Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-09-14 21:35:02

nomemorytoday skrev:
BellaBelle skrev:Men hur blir det om man har DV hela livet, med ens ekonomi? :roll:

Man får en mindre inkomst än genomsnittet av befolkningen.

Medellön, kronor enligt SCB

1. Övrig hemservicepersonal m.fl. 20 200
2. Kafé- och konditoribiträden 21 300
3. Marknadsundersökare och intervjuare 21 600
4. Övriga servicearbetare 21 800
5. Guider och reseledare 22 500
6. Barnskötare 23 100
7. Städare 23 100
8. Restaurang- och köksbiträden m.fl. 23 200
9. Växtodlare och djuruppfödare, blandad drift 23 300
10. Kassapersonal m.fl. 23 600

Lönerna ovan är innan skatt. Jag vet tyvärr inte hur mycket man får ut när man jobbar på DV.

Om du vill söka på medellönen för ett speciellt yrke, kan du titta här.


På DV har man väl alltid sjukersättning? Rätta mig om jag har fel. Man får inte lön, det är inte ett arbete utan en ”meningsfull sysselsättning” - räknas det väl som??

En ”strukturerad” och ”arbetsliknande” miljö. :P
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-10-03 12:24:22

Kahlokatt skrev:Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy. Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.

Daglig Verksamhet går inte ut på att utföra meningslöst arbete för att komma in i statistiken, som det kunde förr! Det finns tre grader: De som inte kan arbeta alls, får sinnesstimulans (t.ex. gå på upplevelsecentra, baka, etc.). De som är måttligt utvecklingsstörda får t.ex. dreja. De som är lätt utvecklingsstörda eller har NPF kan arbeta t.ex. på café, på kontor, på bilfirma, på hunddagis, etc. På min arbetsplats arbetar folk som passar för dataarbete, de slänger inte in aspisar som absolut inte VILL.
Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa. Mycket skönare än att vara ute på öppna arbetsmarknaden där allt bara gick fel för mig och jag inte kunde "läsa av" folk!

Det är klart att jag helst av allt skulle vilja arbeta som museiguide, eftersom det är vad jag utbildat mig till, men nu har jag AS och skulle inte fungera på en vanlig arbetsplats. Även om man tror att man kan spela NT är det förmodligen hur lätt som helst för "dem" att se att man inte är det! Jag vill inte riskera att ställa till med något bara för att få arbeta i NT:arnas värld och skulle jag säga att jag har AS, skulle jag inte få något jobb. Så, skall jag sitta hemma med min ångest!? Eller skall jag gå till mitt jobb, där jag trivs och känner att jag gör nytta?
Jag känner att mitt liv har fått en mening, att jag har något att gå upp för på morgnarna, att jag är behövd. Skall jag skämmas över att jag inte klarar ett vanligt jobb!?

Skall man då inte säga om paralympikerna att "nää, det är synd om dem som måste idrotta i ett eget OS och behandlas som mindre värda...."

Klart att inte all daglig verksamhet är optimal, men det är jobbit när folk tror att man jobbar i något j-a koncentrationsläger där hjärnan sakta rinner ur en...

SÄG INTE ATT JAG DISKRIMINERAS OM JAG INTE SJÄLV TYCKER DET.
:evil:

Just nu är jag så arg att jag knappt kan andas.



Moderator atoms - förtydligade rubriken, som tidigare var "Sluta se ned på Daglig Verksamhet!!"


Ok, jag tycker det är förvirrande med att ”man kan arbeta på hunddagis” osv. Det är alltså ”ett arbete” inte en praktik eller nåt?

Utan det är ”riktiga arbetsuppgifter”? Hundägare lämnar in sina hundar och betalar för tjänsten? Inscanningen är ett arbete som ”behövs utföras”, men ändå en DV-verksamhet? Folk arbetar på t ex Myrorna där ”riktigakunder” kommer och handlar, men arbetet räknas som praktik, inte riktigt arbete??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Alien » 2018-10-03 17:22:57

Ok, jag tycker det är förvirrande med att ”man kan arbeta på hunddagis” osv. Det är alltså ”ett arbete” inte en praktik eller nåt?

