Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-02-21 18:02:06

Jag bor nu i en nybyggd tvårummare i ett nystartat gruppboende.

Personalen verkar trevlig, men min schizofreni ställer till det. Jag har också bytt psykofarmaka, efter 28-29 år med samma medicin. Känns osäkert.

Modern, vitvarubestyckad lägenhet, hela baletten.

Jag vet inte vad jag behöver hjälp med. Dom erbjuder hjälp nu i början, med flyttbestyr, men jag behöver planeringshjälp.

Det verkar ha fastnat lite, jag behöver mer stöd, jag är bara trött.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Flinta » 2019-02-22 12:55:21

Trevligt att höra! Det glädjer mig att du fått rätt till den insatsen, med andra ord: den svenska välfärd du har rätt till. Nybyggda lokaler brukar också ge både boende och boendepersonal mer energi än nedgångna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Julianus » 2019-02-22 13:39:43

Jag har också bott i LSS-boende men då är det som kommunen kallar det för "servicebostad". Det var min egna lägenhet, fast personalen fanns lite längre bort med gemensam kök osv.

Bodde där i nästan 1 år, sedan flyttade jag därifrån pga vantrivsel.

Numera bor jag i egen lägenhet, hyresrätt med förstahandskontrakt.

Hoppas att du ska trivas där nu med ditt boende :)
Julianus
 
Inlägg: 9370
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav marxisten » 2019-02-22 16:41:13

Julianus skrev:Jag har också bott i LSS-boende men då är det som kommunen kallar det för "servicebostad". Det var min egna lägenhet, fast personalen fanns lite längre bort med gemensam kök osv.


Servicebostad och gruppboende är två skilda insatser enligt LSS. Servicebostad är ofta i trapphus och är mer eller mindre som ett väldigt omfattande boendestöd, gruppboende är som det låter, du bor i "grupp" med flera andra med personal närvarande, dock i egna rum/lägenheter. Du har även ett gemensamt rum och ibland gemensamt kök.

notwoodstock skrev:Jag bor nu i en nybyggd tvårummare i ett nystartat gruppboende.

Personalen verkar trevlig, men min schizofreni ställer till det. Jag har också bytt psykofarmaka, efter 28-29 år med samma medicin. Känns osäkert.

Modern, vitvarubestyckad lägenhet, hela baletten.


Vitvaror? Låter väldigt mycket som servicebostad i mitt tycke, oavsett. Väldigt kul att höra du fått ett bra och fräscht boende, och att skattepengar går till vad sig bör denna gången. Hoppas verkligen du ska trivas och att du trivs med personalen och övriga boende i gruppboendet!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Julianus » 2019-02-22 16:45:02

@marxisten

Fast inom LSS så heter insatsen "bostad med särskild service för vuxna". Den insatsen ansökte min familj om för min räkning och då var det servicebostad, stod så i dokumentet från LSS-handläggaren.
Julianus
 
Inlägg: 9370
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Heidi79 » 2019-02-22 19:04:56

Hade grupp boende från var 24 till 29.. Var så hemskt att flytade hem till mina föraldrar då.
Heidi79
 
Inlägg: 1434
Anslöt: 2009-06-22

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav marxisten » 2019-02-22 19:07:23

Julianus skrev:Fast inom LSS så heter insatsen "bostad med särskild service för vuxna". Den insatsen ansökte min familj om för min räkning och då var det servicebostad, stod så i dokumentet från LSS-handläggaren.


Från 1177:

"Det finns tre olika boendeformer för vuxna där du kan få stöd:

- Gruppbostad, som kan erbjudas om du har så stora behov av tillsyn och omvårdnad att det är nödvändigt att personal finns till hands dygnet runt. En gruppbostad består av ett mindre antal lägenheter som är samlade kring gemensamma utrymmen. Då finns det en fast personalgrupp.
- Servicebostad, som består av ett antal lägenheter som har tillgång till gemensam service och en fast personalgrupp. Lägenheterna är i regel anpassade efter dina behov. Du kan få det stöd du behöver dygnet runt i den egna lägenheten.
- Annan särskilt anpassad bostad, som innebär att du beviljas en egen lägenhet som är anpassad till dina behov. Ingen fast personalgrupp ingår."

