Hur försörjer ni er? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur försörjer ni er?

Anställd/Egen företagare
33
28%
Studiemedel
7
6%
A-kassa
3
3%
Aktivitetsersättning/Sjukersättning ("förtidspension")/Sjukpenning
56
48%
Socialbidrag
8
7%
Blir försörjd (hemmafru/man)/Bor hos föräldrarna...
9
8%
 
Antal röster : 116

Inläggav Fighterbabe » 2007-11-04 13:11:29

Pemer skrev:
Fighterbabe skrev:Jag ser det lite som ett skadestånd från samhället för allt jag tvingats gå igenom...

You said it! Det är just vad jag har hoppats man skulle kunna förvänta sig i någon form. Jag började gå på PBU i mellanstadiet, fick aldrig riktig fart på mitt vuxenliv, hade oflyt och hamnade i situationer som ledde till att man fick träffa psykologer och kuratorer i diverse sammanhang, mådde sämre och sämre av mitt liv som officiellt frisk och arbetsför, men med samma evinnerliga problem med att hitta och sköta några jobb, och hela tiden lika skyldig att hålla mig aktivt arbetssökande för att vara berättigad till något KAS att komplettera med socialbidrag upp till norm, och gick två gånger till psykakuten och skrek ut min panik för stunden - och mötte bägge gångerna även då inkompetenta företrädare för sjukvården som inte hade någon koll på NPF-syndrom och inte kunde se något annat än att jag var "fullt frisk" så att det skulle vara "fel att sjukskriva mig", så det vara bara att vackert fortsätta bita ihop.

Lidandet man fått utstå i dessa bemärkelser, den ständigt ofullkomliga livssituation och det därmed ovärdiga liv det ledde till, den oförmåga att själv göra ekonomiskt rätt för sig här i världen det i sin tur ledde till (framför allt att större delen av 90-talet aldrig ha levt på mer än socialbidragsnorm, till och med vid ett tillfälle då jag ändå skulle förväntas klara att sköta ett jobb på i princip heltid nöjaktigt), och den ekonomiska situation det lett till att man står med nu när man är närmare 40 står fortfarande mitt uppe i något slags tillvänjningsfas sedan man redan för hela fem år sedan nu fick sin diagnos...

...det kan knappast prissättas i reda pengar. Men här står jag, jag är inte i närheten av några 15.500 netto och har aldrig tjänat motsvarande den summan ens när jag haft några av mina jobb tidigare i livet.

Hade jag alltså kommit ut i vuxenlivet nu någon gång och varit i Ronjas ålder hade jag levt i ett samhälle som redan har upptäckt de här diagnoserna, och är hyfsat berett att stå för lite stöd och hjälp till en värdig livssituation, men nu är man lite äldre och har genomgått ett långt utdraget helvete med att verkligen försöka funka i NT-världen långt upp i ålder innan ens intresset fanns att ta en ordentlig seriös titt och lyckas upptäcka diagnosen de gånger man vände sig till "samhället" (oftast = sjukvården) och framförde ungefär att "snälla... hjälp..." :shock:

Och står bara själv med ca 9.000 netto per månad att röra med (Ronjas ca 15.000 är ca 67% mer!!!) och en omänsklig skuldsituation som kunnat uppstå just under den bakgrund man har bakom sig... som bara är mitt ansvar att bita ihop och börja göra något åt genom typ skuldsanering i bästa fall, eller verkligen betala av hela summorna om jag väl lever tillräckligt länge för att hinna med det i värsta fall.

Är det verkligen att hjälpa personer med en sådan bakgrund när man bara gör det till vissa delar - och det dessutom väldigt halvdant och valhänt - och ändå skippar den viktigaste biten, kontrollen över ekonomin?

Jag tycker inte det. Kan aldrig tycka det...

Oskyldigt frihetsberövade tillerkänns betydande skadestånd. Jag känner min bakgrund och nuvarande situation som en ren parallell till att vara/ha varit oskyldigt frihetsberövad, det står jag till 200% för!

Men som sagt... alla typer av ersättningar man hittar och ser ut att kunna vara berättigad till verkar alltid vara "åh vilken otur, det är lite för sent att ansöka om", alla typer av fel man obestridligen kan slå fast att andra begått som påverkat mitt liv i olycklig riktning har alltid hänt för precis så länge sedan att "åh tyvärr, det är preskriberat nu, och för sent att begära rättelse för eller ersättning för skada du må ha lidit" - men mina egna skulder, de preskriberas minsann inte.

