Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-20 11:21:31

Eftersom du använder logotypen för VPN-tjänsten F-secure Freedome som V-bild så är det lätt att ta fel.
Men ok, Freedone. Nu har jag skrivit ditt namn rätt. Nu kan du svara mig.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-20 11:23:20

sebastiann skrev:Eftersom du använder samma V-bild som VPN-tjänsten F-secure Freedome så är det lätt att ta fel.
Men ok, Freedone. Nu har jag skrivit ditt namn rätt. Nu kan du svara mig.
Om du använder dig av citatsfunktionen så behöver du inte stava mitt namn rätt. Och visst, jag medger att mitt namn och min avatar är fåniga.

Men det är inte för rättstavning det är till för, utan för att inte behöva hoppa fram och tillbaka mellan två inlägg för att kunna läsa svaren, utan för att kunna bara se ett. God netikett.

Använd dig nu av citatfunktionen korrekt, tack så svarar jag.
Senast redigerad av Freedrone 2018-10-20 11:25:58, redigerad totalt 2 gånger.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-10-20 11:23:46

sebastiann skrev:Eftersom du använder logotypen för VPN-tjänsten F-secure Freedome som V-bild så är det lätt att ta fel.
Men ok, Freedone. Nu har jag skrivit ditt namn rätt. Nu kan du svara mig.

Nix, fel igen.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Kotten » 2018-10-25 9:01:17

Från en Grönköpingsbok utgiven 1957:[attachment=0]Butiker.jpg[/attachment
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Huggorm » 2018-10-25 16:36:40

Fast verklighetens anledning är lite mera krass
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-10-26 16:46:12

i broschyren Om krisen eller kriget kommer står det att man bl a ska ha kontanter hemma. :-)063

”Någon gång händer det. Frågan är bara när?” Det är underrubriken i det kampanjmaterial som MSB lanserar ut inom två veckor. Nedan finner du en checklista på vad myndigheten menar är bra att ha hemma vid tillfälle av kris.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... u-ha-hemma
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Hejsan123 » 2018-11-04 12:07:11

Nej.
Hejsan123
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2018-10-23

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-11-05 0:55:21

sebastiann skrev:Om man har rent mjöl i påsen har man inget att frukta. Det skadar inget att staten kan se exakt vad du köper.

sebastiann, tycker du att Sverige och bankerna skall införa kontrollerade sociala kreditsystem likt dem i Kina - här också?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-11-05 6:17:43

nomemorytoday: Ser inget fel i ett "Socialt kreditsystem" men det ska givetvis i så fall skötas av myndigheter och vara kopplat till lagbrott, inget annat.

Och givetvis ska det då vara olika scores för olika kategorier i så fall, t.ex. offentlig transport har separata poäng från t.ex. anställbarhetspoäng, inte sammanblandat som i Kina.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-11-09 5:23:37

Ok, tack sebastiann. Jag kollade nu. Jag vet inte vad jag skall svara egentligen. Om alla var uppriktigt schysta, i den bästa av alla världar, skulle kanske ett sådant system vara bra. Om drivkraften i systemen och samhället gick ut på att laga det som var svagt. Samt att pengar inte är huvudsyftet för merparten av de inblandade aktörerna.

Nu är det tyvärr inte så, åtminstone utifrån min uppfattningsförmåga, vilket i sin tur kommer innebära att pengar alltid kommer gå före människan. Alla de små beslut och kodrader som tillsammans formar något väsentligt kommer med största sannolikhet att vara programmerade utifrån sådana premisser/normer.

Och när det gäller personer med viss problematik och som skulle kastas in i ett sådant system, så skulle det finnas så många olika faktorer som analogiskt skulle kunna kallas digitala fördomar och som både direkt och indirekt skulle göra vardagen ännu sämre för personer som redan har det svårt.

Även demokratin skulle minst sagt vara hotad, då ändringarna i ett sådant system skulle kunna bortförklaras av de ansvariga så många gånger och på så många olika sätt så folk skulle till slut tröttna på att ifrågasätta det. Nästa generation som växer upp som inte är vana med annat, skulle få det ännu svårare.

Och kommer le petite singularité, kommer vi människan att ha byggt dess perfekta verktyg.

Det finns en mängd problem när det gäller just automatiseringen av allt, även om jag inom vissa områden är för digitalisering. Dock utifrån ett anonymiseringsperspektiv, och det handlar inte om att jag har något att dölja, som verkar vara allas favoritargument, utan det handlar om mig och min frihet att vara den jag är utan att bli bedömd av något eller någon. Eller bli uppringd av jobbigt konstiga och trugande telefonförsäljare som vet mer än mig, vad jag har gjort idag.

Vidare finns det en mängd etiska och moraliska problem, när det gäller programmering på en sådan nivå, som vi vare sig löst eller är riktigt beredda på än. Vi som land - hoppas och tror jag - kan förhoppningsvis inte hur som helst, likt ett annat land här på jorden, låtsas att alla är potentiella this and that.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nescio » 2018-11-10 15:09:56

När jag betalar med kort, en gång om året, måste jag fråga:" Var stoppar man in kortet?", "Hur ska man vända det?". Det känns ju pinsamt.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-10 15:14:44

Är absolut för ett kontantfritt samhälle. Det förhindrar en hel del brott och pengatvätt.

Själv brukar jag blippa kortet för det mesta och blir nästan irriterad när man besöker butiker som ej har den funktionen. Är ju sååååå hiiimla jobbigt att sätta i kortet i maskinen.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-11-10 17:35:25

Jag tycker fortfarande att det är både irriterande och skrämmande att man inte ska kunna hantera kontanter motsvarande att köpa eller sälja en bättre begagnad bil emellanåt utan att behöva stå ut med att motivera sig. 100000 kr in eller ut på kontot kanske en gång per år eller lite oftare borde inte vara nåt som någon höjer på ögonbrynen åt.