EDIT: Såg nu jag var otydlig, men såklart båda ingår under samma paragraf i LSS, men är två olika typer av insatser, där gruppbostad är mer extrem, och att namnen ifråga är nationella och inte kommunala.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-02-23 7:35:19

Sorry, är inte kunnig i vad boendeformen heter. Orkar inte kolla i pappren. LSS är det ju.

Väldigt tacksam för vad Sverige och välfärden ger för möjligheter.

Är ledsen över att hjärnan inte fungerar, jag kom igång bra vid inflyttningen, men nu har schizofrenins passivitet fått mig mindre benägen att börja organisera. :(
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Flinta » 2019-02-23 7:42:50

Speciellt vid inflyttning borde du få extra hjälp och stöd av personal, både med det praktiska t ex organisering och det mentala tänker jag. Eller fungerar det annorlunda?

Hur mycket/ofta har du rätt till hjälp av personal?

Kan du kontakta dom närsomhelst om du behöver hjälp och då också få det?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-02-23 9:49:49

Flinta skrev:Speciellt vid inflyttning borde du få extra hjälp och stöd av personal, både med det praktiska t ex organisering och det mentala tänker jag. Eller fungerar det annorlunda?

Hur mycket/ofta har du rätt till hjälp av personal?

Kan du kontakta dom närsomhelst om du behöver hjälp och då också få det?


Jo, dom har extra tid avsatt under denna månad.

Jo, jag får extra inflyttningshjälp om jag ber om det. Jag är dock osäker på var jag skall börja. Behöver planera var/ hur man kan ha saker.

Dom har sovande natt, vilket är utmärkt! Jag behöver mer inflyttningshjälp än jag fått, vet inte riktigt varför.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-02-24 10:13:32

Jag vill tillfoga, att jag är tacksam för att ni bryr er!

Och att schizofrenin just nu är mitt största bekymmer. Har dock glatt mig mycket över det nya.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-02-25 12:39:27

Jo, det är tydligen ”service-bostad” som jag flyttat till. Jag frågade.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Julianus » 2019-02-25 14:12:57

notwoodstock skrev:Jo, det är tydligen ”service-bostad” som jag flyttat till. Jag frågade.


Ja, men då är jag med på noterna :) Som jag nämnde tidigare så har man själv bott på ett LSS-boende, men vantrivdes där ganska snabbt så flyttade därifrån efter 11 månader.
Julianus
 
Inlägg: 9370
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Gunshoot » 2019-02-25 19:38:38

Julianus skrev:
notwoodstock skrev:Jo, det är tydligen ”service-bostad” som jag flyttat till. Jag frågade.


Ja, men då är jag med på noterna :) Som jag nämnde tidigare så har man själv bott på ett LSS-boende, men vantrivdes där ganska snabbt så flyttade därifrån efter 11 månader.


Får jag fråga varför du inte trivdes? Jag bor själv i en LSS-bostad, och hatar det. Fem stycken ur personalen kallar mig för öknamn, men det är inte därför jag inte trivs. Jag trivs inte för jag vill inte bo här, med brist för bättre ordval, ''en cp-bostad''. Jag tycker LSS-bostäder är för konstiga och utvecklingsstörda människor. Jag får inte riktiga fram vad jag menar, men jag tror ni förstår.
Jag måste dock bo här eftersom jag har ÖPT (öppen psykiatrisk tvångsvård).
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Flinta » 2019-02-25 19:58:23

Upplever du mer positiva symptom nu pga medicinbytet? Kan tänka mig att det måste vara extra jobbigt med flytten i sådana fall. Hur upplever du de negativa och kognitiva symptomen för tillfället? Vet att vissa kan förbättras med åldern.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav ehmd93 » 2019-02-25 20:18:51

Julianus skrev:@marxisten

Fast inom LSS så heter insatsen "bostad med särskild service för vuxna". Den insatsen ansökte min familj om för min räkning och då var det servicebostad, stod så i dokumentet från LSS-handläggaren.


tvivlar på det.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Re: Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Julianus » 2019-02-25 21:53:13

ehmd93 skrev:
Julianus skrev:@marxisten

Fast inom LSS så heter insatsen "bostad med särskild service för vuxna". Den insatsen ansökte min familj om för min räkning och då var det servicebostad, stod så i dokumentet från LSS-handläggaren.


tvivlar på det.
Varför tvivlar du?
Julianus
 
Inlägg: 9370
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav RainyDay » 2019-02-25 22:10:28

Jag bor också i en "bostad med särskild service för vuxna", eller serviceboende som det kallas, men på lördag flyttar jag till en egen lägenhet. Har vantrivts så enormt mycket sedan jag flyttade hit för 15 månader sedan. Lägenheten är sliten, målad i en gulaktig färg och det tog personalen alldeles för lång tid att förstå att jag var rätt mycket mer utvecklad än resten av de andra som bor här, bl.a. att jag faktiskt har arbetat under hela mitt liv -sjukskrivningsperioderna. Men de sista 6 månaderna bröt jag kontakten helt med dom. Fick hjälp av min gode man att hitta lägenhet.


