Blir ni lätt åksjuka?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Blir du åksjuk? (Obs, extrafråga du kan kryssa i 2 saker)

Ofta, eller i flera olika transportmedel
5
19%
Ganska ofta
3
12%
Sällan, eller i bara något typ av transportmedel
5
19%
Aldrig
7
27%
Extrafråga: Blir åksjuk i ovanliga situationer, t ex där jag inte åker
4
15%
Extrafråga: Blir aldrig åksjuk i ovanliga situationer
2
8%
 
Antal röster : 26

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-16 14:45:16

Frågan är enkel. Det finns ju en slags myt om att "nördar" (som senare till viss del kom att kallas aspergare) blir åksjuka oftare (och så ska man som nörd tydligen ha glasögon och astma med). Är vi aspergare känsligare för åksjuka?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-16 14:52:15

Blir inte åksjuk så jag kräks, men kan känna mig riktigt sjuk. Sitter jag bak i bilen vill jag sitta till höger för då är det enklare att se vägen i vindrutan. Sitter fram om jag får. Blir inte åksjuk i bil normalt, men kan bli på slingriga småvägar. Kan inte titta så mycket i mobilen men det går att titta i mobilen om den visar en realtidskarta, som t ex en GPS-app.

Kan bli åksjuk i buss, räcker med att titta ut åt sidan dock till skillnad från bil. Kan inte läsa eller titta på mobilen för mycket. Raksträckor går rätt bra. Slingriga vägar med buss är ett helvete.

Blir inte åksjuk ett dugg av virvelvinden. Tycker den är skön.

Kan bli lite åksjuk av tåg med vagnlutning men aldrig av andra tåg. Kan läsa och titta i mobilen.

Kan bli åksjuk av vissa data- och TV-spel där man inte ser sin egen person, utan världen rör sig runt en, istället för att man ser sin egen person och världen inte rör sig runt en på samma vis.

Kan i väldigt sällsynta fall bli åksjuk men oftare mer svag och svimfärdig av mönster, som liknande man ser i kalejdoskop.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Fröken Svår » 2018-10-16 14:55:34

Jag blev åksjuk mycket ofta som barn, men det har minskat rätt mycket med åldern. Jag kan dock fortfarande bli åksjuk i ovana situationer, t ex i ett nytt fordon eller med en ny förare, eller om jag måste åka någon längre sträcka utan en chans att stanna och vila. Tur i oturen att jag har körkort och själv kan frakta mig till de flesta färdmål, antar jag. :-)063
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-16 14:56:34

Finns en viss förare som jag inte åker med så ofta i bil, men när hen kör blir jag garanterat åksjuk. Skumt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Handy » 2018-10-16 14:56:54

neuroleptika har yrseleffekt, antipsykotika krymper hjärnan (djurstudier och även studier med människor). Det verkar som att preparaten speciellt skadar de basala ganglierna.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Lulis » 2018-10-16 15:25:51

Blev ofta åksjuk som barn, men efter att jag pendlade med buss 2 timmar / dag under gymnasiet så blev det mycket bättre. Nu blir jag bara åksjuk när brorsan kör, han är ökänd för sin ryckiga körstil (han har AS precis som jag! haha...)
Lulis
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2018-08-24

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav geocache » 2018-10-16 15:26:58

När jag var barn blev jag ibland lite åksjuk, men sedan dess är jag det aldrig, genom att jag fokuserar tankemässigt på något konkret. Senaste gången jag var åksjuk var för kanske 20 år sedan då jag åkte katamaranfärja till Danmark. På vägen hem åkte jag enkelskrovfärja, och genom sin annorlunda konstruktion "rullade" den färjan avsevärt mycket mindre, så då mådde jag inte illa alls.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Fabela » 2018-10-16 15:35:00

Aldrig.
Inte ens när jag åkt med riktiga galningar, eller långa sträckor. Nada.
Blir inte lätt rädd heller. Hajar till först när/för att man måste hålla i sig, för att inte flyga runt som en vante i bilen, typ. :roll:

Däremot klarar jag inte av att skakas, vändas på mm på fast mark, s.a.s. Vet inte hur jag ska beskriva det, men det känns bara så emot hela mitt system att jag kan stänga av både syn och hörsel, bli desorienterad och få panik. Bara att se folk slänga upp sina små barn i luften och fånga upp dem igen, kan göra mig yr och lite illamående.
Känns som att det kunde vara en "släkting" till åksjuka, kanske?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav inv9p » 2018-10-16 16:02:09