Dessutom innebär faktiskt blotta omständigheterna i mitt liv under flera nyckelpunkter att jag är myndig och formellt har fulla ansvaret för t ex specifika skulder - men jag var beroende av försörjningsstöd från socialtjänsten under flera år, och då är man vackert skyldig att följa sin socialsekreterares idéer - man får inte neka att hoppa på en anställning eller någon utbildning som socialsekreteraren har råkat få för sig "det här tror jag är jättebra för dig". I så fall skulle man bli av med ersättningen. Åtminstone en av mina skulder har helt och hållet sprungit ur en sådan beroendesituation till min socialsekreterare. Men är bara mitt ansvar att se till att betala.

Så man är jävligt rättslös.

Men när man väl får diagnos och kanske skulle kunna börja göra något bra av sitt liv, då står man i första hand med betalningsansvar för sin skuldsituation, och det ansvaret är i praktiken viktigare än någon egen rehabilitering.

Så ställer samhället upp när det kommer till kritan - när det är samhället självt har missat att någon hade en funktionsnedsättning lite för långt fram i hans liv.

Och samtidigt är man i grund och botten positivt sinnad, optimistiskt lagd att allt väl ändå någon jävla gång ska vända, och att man ska hinna både få acceptabel ordning på livet och dessutom få möta kärleken och lyckan och få bilda familj.... (korkat, va?)

...och dessutom så omtänksam och empatisk mot sin omvärld att man lägger mesta delen av sin tid åt ideellt arbete som kommer många fler än sig själv till del, och man engagerar sig verkligen i frågor man tror mycket på för att försöka förbättra världen för oss alla.

Då kan det verkligen sticka en aning i hjärtat att se sådant som Aftonbladets kampanj "Svenska hjältar" och konstatera, att det är då aldrig någon som vet något om mig och min tillvaro som nominerar mig till något sådant där. Något sådant hade verkligen värmt ens lite för frusna hjärta lite... så stack jag ut hakan och nämnde det någonstans trots allt, också...


Det där med "preskriberingstid"... Jag får ut pengar från mitt försäkringsbolag så länge jag har aktivitetsersättning, men barnförsäkring gäller bara t.o.m. 26 år. Så har jag inget arbete då så blir det "bara" pengarna från försäkringskassan. Runt 9500:- beror ju på vad man har för hyra. Min ligger på 4700:-/mån.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 10:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav tahlia » 2007-11-04 15:16:58

Moggy skrev:
tahlia skrev:Gubben, de ser till att det är vad du har efter el, hyra, försäkringar, sjukvård och mediciner är betalda (Dagisavgifter och resor etc om du har barn). Tv-avgiften är redan en inräknad kostnad i birdaget på 2600 + 820. Det är även telefonsamtal och morgontidning.


Om man ska ha 3420:- när allt sånt är betalt så låter det som rätt generösa bidrag som inte borde vara nåt problem att leva rätt gott på. Efter mat så har man typ 2000:- krav till nöjen...

Vad är det för regler med boende? Är det billigast möjliga som gäller eller kan man ställa krav på hur man vill bo?

Tycker faktiskt att det är bra att nya regeringen stramar åt bidragen.


De där 3420 kronorna skall räcka till tv-licens och telefon + morgontidning, bredband eller liknande (som tydligen inte framgick).

Generösa bidrag? Tja, kanske om man är ensamstående utan några räkningar. Men har man två barn att försörja så är inte bidragen så generösa längre.
Man räknar dessutom med att barn kostar nästan 1000 kronor mindre i månaden än en vuxen. Hur detta går ihop förstår jag inte. Barn behöver kläder stup i kvarten, nya utekläder och skor för varje säsong. Som vuxen kan man ha samma vinterjacka och samma vinterskor i flera år. Ändå beräknas barnen vara så mycket billigare. Helt ortoligt.

Vad det gäller bostad så finns det en övre gräns för hur mycket den får kosta. Går man över den får man dra mellanskillnaden från bidraget och får alltså inte bidrag upp till hela summan.

För en trea här är maxpriset 5200. Kan tala om att det bara är 50 kronor över de billigaste treorna här i söråker.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:46:09, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Sabina » 2008-10-04 17:05:24

Fighterbabe skrev:Det där med "preskriberingstid"... Jag får ut pengar från mitt försäkringsbolag så länge jag har aktivitetsersättning, men barnförsäkring gäller bara t.o.m. 26 år. Så har jag inget arbete då så blir det "bara" pengarna från försäkringskassan. Runt 9500:- beror ju på vad man har för hyra. Min ligger på 4700:-/mån.