Utan det är ”riktiga arbetsuppgifter”? Hundägare lämnar in sina hundar och betalar för tjänsten? Inscanningen är ett arbete som ”behövs utföras”, men ändå en DV-verksamhet? Folk arbetar på t ex Myrorna där ”riktigakunder” kommer och handlar, men arbetet räknas som praktik, inte riktigt arbete??


1) De som går på DV är ju försörjda genom aktivitets/sjukersättning, alltså kan de inte få lön också.

2) Även om arbetet behöver göras och är viktigt (t ex inscanning av dokument) har kommunen/staten inte råd att anställa någon för det.

3) Betr hunddagis etc så finns det ju vanliga anställda också plus en chef. De får lön men de har också högre krav på sig. T ex på att kunna utföra fler arbetsuppgifter, vara där varje dag etc. Som DV:are kanske man inte orkar jobba övertid el ens heltid, man måste stanna hemma vissa dagar etc.

DV kan fortsätta tills man går i pension, men praktik ska ju vara tidsbegränsad. En praktikant ska ju också ha en handledare, den ska inte jobba som en vanlig anställd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav xty3457 » 2018-10-03 18:56:58

Det är en intressant fråga det som tas upp i tråden att viss daglig verksamhet,
egentligen skulle kunna likställas med arbete eller i alla fall arbete med lönesubventioner.
Inscanningsarbete och liknande vet jag även finns i form av subventionerade anställningar
på den reguljära arbetsmarknaden.

Förstår absolut att vissa mår bättre av att gå till en daglig verksamhet än att bara gå
hemma och ha ångest.
Så varje Aspergare får helt enkelt fundera igenom hur viktiga olika saker är,
dvs det viktiga i att
känna sig behövd jämfört med att utföra en daglig verksamhet som eventuellt skulle kunna klassas som arbete.
Kanske kan man välja en daglig verksamhet som känns mindre arbetsinriktad om man känner sig utnyttjad?

En del dagliga verksamheter borde istället ersättas med subventionerade anställningar,
i de fall dem är att likställa med subventionerade eller vanliga anställningar.

Dock så är det med sjukersättningsreglerna (som jag inte kan så bra) endast möjligt att arbeta
i begränsad omfattning bredvid sjukersättning.

Fler skulle säkerligen kunna ha subventionerade anställningar istället för daglig verksamhet om NT hade större förståelse för människor med AS,
samt att man prioriterade människor med funktionsnedsättning högre i olika budgetar. :-)Happy

En lösning är att företaget Samhall eller annat statligt företag,
borde kunna erbjuda denna typ av arbeten till bl.a. Aspergare med en riktig lön
och kollektivavtal. Observera att jag är medveten om att det finns många
problem med arbetsmiljön på Samhall.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-10-04 1:09:08

Vad fan lever man för, är inget värd om man inte är 100-proc arbetsför? :cry: Varför kan man inte få ha ett riktigt jobb fast man inte är normal, utan jobbar mer långsamt?
Kommer jag aldrig mer tjäna pengar utan vara fattig resten av livet? Känns hopplöst... :cry:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-10-06 23:10:25

Slavarbete är inte meningen med livet.

Bryt dig fri från den normen och må bättre!

Människovärde kommer inte ifrån hur mycket man kan konsumera eller hur mycket mervärde man kan producera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-10-08 16:22:41

kiddie skrev:Slavarbete är inte meningen med livet.

Bryt dig fri från den normen och må bättre!

Människovärde kommer inte ifrån hur mycket man kan konsumera eller hur mycket mervärde man kan producera.


VEM skriver du detta till, Kiddie? (Det står under mitt tidigare inlägg).

Eller är det tänkt som något slags ”general statement” om meningen med livet? :D

(Vad är meningen med ARBETSlivet - ”bara” försörjning tycks det inte alltid vara).

Vissa saker/tjänster/upplevelser vill jag gärna kunna konsumera....
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-10-08 16:25:25

Alien skrev:
Ok, jag tycker det är förvirrande med att ”man kan arbeta på hunddagis” osv. Det är alltså ”ett arbete” inte en praktik eller nåt?

