Hat mot aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hat mot aspergare

Inläggav Bounce » 2019-02-28 16:00:14

LordNelson

Du har egentligen svaret på dina frågor, sen är det upp till dig om du vill se dom.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Hat mot aspergare

Inläggav LordNelson » 2019-02-28 16:04:47

sussi83 skrev:
LordNelson skrev:Helt objektivt tror jag dom flesta människor hatar aspergare.

De vet kanske inte bättre för ingen vågar ta chansen att umgås eller arbeta med personer med funktionsvariationer.

På mitt jobb är vi två aspergare. Alla som jobbar med den andra bearbetar chefen så att han ska sparka honom. Det är bara jag som försvara honom med att ställa frågan vad han annars ska jobba.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hat mot aspergare

Inläggav LordNelson » 2019-02-28 16:07:57

Bounce skrev:LordNelson

Du har egentligen svaret på dina frågor, sen är det upp till dig om du vill se dom.

Ja, det är klart jag har svaret. Du har ju läst det i tråden. Aspergare är hatade. Blev du aldrig mobbad i skolan tex. Många har ju ha blivit det.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hat mot aspergare

Inläggav ShakeItOut » 2019-02-28 17:54:31

LordNelson skrev:
Kahlokatt skrev:Lord Nelson, varför trycker du ned aspergare hela tiden? Jag mår dåligt av det du skriver.

Du är härlig Kahlokatt, men många saknar helt insikt om sig själva och har sin egen världsuppfattning. Typ Bounce.


Kahlokatt är inte den enda med den åsikten, är det värt att öka på hatet mot autister med att själv vara elak? Tänker att det räcker med många andras snedvridna bilder och försöka att hålla forumet lite mer positivt än som i dina kommentarer.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hat mot aspergare

Inläggav sussi83 » 2019-02-28 18:09:04

LordNelson skrev:
sussi83 skrev:
LordNelson skrev:Helt objektivt tror jag dom flesta människor hatar aspergare.

De vet kanske inte bättre för ingen vågar ta chansen att umgås eller arbeta med personer med funktionsvariationer.

På mitt jobb är vi två aspergare. Alla som jobbar med den andra bearbetar chefen så att han ska sparka honom. Det är bara jag som försvara honom med att ställa frågan vad han annars ska jobba.

Har man förutsättningar för att klara sitt jobb så ska man få jobba.
Det ska inte bygga på godtyckliga förklaringar eller vad chefen personligen föredrar.
Det är tex förbjudet att röka på många arbetsplatser, det har det varit länge, men ändå går folk ut och röker för att chefen gör det. Vissa behöver pauser av helt andra legitima skäl men de behöver åtgärder för att ge arbetsgivaren mutor vilket drar till sig en massa skojare som staten får betala för.

I Japan ska en viss andel av arbetsgruppen utgöras av variationer.
https://www.google.se/amp/s/swedenmeets ... obbet/amp/
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hat mot aspergare

Inläggav nomemorytoday » 2019-02-28 19:18:29

ShakeItOut skrev:
LordNelson skrev:
Kahlokatt skrev:Lord Nelson, varför trycker du ned aspergare hela tiden? Jag mår dåligt av det du skriver.

Du är härlig Kahlokatt, men många saknar helt insikt om sig själva och har sin egen världsuppfattning. Typ Bounce.


Kahlokatt är inte den enda med den åsikten, är det värt att öka på hatet mot autister med att själv vara elak? Tänker att det räcker med många andras snedvridna bilder och försöka att hålla forumet lite mer positivt än som i dina kommentarer.

Det finns andra som hatar på forumet, på ett mer utstuderat elakt sätt. Du borde leta upp dem först i sådant fall.

Delar ej heller din uppfattning om att LordNelson "hatar" på folk här.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hat mot aspergare

Inläggav LordNelson » 2019-02-28 19:20:35

ShakeItOut skrev:
LordNelson skrev:
Kahlokatt skrev:Lord Nelson, varför trycker du ned aspergare hela tiden? Jag mår dåligt av det du skriver.

Du är härlig Kahlokatt, men många saknar helt insikt om sig själva och har sin egen världsuppfattning. Typ Bounce.


Kahlokatt är inte den enda med den åsikten, är det värt att öka på hatet mot autister med att själv vara elak? Tänker att det räcker med många andras snedvridna bilder och försöka att hålla forumet lite mer positivt än som i dina kommentarer.