Hoppas iaf att du kommer trivas. Lägenheten låter fin.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Julianus » 2019-02-25 22:36:59

Gunshoot skrev:
Julianus skrev:
notwoodstock skrev:Jo, det är tydligen ”service-bostad” som jag flyttat till. Jag frågade.


Ja, men då är jag med på noterna :) Som jag nämnde tidigare så har man själv bott på ett LSS-boende, men vantrivdes där ganska snabbt så flyttade därifrån efter 11 månader.


Får jag fråga varför du inte trivdes? Jag bor själv i en LSS-bostad, och hatar det. Fem stycken ur personalen kallar mig för öknamn, men det är inte därför jag inte trivs. Jag trivs inte för jag vill inte bo här, med brist för bättre ordval, ''en cp-bostad''. Jag tycker LSS-bostäder är för konstiga och utvecklingsstörda människor. Jag får inte riktiga fram vad jag menar, men jag tror ni förstår.
Jag måste dock bo här eftersom jag har ÖPT (öppen psykiatrisk tvångsvård).


Ja, det får du absolut göra :) Utan frågor, inga svar brukar jag säga ;)

Grejen är att jag fick ett datum för inflyttning så då var det bara att sätta igång och packa. Väl där så var det bara att göra ordning med sakerna jag ville ha på ett visst ställe i lägenheten. Men det var förbaskat kallt inne, dessutom så fungerade inte internet, telefon och tvn. Portdörren gick ju sönder så obehöriga kunde komma in och så var det en glipa vid lägenhetsdörren så det kom in kall luft. Det gick inte att bo där så flyttade hem igen. I 2 veckor var jag hemma, sedan var det att flytta igen till LSS-bostaden.

De som bodde där var ju mer handikappade än mig, eller som jag brukar formulera, "på en annan nivå än mig".

Och så fanns det en massa löjliga regler.

Du får inte ta hem kompisar, folk får inte sova över, familjen får inte besöka dig osv. Ska jag ut, måste jag säga till personalen. Om jag åker hem till familjen över helgen, måste jag säga till personalen.

Får heller inte ha husdjur. Många boende protesterade men det hjälpte inte och personalen trodde hela tiden att jag var lika handikappad som övriga boende.

Jag tröttnade och letade efter en annan bostad, utan att tala om det för de.

När jag hittade en bostad, skrev kontrakt och skulle flytta så helt plötsligt ville personalen att jag ska vara kvar. De försökte ha samtal med mig men hänvisade de till min god man eftersom jag är inte skyldig att prata med de alls. Och förstahandskontraktet jag skrev på med nuvarande hyresvärden trodde de att det var falskt!

Jag är glad att man inte bor där.
Julianus
 
Inlägg: 9370
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-02-26 6:16:48

Flinta skrev:Upplever du mer positiva symptom nu pga medicinbytet? Kan tänka mig att det måste vara extra jobbigt med flytten i sådana fall. Hur upplever du de negativa och kognitiva symptomen för tillfället? Vet att vissa kan förbättras med åldern.


Tack för frågan. Svarar när servern inte äter upp min text. :-(
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-02-28 4:07:15

Flinta skrev:Upplever du mer positiva symptom nu pga medicinbytet? Kan tänka mig att det måste vara extra jobbigt med flytten i sådana fall. Hur upplever du de negativa och kognitiva symptomen för tillfället? Vet att vissa kan förbättras med åldern.


Jag har nu efter några veckor, upplevt det som jag som troende är säker på är andevärlden här i huset. Tyvärr är det inte någon rolig situation. Men jag är ändå glad att jag kom ifrån förra gruppboendet.

