Leva utan bredband?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Leva utan bredband?

Inläggav Fretshi » 2019-01-26 20:32:07

Är det något som är svårt?

Har själv tänkt den tanken då min ekonomi inte är den bästa och de pengar jag kan spara kanske man kan lägga på andra saker.

Bredband behöver väl inte alla?

Beror iof på vad man använder Internet till.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Leva utan bredband?

Inläggav slackern » 2019-01-26 20:37:57

Ja den frågan kan du nog endast själv svara på, men om du bara kollar mailen, bankärenden och sådana saker så räcker nog ett mobilabonemang, men vill du strömma UHD-TV eller spela ett online spel med din PC behöver du ett bredband.

Fast å andra sidan så är ju mobilen ett slags bredband så du är nog så gott som rökt utan det.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leva utan bredband?

Inläggav nescio » 2019-01-27 15:22:26

Fretshi skrev:Bredband behöver väl inte alla?
Menar du att du ska vara utan internet?
nescio
 
Inlägg: 3830
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Leva utan bredband?

Inläggav Alien » 2019-01-27 15:24:46

Utan internet går det väl knappt nuförtiden. Hur ska man betala sina räkningar och hålla kontakt med omvärlden? Iofs brukar det finnas datorer med internet på biblioteket. Fast jag skulle då inte vilja gå in på banken samtidigt som en massa folk passerar bakom ryggen på mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Leva utan bredband?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-01-27 15:50:44

Jag upplever det omöjligt. Bodde i husvagn utan el ett tag. Var ju tvungen att låna dator hos någon då och då, bla till räkningar men också surfbehov. Hade ej smartphone då heller.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Leva utan bredband?

Inläggav sebastiann » 2019-01-27 16:05:46

Om du bara behöver bredband då och då, så skulle du kunna klara dig med mobilen och bara ladda på surf då och då, typ 100 kr i mån (hallon kontantkort) för fria samtal + 4 gb surf, räcker gott för att betala räkningar och sådant och uppdatera telefonen.

Tänk på att det är JÄTTEDYRT att betala räkningar "manuellt". Bankerna tar ut extraavgifter på sådan tjänst.

Ett annat alternativ om du vill slippa räkningarna och helt slippa att ha att göra med dem, och slippa helt att behöva betala dem och låta dem betala sig själv, är att skaffa Autogiro.
Det måste du i så fall skaffa hos varje företag du har avtal med.

Autogiro kostar inget, och är det en avi/faktureringsavgift så kan du ibland slippa den genom att välja E-postfaktura eller E-faktura I KOMBINATION med Autogiro. Då får du bara en notifikation att pengarna kommer dras X datum och så sköter sig allt automagiskt, sålänge det rullar in pengar på kontot.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Leva utan bredband?

Inläggav nescio » 2019-01-27 16:31:25

Den enda internetuppkopplingen som inte är bredband är väl ett pipande 56 kbit/s modem från 90-talet?
nescio
 
Inlägg: 3830
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Leva utan bredband?

Inläggav Fretshi » 2019-01-27 21:16:27

Okej, spelar ett spel på mobilen som tar internet.
Men intresset för det går upp och ned.

Har mitt mobilabonnemang drygt ett år till så där kommer det finnas 5 GB surf över ett år till.

Kanske kommer testa att säga upp mitt bredband i april då avtalet upphör då.

Och sen se hur det går.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Leva utan bredband?

Inläggav Fretshi » 2019-02-17 21:18:55

Kommer nog inte ta bort mitt bredband.
Det är maten och min tröstätning som är ett av problem till min dåliga ekonomi och varför jag är nedstämd trots behandling.

Internet kan delvis förgylla min tillvaro för en rimlig summa pengar.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Leva utan bredband?

Inläggav nescio » 2019-02-18 16:24:44

Fretshi skrev:Har mitt mobilabonnemang drygt ett år till så där kommer det finnas 5 GB surf över ett år till.
Det är ju också bredband. "Mobilt bredband".
nescio
 
Inlägg: 3830
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Leva utan bredband?

