Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken personlighetstyp är du enligt din egen bedömning?

Självcentrerad
5
22%
Reserverad
9
39%
Förebild
1
4%
Medeltypen
1
4%
En blandning
6
26%
Ingen aning
1
4%
 
Antal röster : 23

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-10-06 14:04:14

Det gäller alltså personlighetstyper men inte enligt Myers-Briggs el Big Five-modellen. Här nöjer man sig med fyra personlighetstyper istf 16:

1. Självcentrerad: Underkontrollerad, känslomässigt impulsiv och ibland aggressiv.
2. Reserverad: Överkontrollerad, blyg och döljer sina känslor.
3. Förebild: Motståndskraftig, klarar av påfrestande situationer, öppen.
4. Medeltypen: Mer neurotisk, utåtriktad och medkännande än genomsnittet.

TT/Hbl skrev:Inte helt oväntat visar studien att yngre personer ofta tillhör den självcentrerade personlighetstypen medan äldre oftare är "förebilder". Att kvinnor gör den övergången snabbare än män är också en slutsats och flest "förebilder" hittas bland kvinnor över 60 år.

– De här förebilderna får samhället att fungera bättre, konstaterar Luís Nunes Amaral.

Men en personlighetstyp är alltså inget man behöver bli sittande med hela livet.

– Det är inte en livstidsdom och de flesta som är självcentrerade till en början växer i från det ganska snabbt.
https://www.hbl.fi/artikel/ar-du-sjalvc ... llanmjolk/

Att vara "medel" låter kanske tråkigt men det är bra:

– Det visade sig att vara medel faktiskt är en tillgång i de flesta sammanhang, fortsätter Amaral.


Det finns inget frågeformulär för att räkna ut vilken personlighetstyp man är. Man får helt enkelt göra en skattning av vilken sort man är. Den som anser sig vara en blandning kan ju skriva om det i tråden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2018-10-06 14:37:37

Jag uppfattar mig som reserverad enligt det här modellen.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Fröken Svår » 2018-10-06 14:52:43

Jag är nog mest en blandning av 1 och 4. Upplevs av andra som intensiv och kraftfull, och har explosiva känslor. Samtidigt är jag väldigt känslig för min omgivning och vilka "vibbar" andra sänder ut. Överempatisk är jag också, kan t ex bli ledsen för "döda ting" som varken tänker eller känner.

Det är väldigt mycket "0 eller 100" med mig och inte så mycket mellanting. Bra i vissa sammanhang eftersom jag kan gå in fullkomligt för något, men mestadels opraktiskt vad gäller att förhålla sig till andra människor och försöka integrera i sociala sammanhang.
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-06 15:06:35

Hittade en liten smula mer beskrivning på de fyra typerna.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 111612.htm

Average
Average people are high in neuroticism and extraversion, while low in openness. "I would expect that the typical person would be in this cluster," said Martin Gerlach, a postdoctoral fellow in Amaral's lab and the paper's first author. Females are more likely than males to fall into the Average type.

Reserved
The Reserved type is emotionally stable, but not open or neurotic. They are not particularly extraverted but are somewhat agreeable and conscientious.

Role Models
Role Models score low in neuroticism and high in all the other traits. The likelihood that someone is a role model increases dramatically with age. "These are people who are dependable and open to new ideas," Amaral said. "These are good people to be in charge of things. In fact, life is easier if you have more dealings with role models." More women than men are likely to be role models.

Self-Centered
Self-Centered people score very high in extraversion and below average in openness, agreeableness and conscientiousness. "These are people you don't want to hang out with," Revelle said. There is a very dramatic decrease in the number of self-centered types as people age, both with women and men.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2018-10-06 16:25:38

Reserved
The Reserved type is emotionally stable, but not open or neurotic. They are not particularly extraverted but are somewhat agreeable and conscientious.

Det här styrker mig i min uppfattning att jag är reserverad enligt den här modellen.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2018-10-06 19:21:09

Röstade fel. Trodde jag var självcentrerad, men jag är nog mer en blandning mellan reserverad och medeltyp.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-10-06 20:15:38

Jag känner mig som en blandning av självcentrerad och reserverad. Det står i den engelska texten att man inte vill umgås med de självcentrerade. Men de tycks vilja umgås med varandra; tonåringar och ungdomar öht brukar vilja umgås med andra i samma ålder. Om man nu utvecklas långsammare som aspergare, så är det väl förklaringen till att jag ännu inte lämnat det självcentrerade stadiet helt och hållet.

Medeltypen känns som en välfungerande NT, likaså förebilden. Fast det verkar ju lovande om man börjar som självcentrerad och slutar som förebild.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Fabela » 2018-10-06 20:21:09

Blandning här, men frågan är vilken. Vet inte riktigt hur jag ska tolka öppen.
Äh, jag kör på alla fyra :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-07 14:33:55

Jag tror det finns två stora personlighetsdrag. Det första lärde vi oss i psykologin, de stora skillnaderna är extrovert och introvert. Med tiden har det utkristalliserat sig två andra typer som man kan ha i kombination, stabil, svårsårbar men inte så utvecklingsbar, samt känslig, utvecklingsbar och lättsårbar.

I de fallen är jag introvert och känslig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-10-07 14:46:14

Jag är medel i neuroticism, introvert, öppen (=nyfiken), samvetsgrann och medel i värme.

Jag vet inte var det placerar mig.

De enda som passar mig är den kontrollerade, men den säger inget om något av de andra dragen. Har även vissa drag av impulsiv.

Vad kul, när man skriver det så känns de som motsatser men det är de väl inte riktigt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav Geastrum » 2018-10-10 10:32:14

Reserverad (med viss reservation).
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Självcentrerad, reserverad, förebild el medel? (Omröstning)

Inläggav senap » 2018-10-10 15:02:21

Reserverad + Medel
Överkontrollerad, blyg och döljer sina känslor + mer neurotisk och medkännande.
senap
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-09-28

Återgå till Intressanta intressen



Logga in