Utan det är ”riktiga arbetsuppgifter”? Hundägare lämnar in sina hundar och betalar för tjänsten? Inscanningen är ett arbete som ”behövs utföras”, men ändå en DV-verksamhet? Folk arbetar på t ex Myrorna där ”riktigakunder” kommer och handlar, men arbetet räknas som praktik, inte riktigt arbete??


1) De som går på DV är ju försörjda genom aktivitets/sjukersättning, alltså kan de inte få lön också.

2) Även om arbetet behöver göras och är viktigt (t ex inscanning av dokument) har kommunen/staten inte råd att anställa någon för det.

3) Betr hunddagis etc så finns det ju vanliga anställda också plus en chef. De får lön men de har också högre krav på sig. T ex på att kunna utföra fler arbetsuppgifter, vara där varje dag etc. Som DV:are kanske man inte orkar jobba övertid el ens heltid, man måste stanna hemma vissa dagar etc.

DV kan fortsätta tills man går i pension, men praktik ska ju vara tidsbegränsad. En praktikant ska ju också ha en handledare, den ska inte jobba som en vanlig anställd.


MEN ”arbete som behöver göras” - typ inscanning av dokument - skulle de inte alls bli utförda om det inte fanns ett DV för detta??? Dvs hur viktigt/oviktigt är arbetet? Skulle man struntat helt i inscanningen om DV:t inte funnits?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-10-08 16:51:36

BellaBelle skrev:VEM skriver du detta till, Kiddie? (Det står under mitt tidigare inlägg).

Eller är det tänkt som något slags ”general statement” om meningen med livet? :D

(Vad är meningen med ARBETSlivet - ”bara” försörjning tycks det inte alltid vara).

Vissa saker/tjänster/upplevelser vill jag gärna kunna konsumera....


Till alla som tror att man måste vara med i ekorrhjulet och karusellen. Visst ska det finnas viss produktion och konsumtion men som det ser ut nu, producerar och konsumerar vi mest skräp, det vore bättre att leva i ett hållbart system. Ett sådant vore värt att ingå i.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-10-08 16:54:01

BellaBelle skrev:MEN ”arbete som behöver göras” - typ inscanning av dokument - skulle de inte alls bli utförda om det inte fanns ett DV för detta??? Dvs hur viktigt/oviktigt är arbetet? Skulle man struntat helt i inscanningen om DV:t inte funnits?


Inom både vissa externa och interna DV, stjäl man äkta arbetstillfällen. Det går inte att komma undan. I de flesta fall arbetar man dock inte tillräckligt fort och hårt för att man ska göra så, det beror på DVns utformning och i vissa DV-former har det inget med arbete alls att göra om man jämför med vanligt arbete.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-10-19 22:53:09

kiddie skrev:
BellaBelle skrev:VEM skriver du detta till, Kiddie? (Det står under mitt tidigare inlägg).

Eller är det tänkt som något slags ”general statement” om meningen med livet? :D

(Vad är meningen med ARBETSlivet - ”bara” försörjning tycks det inte alltid vara).

Vissa saker/tjänster/upplevelser vill jag gärna kunna konsumera....


Till alla som tror att man måste vara med i ekorrhjulet och karusellen. Visst ska det finnas viss produktion och konsumtion men som det ser ut nu, producerar och konsumerar vi mest skräp, det vore bättre att leva i ett hållbart system. Ett sådant vore värt att ingå i.


Vad olika vi med Aspergerdiagnos är. Jag har arbetat heltid tidigare, men noll chans att jag ens skulle orka med en DV på fulltid nu. Skulle förstås gått bra när jag var yngre, då mådde jag bättre och var piggare.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-10-19 22:56:51

kiddie skrev:
BellaBelle skrev:MEN ”arbete som behöver göras” - typ inscanning av dokument - skulle de inte alls bli utförda om det inte fanns ett DV för detta??? Dvs hur viktigt/oviktigt är arbetet? Skulle man struntat helt i inscanningen om DV:t inte funnits?


Inom både vissa externa och interna DV, stjäl man äkta arbetstillfällen. Det går inte att komma undan. I de flesta fall arbetar man dock inte tillräckligt fort och hårt för att man ska göra så, det beror på DVns utformning och i vissa DV-former har det inget med arbete alls att göra om man jämför med vanligt arbete.