Jag blir jättelätt åksjuk. Har alltid med mig "Calma" (åksjuketuggummi) i väskan för att lindra åksjuka och behöver ta det även om jag bara åker tåg/buss i 20 minuter.
inv9p
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2018-04-09
Ort: Värnamo

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Fabela » 2018-10-16 16:12:26

Kan förresten bli ordentligt gungig (alltså inte illamående eller nåt sånt, bara ostadig) i flera dar, efter att ha åkt båt och tåg. Men känner inte av nånting medan jag är ombord.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav truthseeker » 2018-10-16 16:22:47

sitter jag i baksätet blir jag åksjuk. på mindre vägar kan jag bara åka några km i baksätet sen blir jag åksjuk
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-16 16:56:29

Lulis skrev:Nu blir jag bara åksjuk när brorsan kör, han är ökänd för sin ryckiga körstil (han har AS precis som jag! haha...)


Aha, vi har samma bror! Och det är alltså därför.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-16 16:57:39

Handy skrev:neuroleptika har yrseleffekt, antipsykotika krymper hjärnan (djurstudier och även studier med människor). Det verkar som att preparaten speciellt skadar de basala ganglierna.


Detta är Aspergerforum. Visst finns det några här som både har psykos och aspergers, men de flesta har inte psykos och tar inte dessa mediciner. Jag gör det INTE. Gör DU?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Sjuckert » 2018-10-16 17:03:15

När jag var liten kunde jag bli åksjuk så fort jag inte höll blicken på vägen, men det växte bort. Däremot händer det att jag blir åksjuk av ryckiga kamerarörelser och liknande. Försökte t.ex. se Cloverfield för ett tag sen men fick ge upp efter en halvtimme när illamåendet blev för starkt. :P
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Handy » 2018-10-16 17:38:00

kiddie skrev:
Handy skrev:neuroleptika har yrseleffekt, antipsykotika krymper hjärnan (djurstudier och även studier med människor). Det verkar som att preparaten speciellt skadar de basala ganglierna.


Detta är Aspergerforum. Visst finns det några här som både har psykos och aspergers, men de flesta har inte psykos och tar inte dessa mediciner. Jag gör det INTE. Gör DU?


Jag har aldrig varit psykotisk/schizofren och jag medicinerar inte med antipsykotika. Däremot har jag tagit "medicinen" förut. Däremot är det inte ovanligt att medicineras off-label för följdsvårigheter man har pga autism.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav antonius » 2018-10-16 18:30:38

Kan man kalla det för åksjuka om man ofta har har ett sjukt starkt behov att åka någonstans? eller är man åkgalen då?? :-)003
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Mats » 2018-10-16 20:44:24

Jag vet inte vilket av röstningsalternativen jag ska välja.

Om jag åker bil, buss, tåg eller tunnelbana måste jag titta ut genom ett fönster. Om jag gör det blir jag inte åksjuk. Om jag inte gör det blir jag åksjuk.

Jag kan inte åka berg- och dalbana utan att bli åksjuk. Det kunde jag när jag var yngre men inte nu längre. Karuseller som snurrar fort har jag aldrig kunnat åka utan att bli åksjuk.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-16 20:57:00

Handy skrev:Jag har aldrig varit psykotisk/schizofren och jag medicinerar inte med antipsykotika. Däremot har jag tagit "medicinen" förut. Däremot är det inte ovanligt att medicineras off-label för följdsvårigheter man har pga autism.


vad-tycker-ni-om-neuroleptika-omrostning-t52425.html

De flesta som berättar har ju faktiskt psykos, några tar neuroleptika för andra saker.

Runt 40 % (några felröstade) stod vid omröstningens tidpunkt på någon neuropleptika. Så även om det är en del, så är det fler som inte tar.

Om omröstningen är representativ så är det ändå positivt att de med de allvarligare tillstånden tar neuroleptika och inte så många andra. Vare sig man har aspergers eller inte försöker de ju ofta tvinga på en saker som Nozinan för ångest eller Seroquel för sömn. Det är inget bara aspergare råkar ut för.

