Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mobilen eller sex?

Mobilen.
21
47%
Sex.
24
53%
 
Antal röster : 45

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 9:29:31

Undersökningen, som gjordes av Boston Consulting Group, riktade sig till 1 003 amerikaner, och resultatet visade bland annat att en tredjedel av de tillfrågade hellre skulle sluta ha sex än att ge upp telefonen.
I samma studie sa 55 procent av de tillfrågade att de hellre skulle skippa att äta på restaurang under ett helt år än att ge upp sin mobiltelefon.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Kv4 ... -eller-sex

Vad skulle du själv välja?

Jag blir inte förvånad. Ser dagligen hur människor, oftast yngre, är helt uppslukade av sina mobiler. Om de öht pratar med någon i närheten är det när de visar något de hittat i mobilen: "-Kolla här!". Mest tragiskt är det att se småbarnsföräldrar som inte hör/nonchalerar barnens försök att få kontakt.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav antonius » 2018-10-27 9:38:07

Mobiler och sex är ett gift
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 9:50:01

Trots att jag inte är beroende väljer jag ändå mobilen... Sex blir med tiden lite överskattat. (Surt sa räven. :-)002 )
Mobilen kan rädda mig i en nödsituation, det kan inte sex. Hamnar man i en nödsituation är nog inte sex det första man skulle tänka på. Jag kanske ändrar mig och slänger mobilen om t ex Mick Jagger knackar på.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav slackern » 2018-10-27 9:55:03

Selma skrev:Trots att jag inte är beroende väljer jag ändå mobilen... Sex blir med tiden lite överskattat. (Surt sa räven. :-)002 )
Mobilen kan rädda mig i en nödsituation, det kan inte sex. Hamnar man i en nödsituation är nog inte sex det första man skulle tänka på. Jag kanske ändrar mig och slänger mobilen om t ex Mick Jagger knackar på.


Vet inte om mobilen kan rädda dig där det saknas täckning. Vi har ju trotts allt klarat oss tidigare med vanliga telefoner för att kontakta 90000/112.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav antonius » 2018-10-27 9:56:56

men knackar Jagger på kan man kanske låna hans mobil
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Huggorm » 2018-10-27 9:57:16

Jag är inte i nödsituationer så ofta :roll: inte i sexsituationer heller för den delen.

Det är bra att kunna ringa vart man än befinner sig och kunna gå ut på nätet, men jag tror ändå det var bättre förr. Rent generellt tycker jag inte mobilerna har förbättrat samhället.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav slackern » 2018-10-27 10:03:33

Huggorm skrev:Jag är inte i nödsituationer så ofta :roll: inte i sexsituationer heller för den delen.

Det är bra att kunna ringa vart man än befinner sig och kunna gå ut på nätet, men jag tror ändå det var bättre förr. Rent generellt tycker jag inte mobilerna har förbättrat samhället.


Här i STHLM har det försämrat kollektivtrafiken drastiskt pga ljudnivån när alla ska försöka att överrösta alla andra som skriker i luren.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav antonius » 2018-10-27 10:14:00

Huggorm skrev:Jag är inte i nödsituationer så ofta :roll: inte i sexsituationer heller för den delen.

Det är bra att kunna ringa vart man än befinner sig och kunna gå ut på nätet, men jag tror ändå det var bättre förr. Rent generellt tycker jag inte mobilerna har förbättrat samhället.


Så klart är det ett skapat behov, och tyvärr i många fall kontraproduktivt, har ett gäng yngre tekniker på jobbet som lätt sitter och fibblar med mobilen 3-4 tim per dag. Men det är nog på många plan ett fenomen som bromsar. Läste om systemvetare i Sillicon Valley, som slutat med smartphone, och gått tillbaka till knappmobiler för de upplever att dom själ för mycket tid, och snarare blivit ett beroende hinder för dem... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 10:16:18

antonius skrev:men knackar Jagger på kan man kanske låna hans mobil

Om han knackar på bryr jag mig inte om det så är jordbävning, huset brinner eller andra katastrofer. Man vet ju vad han brukar vilja.
Det kan tänkas att hans lust slocknar när jag öppnar dörren. :-)063
Då kan han få signera skivor istället.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 10:25:34

slackern skrev:Vet inte om mobilen kan rädda dig där det saknas täckning. Vi har ju trotts allt klarat oss tidigare med vanliga telefoner för att kontakta 90000/112.

Jag rör mig mestadels inom ett ganska begränsat område och där finns det täckning.

En äldre släkting som tyckte att allt var bättre förr var nästan lyrisk över det här med mobiltelefoner. Om vi var ute på promenad tyckte h*n att det var fantastiskt att jag kunde ringa till någon trots att vi var "lite ute i skogen".
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 10:51:59

Just nu är det tre röster för mobilen och två för sex. Resultatet kanske hade varit annorlunda om det varit ett forum för neurotypiska Svenssons.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Mammaspojke » 2018-10-27 10:53:29

Har ingen erfarenhet av sex (suprise suprise med mitt nick) men jag tycker faktiskt det var bättre förr innan internet/sociala medier och smartphones tog över. Som barn och ungdom hade man oftare mer utvecklande "lekar" än dagens barn som sitter klistrade vid telfonen,paddan eller datorn. Barn och ungdomar som hamnar socialt utanför bara för dom inte spelar Fortnite eller CS är ett återkommande fenomen.

Förr fick man använda sin hjärna på ett helt annat sätt än att bli skedmatad färdiga upplevelser som spel och appar. Vi spelade rollspel med penna och papper, där fick man använda huvudet på ett helt annat sätt.