Jag har svårt förstå att man frivilligt arbetar gratis på det här sättet. Men accepterar att vi är olika här. Jag skulle må jättejättedåligt av att hålla på med inscanning på det sättet.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-10-20 0:36:20

BellaBelle skrev:Jag har svårt förstå att man frivilligt arbetar gratis på det här sättet. Men accepterar att vi är olika här. Jag skulle må jättejättedåligt av att hålla på med inscanning på det sättet.


Kan enbart se DV som positivt om det ger brukaren något. Men sedan finns det andra än jag, som verkligen vill bort från hemmet 8 timmar om dagen, fika med jobbarkompisarna, vars tid går långsamt när de är hemma. Min tid går alltid för fort. Hinner inte ens med mina egna saker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2018-10-20 17:16:51

kiddie skrev:
BellaBelle skrev:Jag har svårt förstå att man frivilligt arbetar gratis på det här sättet. Men accepterar att vi är olika här. Jag skulle må jättejättedåligt av att hålla på med inscanning på det sättet.


Kan enbart se DV som positivt om det ger brukaren något. Men sedan finns det andra än jag, som verkligen vill bort från hemmet 8 timmar om dagen, fika med jobbarkompisarna, vars tid går långsamt när de är hemma. Min tid går alltid för fort. Hinner inte ens med mina egna saker.


Tack, bra skrivet och en bra förklaring! :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Astasi » 2018-12-21 23:02:06

Jag tvungen att kommentera en sak här, jag själv hamnade helt fel inom dessa (lite då och då de som hade stora problem med att få vardagen att fungera pga. att jag inte skulle begripa hur det skulle fungera ute på den "riktiga" arbetsmarknaden), till slut hamnade jag i alla fall på ett ställe de insåg det stora felet ringde sin chef varpå jag fördes över till en privat aktör och nu är jag ju ute på praktik på ett riktigt företag (dessvärre kraftigt skadad mentalt med flera felplaceringar), jag hade varit ute i det privata näringslivet (varav 17 År på en Fabrik (?) vilket sedan avslutades med att jag blev uppsagd (utan fackets vetskap först) , de fick inte ihop det och först när de fick kontakt med mig så föll de sista bitarna på plats, det lokala facket tog då kontakt med personalchefen (för min räkning så att jag inte blev av med jobbet).

Eftersom dessa förhandlingar bröt samman så skickades ärendet vidare till Centrala förhandlingar, dessa bröt också samman och jag fick då veta att detta skall upp till AD (Arbetsdomstolen) så nästa gång jag träffade dessa var det tillsammans med en advokat, så vi fick gå igenom om vilken typ av mål det skulle bli och det hela lämnades då in till AD, där fick de en annan att anmäla mig så Polisen kom på besök (jag ville ju inte besvära advokaten med detta så jag tog emot dessa själv men en annan person var då på väg till mig (även den var orolig för hur jag skulle hantera det), Polisen hade redan vid det läget (utifrån de bevisen jag la fram) blivit lite irriterade, när den andre kom så förklarade hen att detta är ett spel för galleriet (inför ett mål i AD).

Polisen var inte speciellt förtjusta i att bli inblandade på oerhört felaktiga promisseer, så de la ned mot mig o inledde mot anmälaren (först då så fick advokaten vetskap om att de skickat Polisen på mig och ringde, får då till svar att det redan var fixat) så småningom så ledde det hela till en förlikning som jag var nöjd med men sedan kölhalar först Psykiatrin detta (och tror inte på det hela) sedan inom daglig verksamhet samma motstånd mot dessa händelser att just Psykiatrin försökte ställa om diagnosen utifrån det hela och försökte då till alla till buds stående medel hålla mig ifrån ordinarie arbetsliv, först nu efter 10 Års fajt mot det hela så ser jag ett ljus i tunneln, men de som skulle "förbereda" en till ett arbetsliv beskrev ju då LAS lite då och då helt uppåt väggarna fel så jag har varit i gräl med dessa.



Moderator atoms - la in ett par blankrader för att underlätta läsningen.
Astasi
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-12-21

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Astasi » 2018-12-22 17:52:04

Jag håller med om det att det borde göras lättare att komma ut via subventionerade anställningar på den riktiga arbetsmarknaden.

