Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-15 22:56:39

sebastiann skrev:nescio: Ja men det är väl bara att skaffa en då? Om du medvetet väljer att ställa dig utanför samhället genom att inte ha en smartphone så får du liksom ta konsekvenserna av det, vilket kan innebära att du inte längre kan handla i din favoritbutik.
Så vilja fasa ut kontanter är inte ett medvetet val?

sebastiann skrev:ankhh: Grejen är att staten/myndigheter/google är pålitliga, därav kan du låta dem kolla.
Litar på staten och storföretag? Verkligen?
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-18 14:41:03

sebastiann skrev:1: Varför skulle det vara vidrigt att slippa rån och sådant? Och hur butiker kan bli mer automatiserade och mer och större möjligheter till självbetjäning.
Dels har kriminalitet alltid följt ny teknik. Länge var personsökare i USA synonymt med att man var knarklangare osv. Vad gälelr rån så är senaste trenden att råna folk på deras klockor.

Butikernas självbetjäning betalas med färre personal och sämre service. Och de som är gamla, väldigt unga eller har någon form av kognitiv nedsättnings som kräver att man frågar en person av kött och blod får det svårare i butikerna. Intressant hur de selekteras bort från offentligheten utan att det var avsikten.

sebastiann skrev:2: Jag har redan nämnt hur barn kan lära sig pengar. Jag tvekar inte på att det kommer komma betalkort/nyckelrings-"blippar" med en inbyggd saldo-display och det kommer säkert komma "barn-vänliga" kort där saldot visas som symboler istället (typ upplysta sedlar, mynt och sådant som visar hur mycket man har)
Fungerar bara så länge telefonen fungerar. Och varken stat eller banker har

sebastiann skrev:3: Som jag tidigare förklarat så löser inte kontanterna det problemet. Lagen är redan utformad att du MÅSTE ha ett certifierat kassaregister, kan du inte registrera köpet i ett certifierat kassaregister så får du inte som företag sälja, inte ens kontant, så enkelt är det.
Och gör man det ändå, så kan man åka på sanktionsavgift från skatteverket.

Det är av den anledningen det inte gick att betala på Ikea, inte ens kontant. För man får enligt lag inte skriva hand-kvitton längre. (Tidigare fick man lov att skriva ner i kassa-bok och ge ett kvitto från ett kvittoblock om kassaapparaten var ur funktion, men tyvärr fuskades det med kassaböcker, därav att man tog bort den möjligheten).

Så problemet löses enklast med olika backuper av olika slag, i form av extra kassaregister, UPS (strömbackup) och extra backupuppkopplingar i form av extra fiber och 4G-uppkopplingar, om nu ens verksamhet är så kritisk.
Dvs mer och mer statlig kontroll. Slutmålet är väl ett samhälle där du inte ens kan köpa en gammal räfsa för en femtilapp och ett handslag på det.

Och det värsta av allt var att det var en borgerlig regering som införde detta samt avskaffade kravet på bankerna att hantera kontanter. Min andningspaus från staten och mitt lokalsamhälle, allt detta spolade de efter årtionden i opposition ned i dass - trots att det inte var efterfrågat!
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-18 14:55:27

sebastiann skrev:Så snart kommer vi kunna döda både dörrnycklar och kontanter. Äldre som inte klarar att hantera en smartmobil får då i framtiden ha sin dörrnyckel och pengar som ett eller flera plastkort.

* Sebastiann sticker en vass kniv i hjärtat på dörrnycklarna och kontanterna
Du menar sådana där "smarta" system som är väldigt enkla att hacka och inte fungerar när det är strömavbrott?

Tror du att det är en slump att det finns speciella brandlås som kan öppnas av brandkåren med en speciell brandnyckel?
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-10-18 18:56:51

Freedrone skrev:Dvs mer och mer statlig kontroll. Slutmålet är väl ett samhälle där du inte ens kan köpa en gammal räfsa för en femtilapp och ett handslag på det.