Inläggav sussi83 » 2019-02-18 17:33:41

Alien skrev:Utan internet går det väl knappt nuförtiden. Hur ska man betala sina räkningar och hålla kontakt med omvärlden? Iofs brukar det finnas datorer med internet på biblioteket. Fast jag skulle då inte vilja gå in på banken samtidigt som en massa folk passerar bakom ryggen på mig.

Precis, utvecklingen går framåt på vissa områden samtidigt som andra står still..
Om ett par år kommer vanliga ålderspensionärer få det svårt att klara vanliga vardagsärenden utan bredband. Den teknologiska utvecklingen springer snabbare än vad samhället gör.
Vissa har ingen kontakt med andra förutom genom internet, folk är inte så utåtriktade som förr utan sitter vid sina datorer hemma. Klart det förändrar hur vi ser på livet i stort.
Det är inte som om man kan gå ner till det lokala torget.
Sedan skulle jag inte rekommendera att sprida personliga uppgifter via lokala nätverk, kan spilla ut information som är för privata.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Leva utan bredband?

Inläggav slackern » 2019-02-18 17:46:59

sussi83 skrev:
Alien skrev:Utan internet går det väl knappt nuförtiden. Hur ska man betala sina räkningar och hålla kontakt med omvärlden? Iofs brukar det finnas datorer med internet på biblioteket. Fast jag skulle då inte vilja gå in på banken samtidigt som en massa folk passerar bakom ryggen på mig.

Precis, utvecklingen går framåt på vissa områden samtidigt som andra står still..
Om ett par år kommer vanliga ålderspensionärer få det svårt att klara vanliga vardagsärenden utan bredband. Den teknologiska utvecklingen springer snabbare än vad samhället gör.
Vissa har ingen kontakt med andra förutom genom internet, folk är inte så utåtriktade som förr utan sitter vid sina datorer hemma. Klart det förändrar hur vi ser på livet i stort.
Det är inte som om man kan gå ner till det lokala torget.


Man kanske ska flytta till någon lite paradisö där dom fortfarande träffas på byttorget där det finns något matställe och butik?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leva utan bredband?

Inläggav kiddie » 2019-02-18 18:49:44

Jag skulle klara mig med mobilen och ladda 50-100 kr i månaden. 50 kr räcker för de viktigaste sakerna vad gäller surf 0,5 meg, medan SMS och ringande kanske inte räcker och behöver 100 kr. Men om man inte har många myndighetssamtal och inte SMS:ar sina kompisar utan kör iMessage (iPhone) eller Whatsapp (funkar till båda systemen), och skriver meddelanden den vägen och som sagt inte ringer länge skulle jag kunna pressa till 50 kr i månaden. Rätt lätt. SMS drar mer än vad mobildata gör. Ren text skulle man oxo kunna läsa, brukar t o m finnas en läsvänlig sida som drar mindre datatrafik.

Då kan man ändå swisha, sköta banken, läsa mejl och hålla textkontakt med kompisar. Utan problem.

Laddar du 100 kr i månaden kan du rätt lätt koppla mobilen med laddsladd eller wifi och låta datorn käka megabytes istället för telefonen. Då har du hela skärmen och kan kolla forumet och sådana saker. Jag kör IRC när jag inte har bredband så och det drar nästan ingenting iom helt textbaserat. Kör du Gmail, ändra till att alltid visa HTML-meny så vinner du lite mobilsurf där med. Det du inte ska göra utan rejäla adblockare är kolla nyheter, de är tungrodda sajter ofta med inbäddade videor. Bättre kolla det på mobilen själv.

Bilder drar inte så mycket heller. Det du bör undvika är Youtube/film/rörlig bild. Det mesta andra borde 3 gb surf a 100 kr räcka till mer än väl. Spelar du inte på datorn eller kollar rörlig bild skulle jag säga att surfar du bara lite till vardags så räcker 3 gb för en månad. Då har du även mer samtalstid och fler SMS.

Och vill du vara minimalistisk så räcker 50 kr för att sköta kontakten med omvärlden.

Nu snackar jag lite om att banta mobilsurfen oxo. Men du kanske har ett abonnemang. Säg att du har 10 meg i månaden på den så märker du kanske att du inte gör av med allt. Då kan du likagärna dela den datamängden med datorn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan bredband?