Jag har ju varit med om en stor facklig tvist i AD (när jag i slutet av denna placerades över till DV), efter tvisten så ar ju lasarettet tvungen att "reparera" mig en (hel) del, jg var nästan blind, kunde bara gå på ena benet (det andra släpade då i marken) och sedan kom jag i detta med DV och de skulle hålla en uppföljning en gång var sjätte månad (jag var med om det under den tiden jag hade det skicket) och sedan blev det ju liksom inte av förrän drygt 10 År senare. De hade ju hela tiden fyllt i själva, så först 10 År senare så regaredade de på sista stället att jag var åt h-vete (ooops svårdommar är knappast godkända här) för bra att bollas inom detta, de tog då kontakt med sin överordnade som då pratade med mig och gick igenom, då var ju den beskrivning de hade satt där helt uppåt väggarna fel på en del punkter (dock hade ju det sin grund i , i vilket skick jag var 10 År tidigare).

Det finns ytterligare en baksida (vad gäller DV) och det är att detta påverkar framtida pensioner också (på oerhört negativt sätt) , man får in betydligt mindre pensionrätter till sitt pensionskonto/år, man får heller INTE inbetalt till tjänstepensionen , jag kommer ju från ett riktigt arbete och har under 10 År velat ut igen (men totalnekats pga. det de fyllt i , så det finns de som är riktigt förrädiska där också tyvärr), sedan är det på det viset att INTE alla kan eller vill ut i det riktiga arbetslivet heller men man måste faktiskt även kunna se vilka som kan (och vill) komma ut i det riktiga arbetslivet.

Moderator: Delade in texten i stycken så den blir lättare att läsa.
Astasi
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-12-21

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Fretshi » 2018-12-26 22:09:37

Jag är till och med för sjuk för min dv nu,

Jag antar att då är det bara inläggning som gäller.

Eller finns det dv för psykotiska och mentalt retarderade personer?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav Flinta » 2018-12-26 23:29:08

Fretshi skrev:Jag är till och med för sjuk för min dv nu,

Jag antar att då är det bara inläggning som gäller.

Eller finns det dv för psykotiska och mentalt retarderade personer?


Hör med din läkare om hen tycker du ska läggas in eller om du ska fortsätta på din dagliga sysselsättning (som jag förstått att du har genom SoL). Jag känner inte dig och din situation tillräckligt för att kunna ge någon annan rekommendation. Vet ej på vilka sätt du blivit hjälpt av inläggningar tidigare och varför de varit motiverade. Ingen aning om hur mkt för omgivningen uppenbara psykossymptom som är ok på din sysselsättning t ex även om jag kan tycka att taket borde vara högt i en sysselsättningsinsats som riktar sig just till människor med psykiska funktionsnedsättningar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav kiddie » 2018-12-30 14:03:16

Fretshi skrev:Jag är till och med för sjuk för min dv nu,

Jag antar att då är det bara inläggning som gäller.


Om man ska bli inlagd har inget med DV att göra. Om du ska bli inlagd är det för att du mår för dåligt för att ta hand om dig själv och dina känslor.

Om du mår riktigt dåligt är det klart du ska kolla om du ska läggas in.

Mår du halvtaskigt så att du ändå klarar av att vara hemma, klarar att fixa mat, äta och klarar av dina känslor så kan det ju vara så att du inte orkar med DV men inte behöver läggas in.

Alla som stannar hemma från jobbet hamnar ju inte på sjukhus.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2019-01-08 1:40:43

Fretshi skrev:Jag är till och med för sjuk för min dv nu,

Jag antar att då är det bara inläggning som gäller.

Eller finns det dv för psykotiska och mentalt retarderade personer?


Man måste inte ha DV?!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2019-01-08 1:42:49

Fretshi skrev:Jag är till och med för sjuk för min dv nu,

Jag antar att då är det bara inläggning som gäller.

Eller finns det dv för psykotiska och mentalt retarderade personer?


Jag skulle bli stressad av passa tider nu. På DV och sånt måste man vara där under visa tider. Kanske finns nåt mer öppet verksamhet om du bara vill typ fika o träfa lite folk??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in