Jag har som tur var bevisat att jag inte tål sådant och slipper testa mer. Mest yrsel fick jag dock när jag testade Neurontin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Kahlokatt » 2018-10-16 21:18:12

Oj oj oj vad jag har spytt på bussar och i bilar och på båtar under min uppväxt! På en Ålandsbåt spydde jag upp ett halvt smörgåsbord en gång. Jag var omöjlig att ha med mig på resor, det räckte med bussen till Storvreta (ca 1 mil) så kräktes jag. Lyckligtvis är jag inte fullt lika åksjuk nu som vuxen, men jag kan inte t.ex. sitta och läsa på bussen. Dessutom har jag överkänsligt balanssinne och blir lätt yr.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Kahlokatt » 2018-10-16 21:23:23

kiddie skrev:
Handy skrev:Jag har aldrig varit psykotisk/schizofren och jag medicinerar inte med antipsykotika. Däremot har jag tagit "medicinen" förut. Däremot är det inte ovanligt att medicineras off-label för följdsvårigheter man har pga autism.


vad-tycker-ni-om-neuroleptika-omrostning-t52425.html

De flesta som berättar har ju faktiskt psykos, några tar neuroleptika för andra saker.

Runt 40 % (några felröstade) stod vid omröstningens tidpunkt på någon neuropleptika. Så även om det är en del, så är det fler som inte tar.

Om omröstningen är representativ så är det ändå positivt att de med de allvarligare tillstånden tar neuroleptika och inte så många andra. Vare sig man har aspergers eller inte försöker de ju ofta tvinga på en saker som Nozinan för ångest eller Seroquel för sömn. Det är inget bara aspergare råkar ut för.

Jag har som tur var bevisat att jag inte tål sådant och slipper testa mer. Mest yrsel fick jag dock när jag testade Neurontin.


Jag är ej psykotisk, men fick vid något tillfälle Risperdal mot ångest. Blev kanonsjuk, fruktansvärt yr, klarade inte av att ens se på TV, hade tinnitus från helvetet...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-16 22:20:07

Kahlokatt skrev:Jag är ej psykotisk, men fick vid något tillfälle Risperdal mot ångest. Blev kanonsjuk, fruktansvärt yr, klarade inte av att ens se på TV, hade tinnitus från helvetet...


Samma ungefär, fick testa några olika mot ångest, depression och sömnproblem men fick ångest och panikångest av dem. Inte jättemycket fysiska problem, bara jättetrött på ett obehagligt sätt. Kunde lägga mig på golvet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Lulis » 2018-10-17 14:53:13

kiddie skrev:
Lulis skrev:Nu blir jag bara åksjuk när brorsan kör, han är ökänd för sin ryckiga körstil (han har AS precis som jag! haha...)


Aha, vi har samma bror! Och det är alltså därför.


Haha, stackars oss!!! Jag försöker alltid köra när han ska med, han är också "lite" känslig när man påpekar att han inte kör så bra..... :-)012 :-)012 :-)012
Lulis
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2018-08-24

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav kiddie » 2018-10-17 18:15:36

Lulis skrev:
kiddie skrev:
Lulis skrev:Nu blir jag bara åksjuk när brorsan kör, han är ökänd för sin ryckiga körstil (han har AS precis som jag! haha...)


Aha, vi har samma bror! Och det är alltså därför.


Haha, stackars oss!!! Jag försöker alltid köra när han ska med, han är också "lite" känslig när man påpekar att han inte kör så bra..... :-)012 :-)012 :-)012


Min kör helst där det är lugnt och lämnar gärna över körandet om det är stressigt och mycket trafik. Ofta betyder lugnt små vägar som inte är raka. Så dels körstilen, dels vägarna... :-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blir ni lätt åksjuka?

Inläggav Huggorm » 2018-10-17 21:38:23

Jag kan möjligen få lite åksjuka om jag är försvagad av andra orsaker, tex om det varit mycket folk och stoj runt mig hela dagen, men normalt sett aldrig. Inte sjösjuk heller, men om man åker något på Liseberg som snurrar runt väldigt fort och mycket kan jag bli lite illamående till slut. Men en sak som faktiskt gjorde mig dålig var när jag åkte med en kompis som körde mjölkbilen, vindrutan var krökt runt hörnet på lastbilshytten och bröt ljuset på ett konstigt sätt. När jag suttit och kollat på det nästan hela dagen märktes det faktiskt av i måendet.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in