Avgöra huruvida läkaren är bra eller dålig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Avgöra huruvida läkaren är bra eller dålig?

Inläggav alpacka » 2018-12-18 17:02:36

Jag får en dålig känsla när jag varit hos min läkare. Hen glömmer uppföljning av medicin, klagar över att hen inte har tid att läsa det underlag som jag har med mig, allmänt generaliserande. Samtidigt har alla mina sjukskrivningar gått igenom varje gång utan problem tack vare denna person. Jag kan inte avgöra om hen har något emot mig personligen eller om hen bara är trött på sitt jobb, men något negativt finns där. Vill byta men är rädd för en ännu sämre.

Hur vet man om ens läkare är bra eller dålig?
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Avgöra huruvida läkaren är bra eller dålig?

Inläggav ankhh » 2018-12-18 19:14:14

Väldigt knepig fråga. Jag skulle säga: lita på din känsla och försök byta upp dig om det är aktiv vård du behöver. Om du å andra sidan just nu behöver sjukskrivningar kan det vara bättre att stanna kvar, och kanske hitta annat stöd hos kurator, psykolog, rådgivande sjuksköterska, beroende på vad du behöver.

Jag tycker att läkare oftast inte hinner läsa på, och inte heller kommer ihåg. Det senare kanske inte är så förvånande med tanke på antalet patienter. Hur som helst, enbart det ser jag inte (längre) som tecken på dålig läkare, däremot om de verkar helt ointresserade och inte svarar på frågor eller vill utreda ordentligt. Jag förstår förstås att sådant kan bero på stress eller tankar på mottagningens ekonomi, men det behöver man ju inte tänka för mycket på som patient.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Avgöra huruvida läkaren är bra eller dålig?

Inläggav kiddie » 2018-12-19 5:18:41

Det är nog inte personligt, bara en stressad och obrydd läkare. Är det så att du kan kompensera hen genom att påminna om medicin och andra viktiga saker så att du får det du ska, så skulle jag nog dra mig för att byta.

Blir det så att du inte får det du ska, så är det nog bättre att byta, men som sagt finns ju risker med det. Man vet aldrig vad man får. Det är så klart ingen bra läkare du har, men i vissa situationer har jag bara använt dem som medel för att få det jag behöver. Att de sedan glömt bort mig mellan varven har jag haft överseende med, eftersom jag vet att en ny läkare kan börja ifrågasätta den gamla läkarens beslut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in