Äta vildsvinskött?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Äta vildsvinskött?

Inläggav Alien » 2018-12-28 17:11:31

Gör ni det?

Frågan är hur man får tag i vildsvinskött om man inte jagar själv el känner någon jägare? Jag har då inte sett till det i vanliga affären. En julskinka av vildsvin, det vore något! Men då får man beställa från något företag och då blir det dyrt med hemkörning. Stora mängder också, som inte får plats i frysen.

UNT skrev:Totalt sköts 114 000 vildsvin under det senaste jaktåret, som sträckte sig mellan första juli 2017 och sista juni 2018.

Vi har aldrig skjutit mer i det här landet vad vi vet, säger riksjaktsvårdskonsulenten Daniel Ligné.

LITEN EFTERFRÅGAN
I slutet på 1700-talet utrotades de svenska vildsvinen till följd av högt jakttryck. Efter att de återinfördes i vilthägn drygt 200 år senare lyckades ett gäng vildsvin rymma från ett hägn i Sörmland i mitten av 1970-talet. Sedan dess har beståndet vuxit och spridits över de svenska skogarna, vilket är anledningen till att allt fler skjuts, enligt Daniel Ligné.

Enligt prognosen kommer vi behöva skjuta mellan 200 000 och 300 000 vildsvin om året i framtiden för att det ska vara hållbart.
Marknaden har dock svårt att hänga med. Trots att vildsvinsköttet är både klimatsmart och fritt från antibiotika har svenskarna varit sparsamma med att använda det i matlagning.
ttps://www.unt.se/nyheter/omvarld/rekor ... 71958.aspx

Jag är inte ointresserad. Men gör de reklam i tidningen för vildsvinsskinka och vildsvinskorv, så ska jag köpa. Nu känns det som om vildsvinskött bara är till för rika gourmeter, inte för vanligt folk.

Nå, är det någon av er som brukar äta vildsvinskött? Hur får ni tag det? Hur smakar det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Äta vildsvinskött?

Inläggav Huggorm » 2018-12-28 17:14:44

Jag äter det inte speciellt ofta eftersom vildsvinen nyss kommit till min del av landet men det är ju som gris, fast bättre. Vildsvinen rör på sig hela livet och äter mera varierad kost så köttet blir mer "levande", svårt att förklara.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Äta vildsvinskött?

Inläggav Alien » 2018-12-28 17:25:47

Jag är verkligen nyfiken på smaken. Vildsvin lever ju naturligt och slipper antibiotika, så sådant kött känns bra för både svinet självt (medan det lever) och för konsumenten.

Men jagar du själv el hur får du tag på köttet?

När jag letar efter vildsvin på min lokala Ica-affär hittar jag bara "Purina Vildsvin Hundsnacks". Tror inte det passar mig, är säkert för lite saltat och kryddat. :wink:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Äta vildsvinskött?

Inläggav ankhh » 2018-12-28 18:04:33

Jag har sett vildsvinskött i lokala Hemköpsbutiken ibland, och annat viltkött också för den delen. De har manuell delikatessdisk, det kanske krävs att det finns riktig "köttpersonal" i butiken för att de ska ta in vildsvin och annat vilt.

Jag har förmånen att känna jägare, så köper den vägen istället. (De skickar prov för att kolla trikiner - jag skulle vara lite tveksam att ta den risken...)

Det smakar mycket riktigt som uppfödd gris, fast mer och bättre. Precis som älg liknar nötkött i smaken, fast mer och bättre.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Äta vildsvinskött?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-12-28 18:29:06

Galt smakar testo.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Äta vildsvinskött?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-12-28 18:42:16

Enda gången jag käkat vildsvin var på medeltidsveckan i Visby för många år sedan. Var där tillsammans med min dåvarande flickvän och vår australiska terrier hund. Givetvis käkade hunden upp det mesta av det grillade vildsvinsköttet.. Men det lilla jag fick smaka så var det helt okej.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Äta vildsvinskött?