Finns det andra här som får pengar från någon försäkring?

Jag har för mig att en del försäkringsbolag som försäkrar barn infört något slags undantag för npf och att man då inte kan få ut pengar. Och/eller att det är något med att diagnosen ska vara ställd före/efter en viss ålder för att försäkringen ska gälla.

(Vad gäller arbete så är det självklart något man sysslar med för försörjningens skull. Men det kan finnas andra skäl också - så kallat självförverkligande osv... :? )
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 10:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Charley? » 2008-10-04 22:00:28

Fighterbabe skrev:Jag ser det lite som ett skadestånd från samhället för allt jag tvingats gå igenom...

Vad är det du tvingats gå igenom? Och varför får du extra pengar?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 10:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Pemer » 2008-10-04 22:22:48

Ja, man kan förstås lätt konstatera att dem av oss som gått igenom ett långt vuxenliv INNAN vi ens fick diagnos har gått igenom desto mer. Och försäkringspengarna är ju en ren bonus från ett privatägt försäkringsbolag, för att man hade en försäkring tecknad och som t o m gällde när det kom till kritan. Vilket väl i sammanhanget får anses vara mer jämförbart med att vinnna förstapriset i ett lotteri...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav HellviHumle » 2008-10-04 22:39:38

Har sjukersättning fr o m i år. 50 % vilket innebär en fantastisk summa på 4100 i månaden. Frilansar med lite av varje som folk vill ha hjälp med. Rör sig om kanske 25 %. Då kan jag nog räkna in de djur jag har också. Ett tiotal nöt och lika många lamm (får).

Som egenföretagare så skiter soc i en. "Sälj en ko" var beskedet jag fick för sju år sedan när jag blev sjukskriven för depression och hade 150 kr om dagen i sjukersättning. Dessutom fru och tre hemmavarande barn. Har aldrig varit i kontakt med dem efter det och kommer nog heller aldrig vara det heller.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-04 23:36:43

Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:Jag ser det lite som ett skadestånd från samhället för allt jag tvingats gå igenom...

Vad är det du tvingats gå igenom? Och varför får du extra pengar?


Jag har gått igeom en hel del. Orkar inte rabbla upp allt, den här forumstråden är öppen så alla kan läsa och NFD är lågmodererad så där vill jag inte heller ta det med tanke på rabaldern i somras...

Men att läsa min blogg, läsa mina inlägg här osv så kan man hitta en DEL av sakerna som jag gått igenom. Jag har gått igenom 21 år av mitt liv...

Som jag skrev i samma inlägg så får jag vårdersättning som TryggHansa kallar det för. Nu ligger det på 204:-/dag. Och varför får jag det? Jo, för att jag har en förlängd barnförsäkring i TryggHansa (Man kunde välja att förlänga den när man fyllt 18, vilket jag gjorde)
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Charley? » 2008-10-05 1:07:55

Fighterbabe skrev:Jag har gått igeom en hel del. Orkar inte rabbla upp allt, den här forumstråden är öppen så alla kan läsa och NFD är lågmodererad så där vill jag inte heller ta det med tanke på rabaldern i somras...

Men att läsa min blogg, läsa mina inlägg här osv så kan man hitta en DEL av sakerna som jag gått igenom. Jag har gått igenom 21 år av mitt liv...

Som jag skrev i samma inlägg så får jag vårdersättning som TryggHansa kallar det för. Nu ligger det på 204:-/dag. Och varför får jag det? Jo, för att jag har en förlängd barnförsäkring i TryggHansa (Man kunde välja att förlänga den när man fyllt 18, vilket jag gjorde)

Jag fattar fortfarande inte. Försäkringspengar för VAD? Jag förstår att du får det av ett försäkringsföretag, men jag undrade varför. Eller är det någonting man köper när man är 18 som gör att man automatiskt får pengar?

Och, no offense, men jag orkar varken läsa din blogg eller alla dina inlägg här om ditt, troligtvis extremt jobbiga, liv.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Pemer » 2008-10-05 1:22:53

Försäkringspengar "för" (eller "mot") att vara funktionsnedsatt, icke arbetsför och bara kunna ha aktivitetsersättning. Så att säga. Är väl tanken. Några få försäkringsbolag kan betala ut det även för Asperger. De flesta torde ha ändrat villkor på senare år. Ytterst få med just Asperger lär ha omfattats av någon sådan här försäkring. Figheterbabe är en av de lyckliga. :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-05 1:49:30

Pemer skrev:Försäkringspengar "för" (eller "mot") att vara funktionsnedsatt, icke arbetsför och bara kunna ha aktivitetsersättning. Så att säga. Är väl tanken. Några få försäkringsbolag kan betala ut det även för Asperger. De flesta torde ha ändrat villkor på senare år. Ytterst få med just Asperger lär ha omfattats av någon sådan här försäkring. Figheterbabe är en av de lyckliga. :P


Tack Pemer! Precis så. Men DET trodde jag att charley visste. Så jag visste inte hur jag skulle kunna förklara det... (Har ju skrivit det så många gånger här redan på forumet och jag vet inte vad charley läst/inte läst...

