Rädd för att ringa vården..

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Trefjorton » 2019-03-08 22:18:07

Jag har haft mer än ett år av terapi. Alltså funkar inte kbt, eller samtal mot mina problem. Autism botas inte. Jag är väldigt känslig, har sensoriska problem, ocd, och ångest ibland (typ panik).

När jag fråga min psykolog om medicin senast, sa hon att jag inte skulle ta någon i nuläget. Anledning är att jag oftast slutar ta medicinen. SSRI måste man ta dagligen, och dom vill inte ge den om jag inte tar den varje dag. Hade voxra utskrivet förut, och tog den bara ett par dagar. Det var som att ta amfetaminer. Även den måste man ta varje dag. När jag sa att jag mådde dåligt, så sa psykologen att det är så dom första dagarna, och att man måste härda.

Benso är beroendeframkallande, och vet inte om jag vill ta det. När jag träffa läkare senast, fråga han vad jag vill ha, och jag vet inte. Det enda jag har läst om är att SSRI ska hjälpa mot ångest. Vad är det egentligen jag ska fråga om? Det verkar som att dom själva inte vet vad jag ska ta.

För att jag har dåligt ryckte om att inte ta mediciner, så har jag ångest över att fråga om det. Dom tror att jag inte kommer ta den ändå. Vad ska jag göra?

Ibland när jag sitter här på datorn har jag inte ångest, men har alltid det när jag går utomhus. Sitter jag hemma för mycket mår jag med dåligt, så jag måste gå ut lite då och då. Har andra ställen att vara på med (sysselsättning, gym, fritidsgrejer etc). Det blir en så jävla lidande vardag. Kommer inte klara av denna smärta om gammal, och är rädd att jag tar livet av mig då. Än så länge kan jag kämpa på.

Ska jag fråga om SSRI en sista gång? Vad annat ska jag säga till dom? Min psykolog säger bara att hon förstår att det är jobbigt, och att jag måste acceptera hur jag är.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Flinta » 2019-03-08 23:29:59

Kan ni träffas tillsammans, du, läkaren och psykologen och prata om medicin?

Om det är så att du inte upplever dig tagen på allvar av psykologen måste du säga det till henne och förklara varför. Be henne berätta för dig om ditt dåliga mående så att du får klart för dig hur lite/mkt hon förstått och fyll därefter i det som du velat förmedla men som inte gått fram. Var förberedd med stödord och berätta med hjälp av dom eller läs upp texter för henne.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Leibniz » 2019-03-09 2:43:02

Har du ADHD också eftersom du fick Voxra?

I vissa fall har konditionsträning lika bra effekt som SSRI. Beroende på hur deprimerad man är kan det vara en alternativ väg.
Jag käkade tidigare mediciner, men valde att sluta med dem eftersom jag ändå inte vill äta mediciner livet ut. Jag tycker att träning och bastu har rätt bra effekt mot nedstämdhet. Trots det har man ju riktigt värdelösa dagar där man hade haft användning av mediciner, eftersom dalarna inte blir lika djupa.
Mår man riktigt dåligt så orkar man inte träna och då kan tabletterna vara enda vägen eller så gillar man inte att träna.

Angående val av medicin så brukar man ju börja med lite svagare piller och stega upp. Att börja med benso låter lite dumt? Sedan är det individuellt vad man svarar på. För min del tycker jag att Venlafaxin var ganska bra, sedan finns det naturligtvis mycket starkare grejer.


https://youtu.be/-s2HW-BMSVI?t=149
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Trefjorton » 2019-03-09 11:53:25

Jag har inte adhd, bara en diagnos om autism. Frågade om voxra för att jag läste bra om den, och fick den.

Jag tränar redan. Nu när vädret blir bättre cyklar jag igen istället för att ta bussen.

Visst mår man bättre av träning, men mina problem verkar inte gå bort ändå. Vad som helst kan uppröra mig, och få mig att må dåligt.

Nu har jag slutat med kaffe, och äter frukost (något jag inte gjorde), för att se om det hjälper.

Saken är att jag hade dessa problem även som liten. Har alltid varit känslig.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Rädd för att ringa vården..

Inläggav LordNelson » 2019-03-09 13:32:57

Om du bara tog voxran nån dag borde du ju ha en burk ligga hemma och skräpa. Pula i dej den. Det är inte så noga du tar ssri regelbundet. Jag brukar slarva med min medicinering och har jag gjort det även med ssri.

Sen tror jag inte dom är restriktiva med att skriva ut antidepp till någon som mår dåligt.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Dandelo » 2019-03-09 14:22:27

LordNelson skrev:Om du bara tog voxran nån dag borde du ju ha en burk ligga hemma och skräpa. Pula i dej den. Det är inte så noga du tar ssri regelbundet. Jag brukar slarva med min medicinering och har jag gjort det även med ssri.

Sen tror jag inte dom är restriktiva med att skriva ut antidepp till någon som mår dåligt.


Både SSRI och Voxra ska man ju helst ta regelbundet, varje dag.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Fabela » 2019-03-09 14:38:52

Jag var också på väg att skriva en annan mening än LordNelsons.
För jag slarvar också med min SSRI, och har fått skäll för det av min läkare. För man kan må sämre av att slarva, än att inte ta nån medicin alls: ångest och depp är vanligt som både insättnings- och utsättningssymptom, man kan må sämre än vanligt under de perioderna. Hoppar man över att ta tabletter drar man igång båda delarna, och hamnar liksom i "limbo" istället för att få jämn verkan.

Jag kommer in i perioder då jag bara inte kan få i mig de där pillrena som jag ska, de ramlar liksom ur mitt minne helt. Och det märks: balans- och synrubbningar, brain zaps, och ffa ångestattacker som kan vara helt överdjävliga.

