Skitliv!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skitliv!

Inläggav kiddie » 2018-10-08 14:53:44

Snabbt angående mediciner ur olika grupper, har testat 32 olika sorter. Blir inte alltid bra på första eller andra försöket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skitliv!

Inläggav Alyana » 2018-10-08 18:37:01

nescio skrev:
Alyana skrev:Men det är inte Gud som gör onda saker.
Det kommer från mörkret,
Vem har skapat mörkret då?

Det fanns från början, man kan säga att Gud skapade det, men mörket är en hemvist för det onda.
Det påverkar oss, denna värld är ond,
men Gud är vår Fader och Han är God.
Han Älskar Oss Alltid!
Jag hade en nära döden upplevelse och fick då uppleva att livet här är som ett kort ögonblick bara i Himlen, men vår Fader vill veta vilka som söker Honom och Hans Rättfärdighet,
Hans Kärlek. De som aldrig gjorde det valde själva att separeras från Fadern och Hans Ljus.
Vi får ett eget val.
Jag är på ett sätt tacksam för mina svåra stunder i livet, även om det gör ont när man är inne i dem, för utan dem hade jag inte sökt Gud och fortsatt att vara ond.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Skitliv!

Inläggav nallen » 2018-10-08 18:37:31

Fretshi skrev:Det är ingen skam att vara arbetslös och väljer du att sluta kan du ha möjligheten att fundera på vad det är som verkligen ger dig mening och glädje.

Att säga upp sig utan att ha sin försörjning ordnad är direkt skamligt.
Att byta till ett arbete som man tror passar mindre dåligt är däremot alldeles utmärkt.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Skitliv!

Inläggav InkMagic » 2018-10-08 18:40:18

nallen skrev:
Fretshi skrev:Det är ingen skam att vara arbetslös och väljer du att sluta kan du ha möjligheten att fundera på vad det är som verkligen ger dig mening och glädje.

Att säga upp sig utan att ha sin försörjning ordnad är direkt skamligt.
Att byta till ett arbete som man tror passar mindre dåligt är däremot alldeles utmärkt.

Vad vet du om skam? Skämt :-)
InkMagic
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-01-18
Ort: Eskilstuna

Skitliv!

Inläggav kiddie » 2018-10-08 20:40:14

Jag tror det är så här. Man kan känna sig ensam på tre sätt. Ett sätt är att man inte har någon att vara med helt enkelt, kanske för att man är udda eller rädd att bli avvisad, eller inte vet hur man skaffar kompisar, eller för att man inte har ett ställe att träffa folk. En annan sak är att man har folk att tala med men man är inte förstådd. Man kan tala med andra men känner sig annorlunda och som om de inte förstår vem man är. En tredje sak är att det kanske finns folk runt en som talar med en, men man lyckas inte få själva KÄNSLAN av samhörighet, det är som något saknas hos en i "bonding".

Är det det tredje som felar så tror jag man har den största utmaningen. De andra två kan man kanske lösa genom att hitta folk som oxo är "avvikande".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skitliv!

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-08 21:22:35

kiddie skrev:En tredje sak är att det kanske finns folk runt en som talar med en, men man lyckas inte få själva KÄNSLAN av samhörighet, det är som något saknas hos en i "bonding".

Jag känner igen mig i de två sista och jag har även tidigare funderat på fall det sista alternativet som jag citerade, kan bero på att man kanske inte har samma mängd oxytocin i kroppen som NT.

Oxytocin är avgörande för upprättandet av gemenskap, parbildning, omvårdnad, och förmåga att följa sociala normer.
Wijkepejdja
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Skitliv!

Inläggav Fretshi » 2018-10-08 22:15:27

Sociala normer kan man lära sig!

Men jag tycker ibland det är kul att skoja om alla normer som finns då det kan uppstå roliga situationer när man avviker från de.

Jag tror också på att hitta personer man trivs med och som kan respektera en, men framförallt att man jobbar med relationen med sig shäll. Det har faktiskt hjälpt mig lite i sociala sammanhang att man blir säkrare på vem man är och vilka normer man själv har.

Medicin kan nog aldrig helt bota en sprucken självkänsla. Den måste man jobba upp själv.
Däremot om man har en svår depression så kan medicin ge en skjuts i rätt riktning så att man kan ta sig lite längre ifrån mörkret.

Sen det är aldrig fel att göra "misstag" i livet de kan tvärtom hjälpa en att växa.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Skitliv!

Inläggav Fretshi » 2018-10-08 22:17:22

Och för att kommentera att gud är god, så säger en klok munk att "There has to be evil so good can prove its purity over it".
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Skitliv!

Inläggav Flinta » 2018-10-08 23:11:09

nomemorytoday skrev:
kiddie skrev:En tredje sak är att det kanske finns folk runt en som talar med en, men man lyckas inte få själva KÄNSLAN av samhörighet, det är som något saknas hos en i "bonding".

Jag känner igen mig i de två sista och jag har även tidigare funderat på fall det sista alternativet som jag citerade, kan bero på att man kanske inte har samma mängd oxytocin i kroppen som NT.

Oxytocin är avgörande för upprättandet av gemenskap, parbildning, omvårdnad, och förmåga att följa sociala normer.
Wijkepejdja


Många av oss lever ju under stark stress pga omständigheter funktionsnedsättningen får för oss i vardagen så det låter rimligt att vi kanske inte har samma mängd oxytocin i kroppen
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skitliv!