Charley: Barnförsäkringen är just en BARN-försäkring, som tecknades när jag var liten. När jag fyllde 18 år (och således blev myndig) fick jag valmöjligheten att förlänga den eller inte (alltså fortsätta betala premien varje år). Jag förlängde den och det är jag glad för idag då jag vid karensdag 180 började få utbetalningar från dem.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Charley? » 2008-10-05 12:47:18

Fighterbabe skrev:Charley: Barnförsäkringen är just en BARN-försäkring, som tecknades när jag var liten. När jag fyllde 18 år (och således blev myndig) fick jag valmöjligheten att förlänga den eller inte (alltså fortsätta betala premien varje år). Jag förlängde den och det är jag glad för idag då jag vid karensdag 180 började få utbetalningar från dem.

Jamen du svarar ju fortfarande inte. VAD FÅR DU PENGAR FÖR? Det är frågan. Alla som tecknar försäkringen får väl inte automatiskt pengar?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Pemer » 2008-10-05 12:57:41

För att hon har funktionsnedsättningen Aspergers syndrom!

Liksom så många av oss andra, som däremot inte har haft försäkringar att hämta ersättning ut för den detaljen... En jävligt schysst försäkring, med andra ord...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sommar » 2008-10-05 13:00:00

halo skrev:Har äntligen fått ett heltidsjobb efter över ett års arbetslöshet! Känns helt underbart faktiskt... Att gå hemma blev jag bara sämre av. Det är ett lagerarbete där det krävs noggrannhet och man jobbar mycket för sig själv... Perfekt.

:D


Grattis! Jag var där en gång men blev "utbränd" och måste omskola mig men hoppas en dag komma tillbaka till ett jobb men vill nog inte jobba riktigt heltid om jag får möjligheten att välja.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-10-05 13:02:17

Bidragsberoende tyvärr men hoppas komma av det inom några år. Jag mår bäst av att ha något vettig att göra om dagarna för det första och dessutom känns det bättre att ha tjänat pengarna själv men jag skäms inte för att ha bidrag en period i mitt liv särskilt med tanke på vad jag gått igenom, att jag har As, hur AF. och FK. är och hur de behandlar en.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-05 21:34:16

Studiemedel till största delen, utdrygat med inkomster från sommarjobb, extrajobb (tentavakt och liknande) och arvoden för en kommunal nämnd jag sitter i.

Innan jag började läsa på universitetet jobbade jag först säsongsdeltid (heltid+övertid under hösten och sena våren, och bara några timmar i veckan under resten av året) under 2.5 år och sen heltid under drygt två år.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-06 0:46:06

Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:Charley: Barnförsäkringen är just en BARN-försäkring, som tecknades när jag var liten. När jag fyllde 18 år (och således ble myndig) fick jag valmöjligheten att förlänga den eller inte (alltså fortsätta betala premien varje år). Jag förlängde den och det är jag glad för idag då jag vid karensdag 180 började få utbetalningar från dem.

Jamen du svarar ju fortfarande inte. VAD FÅR DU PENGAR FÖR? Det är frågan. Alla som tecknar försäkringen får väl inte automatiskt pengar?


Spelar du dum eller är du dum? Pemer har nu svarat TVÅ ggr. på ett ÄNNU mer lätt förståligt sätt. Jag får det pga av att jag har aspegers syndrom.

Nej, alla som tecknar en olycksfallsförsäkring får inte pengar heller, men det är inte alla av dem som råkar ut för en skada med bestående invaliditet heller.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Milyc » 2008-10-06 4:08:22

Jag klarar mig bra på aktivitetsersättning med bostadstillägg då jag bor i en stad där det är relativt billgt att leva och är en relativt kompetent ekonom.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Charley? » 2008-10-06 9:56:19

Fighterbabe skrev:Spelar du dum eller är du dum? Pemer har nu svarat TVÅ ggr. på ett ÄNNU mer lätt förståligt sätt. Jag får det pga av att jag har aspegers syndrom.

