väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav baconmuffins » 2008-09-29 20:25:53

Vad tycker ni om gamla bekanta eller väninnor som idag har småbarn?
Jag menar, egentligen ska man väl vara jätteintresserad och tycka att det är så roligt och spännande.

Men varje gång jag möter någon på stan som kommer rullande med sin barnvagn så känns det bara jobbigt. Inte för att jag har något emot varken personen eller att de har familj, utan det är hela situationen som känns knepig. Vad säger man till såna? "men va kuuuul, har du fått en till!! så bra!, med tanke på att du varken har utbildning eller jobb! och inte någon av fäderna heller för den delen!" "hållå där fiddi och lissi och kokos, va söta ni är allihop!"

Är det AS som gör mig ointresserad av sånt? Fast det kanske hade varit annorlunda om jag själv var småbarnsförälder och umgicks mer med andra föräldrar?
Senast redigerad av baconmuffins 2011-05-04 16:07:52, redigerad totalt 1 gång.
baconmuffins
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2008-08-13

Inläggav sugrövmanövern » 2008-09-29 20:37:15

Äckligt. Egna barn och andras ungar :) .

Speciellt vidrigt är det när man förväntas vara barnvakt, en sådan kompis avpoletterade jag. För det var inget roligt när man kom dit och skulle umgås, och hon lämnade mig med dregelmonstret för att göra annat, tex ta en tupplur. Ja, hon var lite knäpp i huvudet. Kunde ringa mig mitt i natten och säga, kan du vara barnvakt? vi ska festa. När jag sade nej en gång skrek hon åt mig att jag var en dålig kompis.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:07:52, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav ufo » 2008-09-29 20:47:11

baconmuffins skrev:Fast det kanske hade varit annorlunda om jag själv var småbarnsförälder och umgicks mer med andra föräldrar?

Ja lite lättare blir det. Men bara lite.

Men det är ok att INTE bli hispig av gulligullande också. Det är faktiskt inget jag uppskattar när folk blir det.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ufo » 2008-09-29 20:50:11

sugrövmanövern skrev:Kunde ringa mig mitt i natten och säga, kan du vara barnvakt? vi ska festa. När jag sade nej en gång skrek hon åt mig att jag var en dålig kompis.


Dålig förälder tycker jag. (Inte du utan kompisen)
Inte kan man begära av en annan människa att denne skall ta hand om ens barn för att man skall ut på krogen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-29 20:50:24

Jättekul tycker inte jag heller att det är. Så det beror nog inte på AS.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-29 20:59:35

ufo skrev:Men det är ok att INTE bli hispig av gulligullande också. Det är faktiskt inget jag uppskattar när folk blir det.


Känner du för att formulera om den mening åt mig? Jag förstod den inte.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Flawed » 2008-09-29 20:59:45

sugrövmanövern skrev:Äckligt. Egna barn och andras ungar :) .

Speciellt vidrigt är det när man förväntas vara barnvakt, en sådan kompis avpoletterade jag. För det var inget roligt när man kom dit och skulle umgås, och hon lämnade mig med dregelmonstret för att göra annat, tex ta en tupplur. Ja, hon var lite knäpp i huvudet. Kunde ringa mig mitt i natten och säga, kan du vara barnvakt? vi ska festa. När jag sade nej en gång skrek hon åt mig att jag var en dålig kompis.


Du borde ha visat henne den där tråden du vet som du startade på flashback så hade hon nog slutat med det.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav sugrövmanövern » 2008-09-29 21:09:52

Flawed skrev:
sugrövmanövern skrev:Äckligt. Egna barn och andras ungar :) .

Speciellt vidrigt är det när man förväntas vara barnvakt, en sådan kompis avpoletterade jag. För det var inget roligt när man kom dit och skulle umgås, och hon lämnade mig med dregelmonstret för att göra annat, tex ta en tupplur. Ja, hon var lite knäpp i huvudet. Kunde ringa mig mitt i natten och säga, kan du vara barnvakt? vi ska festa. När jag sade nej en gång skrek hon åt mig att jag var en dålig kompis.


Du borde ha visat henne den där tråden du vet som du startade på flashback så hade hon nog slutat med det.
Hahaha, ja men hon är borta ur bilden sedan mååånga år. Det var på den tiden när jag inte ens hade internet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Flawed » 2008-09-29 21:13:09

Attans.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav ufo » 2008-09-29 21:13:36

Savanten Svante skrev:
ufo skrev:Men det är ok att INTE bli hispig av gulligullande också. Det är faktiskt inget jag uppskattar när folk blir det.