Inläggav nallen » 2018-12-28 21:58:34

Här i trakterna är det rätt vanligt att skjutna vildsvin grävs ner, mest för att det är för krångligt med vetrinärbesikning och att det är svårt att sälja köttet.
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Äta vildsvinskött?

Inläggav Chilehead » 2018-12-29 0:49:13

Har sett på ICA ibland. Mest odefinierbara bitar under namnet vildsvinsstek. Smakar som griskött fast "mer"/mustigare.
Chilehead
 
Inlägg: 829
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Äta vildsvinskött?

Inläggav sussi83 » 2018-12-29 2:52:23

Viltkött tycker iaf jag smakar bättre men vet inte om det är samvetet som spelar in. Gjorde marinad på tranbär mm med rönnbärsgele till min ex sambo vilket han tyckte blev helt okej (finns säkert de som gör det bättre). Skulle inte ha något emot att jaga om jag blev duktigare på att skjuta. Det är liksom en annan grej att veta vad man pysslar med när man får göra det själv. Men har ingen egen erfarenhet av jakt på levnde mål sas har bara testat olika bössor på skoj i olika sammanhang.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Äta vildsvinskött?

Inläggav slackern » 2018-12-29 5:32:27

Jag har ätit det ett flertal gånger både som helgrillad eller helstekt över glöd och har även ätit vanlig stek gjort på det, när jag åt det som vanlig stek köpte jag det i min lokala livsmedelsaffär dom har en hel del vilt där.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Äta vildsvinskött?

Inläggav RainyDay » 2018-12-29 6:28:35

Det är väldigt gott till gryta t.ex. Rött vin, vitlök, lök, morötter, selleri, svamp, timjan, nejlika osv. Dock måste man tillsätta lite fett i form av sidfläsk eller liknande eftersom vildsvin är rätt magert. Det är bra att låta det ligga och marinera i 24 timmar så blir köttet lite mer mörare.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Äta vildsvinskött?

Inläggav Mountain_lion » 2019-01-08 22:39:55

Det är gott. Det har ju den dära viltsmaken, som passar vissa.
Det är dyrt. Jag har köpt det ett par gånger på närmsta ICA Maxi.
Jägare i Sverige får inte sälja kommersiellt, tyvärr. Men har man tur så känner man en jägare och kan köpa ändå.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Äta vildsvinskött?

Inläggav FlopTurnRiver » 2019-02-19 11:52:23

Går att köpa via viltuppköpare. Vildsvin är jättegott, men har man oturen att få en köttdetalj som smakar "galt", då är man inte speciellt sugen på vildsvin längre. Men om köttet smakar som det ska så är det väldigt trevligt!

Personliga favoriter är vildsvinsgryta, och stek.
FlopTurnRiver
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2018-03-14
Ort: Södra Östergötland

Äta vildsvinskött?

Inläggav Alien » 2021-11-19 19:00:14

Bump!

Såg på TV om en grisbonde i Skaraborg som fått blandraskultingar. Han hade ett elstängsel på 6000 volt men det hindrade inte vildsvinsgaltar från att tränga sig in och para sig med tamsuggor.

Jag vet inte vad han hade att klaga på. Att han förlorat kontrollen? I vanliga fall bestämde väl han vilken avelsgalt som skulle betäcka vilken sugga. Vildsvinsgaltarna vet han inget om och vad suggan får för kultingar får bli okänt till födseln.

Men annars är blandköttet efterfrågat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46017
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Äta vildsvinskött?

Inläggav Telperion » 2021-11-22 1:11:52

Alien skrev:Jag vet inte vad han hade att klaga på. Att han förlorat kontrollen?


Problemet är att vilda djur kan bära på sjukdomar och parasiter som sprids väldigt snabbt när djuren är inhägnade. Vildsvin i naturen är ju vanligtvis mera utspridda och därför sprids sjukdomar inte lika snabbt mellan dem, även om det förstås händer.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in