Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Simpan27 » 2018-11-07 2:24:05

Hejsan

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet? Tycker ni att det ger er något? På mitt jobb har vi en som har Downs Syndrom som är skitjobbig och har en mentalitet på en som är 10 år fastän han är 37 år.
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Fretshi » 2018-11-07 12:44:49

Jag går på dv och tycker det är bra.

Hjälper speciellt om man känner sig deprimerad och nere att få komma ut och träffa folk.

Är du chef i så fall kan du ju sparka killen?
Annars får du väl ta upp det med chefen?

Att tro att alla behöver dv är helt fel, vissa kan t.ex. klara av att jobba trots sina svårigheter.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Flinta » 2018-11-07 14:28:33

Fretshi, du har väl en sysselsättningsplats enligt SoL genom socialpsykiatrin och inte Daglig Verksamhet genom LSS?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Julianus » 2018-11-07 16:51:47

Jag går på daglig verksamhet, är ute på ett företag som sysslar med att transportera bilar runtom i landet :)
Det här är bästa jobbet för bilintresserade :D
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Neutrino » 2018-11-07 19:49:39

Jag går på daglig verksamhet sedan ett par månader tillbaka. Spenderar några timmar i veckan på ett medicinskt företag. Tack vare min kontaktperson/arbetskonsulent, anpassningar och tillmötesgående personal på arbetsplatsen så känner jag att det hela ger mig något. Det är ansträngande (pga sociala problem och ljudkänslighet) men det känns bra att jag kommit igång med att göra någonting (om än på en "låg nivå") efter två års heltidssjukskrivning.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Fretshi » 2018-11-07 22:40:29

Flinta skrev:Fretshi, du har väl en sysselsättningsplats enligt SoL genom socialpsykiatrin och inte Daglig Verksamhet genom LSS?


Ja men det är väl nästan samma sak?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-08 9:57:23

Fretshi skrev:
Flinta skrev:Fretshi, du har väl en sysselsättningsplats enligt SoL genom socialpsykiatrin och inte Daglig Verksamhet genom LSS?


Ja men det är väl nästan samma sak?


Nej, inte samma sak. På ”Daglig sysselsättning” som anordnas via socialpsykiatrin finns många som har - eller har haft - ”tunga” psykiska problem i stil med psykoser etc (alltså att du inte är ”orienterad i tid och rum” etc). Så - på gott och ont - skiljer sig t ex deltagarna åt på de olika verksamheterna.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Daglig verksamhet, ersättning + bidrag.

Inläggav Simpan27 » 2018-11-08 18:25:56

Hur känns det psykiskt att ha daglig verksamhet?

Moderator: Flyttat från daglig-verksamhet-ersattning-bidrag-t53891.html
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Alien » 2018-11-09 17:28:32

Simpan27 skrev:Hejsan

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet? Tycker ni att det ger er något? På mitt jobb har vi en som har Down Syndrom som är skitjobbig och har en mentalitet på en som är 10 år fastän han är 37 år.


Går både du och han med DS på Daglig Verksamhet, el är det bara han? Eller hänger han där ändå, för att han är släkt med någon som jobbar där?

På vilket sätt är han jobbig? Tycker alla det el är du extra känslig/irriterad? Det är ju inte konstigt om han i vissa fall är som en 10-åring, eftersom han har ett begåvningshandikapp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Fretshi » 2018-11-09 18:01:39

BellaBelle skrev:
Fretshi skrev:
Flinta skrev:Fretshi, du har väl en sysselsättningsplats enligt SoL genom socialpsykiatrin och inte Daglig Verksamhet genom LSS?


Ja men det är väl nästan samma sak?


Nej, inte samma sak. På ”Daglig sysselsättning” som anordnas via socialpsykiatrin finns många som har - eller har haft - ”tunga” psykiska problem i stil med psykoser etc (alltså att du inte är ”orienterad i tid och rum” etc). Så - på gott och ont - skiljer sig t ex deltagarna åt på de olika verksamheterna.