Nej, alla som tecknar en olycksfallsförsäkring får inte pengar heller, men det är inte alla av dem som råkar ut för en skada med bestående invaliditet heller.

Bara läst dina svar, för trött för att läsa vad jag trott vara irrelevanta svar. Jävligt bisarrt. Sådana försäkringar borde inte finnas.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Apophis » 2008-10-06 14:03:19

Lever för närvarande på socialbidrag. Inget jag är stolt över, men alternativet just nu är att vara hemlös, så....
Sedan nästan ett halvår tillbaka väntar jag på besked från FK om jag är berättigad till aktivitetsersättning och bostadstillägg.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Pemer » 2008-10-06 15:54:10

Charley? skrev:Jävligt bisarrt. Sådana försäkringar borde inte finnas.

I praktiken är det väl inget annat än en av många sorters försäkringar för att täcka upp för nedsatta förmågor och/eller låg inkomst. Det bisarra är förstås att det alltid är en fråga om något slags lotteribetonat huruvida sådana försäkringar faller ut. Och att det sannerligen inte är alltid som sjukförsäkringar av det här slaget anses gälla för just NPF-diagnoser, inte minst.

Lilla Gumman har beskrivit att hon har sjukersättning och får extra pengar från AFA-försäkringarna, intjänat när hon tidigare har jobbat, vilket är precis vad jag håller på och letar efter motsvarande arbetsmarknadsförsäkringar där jag kanske kan ha ytterligare pengar för all min tid med sjukersättning, via försäkringar som ska kunna gälla sedan min senaste anställning. Jag vet inte om jag kommer att kunna få det än, men nu verkar det efter ca ett år som att jag äntligen har hittat rätt vart jag ska vända mig för detta... (inte Alecta, utan SPP)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-06 21:20:02

Charley? skrev:
Fighterbabe skrev:Spelar du dum eller är du dum? Pemer har nu svarat TVÅ ggr. på ett ÄNNU mer lätt förståligt sätt. Jag får det pga av att jag har aspegers syndrom.

Nej, alla som tecknar en olycksfallsförsäkring får inte pengar heller, men det är inte alla av dem som råkar ut för en skada med bestående invaliditet heller.

Bara läst dina svar, för trött för att läsa vad jag trott vara irrelevanta svar. Jävligt bisarrt. Sådana försäkringar borde inte finnas.


Nej, eftersom du inte förstod vad jag menade så förtydligade Pemer det hela. Jag tycker det är bra att det finns en sådan försäkring! :D

Avundjukan bara sprutar ur dig och jag tror inte du hade haft samma åsikt om försäkringen om det var DU som hade den... :roll:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav LazyLady » 2008-10-06 23:56:53

Oj, de flesta verkar ha det rätt bra ändå... Får Alfa-kassa på 4700. Hyran ligger på 2300. Som tur är så äter jag för ungefär 500 kr/mån. Då har jag 1900 kvar varav 300 går till telefon, 300 till träningskort och 200 till csn. Sedan kommer ju utgifter för el också + kanske andra oväntade utgifter som man får räkna med. Så inte blir det mkt kvar...
Kanske borde söka soc ist. Men klarar inte av alla papper + att det känns lönlöst... :?
Senast redigerad av LazyLady 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
LazyLady
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2008-10-06
Ort: Örebro

Inläggav Aura Lux » 2008-10-07 0:06:07

Har nyligen blivit sjukskriven, för hundrasjuttioelfte gången. Är oklart i nuläget hur eventuell ersättning kommer att se ut.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Pemer » 2008-10-07 0:14:39

LazyLady skrev:Oj, de flesta verkar ha det rätt bra ändå... Får Alfa-kassa på 4700. Hyran ligger på 2300. Som tur är så äter jag för ungefär 500 kr/mån. Då har jag 1900 kvar varav 300 går till telefon, 300 till träningskort och 200 till csn. Sedan kommer ju utgifter för el också + kanske andra oväntade utgifter som man får räkna med. Så inte blir det mkt kvar...
Kanske borde söka soc ist. Men klarar inte av alla papper + att det känns lönlöst... :?

Ja, du ligger ju långt under soc-norm... förskräckligt att samhället kan ha sådana normnivåer, samtidigt som det ändå är fullt möjligt att hamna under dem om man inte vet hur det ska gå till, inte orkar/klarar av att ansöka osv... "Skälig levnadsnivå" sedan hyran är betald är nästan 50% mer än du har kvar efter hyra... :(
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in