9610, eller aa så mycket roll spelar det kanske nte
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning juh

Inläggav Trefjorton » 2019-03-22 21:29:56

Du kommer bli nekad sjukersättning då du är under 30. Du får söka om aktivitetsersättning. Det är nästan samma sak, fast olika namn.

Du får "23 år men inte 25 år får du 9 029 kronor före skatt i månaden".

Ett tips är att det måste finnas dokumentation om att du har nedsatt arbetsförmåga. Typ om du har gjort en utredning hos arbetsförmedlingen där dom säger att dom inte kan hjälpa dig för att är för "dåligt" typ.

Har hört att det blivit svårare att få bidragen då dom har en tightare budget. Vet inte hur svårt det är däremot.

Jag vet att om arbetsförmedlingen tycker att du inte har arbetsförmågan att få hjälp från dom så borde du inte bli nekad.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning juh

Inläggav johan88 » 2019-03-23 16:36:07

Trefjorton skrev:Du kommer bli nekad sjukersättning då du är under 30.

Detta stämmer inte, Från något år sedan går det att få sjukersättning redan vid 19 års ålder om man har en stadigvarande funktionsnedsättning
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning juh

Inläggav Trefjorton » 2019-05-19 17:40:29

johan88 skrev:Detta stämmer inte, Från något år sedan går det att få sjukersättning redan vid 19 års ålder om man har en stadigvarande funktionsnedsättning
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning


Aha, fast samma gäller väl aktivitetsersättning nästan. Man måste inte kunna jobba i minst 1år, och då kan inte man jobba 25% heller.

Då autism är obotligt, och i alla fall för mig, så kommer min arbetsförmåga inte ändra sig, så kan jag ansöka om sjukersättning redan nu?

Jag blir av med min aktivitetsersättning om 1år. Ska man söka när den tar slut, eller kan man söka i förväg så att man vet vad som sker näst?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning ju

Inläggav johan88 » 2019-05-19 17:57:19

Trefjorton skrev:Då autism är obotligt, och i alla fall för mig, så kommer min arbetsförmåga inte ändra sig, så kan jag ansöka om sjukersättning redan nu?

Jag blir av med min aktivitetsersättning om 1år. Ska man söka när den tar slut, eller kan man söka i förväg så att man vet vad som sker näst?

Vänta inte på att aktivitetsersättningen tar slut, sök sjukersättning direkt för det tar ändå några månader att utreda.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning ju

Inläggav marxisten » 2019-05-19 19:22:14

Trefjorton skrev:Aha, fast samma gäller väl aktivitetsersättning nästan. Man måste inte kunna jobba i minst 1år, och då kan inte man jobba 25% heller.

Då autism är obotligt, och i alla fall för mig, så kommer min arbetsförmåga inte ändra sig, så kan jag ansöka om sjukersättning redan nu?

Jag blir av med min aktivitetsersättning om 1år. Ska man söka när den tar slut, eller kan man söka i förväg så att man vet vad som sker näst?


Nej, det är avsevärt mycket svårare att få sjukersättning än aktivitetsersättning då för sjukersättning krävs mer eller mindre du inte ens har en mikroskopiskt chans att finna ett arbete under hela ditt liv.

Skulle rekommendera dig att söka några månader innan iaf pga handläggningstiden.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning ju

Inläggav slackern » 2019-05-19 19:38:55

marxisten skrev:Skulle rekommendera dig att söka några månader innan iaf pga handläggningstiden.


Bra råd.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag läste nånstans att man får mer aktivitetsersättning ju

Inläggav Liljan » 2019-06-13 17:10:56

Trefjorton skrev:
johan88 skrev:Detta stämmer inte, Från något år sedan går det att få sjukersättning redan vid 19 års ålder om man har en stadigvarande funktionsnedsättning
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning


Aha, fast samma gäller väl aktivitetsersättning nästan. Man måste inte kunna jobba i minst 1år, och då kan inte man jobba 25% heller.

Då autism är obotligt, och i alla fall för mig, så kommer min arbetsförmåga inte ändra sig, så kan jag ansöka om sjukersättning redan nu?

Jag blir av med min aktivitetsersättning om 1år. Ska man söka när den tar slut, eller kan man söka i förväg så att man vet vad som sker näst?


Har man bara autism finns det inget skäl till varför man inte skulle kunna jobba, kanske inte heltid och inte med vad som helst men något kan man göra. Jag tycker det är tragiskt att politikerna slänger folk i utanförskap med sjukersättning, det är också tragiskt att mentaliteten är som den är att vissa inte vill jobba.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in