Jag vet ju att vi är hatade. Tror du allt blir bättre bara man sticker huvudet i sanden.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hat mot aspergare

Inläggav LordNelson » 2019-02-28 19:28:41

sussi83 skrev:Har man förutsättningar för att klara sitt jobb så ska man få jobba.
Det ska inte bygga på godtyckliga förklaringar eller vad chefen personligen föredrar.
Det är tex förbjudet att röka på många arbetsplatser, det har det varit länge, men ändå går folk ut och röker för att chefen gör det. Vissa behöver pauser av helt andra legitima skäl men de behöver åtgärder för att ge arbetsgivaren mutor vilket drar till sig en massa skojare som staten får betala för.

I Japan ska en viss andel av arbetsgruppen utgöras av variationer.
https://www.google.se/amp/s/swedenmeets ... obbet/amp/

Nu ingår de ju att man kan bete sig hyfsat. Varför ska en person få förpesta tillvaron för alla andra?
Träffade nyligen en som tydligen kände honom och han verkade förvånad han jobbade kvar. Så han har visst gjort sig omöjlig på andra ställen tidigare.
Senast redigerad av LordNelson 2019-02-28 19:31:40, redigerad totalt 1 gång.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hat mot aspergare

Inläggav Fabela » 2019-02-28 19:30:39

Det är klart att det är ord och inga visor från LordNelson.
Men jag skulle gissa att det bottnar i förtvivlan, mer än nåt annat, med tanke på en del andra inlägg på sistone.

Så även fast jag också känner mig träffad på ett rätt obehagligt sätt av inläggen, så väljer jag att fria hellre än fälla, och hoppas att LordNelson kan få må bättre ASAP.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hat mot aspergare

Inläggav sussi83 » 2019-02-28 19:34:29

LordNelson skrev:
sussi83 skrev:Har man förutsättningar för att klara sitt jobb så ska man få jobba.
Det ska inte bygga på godtyckliga förklaringar eller vad chefen personligen föredrar.
Det är tex förbjudet att röka på många arbetsplatser, det har det varit länge, men ändå går folk ut och röker för att chefen gör det. Vissa behöver pauser av helt andra legitima skäl men de behöver åtgärder för att ge arbetsgivaren mutor vilket drar till sig en massa skojare som staten får betala för.

I Japan ska en viss andel av arbetsgruppen utgöras av variationer.
https://www.google.se/amp/s/swedenmeets ... obbet/amp/

Nu ingår de ju att man kan bete sig hyfsat. Varför ska en person få förpesta tillvaron för alla andra? Träffade nyligen en som tydligen kände honom och han verkade förvånad han jobbade kvar. Så han har visst gjort sig omöjlig på andra ställen tidigare.

Jag känner inte till något om din kollega alla är olika.
Vad jag vet har jag själv inte förpestat någon arbetsplats, har jobbat i många år.
Så jag tycker kvotering skulle vara bra.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hat mot aspergare

Inläggav LordNelson » 2019-02-28 19:51:15

sussi83 skrev:
LordNelson skrev:
sussi83 skrev:Har man förutsättningar för att klara sitt jobb så ska man få jobba.
Det ska inte bygga på godtyckliga förklaringar eller vad chefen personligen föredrar.
Det är tex förbjudet att röka på många arbetsplatser, det har det varit länge, men ändå går folk ut och röker för att chefen gör det. Vissa behöver pauser av helt andra legitima skäl men de behöver åtgärder för att ge arbetsgivaren mutor vilket drar till sig en massa skojare som staten får betala för.

I Japan ska en viss andel av arbetsgruppen utgöras av variationer.
https://www.google.se/amp/s/swedenmeets ... obbet/amp/

Nu ingår de ju att man kan bete sig hyfsat. Varför ska en person få förpesta tillvaron för alla andra? Träffade nyligen en som tydligen kände honom och han verkade förvånad han jobbade kvar. Så han har visst gjort sig omöjlig på andra ställen tidigare.

Jag känner inte till något om din kollega alla är olika.
Vad jag vet har jag själv inte förpestat någon arbetsplats, har jobbat i många år.
Så jag tycker kvotering skulle vara bra.

Jo, tvinga in några odrägligt jobbiga ADHD:are och helt socialt inkompetenta aspergare så är allt super.