Vi får börja om med byteshandel. Jag har en yxa till övers, eller så kan jag byta till vinterdäck åt dig.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-10-18 19:05:37

I den här tråden kan du nog roa dig länge, Freedrone :lol:

Apropå dörrar, så har de brutit sig in i våra källarlokaler. Två metalldörrar har de bänt upp. Hjälpte inte ett smack att det är bricklås :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-18 21:01:03

Dagobert skrev:
Freedrone skrev:Dvs mer och mer statlig kontroll. Slutmålet är väl ett samhälle där du inte ens kan köpa en gammal räfsa för en femtilapp och ett handslag på det.

Vi får börja om med byteshandel. Jag har en yxa till övers, eller så kan jag byta till vinterdäck åt dig.
Eller så slutar vi i Sverige tro att någon uppskattar att vi är så moderna. Pinsamt att turister kommer hit och tror att kontanter duger.

Fabela skrev:I den här tråden kan du nog roa dig länge, Freedrone :lol:
Ha-ha!
Fabela skrev:Apropå dörrar, så har de brutit sig in i våra källarlokaler. Två metalldörrar har de bänt upp. Hjälpte inte ett smack att det är bricklås :wink:
Det kommer väl i nästa uppgradering.

sebastiann skrev:1: Nej det tror jag inte. De som håller med mig typ, har ju inget att säga och skriver inte.
Hänvisning till en tyst majoritet?

sebastiann skrev:Om man däremot tittar på Sverige så ser man ju att elektroniska betalningar går uppåt i Sverige, både kort, mobilbetalningar, och swish är ju allra populärast.
Åh, där "visar" folk att Alliansens politik var "rätt".
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-18 22:14:46

Freedrone:
Nej det är inte enklare att hacka smarta system. Vissa smarta system är sårbara, men det betyder inte att alla är det.

Statlig kontroll är bra. Jag gillar att de i fjol införde en lag som säger att en butik inte får ta emot mer än 5 000 kr i kontanter för en enda transaktion, i så fall gör de skyldiga till penningtvättbrott. (EUs penningtvättdirektiv som kräver att man ska ha en lagstiftning så max 5 000 kr i landets lokala valuta får tas emot kontant av närindsidkare).

Vad är det för fel på självbetjäning? I framtiden kanske det kommer helt personal-lösa butiker där robotar fyller på automatiskt, och sedan för att handla så scannar du en app i en grind (typ tunnelbanespärr) och sedan allt du plockar på dig dras automatiskt från kontot när du går ut.

Amazon Go har ju redan lanserat sina kassalösa butiker i USA. Hoppas de kommer till Sverige.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-18 23:10:50

Fabela: De lite smartare "bricklåsen" har en så kallad kolvkontakt i dörren, en liten metallbit i låset ansluten till en mikrobrytare, det innebär att de kan logga i ett register när dörrarna bryts upp eller rättare sagt, öppnats utan att det har scannats en giltig bricka. Brukar ibland kombineras med magnetkontakt för ännu tillförlitligare indikering.

Det gör att man vet exakt datum och klockslag när dörrarna brutits upp, det vet man inte med vanliga gamla ruttna kantiga metallbitar på en nyckelknippe. Att veta exakt tidpunkt och datum på inbrottet gör det ju enklare för polisen att spåra upp brottet, lättare att fråga ut vittnen och även kontrollera t.ex. kameror i närheten. Även om fastigheten ifråga inte har några kameror så kan man t.ex. kolla bankomatkameror i närheten om någon rört sig där vid exakt den tidpunkten.

Tänk dig också när mifare-lås (13,56MHz) blir vanligare, då kommer man kunna lägga in betalkortet som dörrnyckel - då har man samma kort för att betala med och för att låsa upp där hemma. Blir superenkelt för de gamla.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-10-18 23:23:30

sebastiann: det var ett skämt...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-10-19 1:09:45

sebastiann skrev:Statlig kontroll är bra. Jag gillar att de i fjol införde en lag som säger att en butik inte får ta emot mer än 5 000 kr i kontanter för en enda transaktion, i så fall gör de skyldiga till penningtvättbrott.