Okej jag antar att jag blev beviljad detta pga mina svåra psykiska problem. Har en ganska djup depression nu, men jag vill ändå komma igång och börja göra mer på dagarna.

Är det skumt att vi ska fixa övergångsarbete på vår verksamhet när de flesta, inklusive mig själv, inte är i stånd att jobba?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-09 18:17:34

Fretshi skrev:
BellaBelle skrev:
Fretshi skrev:Ja men det är väl nästan samma sak?


Nej, inte samma sak. På ”Daglig sysselsättning” som anordnas via socialpsykiatrin finns många som har - eller har haft - ”tunga” psykiska problem i stil med psykoser etc (alltså att du inte är ”orienterad i tid och rum” etc). Så - på gott och ont - skiljer sig t ex deltagarna åt på de olika verksamheterna.


Okej jag antar att jag blev beviljad detta pga mina svåra psykiska problem. Har en ganska djup depression nu, men jag vill ändå komma igång och börja göra mer på dagarna.

Är det skumt att vi ska fixa övergångsarbete på vår verksamhet när de flesta, inklusive mig själv, inte är i stånd att jobba?


Vad är övergångsarbete för nåt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-09 18:18:34

Simpan27 skrev:Hur känns det psykiskt att ha daglig verksamhet?


Vad menar du?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav Fretshi » 2018-11-09 23:57:04

BellaBelle skrev:
Fretshi skrev:
BellaBelle skrev:Nej, inte samma sak. På ”Daglig sysselsättning” som anordnas via socialpsykiatrin finns många som har - eller har haft - ”tunga” psykiska problem i stil med psykoser etc (alltså att du inte är ”orienterad i tid och rum” etc). Så - på gott och ont - skiljer sig t ex deltagarna åt på de olika verksamheterna.


Okej jag antar att jag blev beviljad detta pga mina svåra psykiska problem. Har en ganska djup depression nu, men jag vill ändå komma igång och börja göra mer på dagarna.

Är det skumt att vi ska fixa övergångsarbete på vår verksamhet när de flesta, inklusive mig själv, inte är i stånd att jobba?


Vad är övergångsarbete för nåt?


Övergångsarbete är arbete under mindre kravfyllda former för den som stått utanför arbetsmarknaden en lång tid och vill testa på att börja arbeta igen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-12 23:53:54

Fretshi skrev:
BellaBelle skrev:
Fretshi skrev:Okej jag antar att jag blev beviljad detta pga mina svåra psykiska problem. Har en ganska djup depression nu, men jag vill ändå komma igång och börja göra mer på dagarna.

Är det skumt att vi ska fixa övergångsarbete på vår verksamhet när de flesta, inklusive mig själv, inte är i stånd att jobba?


Vad är övergångsarbete för nåt?


Övergångsarbete är arbete under mindre kravfyllda former för den som stått utanför arbetsmarknaden en lång tid och vill testa på att börja arbeta igen.


Aha. Leder det vidare till riktiga jobb säkert då eftersom det är en övergång?

Vad får man göra? Praktisera hos designer? Får man betalt när man har övergångsarbete????)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur många går på DV härinne?

Inläggav Simpan27 » 2018-11-19 16:17:48

Hejsan

Blir förbannad på folk som kallar mig för retard bara för att jag går på DV. Det är inte bara retards där. Hur många av er skulle tänka er att börja på DV som är arbetslösa?
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Hur många av er härinne går på Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-19 21:23:19

Simpan27 skrev:Hejsan

Blir förbannad på folk som kallar mig för retard bara för att jag går på DV. Det är inte bara retards där. Hur många av er skulle tänka er att börja på DV som är arbetslösa?


”Retard” är ett taskigt ord. Finns många högutbildade som är deltagare på DV nuförtiden. Om jag hade orkat skulle jag nog vilja delta på ett, men är för sjuklig nu. Skulle vilja vara på ett där man fick sy, rita, måla, spela gitarr och sånt. Skulle helst vilja att det fanns en designer i personalen, då jag vill lära mig mer om designa kläder. :D
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in