Känner du för att formulera om den mening åt mig? Jag förstod den inte.


fastna-for- ... t=stavning
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-29 22:28:51

baconmuffins skrev:Är det AS som gör mig ointresserad av sånt? Fast det kanske hade varit annorlunda om jag själv var småbarnsförälder och umgicks mer med andra föräldrar?
Nej, det är det inte. Du reagerar fullständigt normalt. Aspigt hade varit att sortera väninnornas barn i bokstavordning under sovstunden.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav missbutterfly » 2008-09-29 23:23:36

Jag blir enormt trött av att låtsas gilla andras småbarn. Visst; vissa är söta men de gör mig ändå förbannat trött.
Jag föredrar större barn, och givetvis mitt eget.

Min dotter är världens bästa. Att ha fått ett sådant barn känns som ett privilegie som är få förunnat. Jag tycker inte att någon annans barn kan mätas, på en enda punkt, med min dotter. (Men jag antar att alla andra föräldrar också känner så för sina barn.) :wink:

Spädbarn som bara skriker har jag väldigt svårt för. Eeeenormt svårt för...
Och, som sagt, på samma gång är det jobbigt att spela teater att man är som kvinnor "borde" vara med småbarn. pluttinuttiga alltså, och inte kunna (och/ eller vilja) prata om annat än deras barn.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Discordia » 2008-09-29 23:24:48

Känner igen mig i det där om att inte riktigt veta vad jag ska säga till folk som skaffat barn. Och varför man förväntas bli så glad över det. Barn har aldrig intresserat mig nämnvärt.

Stör mig i synnerhet på folk som skaffat flera barn fast de egentligen inte borde. Jag är själv uppväxt med en alldeles för stor familj, där min mor och styvfar av någon obegriplig anledning fortsatte att skaffa unge efter unge trots att allt redan var illa nog som det var.
Senast redigerad av Discordia 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Discordia
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-07-27
Ort: Borås

Inläggav MsTibbs » 2008-09-29 23:40:02

Småbarn kan vara intressanta på håll, liksom andra maskiner som saknar bruksanvisning. Jag tycker även det är intressant att försöka programmera in alfabetet med mera i dem. Tyvärr har jag inte hittat off-knappen ännu.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-29 23:43:36

Proffe Slimp skrev:
baconmuffins skrev:Är det AS som gör mig ointresserad av sånt? Fast det kanske hade varit annorlunda om jag själv var småbarnsförälder och umgicks mer med andra föräldrar?
Nej, det är det inte. Du reagerar fullständigt normalt. Aspigt hade varit att sortera väninnornas barn i bokstavordning under sovstunden.


:lol:
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Chilehead » 2008-09-30 3:27:05

missbutterfly skrev:Jag blir enormt trött av att låtsas gilla andras småbarn. Visst; vissa är söta men de gör mig ändå förbannat trött.
Jag föredrar större barn, och givetvis mitt eget.

Min dotter är världens bästa. Att ha fått ett sådant barn känns som ett privilegie som är få förunnat. Jag tycker inte att någon annans barn kan mätas, på en enda punkt, med min dotter. (Men jag antar att alla andra föräldrar också känner så för sina barn.) :wink:

Spädbarn som bara skriker har jag väldigt svårt för. Eeeenormt svårt för...
Och, som sagt, på samma gång är det jobbigt att spela teater att man är som kvinnor "borde" vara med småbarn. pluttinuttiga alltså, och inte kunna (och/ eller vilja) prata om annat än deras barn.

Samma här, tidigare så gillade jag inte alls barn (visste inte hur man är med såna) Sen fick jag en egen, aldrig varit nåt problem vi ja har jättekul ihop det känns som om jag alltid hade haft henne, men fortfarande undviker jag andras ungar om det bara är möjligt. Känner mig lite som om ni sett Terminator2 där John föröker lära terminatorn att vara lite mer som en människa och säger åt honom att le
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav Glimma » 2008-09-30 7:49:27

baconmuffins skrev:Vad tycker ni om gamla bekanta eller väninnor som idag har småbarn?
Jag menar, egentligen ska man väl vara jätteintresserad och tycka att det är så roligt och spännande.

Men varje gång jag möter någon på stan som kommer rullande med sin barnvagn så känns det bara jobbigt. Inte för att jag har något emot varken personen eller att de har familj, utan det är hela situationen som känns knepig. Vad säger man till såna? "men va kuuuul, har du fått en till!! så bra!, med tanke på att du varken har utbildning eller jobb! och inte någon av fäderna heller för den delen!" "hållå där fiddi och lissi och kokos, va söta ni är allihop!"

Är det AS som gör mig ointresserad av sånt? Fast det kanske hade varit annorlunda om jag själv var småbarnsförälder och umgicks mer med andra föräldrar?