Jag litar inte alltid på läkare och ännu mindre på läkemedelsbolagen, men på den punkten får jag ge dem rätt. Baserat på egen erfarenheten.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Rädd för att ringa vården..

Inläggav LordNelson » 2019-03-09 15:49:54

Ja, jag får ju in och utsättningssymtom men det är inga större problem.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Fretshi » 2019-03-10 0:54:08

Tro nu inte att alla dina problem kommer gå upp i rök bara för att du hittar rätt medicin. Så är det inte!

Terapi eller stödsamtal med psykolog borde hjälpa för att du ska kunna hantera dina problem.

Självmordstankar kan man ha även fast man inte är djupt deprimerad.

En sak som kan hjälpa och som är tveksamt om man får ge det som råd är att det finns en väg ut om det blir för överjävligt med allting. Det kan få en att känna viss avslappning under djupare dalar och man kan fokusera på vad man kan göra i stunden för att minska på obehaget.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Fretshi » 2019-03-10 0:56:18

Din känslighet kan du använda till något positivt.
Hellre känslig en totalt avtrubbad...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-03-12 22:29:31

Psykologen bestämmer inte om du ska ta medicin. Det gör läkaren. Eller rättare sagt. Läkaren bestämmer om du ska få det utskrivet. Det är bara du som sedan kan bestämma dig för att ta den eller inte.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Flinta » 2019-03-13 2:58:08

En psykolog kan prata för/åt och tillsammans med en och understryka och förtydliga saker man vill kommunicera i samtal med läkare. Först behöver man dock ha tur och hitta en bra som passar en.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Trefjorton » 2019-03-13 16:54:56

Bjäbbmonstret skrev:Psykologen bestämmer inte om du ska ta medicin. Det gör läkaren. Eller rättare sagt. Läkaren bestämmer om du ska få det utskrivet. Det är bara du som sedan kan bestämma dig för att ta den eller inte.


Ja, men hur ska man då själv bestämma? Läkaren frågar vad jag vill ha, men tänk om jag väljer något som förstör livet för mig själv? Tänk om jag tar SSRI, och får värdes bieffekter. Tappar håret, övervikt, impotens, ingen sexdrift, mentalt handikappad (mer än normalt). Jag klarar knappt det som står framför mig, och folk förväntar sig att jag producerar.

Hatar att vara såhär.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Fretshi » 2019-03-13 22:07:37

Trefjorton skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Psykologen bestämmer inte om du ska ta medicin. Det gör läkaren. Eller rättare sagt. Läkaren bestämmer om du ska få det utskrivet. Det är bara du som sedan kan bestämma dig för att ta den eller inte.


Ja, men hur ska man då själv bestämma? Läkaren frågar vad jag vill ha, men tänk om jag väljer något som förstör livet för mig själv? Tänk om jag tar SSRI, och får värdes bieffekter. Tappar håret, övervikt, impotens, ingen sexdrift, mentalt handikappad (mer än normalt). Jag klarar knappt det som står framför mig, och folk förväntar sig att jag producerar.

Hatar att vara såhär.


SSRI är ytterst sällsynt att det har de bieffekterna.
Du börjar troligen med en mildare variation.

Jag äter venlafaxin just nu och den är något starkare och jag har fortfarande kvar min sexlust. Sen hjälper det att träna för att få igång sexlusten igen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Trefjorton » 2019-03-20 16:53:08

Nu har jag ångrat mig igen.. Talade med någon som tar medicinen och hon sa att det inte alls hjälper mot för mycket intryck, eller ocd. Dessutom så har dom alltid biverkningar. Jag kan inte bestämma för något verkar det som.

Dom flesta säger att den kan hjälpa mot depressioner, och det är allt. Så jobbigt att ändra sig hela tiden.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-03-21 1:25:24

Trefjorton skrev:Läkaren frågar vad jag vill ha, men tänk om jag väljer något som förstör livet för mig själv? Tänk om jag tar SSRI, och får värdes bieffekter. Tappar håret, övervikt, impotens, ingen sexdrift, mentalt handikappad (mer än normalt). Jag klarar knappt det som står framför mig, och folk förväntar sig att jag producerar.


Då slutar du väl. Om du inte är rädd för att det ska förändra hjärnan för då är det kanske bäst att inte börja.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Rädd för att ringa vården..

Inläggav Trefjorton » 2019-03-22 19:03:10

Jag har ringt 3 gånger, och får varken svar, eller läkarmöte. Min psykolog skulle också ringa tillbaks till mig idag, men det gjorde hon inte.

Ringde först förra veckan, och 2 gånger den här veckan. Dom sa att dom skulle ha möte på torsdag, och sedan höra av sig, men dom hörde inte av sig.

Får vänta ännu en vecka. Liksom om man MÅSTE ha läkarmöte för att få medicin, så kan dom ju ge mig läkartid. Om dom har sagt att dom tar upp det på mötet, då borde dom väl skriva ut det samma dag? Jag gick till apoteket, och har inte fått något.

Jag antar att min psykolog ringer nästa vecka om hon inte har glömt. Om hon inte gör det då? Har psykmöte i april, och orkar inte vänta så länge, och även där får hon inte skriva ut något, men kan såklart säga till läkaren, fast om hon säger att jag måste ha läkarmöte, så kan dom väl ordna det redan nu?

Skriver dom ut sertralin på psykakuten? Har fått sömnmedicin där ett par gånger för att jag inte kunde sova, och tog den dagen efter på natten.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Återgå till Aspergare och vården



Logga in