Matlagningsproblem (hemkunskap)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Matlagningsproblem (hemkunskap)

Inläggav Baevern » 2008-10-03 19:59:42

Jag kommer nog aldrig bli bra på matlagning XD

Vi hade hemkunskap idag, och det vart väldigt stressande.
Man var i grupper, och jag var med två ifrån klassen och vi skulle laga Spagetti med skinksås, skinksåsen skulle man göra var för sig men spagettin tillsammans. Så dom andra gör sin skinksås då medan jag skar morot stavar som man kunde äta till. Också var det min tur, jag smälte smör i kastrullen, tog skinkbitarna och löken som jag hackat upp och hällde i, hälften kom på resten av spisen och inte i kastrullen. Jag fumlade och la ner dom i kastrullen och rörde om och la det på sidan, med skärbrädan under armen .. Läraren kom och sa; "Men vad håller du på med? Varför har du skärbrädan under armen?" Också tog hon den och lade den bredvid. Jag började då bli mer stressa för jag visste inte alls vad jag skulle göra. så kom jag på MJÖL! jag tog lite mjöl som jag la i och rörde om, med.. grönsakskniven :shock: Så kommer läraren igen, "Man ska ju ha en träslev, har du ingen sån?" Jag; "njääeej..." Och så kommer min kompis och trycker en träslev i handen, och så börjar jag röra men jag håller fortfarande ett stadigt tag om den stora grönsakskniven och då börjar mina två kompisar fnissa och drar loss den också, och så var det något mer man skulle ha i..,, Mjölk :roll: Så jag tar dl måttet och tar tag i den och häller i mjölk i kastrullen, då säger kompisen" (mitt namn) det finns ett handtag för att ta i.." Och flinar åt mig .. Då står jag där med dl måttet och handen runt hela måttet och när jag hällt ner mjölken så rann det ner på min hand också :shock:

Skinksåsen vart äcklig :/ Alldeles för mycket lök ..
Men den såg god ut i alla fall :roll:

Hur är det med era matlagningskunskaper? Ja som sagt, jag är inte den bästa :P

// Baever
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:09:06, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Aura Lux » 2008-10-03 20:39:47

Låter precis som mig... Tur att jag har en matlagningsintresserad make, som efter att ha upplevt mig i köket inte längre släpper in mig där. :lol:
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 16:09:06, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Baevern » 2008-10-03 20:43:37

Haha,, ja när jag blir stor kommer jag nog gå på nudlar och ravioli :roll:
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 16:09:06, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav sugrövmanövern » 2008-10-03 20:57:37

Usch, hemkunskapen var hemsk. Jag kokade jäst när vi skulle baka lussebullar. Blev inte bra. Visste inte var grejerna skulle hämtas heller.

Det är en helt annan sak att laga mat hemma, i lugn och ro. I sitt eget kök där man vet var grejerna är. Jag är fumlig och förvirrad, men maten brukar bli bra för det mesta när jag lagar den.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:09:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Pemer » 2008-10-03 21:03:26

Jag gillar att laga mat, och brukar kunna äta det jag lagar... och de som blivit bjudna på min mat har både överlevt och framfört uppskattning... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:09:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2008-10-03 21:10:49

Hej!

Jag är rätt bra på att laga mat och får ofta beröm för det.

Men när jag var barn och tonåring, då kunde jag inte laga mat. Jag lagade nästan aldrig mat hemma och det kände alltid nervöst när vi skulle laga mat på hemkunskapen. En gång hade jag lyckats övertala mamma att få laga fattiga riddare efter ett recept på Sol-sidan i en Kalle Anka-tidning. Jag gjorde fattiga riddare till min sju år yngre bror och mig, medan mamma och pappa åt stuvad kål eller nåt liknande.

I nian skulle vi välja ut en huvudrätt och en efterrätt att laga till, som ett praktiskt prov. Jag var skitnervös. Mina klasskamrater lagade mat hemma ibland så de var kolugna, och när de frågade mig om jag lagade mat hemma sa jag nej.

En gång när jag gick på gymnasiet eller t.o.m. hade slutat gymnasiet, skulle jag göra fransk omelett. Receptt fanns i hemkunskapsboken. Min mamma sa åt mig att lägga fram hemkunskapsboken, och jag fick göra exakt som det stod där. Jag fick till och med mäta upp ett kryddmått salt och ett kryddmått svartpeppar.

Nu lagar jag mat mest på känn. Det funkar rätt bra. Jag använder bara recept när jag bakar nåt särskilt eller blir sugen på nåt recept jag har sett i tidningen. Så ge inte upp. Det blir bättre sedan. Ju mer man lagar mat, desto bättre går det.

Det är klart, en del är urusla på matlagning och kan inte lära sig heller. Men de flesta som inte kan laga mat kan det inte därför att någon annan alltid har lagat deras mat, eller för att de ogillar det så starkt att de vägrar lära sig. De som verkligen vill lära sig laga mat kan också göra det, även om de inte blir gorumétkockar på en femstjärnig restaurang. Under förutsättning att de är normalbegåvade och inte har några fysiska eller psykiska hinder, så klart.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:09:06, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nallen » 2008-10-03 21:20:59

Pemer kan i.a.f. tacos. *intygar*
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:09:06, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Pemer » 2008-10-03 21:23:23

:)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in