Kriminalserier på TV eller via Streamingtjänster

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-09-09 18:28:56

Jag såg Det tredje ögat. I början påminner det om Jordskott. Kommissarie Viggo Lust har förlorat sin lilla dotter, hon försvann när han gick in i affären för att handla. Alla säger att hon är död, det är dags att gå vidare. Men Viggo är fortfarande besatt av att hitta henne, han accepterar inte att hon är död.

Men sedan är det lite övernaturligt också, men inte lika mycket som i Jordskott. Viggo har drömmar om dottern, och varje gång han vaknar får han höra om ett nytt mordfall som på något sätt hör ihop med drömmen.

Jag brukar titta på alla danska och norska serier, såväl kriminalserier som andra. Tidigare såg jag Frikänd. Och nu ser jag Mammon. I dem är det iaf inga övernaturligheter, vad jag kunnat upptäcka.

I den mån man får se något annat än inomhus- och stadsscener, så är Norges fantastiska natur en bonus.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2016-08-14 20:46:20

Nu går det en dansk kriminalserie på söndagskvällarna i SVT1 kl 21, Follow the money.

Huvudpersonern är en sympatisk manlig polis, Mads, och en osympatisk kvinnlig jurist, Claudia.

svt skrev:Kriminalpolisen Mads blir inkallad för att undersöka en kropp som har spolats iland nära en vindkraftpark. Först verkar händelsen vara en tragisk olycka, men snart leder vissa spår mot en av Danmarks mest framgångsrika och ledande energiföretag, Energreen. Follow the money är en serie om ekonomisk brottslighet som utspelas i bankvärlden, på börsen och i storföretagens styrelserum – en smutsig historia om makt som korrumperar.
http://www.svt.se/follow-the-money/

Mads chef tycker att han ska avsluta fallet. Det är något för Arbetsmiljöinspektionen, inte för polisen. Men om företaget brutit mot reglerna, är det väl något för polisen? Åtminstone i Sverige så bryr sig inte Arbetsmiljöinspektionen om de enskilda arbetstagarna utan bara om att arbetsmiljön är bra nog. Men de utländska arbetarna är helt rättslösa, vågar de klaga förlorar de arbetet. Det verkar realistiskt.

Spoiler: visa
Juristen Claudia är en riktig judas. När hennes chef misstänker ekonomiska oegentligheter i företaget säger han att han tänker gå till polisen, eftersom han misstänker att högsta ledningen är inblandad. Då skvallrar Claudia för högste chefen, hennes chef blir sparkad och hon får hans tjänst.

Någon annan som ser serien?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Bali » 2016-08-15 6:50:01

Jo, jag följer den serien, jag hade visserligen redan sett några avsnitt tidigare, men när jag såg att SVT skulle börja sända den tänker jag nu se klart den på "dumburken".

Jag tycker att det är en riktigt bra serie; danskarna är bra på att göra film. :-)Happy

Bra är också engelsmännen och i fredags började en miniserie sändas, också den i SVT1, som heter Saknad, aldrig glömd och den föll mig direkt på läppen.

Huvudrollen som kommissarie Cassie Stuart spelas av Nicola Walker, som precis har kunnat ses spela den ena dottern i serien Vår stora kärlek. Även det en mycket bra serie, om än inte en kriminalare.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2016-08-16 21:33:57

En isländsk serie börjar ikväll (repris från förra året), Fångade.

Isländsk kriminalserie från 2015. Del 1 av 10. En styckad kropp hittas i vattnet utanför en liten stad på Island. Samtidigt blir staden helt isolerad på grund av en svår storm. Polisens brottsplatstekniker kan inte komma fram och det blir upp till den lokala polischefen och hans två poliser att utreda mordet.


Klart jag måste se en isländsk serie! Men har jag inte sett den förr, jag brukar ju se alla nordiska kriminalserier?

Får väl framkomma om jag känner igen den el inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Bali » 2016-08-17 6:55:25

Har den verkligen sänts på SVT förut? :-)063 Jag tror inte det.

Själv har jag sett den tidigare på min lilla portabla "dumburk" (laptopen alltså) och jag tyckte den var väldigt bra. En serie som ger kalla kårar på flera olika sätt, för jag frös bara av att titta på när den alldeles för tunnklädde polischefen lufsade omkring i snöovädret.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2016-08-17 10:24:36

Bali skrev:Jo, jag följer den serien, jag hade visserligen redan sett några avsnitt tidigare, men när jag såg att SVT skulle börja sända den tänker jag nu se klart den på "dumburken".

Jag tycker att det är en riktigt bra serie; danskarna är bra på att göra film. :-)Happy

Bra är också engelsmännen och i fredags började en miniserie sändas, också den i SVT1, som heter Saknad, aldrig glömd och den föll mig direkt på läppen.