Inläggav slackern » 2019-02-18 18:52:23

Själv betalar jag bara 99kr/månad och då ingår 4GB datatrafik, fria samtal i Sverige och fria SMS över hela världen, förstår inte varför folk betalar mer.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Leva utan bredband?

Inläggav kiddie » 2019-02-18 19:02:22

Har rätt goda erfarenheter av att leva utan wifi, när jag sitter i stugan utan. Det tar lite tid att förklara för folk att man inte KAN titta på varenda youtubevideo och att man inte kan kolla film.

Men när de väl fattat, så kan man köra på som vanligt, på datorn via mobilen och mobilsurf.

Jag ska inte tala om vilket kontantkort jag kör för det är reklam, men det finns olika lägen och skulle jag köra konstant hemifrån för 100 kr, 3 meg data, många SMS och ganska bra samtalstid.

Det räcker till det jag gör minus rörlig bild. Dock kan det vara så att i slutet på betalmånaden sitter jag ändå med 1 meg datatrafik kvar och det är 1-2 dagar. Då brukar jag surfa upp den på rörlig bild.

Så jag skulle säga att det hänger helt på vad du gör på nätet. Jag förutsätter bara att du har en smart telefon.

Skulle jag vara du skulle jag kolla om jag får mobilsurf över på mobilen varje månad. Och hur mkt. Skulle jag ha rätt mkt över skulle jag köra datorn från mobilsurfen. Men då som sagt ryker möjlighet till film och jag vet inte hur du ställer dig till det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan bredband?

Inläggav kiddie » 2019-02-18 19:03:43

slackern skrev:Själv betalar jag bara 99kr/månad och då ingår 4GB datatrafik, fria samtal i Sverige och fria SMS över hela världen, förstår inte varför folk betalar mer.


Du har en lite bättre deal än jag men ändå liknande. Och jo man klarar sig.

Om man inte plöjer film. Vet de som kollar en om dagen lixom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan bredband?

Inläggav kiddie » 2019-02-18 19:24:00

Sedan beror det väl lite på vad du redan har och betalar. Betalade nästan 500 i månaden med XYZ bredband. Finns mobilt bredband till bara datorn som är rätt prisvärt från ÅÄÖ som kostar 150 i månaden för 10 GB och 200 för 20 GB.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan bredband?

Inläggav nescio » 2019-02-19 15:12:15

kiddie skrev:Sedan beror det väl lite på vad du redan har och betalar. Betalade nästan 500 i månaden med XYZ bredband. Finns mobilt bredband till bara datorn som är rätt prisvärt från ÅÄÖ som kostar 150 i månaden för 10 GB och 200 för 20 GB.
Varför skriver du inte företagens namn. Det här är väl inte public service?
nescio
 
Inlägg: 3830
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Leva utan bredband?

Inläggav kiddie » 2019-02-20 5:35:43

Vill vara på säkra sidan eftersom jag av misstag gjorde reklam en gång. Vi ska inte diskutera modereringsfrågor så jag hoppas detta inte var en, utan bara en förklaring.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan bredband?

Inläggav Abbreviation » 2019-02-26 17:11:00

Mitt mobil-abonnemang inkluderar 100 gb surf (395 kr/månad) så mig går det ingen nöd på, inte haft någon annan internetuppkoppling än det sedan september.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Leva utan bredband?

Inläggav LordNelson » 2019-02-26 17:52:49

Abbreviation skrev:Mitt mobil-abonnemang inkluderar 100 gb surf (395 kr/månad) så mig går det ingen nöd på, inte haft någon annan internetuppkoppling än det sedan september.

Betalar du själv?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Leva utan bredband?

Inläggav Fretshi » 2019-03-01 17:12:21

Betalar 365 kr för min mobil och ca 300 kr för bredband.

Är nog så att de utgifterna inte går att göra så mycket åt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Leva utan bredband?

Inläggav kiddie » 2019-03-01 18:48:04

Så du har 5 MB i månaden på telefonen. Hur mycket brukar du göra av med?

Eller sitter du mest med telefonen hemma på wifi?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Leva utan bredband?

Inläggav Fretshi » 2019-03-01 19:41:50

På wifi

Gör sällan av med telefonens internet
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in