Då reggar man alltså alla som köper elektronik. Genom elektronik kan man avlyssna folk. Då måste man veta var den hamnar och vem som köpte. Dvs man godkänner inte kontantbetalning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-19 4:29:31

kiddie: Det var inte därför man införde den lagen. Utan för att när man stoppade så att man inte kunde sätta in svarta pengar på bankkonton, jo vad gjorde de då? Jo "tvättar" pengar genom elektronikbutiker och sådant, genom att köpa dyr hemelektronik och sedan sälja på blocket för att få in vita pengar.

Vill man köpa elektronik kontant går det fortfarande, t.ex. så säljs det ju kontantkortstelefoner för runt tusenlappen.

Hade man velat logga alla köp av elektronik så hade det ju varit lätt att knyta lagstiftningen mot tullkoden för elektronik (så att alla transaktioner med elektronik ej får ske kontant) men det gjorde man ju inte, utan det är beloppmässigt, oavsett om du köper guld, smycken, elektronik, eller bara en massa oxfilé så omfattas man av regleringen så fort beloppet hamnar över 5 000 kr.

Beloppet kommer förmodligen sänkas till typ 1 200 kr vid nästa penningtvättdirektiv (det är 1 200 kr max man får ladda ett busskort, presentkort eller liknande med, just pga penningtvättdirektivet)

I framtiden kanske det kommer en lagstiftning som gör det olagligt att inneha mer än 1 200 kr i kontanter. Det kommer bli dödsstöten för kontanterna.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-10-19 16:16:54

Tror du de berättar alla avsikter öppet?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-19 18:32:32

sebastiann skrev:Freedrone:
Nej det är inte enklare att hacka smarta system. Vissa smarta system är sårbara, men det betyder inte att alla är det.
Kofötter och dyrkar ser alla vad det är för något. Men elektroniska dyrkar som kan maskeras till att se ut som en telefon alla har. Samt att man inte kan göra det säkrare genom att sätta fast hänglås etc. "Jättesäkert"!

sebastiann skrev:Statlig kontroll är bra. Jag gillar att de i fjol införde en lag som säger att en butik inte får ta emot mer än 5 000 kr i kontanter för en enda transaktion, i så fall gör de skyldiga till penningtvättbrott. (EUs penningtvättdirektiv som kräver att man ska ha en lagstiftning så max 5 000 kr i landets lokala valuta får tas emot kontant av närindsidkare).
Samtidigt som man skyller på terrorister. Man har inte gjort annat sedan 2001. Det har ju inte varit ett ena terrorbrott i Europa sedan 2001. Fan vad vi är bra!

Men allvarligt, rätten att köpa saker helt anonymt är alltså inte värt något för dig? Du vill alltså att staten och kapitalet skall hela tiden veta exakt vad du köper hela tiden? T.ex. skumma böcker, alkohol på bolaget och sexleksaker? Är det vad du säger att du inte har problem med? Har jag förstått dig rätt?

sebastiann skrev:Vad är det för fel på självbetjäning? I framtiden kanske det kommer helt personal-lösa butiker där robotar fyller på automatiskt, och sedan för att handla så scannar du en app i en grind (typ tunnelbanespärr) och sedan allt du plockar på dig dras automatiskt från kontot när du går ut.
För att jag inte gillar det. Det är därför. Och det är anledning nog.

sebastiann skrev:Amazon Go har ju redan lanserat sina kassalösa butiker i USA. Hoppas de kommer till Sverige.
Hoppas att facket bränner ner det till grunden.

sebastiann skrev:I framtiden kanske det kommer en lagstiftning som gör det olagligt att inneha mer än 1 200 kr i kontanter. Det kommer bli dödsstöten för kontanterna.
Ännu mer kontrollsystem osv.