Det senaste året har jag gjort en poäng av att betala så mycket som möjligt av vardagsutgifterna kontant, för att öka utnyttjandegraden.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-11-10 18:38:58

nescio skrev:När jag betalar med kort, en gång om året, måste jag fråga:" Var stoppar man in kortet?", "Hur ska man vända det?". Det känns ju pinsamt.

Det behöver du nog inte känna, det händer fler än dig. :-)Happy

Bl.a. mig själv, trots att jag använder kortet oftare. Det finns ju många olika modeller av de där kortmojängerna, och inte håller jag på att memorera nåt för mig helt ointressant, så av naturliga skäl blir det att man trevar sig fram lite grann.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-11-10 18:49:28

Apropå socialt kreditsystem, så togs det upp i Agenda förra veckan. Fullkomligt horribelt att ens komma på en sån tanke och ska motarbetas på alla tänkbara sätt enl. min åsikt.

Men det är OT här, lägger upp länk till programmet i en egen tråd.


För att säga nåt inom trådens ämne också, så funkar den här tråden faktiskt bra som påminnelse för mig.
Jag föredrar ju kontanter, som sagt, och vill absolut ha dem kvar. Men disträ som man är händer det att man glömmer att ta ut några.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-11-11 2:22:37

nomemorytoday: Även om du är 100% övervakad, så kan du vara den du är, utan att bli bedömd av någon. Sålänge du håller dig på rätt sida om lagen såklart.
Därför är automatiska system bättre än manuella, eftersom manuella system innebär att någon tittar och kan dra fördomar, men ett automatiskt system dömer bara efter en exakt inprogrammerad mall som då givetvis ska vara knuten till lagen.

CoMpLiCaTeD_X: Äntligen någon som håller med!!! :-)154 :-)Hug

nallen: Hoppas bankerna stänger av möjligheten att betala fakturor och sådant kontant.
Varför skall ingen höja på ögonbrynen? Det är fruktansvärt onormalt att betala en bil kontant. Antingen använder man swish, och har man inte swish så betalar man via banköverföring. Och vill man inte stå för risken att köparen luras genom att t.ex. dra tillbaka betalningen (iom att det tar ett dygn att göra betalning mellan banker) , så kan man i de flesta banker idag öppna bankkonto via BankID.

Om du inte väljer till något kort behöver du oftast inte godkännas manuellt, och öppnar du då BARA ett vanligt konto så går överföringen direkt till det kontot utan fördröjning, sedan kan du överföra dina pengar till ditt riktiga bankkonto och sedan stänga det temporära konto du öppnade.


Fabela: Oavsett hur många modeller det finns av kortapparater så finns det ändå en genomgående princip på dem, så man behöver inte memorera något, gäller bara att lära sig generellt sett.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-11-11 2:58:00

nescio skrev:När jag betalar med kort, en gång om året, måste jag fråga:" Var stoppar man in kortet?", "Hur ska man vända det?". Det känns ju pinsamt.


Jag har svårt att lära mig nya saker. Fick fråga mycket i början. Och nu kan man ju om man har rät sorts kort, blippa under 200. Vissa maskiner HAR jag faktiskt lärt mig blippen för det är utmärkt exakt var den är. Men på andra har jag fortfarande ingen aning. Får nog fråga på Lidls, eftersom jag handlar en del där.

Numera betalar jag helst med kort, det blir enklare än att ta ut pengar. Sedan tycker jag det är skönt att kunna logga in och kolla var man handlat om man tycker det gått mkt pengar en månad.

Istället har kontanterna blivit främmande. Sedlar funkar sådär. Tjugorna är enklast för de är rätt lika de som var innan. Mynten är hopplösa. Får kolla noga på vad som är vad. Känns som utländska mynt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-11 3:42:35

Vill ha kvar kontanter. Använder ”medvetet” det också.

Storebror ser oss.,.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-11 3:44:21

Selma skrev:i broschyren Om krisen eller kriget kommer står det att man bl a ska ha kontanter hemma. :-)063

”Någon gång händer det. Frågan är bara när?” Det är underrubriken i det kampanjmaterial som MSB lanserar ut inom två veckor. Nedan finner du en checklista på vad myndigheten menar är bra att ha hemma vid tillfälle av kris.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... u-ha-hemma


Yup.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-11-11 3:51:19

BellaBelle: Har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-11 4:03:54

sebastiann skrev:BellaBelle: Har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta.


Makthavare har inte alltid rent mjöl i påsen, att inte ha ett system med kontanter är att ge dem för mycket makt.

Jag vill ha kvar kontanter av ett flertal skäl. Så jag undviker att handla i kontantvägrande butiker, bara för att! Och gynnar de som gör som man ska: ta emot de pengar som bjuds. Kunden har alltid rätt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-11-11 4:35:19

sebastiann skrev:Fabela: Oavsett hur många modeller det finns av kortapparater så finns det ändå en genomgående princip på dem, så man behöver inte memorera något, gäller bara att lära sig generellt sett.

Tack, jag vet det, och det är inte ett problem för mig. Bara en petitess, som jag undviker smidigt genom att betala kontant :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-11-11 4:52:29

BellaBelle: Det skadar inte att ge dem oändlig makt, börjar de missbruka den oändliga makten är det dags att byta ut dem, vilket man gör genom att lägga rätt gula, blåa och vita papperslappar i rätt kuvert en gång vart fjärde år.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-11-11 5:03:16

sebastiann skrev:Har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta.

Moralkaka
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in