Huvudrollen som kommissarie Cassie Stuart spelas av Nicola Walker, som precis har kunnat ses spela den ena dottern i serien Vår stora kärlek. Även det en mycket bra serie, om än inte en kriminalare.


Ja, jag kollar på den också, och direkt när jag såg kommissarien tänkte jag "det är ju struliga Gillian". Det är så jag bara väntar att hon ska strula till det här också. :lol:
Spoiler: visa
Gillian kan aldrig säga nej till sex och har alltså haft en del olämpliga partners, som en kille ung nog att vara hennes son, vilket givetvis hennes egen son fann pinsamt, sin nya styvsysters separerade man, sitt ex fast han egentligen var ihop med en annan. Dessutom dricker hon ofta för mycket och berättar då sådant som hon borde hållit tyst om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Bali » 2016-08-17 16:14:42

Alien skrev:Ja, jag kollar på den också, och direkt när jag såg kommissarien tänkte jag "det är ju struliga Gillian". Det är så jag bara väntar att hon ska strula till det här också. :lol:

Jo, det är ju ett problem när man är något av en film och tv-serie slukare, att skådespelare kan dyka upp i roller lite varstans. Och särskilt när man som i serier "lärt känna" en person lite närmare kan det vara nog så svårt att sedan se hen i en helt annorlunda roll. :-)005
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kriminalserier på TV

Inläggav antonius » 2016-08-17 19:08:02

Bali skrev:
Alien skrev:Ja, jag kollar på den också, och direkt när jag såg kommissarien tänkte jag "det är ju struliga Gillian". Det är så jag bara väntar att hon ska strula till det här också. :lol:

Jo, det är ju ett problem när man är något av en film och tv-serie slukare, att skådespelare kan dyka upp i roller lite varstans. Och särskilt när man som i serier "lärt känna" en person lite närmare kan det vara nog så svårt att sedan se hen i en helt annorlunda roll. :-)005


Drar mig till minnes när den första Beck filmen kom, "Mannen på taket" med Carl-Gustaf Lindstedt som Kommissarie Martin Beck, det var folk i salongen som satt och skrattade, innan det gick upp för dem att det inte var en komedi. Men han gjorde ju en mycket bra insats... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2016-09-28 3:49:11

Lite jobbigt när hjälten/hjältinnan är en osympatisk person. I vanliga fall vill man ju att det ska gå hen väl, men här blir jag splittrad.

Jag vill till exempel att den kvinnliga huvudpersonen Claudia i Follow the money ska åka dit ordentligt. Hon är en riktig Judas.
Spoiler: visa
Först förråder hon sin chef för att själv göra karriär (hon får hans tjänst) trots att hon vet att företaget är korrumperat. När hon ser att företaget inte drar sig för mord vill hon sluta men stannar kvar en tid för att "städa upp", dvs dölja oegentligheterna. Sedan avslöjar den hon samarbetar med. Han ville inte att hon skulle åka dit utan hennes chef och därför berättar han att han samarbetar med chefen och att de måste sätta dit chefen, annars blir det Claudia som åker dit. Till tack gick hon direkt till chefen och de gillrade en fälla för honom.


Men inte ens Mads verkar särskilt sympatisk längre. Han verkar inte längre bry sig om offren för företaget, bara att vinna. Han hotar den som samarbetar med polisen. Lesson learned, samarbeta inte i hemlighet med polisen för att avslöja skurken, du får ingen lojalitet från polisen, i stället hotar de att avslöja dig om du inte kommer fram med bättre bevis.

Så har vi den iskalle torpeden som ser till att skrämma, skada el döda besvärliga personer. Han är förstås svensk.

Det förekommer också en hund i serien. Det brukar gå illa för katter och hundar i kriminalserier.
Spoiler: visa
I senaste avsnitt skulle hunden skjutas för att den kunde avslöja att hundens husse dödats. Men de fifflande bilmekanikerna kunde inte genomföra det. Just när han skulle skjuta lade sig den omisstänksamma hunden ned. Jag är ändå rädd att det slutar illa för hunden.


Follow the money är den "svenska" översättningen av danska Bedrag, som väl betyder "bedrägeri".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2017-05-14 19:59:04

Är det någon annan som kollar den norska kriminalserien Frikänd (Frikjent).

Aksel Nilsen (Nicolai Cleve Broch) återvänder till sin hemstad Lifjord efter många år. Han hade dömts för mord på sin flickvän Karine och suttit inne ett år när plöltsligt en annan fd flickvän ger honom alibi. Ingen tycks glad över hans återkomst. De flesta tycks tro att han var skyldig iaf. T o m hans egen mor.

