Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fabela » 2019-03-03 1:24:23

Tack snälla :-)Happy
Det är stort för mig, har faktiskt nervöskill i magen :lol: (kraschad hjärna efter att ha brakat in i väggen, kunde inte läsa öht ett tag)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Dandelo » 2019-03-03 1:30:46

Fabela skrev:Tack snälla :-)Happy
Det är stort för mig, har faktiskt nervöskill i magen :lol: (kraschad hjärna efter att ha brakat in i väggen, kunde inte läsa öht ett tag)


Sådär hade jag för fyra år sedan. Hjärnan var totalt slut. Men det gick ändå rätt fort att komma tillbaka och kunna läsa som förut. Ge inte upp bara.
Det kommer komma stunder då man knappt hänger med eller ens förstår orden, men sen så går det.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Sjuckert » 2019-03-03 15:36:38

Jag har också haft perioder då jag inte kunnat läsa alls, ibland under väldigt lång tid. Det gäller bara att inte ha för höga krav eller pressa sig så det känns som en plikt eller nåt, när man väl börjar försöka igen. Och bra att ha något mer lättsamt på lager ifall det skulle behövas. :-)Happy

För att vara on topic har jag nyss börjat på Ensam i Berlin av Hans Fallada.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav kiddie » 2019-03-03 18:23:38

Sussi, det är nog ingen fara, nu sitter den ihop med den mest liknande tråden.

Jag läser Cara Hunters Hemmets trygga vrå.

Har inte läst så långt men den verkar obehaglig, man får veta från första början att en liten flicka kommer att försvinna och någon närstående är skyldig.

Hemma ligger oxo Den skrattande polisen.

Japp här hemma ligger det poliser lite här och där och skrattar, himla störande.

Av Sjöwall/Wahlöö.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fretshi » 2019-03-03 19:09:07

Fabela skrev:Tack snälla :-)Happy
Det är stort för mig, har faktiskt nervöskill i magen :lol: (kraschad hjärna efter att ha brakat in i väggen, kunde inte läsa öht ett tag)


De flesta med ångest kan nog skriva under på att den sitter i magen.
Men läsning är ju en avkopplande aktivitet så det borde du kunna göra ändå.

Bara du inte tvingar dig att läsa 100 sidor om dagen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Dandelo » 2019-03-03 19:14:53

Fretshi skrev:
Fabela skrev:Tack snälla :-)Happy
Det är stort för mig, har faktiskt nervöskill i magen :lol: (kraschad hjärna efter att ha brakat in i väggen, kunde inte läsa öht ett tag)


De flesta med ångest kan nog skriva under på att den sitter i magen.
Men läsning är ju en avkopplande aktivitet så det borde du kunna göra ändå.

Bara du inte tvingar dig att läsa 100 sidor om dagen.


Har man för stark ångest går läsandet sällan bra och kan varken fokusera en till att tänka på annat, eller lugna ner en.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fabela » 2019-03-03 19:32:47

Tack alla som hejat på mig :D

Ska bara säga att det kanske inte handlar om riktigt samma sak för mig, som för er.
Jag kunde alltså inte läsa alls, visste inte hur man gjorde, under ett par års tid, för att hjärnan klappade ihop fullständigt pga utbrändhet.
Det är flera år sen nu, som jag sakta började återhämta mig. Jag har lyckats läsa enstaka böcker de senaste åren, men oftast har jag inte ens klarat artiklar på ett par sidor. Så jag har fått lyssna istället.

Ångest hänger inte ihop med det här, i mitt fall. Det kan nog säkert vara svårare att koncentrera sig om man har ångest, det vet jag ju inte (förr när jag läste massor hade jag inte ångest på samma sätt som nu). Men mitt problem är alltså utbrändhet och skador efter det.

"Killet" i magen är inte negativt, utan förväntan, hopp om att det kanske kan gå bra nu. Jag blir ju sakta bättre. En dag kommer jag att klara det, jag vet bara inte om den dan är här nu eller fortfarande väntar nånstans i framtiden :-)Happy

Men det spelar ingen roll vad gäller pepp, jag slickar i mig oavsett :D :-)Hug
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Sjuckert » 2019-03-04 20:04:24

Sprillans nyinköpta The Cambridge Encyclopedia of the English Language av David Crystal. Drygt 1,5 kg språknördigheter. :-)173
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2019-03-21 15:48:55

En biografi om marskalk Mannerheim
Roman: Flätan av Laetitia Colombani
Deckare: Mios Blues av Kristina Ohlsson