Vad är vinsten?
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-19 18:58:40

1: Jag ser inte det som något problem eftersom elektroniska system går att göra säkrare än motsvarande analoga system.

2: Nej. Varför ska man kunna handla anonymt. Om man har rent mjöl i påsen har man inget att frukta. Det skadar inget att staten kan se exakt vad du köper.

3: Varför gillar du det inte?

4: Nu är du bara negativ. Bränna ner butiker bara för att de är kassalösa?

5: Ja. Vinsten är att det är enklare att beivra brott, samtidigt som vardagen blir smidigare för alla människor.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-10-19 19:10:51

sebastiann skrev:2: Nej. Varför ska man kunna handla anonymt. Om man har rent mjöl i påsen har man inget att frukta. Det skadar inget att staten kan se exakt vad du köper.


Man behöver inte begå brott för att vilja dölja sina inköp. Det räcker med att man köper saker som kan verka lite iffy så kan man bli misstänkt. Sedan har man väl sin ära också? Tycker det känns tillräckligt spooky att brevbärarna alltid vetat vem man är och vad man tycker och vad man har för problem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-10-19 19:22:57

kiddie skrev:Tycker det känns tillräckligt spooky att brevbärarna alltid vetat vem man är och vad man tycker och vad man har för problem.

För att inte tala om när de delar ut post fel, så grannen får nåt med känsligt innehåll och hinner öppna det innan de ser att det inte är till dem... har hänt mig, åt bägge håll. Inte kul alls.

Men då är det en granne.
Motsvarighet på nätet? Tja, miljarder människor runt hela globen...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-19 19:47:13

sebastiann skrev:1: Jag ser inte det som något problem eftersom elektroniska system går att göra säkrare än motsvarande analoga system.
Definitionsmässigt omöjligt, samt att det är svårare att kontrollera säkerheten och ännu svårare att förbättra den. Om du har arbetat i butik när man stänger så finns det vissa rutiner. Man ser till att området kring utgången är upplyst. Man ser till att dagskassan är inlåst innan man går ut och man går ut i grupp osv. Fördelen med de rutinerna är att man inte bara försvårar rån, utan även minskar risken för överfall och våldtäkt. Men om man inte har kontanter som ett ankare att hänga upp rutinerna på. Eller har butiker med typ bara en anställd. Hur tror du säkerheten utvecklar sig då?

Och anledningen till att det alltid funnits cyberbrott är för att risken för brottslingen minskar jämfört med traditionell brottslighet. Tekniken är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att vara något som löser alla problem. Inte ens speciellt många.

sebastiann skrev:2: Nej. Varför ska man kunna handla anonymt. Om man har rent mjöl i påsen har man inget att frukta. Det skadar inget att staten kan se exakt vad du köper.
För att jag vill det. För att jag inte vill att staten skall dra massa bisarra slutsatser för att jag en dag köper kakmix i livsmedelsbutiken och råttgift i järnaffären. (Jag tänkte inte förgifta någon, utan de två sakerna är helt orelaterade och jag måste inte försvara mig om det inte är så att det är en formell misstanke mot mig.)

sebastiann skrev:3: Varför gillar du det inte?
För att jag inte gör det. För att jag är en människa, inte någon sifferkolumn. Det är även lättare att fråga människor i butiken än datorer samt att människor kan ge mig helt andra tips om andra produkter än datorer.

sebastiann skrev:4: Nu är du bara negativ. Bränna ner butiker bara för att de är kassalösa?
Skulle det vara fel i sig att vara negativ? Och du anar inte hur militant den tidiga arbetarrörelsen var.

sebastiann skrev:5: Ja. Vinsten är att det är enklare att beivra brott, samtidigt som vardagen blir smidigare för alla människor.
Ja, för staten har aldrig misstänkt någon på felaktiga grunder och staten har aldrig börjat ägna sig åt meningslösa saker så att den slipper göra annat. Eller?