Förresten stör jag mej förbannat på dej om du är en sån förträfflig person som du vill påvisa som allt flyter perfekt för, vet hur alla problem ska lösas, knullar stans snyggaste killar, har jobbat massor i massa år och gör så fortfarande, är helt socialt kompetent, älskad av alla, löser vardagslivet och alla eventuella svårigheter som uppstår utan problem och verkar själv tycka du är värdens vackraste som ingen kan få några som helst aspergervibbar av.

Va fan har du diagnos för och varför är du här bland oss andra helt misslyckade.

atoms -

Det här är ett aggressivt och oprovocerat utfall som bryter mot dessa regler -
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Det är inte heller lämpligt att, som här, anklaga andra medlemmar för att sakna självinsikt. Och dessa inlägg 1 och 2 är förutom att de är onödigt provocerande även riktade mot en annan medlem. Det är ej heller acceptabelt att, som här, kalla någon för simulant.

Att detta stannar vid en tillsägelse beror inte på att det inte förtjänar mer utan därför att det har gått för lång tid sedan du manifesterade dig med nämnda utgjutelser.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hat mot aspergare

Inläggav Dandelo » 2019-02-28 19:59:49

LordNelson:
Antar du inte lite väl mycket om andra forummedlemmar nu?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Hat mot aspergare

Inläggav sussi83 » 2019-02-28 20:13:42

Toblerone jag känner inte heller igen att aspergern skulle vara roten till det onda, jag har för det mesta frågat hur det är och om jag kan vara till hjälp på nåt sätt. Min uppfattning är nog det motsatta att många NT saknar empati och förståelse i många situationer. Att vissa NT väljer att prioritera sig själva framför sina barn är för mig svårt att förstå även om jag själv inte har några.
På många sätt tror jag att aspergare kan ha mer empati än många andra även om det såklart inte alltid fungerar perfekt. Jag kan läsa av om någon mår dåligt osv och i sådana lägen lider jag hellre med än att vifta bort det för att jag själv tycker det blir jobbigt. Om det är en person jag känner väl och tycker om såklart.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hat mot aspergare

Inläggav BellaBelle » 2019-02-28 22:51:04

Karamell skrev:Vad i hela fridens namn? Som nazism fast mot oss.
http://heartlessaspergers.com


Bitter typ som gjort sidan. :lol:
Relationen med aspergaren varade bara ett år. Kanske dags gå vidare. Lätt skylla alla egna tillkortakommanden på att man har ”en partner med diagnos”. Men kan säkert vara ett sätt att hämnas/sorgebearbeta efter att relationen tagit slut.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hat mot aspergare

Inläggav BellaBelle » 2019-02-28 22:56:57

LordNelson skrev:Hata på. Aspergare är dryga, sen fattar dom inte själv hur jobbiga dom är heller.


: :lol:

Gäller nog inte bara aspergare, i så fall. Världen är full av jobbiga typer.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hat mot aspergare

Inläggav BellaBelle » 2019-02-28 22:58:55

LordNelson skrev:Helt objektivt tror jag dom flesta människor hatar aspergare.


Är det din subjektiva synpunkt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hat mot aspergare

Inläggav sussi83 » 2019-02-28 23:00:49

BellaBelle skrev:
Karamell skrev:Vad i hela fridens namn? Som nazism fast mot oss.
http://heartlessaspergers.com


Bitter typ som gjort sidan. :lol:
Relationen med aspergaren varade bara ett år. Kanske dags gå vidare. Lätt skylla alla egna tillkortakommanden på att man har ”en partner med diagnos”. Men kan säkert vara ett sätt att hämnas/sorgebearbeta efter att relationen tagit slut.

Vad är det som säger att personen i fråga inte var den som var upphovet till det som hände?
Personligen har jag mest hört om hänsynslöshet från NT mot personer med nedsättningar, speciellt när de vet att det finns en nedsättning. Långt ifrån alla som har en förstående attityd mot personer som fungerar olika. Kanske rent av söker sig till sådana personer för att kunna demonstrera makt. Inte konstigt att BRÅ rapporterat om att personer med nedsättningar löper flera gånger större risk för att utsättas för brott i relationer.
Senast redigerad av sussi83 2019-02-28 23:11:15, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hat mot aspergare

Inläggav BellaBelle » 2019-02-28 23:07:57

sussi83 skrev:
BellaBelle skrev:
Karamell skrev:Vad i hela fridens namn? Som nazism fast mot oss.
http://heartlessaspergers.com


Bitter typ som gjort sidan. :lol:
Relationen med aspergaren varade bara ett år. Kanske dags gå vidare. Lätt skylla alla egna tillkortakommanden på att man har ”en partner med diagnos”. Men kan säkert vara ett sätt att hämnas/sorgebearbeta efter att relationen tagit slut.