Flätan handlar om tre olika kvinnor, Smita i Indien, Giulia på Sicilien och Sarah i Montreal, Kanada. De har alla stora problem, men värst är det att läsa om hur den kastlösa Smita har det.
Spoiler: visa
Hennes jobb består av att hämta skit med bara händerna i andra hus i byn. Toaletter finns inte, kastlösa (daliter) får hämta skiten från hål i marken/golvet. "Lönen" är avlagda kläder el matrester. En familj lämnar inget alls. Smita vill inte gå dit längre, men då riskerar hon att de körs bort, att deras hus bränns ner el att de dödas. Hennes mans jobb är att fånga råttor med bara händerna på de rikas åkerfält. "Lönen" är att få äta råttan till kvällsmat. De har lyckats skrapa ihop en summa att muta läraren (en brahmin) med så att han ska ta emot deras dotter Lalita i skolan. I själva verkar har hon rätt att gå dit gratis, men formella rättigheter gäller inte ute i byarna. Så den stora dagen inne, Lalita kläs i sin finaste sari och går förväntansfullt till skolan. Som läsare anar man det värsta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2019-03-24 16:51:26

Dune utav Frank Herbert.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-24 17:07:30

slackern skrev:Dune utav Frank Herbert

Kommer ny film snart.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2019-03-24 20:27:38

nomemorytoday skrev:
slackern skrev:Dune utav Frank Herbert

Kommer ny film snart.


Tack hade faktiskt sett en notis om det nyligen. ::)
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav kiddie » 2019-03-25 3:12:22

Lyckats läsa kanske hälften av Den trygga vrån. Rätt lättläst men lite mycket utfyllnad, vissa verkar belöna sig själva för hur många ord de skriver. Men ganska intressant psykologi, vem som är skyldig till att en flicka är försvunnen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kusax » 2019-03-25 14:34:07

Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.
Kusax
Inaktiv
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2019-02-05

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Christopher_R » 2019-03-26 14:44:45

Titanc: An Illustrated History av Don Lynch och Ken Marschall.
Christopher_R
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2019-03-07

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2019-04-19 1:24:52

Fackbok: Stanislav Emirov - Varför tigger romer?
Kriminalroman: Karin Erlandsson - Missdåd (mest lik en vanlig roman men ett lik hittas och hon tycks ha dött en våldsam död)
Roman: Sarah Perry - Ormen i Essex
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nomemorytoday » 2019-04-19 1:39:25

Stanislav, blir lätt Slav i stan. Antar att det inte var menat så.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fretshi » 2019-04-19 13:20:44

Löparflickan av Carrie Snyder.
Faktiskt väldigt bra.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2019-05-01 21:27:18

Dreamcatcher utav Stephen King.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Almatilda » 2019-05-02 15:44:21

Konsten att fejka arabiska av Lina Liman. Intressant bok om AS för mig som just upptäckt att jag har många drag av det själv.
Almatilda
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2019-05-02

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2019-05-04 1:44:52

Kriminalromanen Katharinakoden av Jørn Lier Horst
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Karamell » 2019-05-04 2:24:48

Ultimatum - Anders De La Motte
Bara du - Ninni Schulman
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav LordNelson » 2019-05-04 8:49:41

Dandelo skrev:
Fabela skrev:Tack snälla :-)Happy
Det är stort för mig, har faktiskt nervöskill i magen :lol: (kraschad hjärna efter att ha brakat in i väggen, kunde inte läsa öht ett tag)


Sådär hade jag för fyra år sedan. Hjärnan var totalt slut. Men det gick ändå rätt fort att komma tillbaka och kunna läsa som förut. Ge inte upp bara.
Det kommer komma stunder då man knappt hänger med eller ens förstår orden, men sen så går det.

Kan ni läsa? Lyckostar.

Skarpa skott - Walt Slade
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fabela » 2019-05-04 20:40:35

Vet inte hur man ska göra med ljudböcker, ska de in i "Vad lyssnar du på" eller "Vad läser du"?

Lyssnar iaf på Brave new world av Aldous Huxley.
Uppläst av skådisen Michael York.
https://www.youtube.com/watch?v=j3k3uUiTTQA

Originally published in 1932, this outstanding work of literature is more crucial and relevant today than ever before. Cloning, feel-good drugs, antiaging programs, and total social control through politics, programming, and media-has Aldous Huxley accurately predicted our future? With a storyteller's genius, he weaves these ethical controversies in a compelling narrative that dawns in the year 632 AF (After Ford, the deity). When Lenina and Bernard visit a savage reservation, we experience how Utopia can destroy humanity.A powerful work of speculative fiction that has enthralled and terrified readers for generations, Brave New World is both a warning to be heeded and thought-provoking yet satisfying entertainment.

https://www.storytel.com/se/sv/books/65 ... 5UQAvD_BwE

Fascinerande kombo av en helt obekymrad, t.o.m. humoristisk ton och en iskall människosyn.
Iaf så här långt.
Handlar om produktion av olika människotyper, som man får fram i "odlingar" och sen manipulerar med diverse metoder, för att de ska bli antingen tänkande eller blint lydande brickor i samhällsspelet, anpassade till olika arbetsuppgifter, klimat mm.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Intressanta intressen



Logga in