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-09 9:04:47

nomemorytoday skrev:Jag känner igen mig i de två sista och jag har även tidigare funderat på fall det sista alternativet som jag citerade, kan bero på att man kanske inte har samma mängd oxytocin i kroppen som NT.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/br ... autistiska

Yippie, vi kan bli sociala nu... :-)006
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Re: Skitliv!

Inläggav popruta » 2019-03-09 14:51:52

Låter läskigt. Ser bara framför mig hur man tvångsinjiceras för att bli "frisk"...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Skitliv!

Inläggav SoulPain » 2019-03-11 10:54:25

nomemorytoday skrev:
nomemorytoday skrev:Jag känner igen mig i de två sista och jag har även tidigare funderat på fall det sista alternativet som jag citerade, kan bero på att man kanske inte har samma mängd oxytocin i kroppen som NT.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/br ... autistiska

Yippie, vi kan bli sociala nu... :-)006


Oxytocin också kallat sanningsserum, eftersom det gör att folk får svårt att vara oärliga.

Så enligt studien så har personer med autism en nedsatt produktion av detta, samtidigt som personer med autism har svårt för att vara oärliga när de blir tillfrågade.

Vilket får en att lägga stor vikt på denna meningen från artikeln;
"Personer med autism har ofta lägre oxytocinnivåer än andra, och behandling med oxytocin har tidigare visat sig kunna ge viss lindring av symtomen."

Vad för lindring framgår ej, just autism är ju idag sammankopplat med allt som förr var flera olika områden av autism, så det kan ju handla om personer med grav autism som inte talar alls och när de får oxytocin så bryter dem igenom den barriären. Men det löser inte problemet med att ex Aspergers har svårt att kommunicera i ett normalt samtal mellan 7 personer på ett livat fik.

Så vi kan nog ta detta rön med en nypa salt på gott och ont.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Skitliv!

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-11 10:58:45

Alyana skrev:Tack slackern.
Ja det är ledsamt.
Isolerar mig mer och mer pga att jag blir utstött ändå. Men kan ändå inte lämna familjen för måste iallafall uppfylla mina förpliktelser emot dem såklart.

Varför?
Dumpa dem.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Skitliv!

Inläggav antonius » 2019-03-11 15:00:17

Pinghis Khan skrev:
Alyana skrev:Tack slackern.
Ja det är ledsamt.
Isolerar mig mer och mer pga att jag blir utstött ändå. Men kan ändå inte lämna familjen för måste iallafall uppfylla mina förpliktelser emot dem såklart.

Varför?
Dumpa dem.


+1, håller med verkar som du ändå bara mår dåligt av dina anhöriga, så skit i dem. Ibland är själv bäste dräng, och låt ingen sätta sig på dig, det är inte ditt fel att du är som du är... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Skitliv!

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-11 16:22:21

SoulPain skrev:
nomemorytoday skrev:
nomemorytoday skrev:Jag känner igen mig i de två sista och jag har även tidigare funderat på fall det sista alternativet som jag citerade, kan bero på att man kanske inte har samma mängd oxytocin i kroppen som NT.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/br ... autistiska

Yippie, vi kan bli sociala nu... :-)006


Oxytocin också kallat sanningsserum, eftersom det gör att folk får svårt att vara oärliga.

Så enligt studien så har personer med autism en nedsatt produktion av detta, samtidigt som personer med autism har svårt för att vara oärliga när de blir tillfrågade.

Vilket får en att lägga stor vikt på denna meningen från artikeln;
"Personer med autism har ofta lägre oxytocinnivåer än andra, och behandling med oxytocin har tidigare visat sig kunna ge viss lindring av symtomen."

Vad för lindring framgår ej, just autism är ju idag sammankopplat med allt som förr var flera olika områden av autism, så det kan ju handla om personer med grav autism som inte talar alls och när de får oxytocin så bryter dem igenom den barriären. Men det löser inte problemet med att ex Aspergers har svårt att kommunicera i ett normalt samtal mellan 7 personer på ett livat fik.

Så vi kan nog ta detta rön med en nypa salt på gott och ont.

Det låga oxytocin nivåerna är förmodligen en följd av autismen och inte dess orsak skulle jag tro.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Skitliv!

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-11 16:59:32

Pinghis Khan skrev:
SoulPain skrev:
nomemorytoday skrev:https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/br ... autistiska

Yippie, vi kan bli sociala nu... :-)006


Oxytocin också kallat sanningsserum, eftersom det gör att folk får svårt att vara oärliga.

Så enligt studien så har personer med autism en nedsatt produktion av detta, samtidigt som personer med autism har svårt för att vara oärliga när de blir tillfrågade.

Vilket får en att lägga stor vikt på denna meningen från artikeln;
"Personer med autism har ofta lägre oxytocinnivåer än andra, och behandling med oxytocin har tidigare visat sig kunna ge viss lindring av symtomen."

Vad för lindring framgår ej, just autism är ju idag sammankopplat med allt som förr var flera olika områden av autism, så det kan ju handla om personer med grav autism som inte talar alls och när de får oxytocin så bryter dem igenom den barriären. Men det löser inte problemet med att ex Aspergers har svårt att kommunicera i ett normalt samtal mellan 7 personer på ett livat fik.

Så vi kan nog ta detta rön med en nypa salt på gott och ont.

Det låga oxytocin nivåerna är förmodligen en följd av autismen och inte dess orsak skulle jag tro.

Tror som ni båda.

Och skulle jag få knappar med oxytocin, skulle jag nog hellre försöka dansa igång dem och va i musik istället för att prata med folk.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in