P.S. Använd dig av citatfunktionen, tack. Det är enklare att se vem du svarar till och vad du svarar på.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-19 23:22:23

Freedome (skriver namnet så ser du vad jag svarar på):

1: Nej jag håller inte med. Med ett elektroniskt system går det göra så att kassapersonalen över huvud taget inte kan göra några utbetalningar, bara inbetalningar. Det går att styra på detaljnivå vilka produkter kassapersonalen över huvud taget ska t.ex. kunna göra återköp på, och alla transaktioner skickas krypterat till banken, och då kan man låsa ner det så att för att kunna göra insättning på betalkortet måste det finnas ett motsvarande kvitto och köp.

Numera har man ju även challenge-response på korten för att de ska vara omöjliga att förfalska.

Problemet med dagskassorna är att det ofta rånas strax innan stängningsdags. Eller i nattöppna butiker. Det finns en anledning till att arbetsmiljöverket säger till nattöppna bensinmackar att antingen måste du installera överfallslarm med hyrd multicomledning eller sluta ta emot kontanter. Vilket gör att billigaste utvägen är att sluta ta emot kontanter.

Samma med alla värdetransporter, kostar också massvis med pengar. Att kryptera något och skicka över nätet är både säkrare och gratis.

Visst överfall och våldtäkter är svårt att stoppa, men rån och stölder går att stoppa.

2: Nej de 2 sakerna är ju helt orelaterade och inga bisarra slutsatser. Men säg istället samma kombination men strax innan så har du lånat en bok på biblioteket om hur man mördar med gift.
Då tycker jag att du gott förtjänar att hamna i fängelse för förberedelse till mord.

3: Sådana tips kan man oftast få via appar och via nätet numera. Idag kan man ju t.o.m. receptsöka med det som man har hemma och sedan får man minsta möjliga komplettering.

5: Att misstänka någon på felaktiga grunder ser jag inte som en anledning att stoppa övervakningen. Det är snarare ett argument för att öka övervakningen, så att staten får bättre datamängder att gräva i och därmed slipper anklaga någon på felaktiga grunder.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-10-20 0:31:27

Kvinnoöverfall borde ju vara lätta att stoppa vad gäller återfallsförbrytare. Eftersom alla måste ha en smart telefon måste de också det och deras kan sända ut en signal som talar om generellt vilket område sexualbrottsligen är i. Sedan kan de som är i närheten sätta sig i säkerhet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-10-20 9:36:11

Freedrone skrev:P.S. Använd dig av citatfunktionen, tack. Det är enklare att se vem du svarar till och vad du svarar på.

sebastiann skrev:Freedome (skriver namnet så ser du vad jag svarar på):

Så du vill inte använda den elektroniska funktionen trots att den minskar risken för misstag? Och trots att det skulle underlätta för läsarna?
Är det för att du helt enkelt inte vill?
Senast redigerad av Dagobert 2018-10-20 9:42:11, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-20 9:41:54

sebastiann skrev:Freedome (skriver namnet så ser du vad jag svarar på):
Att använda sig av Ctrl+C, Ctrl+V är inte bara enkelt. Det är god netikett. Jag har inget mer att säga dig tills du börjar med det. Hejhej!
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-10-20 9:47:45

Dagobert skrev:
Freedrone skrev:P.S. Använd dig av citatfunktionen, tack. Det är enklare att se vem du svarar till och vad du svarar på.

sebastiann skrev:Freedome (skriver namnet så ser du vad jag svarar på):

Så du citerar hellre manuellt än elektroniskt trots större risk för misstag? Och trots att det blir besvärligare för läsarna?
Är det för att du helt enkelt inte vill?

Det blev fel i vilket fall som helst, med "modern teknik" och allt. Jag hittar ingen medlem som heter Freedome.
Blir mer och mer emot kontantlöshet.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-10-20 10:12:09

Selma skrev:Jag hittar ingen medlem som heter Freedome.

Freedrone.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-10-20 10:15:28

*fniss*
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in