S.k positiva symtom är lite jobbiga, men tyvärr är det de s.k negativa som ökat. Samtidigt så är det inte fel att se det hela ur ett helt livsperspektiv. Jag är ju glad över fin, ny lägenhet!

Jag är olycklig över att jag mötte snäll personal, som utsätts för min schizofreni, även om läkaren på sjukhuset inte tyckte att jag har schizofreni, utan Aspergers Syndrom. Han har dock inte upplevt det ”inifrån” mitt medvetande - jag har nästan alla schizofrenisymtomen.

Jag är dock tacksam för ett LSS-boende, som kanske bättre tar tillvara mina rättigheter.

Jag kollade listan på exekutiva funktioner när dom bytte medicin på mig, på sjukhuset,i oktober. Det var intressant att få veta hur kognitiva saker också är en del av bilden.

Jag är ju 60+, så jag hoppas min ålder gör att schizofrenin kan bli lindrigare. Jag har i alla fall orkat med medicinbytet, efter 28-29 år med samma, lite äldre preparat.

Men som troende är det en chock att utsättas för andlig påverkan som är helt sjuk. Orsaken ligger dock också troligtvis i att jag mött sekter i förra kommunen, men bibliskt så har Gud varit den som frikänner, och församlingen som jag gick i förut var underbar - det som var påfrestande där har jag svårt att sätta fingret på.

En stor orsak till saker är hur något fenomen förstört hur jag enträget försökt hålla mig till sanningen, ända sedan jag mötte Gud på sjukhuset, för mer än 30 år sedan. Som det är nu så kommer sanningen inte på en gång, p.g.a någon konstig orsak.

Senaste dygnet var också en chock, jag blev utsatt för äcklig påverkan, som jag mycket kopplar till flytten. En ung personalkille känns otäck i kontakten, jag förstår inte riktigt varför. Även andra i personalen verkar vara påverkade, det kan vara ett andligt fenomen.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav Flinta » 2019-02-28 16:37:58

Så förra gruppboendet var en insats genom SoL, socialtjänstlagen? Upplevde du att du fick några "skäliga livsvillkor" på förra boendet?

Hoppas att du kommer få uppleva någon form av förbättring nu av dina livsvillkor tack vare LSS-boendet.

Har du fått tillräckligt med hjälp av psykiatrin att förstå dina symptom: positiva, negativa, kognitiva? Min erfarenhet är att man som drabbad eller anhörig måste klara av att hitta och läsa en hel del själv för att förstå sjukdomen och hur den kan "slå" och hur (olika) den kan ge sig till uttryck.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav notwoodstock » 2019-03-01 5:26:50

Flinta skrev:Så förra gruppboendet var en insats genom SoL, socialtjänstlagen? Upplevde du att du fick några "skäliga livsvillkor" på förra boendet?

Hoppas att du kommer få uppleva någon form av förbättring nu av dina livsvillkor tack vare LSS-boendet.

Har du fått tillräckligt med hjälp av psykiatrin att förstå dina symptom: positiva, negativa, kognitiva? Min erfarenhet är att man som drabbad eller anhörig måste klara av att hitta och läsa en hel del själv för att förstå sjukdomen och hur den kan "slå" och hur (olika) den kan ge sig till uttryck.


Ja, det var ett SoL-gruppboende. Jag blev med åren rädd förr andemakterna hos personal och boende med psykosproblematik. Förr i tiden bad de kristna inte ens för personer med schizofreni. Jag är så glad att jag kom ifrån det stället!

Tack!

Jag har tack vare stödsamtal förr fått mindre behov av samtalsterapi - är rätt så tillfreds med vad vi har rett ut. Schizofrenin har jag däremot fått lära mig själv om, vilket iofs är snällt att gränsen från psykosproblematik inte är hårddragen.

Schizofreniservern Viska var spännande för mig att hitta till. Jag har läst om symtom och annat där. Begreppet kognitiva symtom är dock nytt för mig. Däremot läste jag vid inläggningen i oktober listan på exekutiva funktioner, vilket jag inte fått så god koll på än.

Jag ser inte det som något stort problem att man får läsa till sig kunskap om sjukdomen, själv. Så sent som igår träffade jag en person med kunskap om Aspergers Syndrom, som menade att det mycket skiljer sig från person till person. Man behöver läsa, diskutera och grunna.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag har flyttat till ett LSS-gruppboende!

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 14:09:08

Hoppas det blir bra!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in