Vad är det som säger att personen i fråga inte var den som var upphovet till det som hände?


It takes two to dance.

Jag tror knappast att ”felet” i relationen ”bara” var att personen med Asperger inte ”outat” sin diagnos. Men det är bara MIN åsikt, du kan ha en annan.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hat mot aspergare

Inläggav Fabela » 2019-02-28 23:59:13

BellaBelle skrev:Bitter typ som gjort sidan. :lol:

Vilken underbar reaktion :D :-)049
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Hat mot aspergare

Inläggav Toblerone » 2019-03-01 0:06:49

sussi83 skrev:Toblerone jag känner inte heller igen att aspergern skulle vara roten till det onda, jag har för det mesta frågat hur det är och om jag kan vara till hjälp på nåt sätt. Min uppfattning är nog det motsatta att många NT saknar empati och förståelse i många situationer. Att vissa NT väljer att prioritera sig själva framför sina barn är för mig svårt att förstå även om jag själv inte har några.
På många sätt tror jag att aspergare kan ha mer empati än många andra även om det såklart inte alltid fungerar perfekt. Jag kan läsa av om någon mår dåligt osv och i sådana lägen lider jag hellre med än att vifta bort det för att jag själv tycker det blir jobbigt. Om det är en person jag känner väl och tycker om såklart.


Precis. Jag tror säkert att NTs är bättre på det när det gäller alla möjliga människor som man inte känner så bra. Men det är en annan sak om det gäller ens närmaste.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hat mot aspergare

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-01 0:34:27

sussi83 skrev:På många sätt tror jag att aspergare kan ha mer empati än många andra även om det såklart inte alltid fungerar perfekt.

Håller med. Jag tror att vi aspergare har samma empati, minst, bara att den kanske kommer med viss fördröjning.

NT verkar gilla myter, då de slipper tänka.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hat mot aspergare

Inläggav sussi83 » 2019-03-01 0:40:24

Toblerone skrev:
sussi83 skrev:Toblerone jag känner inte heller igen att aspergern skulle vara roten till det onda, jag har för det mesta frågat hur det är och om jag kan vara till hjälp på nåt sätt. Min uppfattning är nog det motsatta att många NT saknar empati och förståelse i många situationer. Att vissa NT väljer att prioritera sig själva framför sina barn är för mig svårt att förstå även om jag själv inte har några.
På många sätt tror jag att aspergare kan ha mer empati än många andra även om det såklart inte alltid fungerar perfekt. Jag kan läsa av om någon mår dåligt osv och i sådana lägen lider jag hellre med än att vifta bort det för att jag själv tycker det blir jobbigt. Om det är en person jag känner väl och tycker om såklart.


Precis. Jag tror säkert att NTs är bättre på det när det gäller alla möjliga människor som man inte känner så bra. Men det är en annan sak om det gäller ens närmaste.

Man kan nog känna sympati med andra, tyvärr finns många som hellre skulle dra nytta av det om man gärna vill hjälpa.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hat mot aspergare

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-01 1:20:18

Jag hatar den här självgoda inställningen till asperger av folk som inte anser att det är en funktionsnedsättning utan en "superkraft" osv bla bla att allt är samhällets och NTs fel.
Även om samhället enbart skulle bestå av autister skulle jag inte må bra eller orka saker särskilt bra.

Löjlig kontraproduktiv aktivism.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hat mot aspergare

Inläggav sussi83 » 2019-03-01 2:15:53

Pinghis nej jag skulle inte kalla det superkraft, det är en nedsättning av en anledning. Men man kan ha styrkor också som vem som helst fast de inte ser ut lika som för alla andra eller att man inte kan utnyttja dem på samma sätt.
Fel att säga att allt är skit och även att allt är toppen.

Tror säkert att personer med As kan vara jobbiga att leva med, och de som tycker de är jobbiga ska få tycka det också. Men på ett forum för personer med diagnos så är det klart att folk reagerar när folk lägger ut sidor som enbart (vad jag hunnit se iaf) talar för att det enbart är skit att vara med någon med As när det är väldigt olika.
Jag vill att det ska finnas variationer och Nt är en variation som iaf jag inte vill leva utan.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in