Aksel började ställa frågor och anklagar den ena efter den andra för mordet. Själv hade han en blackkout, så alla kan vara skyldiga t o m han själv. Alibivittnet ljög för att hon var kär i honom.

"Lifjord" är iaf ett mycket vackert ställe. (Fjorden heter egentligen Årdalsfjorden.)

Serien har fått en del kritik för att i denna lilla stad, där alla känner alla, så talar folk dialekter från alla möjliga håll. Ungefär som om en svensk serie som utspelar sig i Värmland, där ingen talar värmländska, däremot stockholmska, dalmål, skånska och göteborgska. Själv hör jag bara att de talar norska, jag har noll koll på norska dialekter. Men i Norge är alla besatta av dialekter, påstår min dotter.

Lika orealistiskt är att Eva (Karines mor, spelad av Lena Endre) talar rikssvenska utan några norska lånord, trots att hon uppenbarligen bott i Norge minst 40 år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav nescio » 2017-05-14 22:20:26

Alien skrev:Är det någon annan som kollar den norska krimianlserien Frikänd (Frikjent).
Ja, fast nu kan det väl inte bli mer säsonger?
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2017-05-14 22:26:54

Nej, vi får inte längre höra den vackra introsången, inte se det vackra "Lifjord" med fjord och fjäll el den snygge men strulige Aksel. Lika vacker som omgivningen var, like obehagliga var människorna där. De ljög hela tiden, även i domstolen. Män som utnyttjade underåriga flickor, polis och socialtjänst som tittade bort. Otrohet och alkoholism. Och världens sämsta och mest illojala mamma till Aksel. "Du borde aldrig ha kommit hem, du borde ha stannat kvar i fängelset." Hon brydde sig bara om hans bror Erik.

När den otroligt vackra åklagaren dök upp, då förstod man ju vad som skulle hända mellan henne och Aksel.

Här är introt med musik av Highasakite:


Edit: Lade till musikvideon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Dreamtrance » 2017-05-15 1:29:43

Grissom i CSI och Reid i Criminal Minds känner jag igen mig i.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2017-06-12 20:39:14

Någon annan som följder den danska serien Follow the money? Sista avsnittbliet av andra säsongen i kväll (vet inte om det blir fler).

Den som vill blir rik måste göra sig av med samvete och lojalitet. Som bilmekanikern Nicky. Nu har han en bilverkstad men ständigt måste han lämna den för att utföra uppdrag åt Svensken (svenskeren). Hans kompis Bimse får göra det mesta på verkstaden.

Spoiler: visa
När en kidnappad tonårsflicka dör under försöket att fly, så drabbas Nicky av dåligt samvete och rädsla och tänker sticka ifrån Svensken, polisen, bilverkstad och sambo och barn utomlands. Men han stoppas av torpeder från Svensken. I en scen lyckas Svensken övertala Nicky att fortsätta, han kommer att få ta över efter Svensken (som har rätt dålig hälsa).
"Vill du verkligen fortsätta att serva andra männskor med deras bilar, du passar upp dem som en tjänare. Tror du att din son kommer att bli stolt över dig?" Det argumentet gör susen. Som tittare vill man ropa till Nicky "tror du att din son blir stolt över dig om du blir skjuten el hamnar i fängelse?"

Polisen Mads tycks också beredd att göra vad som helst i kampen mot Christensen (Svenskens uppdragsgivare). Hot och utpressning och föreslår plantering av bevis. Alla blir korrumperade, även de goda.

Claudia försöker hålla sig på rätt sida om lagen efter sitt avtjänade fängelsestraff. (Hon valde det framför att fly, för sin sons skull. Det räddade hennes liv.) Men så visar det sig att hennes ex också jobbar för Christensen. Så nu måste hon sätta dit honom. Den "gode bankdirektören" lurar både henne och sin egen syster, han samarbetar också med Christensen. Ingen kan man lita på.

Det känns som man inte kan hoppas på något lyckligt slut, skurken är ständigt steget före.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav daystyle » 2017-06-13 11:54:55

The Jinx och Jordskott är bra!
daystyle
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-06-13

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2018-12-20 2:44:16

Någon som sett Sthlm Rekviem på TV4? Serien är byggd på Kristina Ohlssons böcker (totalt 6 stycken) om Fredrika Bergman (Liv Mjönes) och Alex Recht (Jonas Karlsson). Ett mörkt och kallt Stockholm med onda mördare.