Det känns som att folk tillslut inte kommer veta hur man umgås utan digitala hjälpmedel vilket är trist.

Har själv en smartphone såklart, största användningsområdet är nog att titta på serier på kvällen när man krupit ner i sängen(mysfaktor jämfört med tv) eller lyssna på poddar på bussen eller promenaden. Använder inte sociala medier mer än vissa forum. Skulle klara mig bra utan mobilen, bara köra mp3 spelare till poddlyssnande.
Senast redigerad av Mammaspojke 2018-10-27 10:58:21, redigerad totalt 1 gång.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav slackern » 2018-10-27 10:57:53

Jag har redan gjort min plikt och ynglat av mig, men hade jag inte det så hade sex varit det viktigaste för vi vill ju trotts allt föra våra gener vidare.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Mammaspojke » 2018-10-27 11:03:35

slackern skrev:Jag har redan gjort min plikt och ynglat av mig, men hade jag inte det så hade sex varit det viktigaste för vi vill ju trotts allt föra våra gener vidare.


Fast det där stämmer inte för alla. Personligen vill jag inte att något barn ska få mina problem så jag avstår från denna "plikt" även om jag skulle få möjligheten att yngla av mig.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 11:13:41

Mammaspojke skrev:
slackern skrev:Jag har redan gjort min plikt och ynglat av mig, men hade jag inte det så hade sex varit det viktigaste för vi vill ju trotts allt föra våra gener vidare.


Fast det där stämmer inte för alla. Personligen vill jag inte att något barn ska få mina problem så jag avstår från denna "plikt" även om jag skulle få möjligheten att yngla av mig.

Nej, jag har träffat personer som inte har någon önskan att få barn och de blir ledsna och irriterade när folk hela tiden tjatar och frågar om det inte är dags att skaffa barn. Ofta med hänvisning till åldern, pressen ökar markant när de är 25-30 år.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav DIProgan » 2018-10-27 11:29:21

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag är inte i nödsituationer så ofta :roll: inte i sexsituationer heller för den delen.

Det är bra att kunna ringa vart man än befinner sig och kunna gå ut på nätet, men jag tror ändå det var bättre förr. Rent generellt tycker jag inte mobilerna har förbättrat samhället.


Här i STHLM har det försämrat kollektivtrafiken drastiskt pga ljudnivån när alla ska försöka att överrösta alla andra som skriker i luren.
Kanske borde ta en sida från Japans osrkivna regler där det uppfattas ohyfsat att prata mobil i kollektivtrafiken.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Fabela » 2018-10-27 11:37:48

Haha, valde också mobilen - jag, som är så antiteknik :lol:

För mig är den mest bara tre saker: klocka, lyssna på musik/radio och brådskande/akuta samtal/SMS. Fast jag skulle vilja kunna använda den som kamera också, så nästa jag köper ska klara vettig bildkvalitet.
Spelar aldrig några spel, är inte ute på nätet, inget sånt. Har inte ens ringsignalen på 99% av tiden.
Så beroende är jag definitivt inte.

Men efter att jag blev hundägare och gick mycket ute i skogen insåg jag det fiffiga i att kunna ringa efter hjälp, ifall nån av oss skadade sig.
Så såna praktiska bitar överväger för mig, så som mitt liv ser ut nu.
Andra perioder av mitt liv hade jag säkert valt annorlunda - även fast jag hela mitt liv vetat att jag aldrig kommer att skaffa barn :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 11:42:48

Fabela skrev:Men efter att jag blev hundägare och gick mycket ute i skogen insåg jag det fiffiga i att kunna ringa efter hjälp, ifall nån av oss skadade sig.

En visselpipa är bra att ha med, om något händer med mobilen. Man orkar blåsa betydligt längre i en visselpipa än man orka skrika eller ropa.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Selma » 2018-10-27 11:48:55

Kanske olämpligt att skapa en omröstning om sex kontra mobil nu när det är fullmåne... Det kanske blir falskt positiva svar för alternativet sex nu.

Det finns killar som säger att det är lättare att få napp på krogen vid fullmåne. Kanske ämne för en egen omröstning, men det är väl inte så många krograggare här kanske.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav antonius » 2018-10-27 13:17:54

Selma skrev:Det finns killar som säger att det är lättare att få napp på krogen vid fullmåne. Kanske ämne för en egen omröstning, men det är väl inte så många krograggare här kanske.


Killar med AS är väl inte direkt kända för att vara några tangocasanovor... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Fabela » 2018-10-27 13:42:41

antonius skrev:Killar med AS är väl inte direkt kända för att vara några tangocasanovor... :-)005

Men ni kanske blir varulvar vid fullmåne och vågar ragga då :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav nescio » 2018-10-27 14:09:28

Jag har ingetdera.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Batte » 2018-10-27 14:32:02

Mobilen er definitivt viktigst.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är viktigast för dig – din mobil eller sex?

Inläggav Pepparchips » 2018-10-29 11:16:51

Selma skrev:
Fabela skrev:Men efter att jag blev hundägare och gick mycket ute i skogen insåg jag det fiffiga i att kunna ringa efter hjälp, ifall nån av oss skadade sig.

En visselpipa är bra att ha med, om något händer med mobilen. Man orkar blåsa betydligt längre i en visselpipa än man orka skrika eller ropa.

Då borde jag ligga bra till: Har både visselpipa och telefon. Men å andra sidan vågar jag oftast gå i kända områden. :-)063
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in