Svensk kriminalserie baserad på Kristina Ohlssons romaner. Efter en tragisk bilolycka börjar Fredrika Bergman jobba som civil utredare inom polisen. Följ med när hon, Alex Recht och Peder Rydh löser mordfall i ett våldsamt och ondskefullt Stockholm.
https://www.tv4plapåy.se/program/sthlm-rekviem

När första avsnittet tar fart har Fredrika Bergman anställts som civilkompetens hos polisen men hennes närvaro är varken välkommen eller önskad. Samtidigt rövas en flicka bort från sin mamma på Centralstationen i Stockholm. Misstankarna riktas snabbt mot flickans pappa, och en jakt på sanningen tar fart.
https://filmparadiset.se/2018/09/19/sthlm-rekviem-ny-spannande-serie-i-oktober-pa-c-more-och-tv4/

Det är tio avsnitt och fem kriminalgåtor. I varje avsnitt sitter Fredrika och Alex i en bil och pratar. Årtalet visar år 2020.

Har man som jag läst böckerna, så irriterar man sig lätt på alla avvikelser. Huvudpersonerna är de samma, men handlingen avviker. I sista boken (författaren är färdig med serien nu) närmar sig Alex pensionen och vill absolut inte gå i pension. I serien ser han ut att vara max 40 år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav nescio » 2018-12-20 15:27:19

Alien skrev:Någon som sett Sthlm Rekviem på TV4?
Jag såg 4 avsnitt innan jag gav upp.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2018-12-20 23:29:39

Jag retar mig lite på Fredrika Bergmans stenansikte och låga röst, att hon är så inbunden. Men åas är det positivt med någon som - för en gångs skull - inte är så social. Peder Rydh är den icke-PK polisen, som tappar humöret och går över gränsen. Alex Recht är bara allmänt udda. Jag tycker skådespelarna gör ett bra jobb. Själva intrigen är ju Kristina Ohlsson ansvarig för, även om de ansvariga för serien har ändrat en del.

Det som är gemensamt för alla kriminalserier är att mördarna och deras motiv är så udda. Men annars skulle väl dessa serier bli för förutsägbara.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav joey_truelove » 2018-12-21 2:19:31

Bali skrev:
Alien skrev:Ja, jag kollar på den också, och direkt när jag såg kommissarien tänkte jag "det är ju struliga Gillian". Det är så jag bara väntar att hon ska strula till det här också. :lol:

Jo, det är ju ett problem när man är något av en film och tv-serie slukare, att skådespelare kan dyka upp i roller lite varstans. Och särskilt när man som i serier "lärt känna" en person lite närmare kan det vara nog så svårt att sedan se hen i en helt annorlunda roll. :-)005

Ja, och dessa var ju byggda på de stilbildande böckerna av Sjöwall-Wahlöö, dess like ingen hade tidigare skådat. Så helt klart är det svårt att föreställa sig en skådis i en annan sorts roll än de vi är vana att se dem i.

Det samma kan sägas om Gösta Ekman den yngre när även han tog på sig den rollen. T.o.m. att han drev lite med detta faktum med citatet "Ja, det är ju inget som går att planera in i minsta detalj"... var det i Mannen på Balkongen, tro.

Givetvis löper de som allt som oftast type-cast:as en större risk för detta, bl.a. för deras ibland bristande skådespelartalanger. Vissa av dem är ju också självlärda eller i vart fall inte gått någon regelrätt skådespelarutbildning.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Kriminalserier på TV

Inläggav kiddie » 2018-12-23 3:28:50

Också sett ca 4 avsnitt av STHLM Rekviem. Tyckte den var sådär.

Däremot följde jag Det som döljs i snö. Det verkar finnas två grupper som sett den. De som inte fattar slutet och de som hatar slutet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kriminalserier på TV

Inläggav atoms » 2018-12-30 1:29:47

Jag gillar Scott & Bailey.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kriminalserier på TV

Inläggav Fabela » 2018-12-30 1:31:57

atoms skrev:Jag gillar Scott & Bailey.

Ja! Den är svinbra, britterna när de är som bäst. Dö´coola brudar 8)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kriminalserier på TV

Inläggav Fabela » 2019-01-04 23:28:17

Columbo går på SVT, för den som är sugen på en trivsam, gammal klassiker:

https://www.svtplay.se/columbo


Annars skulle jag gärna se Shetland från början igen, det är ytterligare en sån där typisk, lite lagom grå och lågmäld, brittisk deckarserie. Gillade de första säsongerna, men tyckte att den blev oinspirerad och säckade mot slutet.
Får hoppas att den går i repris på SVT igen snart.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kriminalserier på TV

Inläggav Pepparchips » 2019-01-10 9:38:43

Det gick en serie ganska nyligen (något år sen eller två) som heter "Tyst vittne". Man kan fortfarande se säsong 19 och 20. Säsong 19 finns att se 6 dagar till från idag (10/1). Sedan finns säsong 20. Alltså på SVT Play.
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in