Vilket underbart ämne. Jag hade tänkt skriva exakt samma sak som ett inlägg.Det är JOBBIGT! Många av mina väninnor har fått barn. Dock är det inte jobbigt huruvida jag själv skulle vilja ha barn eller inte. Det jobbiga är att det i samhället inte känns accepterat att medvetet välja bort barn. Jag har ofta tänkt att hade jag fått barn när jag var 20-25 då hade jag nog haft orken kvar. Men efter kraschlandningen jag hade för tre år sedan orkar jag inte ens tänka tanken på att skaffa barn. Jag har fullt upp med att fungera själv som människa. Att kunna vara trevlig mot mina medmänniskor att inte få utmattninssyndrom igen osv. Visst man skulle säkert kunna få hjälp om man nu skulle vilja skaffa barn, men jag vill INTE ta hand om ngt/ngn. För att inte tala om skrikandet. Ljudkänslig som man är skulle man bli sönderstressad. Dessutom tar ett barn oerhört mkt energi. Man ska vara där för detta barn 24 timmar om dygnet 365 dagar om året till dess det fyller 18 och förmodligen ännu längre.

Men det som verkligen retar mig är att det inte är självklart att få kunna välja bort barn. Att man hela tiden ska argumentera för andra varför. I området där jag bor finns det nästan bara barnfamiljer och det känns som att folk ser ner på en bara för att man själv inte har barn. Folk med barn tar för sig alldeles för mkt av t ex tvätt stugan. Jamen jag har ju 4 barn och bla bla bla. De tar ens tvättider och hänvisar till det faktum att ja men vi har ju 4 barn . Jo men jag har faktiskt också ett liv: respektera detta även om jag inte har barn. Som att man är mindre värd.

Tycker väl det är så där att träffa andra människors barn. Det beror alldeles på om det är goda vänner eller ytligt bekantas barn och sammanhanget överlag. Men jag har svårt att känna den enorma entusiasm som många äldre verkar ha för småbarn. Pga ljuden från småbarn har jag svårare och svårare för dem. Sedan att hålla på att säga som du beskrev men vad gulligt osv.....det känns väldigt tillgjort. Kan ju bara vara ärlig och då är jag hellre tyst än håller på att fåna mig.....

En annan sak som jag verkligen kan störa mig på är när vuxna pratar bebisspråk. Viss det ska vara bra för barnen, men jag avskyr det. Det känns så oäkta och falskt på ngt vis.Har nog aldrig gjort det som vuxen. Känns otroligt patetiskt. Men det ingår ju....

I mitt fall, tror jag absolut att AS har bidragit till min inställning i barnfrågan. Hade jag inte haft AS hade jag lättare kunna hantera stressituationer, inte haft ljudproblemen och förmodligen inte haft jobbproblemen. För vem vill skaffa barn utan att ha ett ordentligt jobb? Om man kan undvika detta. :roll:
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav missbutterfly » 2008-09-30 11:22:08

MsTibbs skrev:Småbarn kan vara intressanta på håll, liksom andra maskiner som saknar bruksanvisning. Jag tycker även det är intressant att försöka programmera in alfabetet med mera i dem. Tyvärr har jag inte hittat off-knappen ännu.


:lol:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav MiaM » 2008-09-30 13:17:58

Glimma skrev:Folk med barn tar för sig alldeles för mkt av t ex tvätt stugan. Jamen jag har ju 4 barn och bla bla bla. De tar ens tvättider och hänvisar till det faktum att ja men vi har ju 4 barn . Jo men jag har faktiskt också ett liv: respektera detta även om jag inte har barn. Som att man är mindre värd.


Det verkar som om det finns utrymme för klassikern, att hinta om att den som tagit din tvättid är en dålig förälder som inte kunnat planera bättre...

Glimma skrev:En annan sak som jag verkligen kan störa mig på är när vuxna pratar bebisspråk. Viss det ska vara bra för barnen, men jag avskyr det.


Finns det verkligen belägg för det där? Jag har för mig att jag läst nåt om det där för länge sen men minns inte vad. Nån slags gissning är väl att det som är bra för barnen är om man pratar med dem med en "vänlig satsmelodi"...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav mnordgren » 2008-09-30 13:38:41

Jag ser oftast rätt sammanbiten ut. När jag träffar småbarn kan det bli problem eftersom man absolut inte vill framstå som arg.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav sugrövmanövern » 2008-09-30 13:43:18

MiaM skrev:
Glimma skrev:En annan sak som jag verkligen kan störa mig på är när vuxna pratar bebisspråk. Viss det ska vara bra för barnen, men jag avskyr det.


Finns det verkligen belägg för det där? Jag har för mig att jag läst nåt om det där för länge sen men minns inte vad. Nån slags gissning är väl att det som är bra för barnen är om man pratar med dem med en "vänlig satsmelodi"...
Ja alltså jag undrar verkligen om barn vill ha det där mimimimipipipip-snacket. Eller om de bara accepterar det. Barn brukar älska mig. Jag talar till dem precis som jag talar till vuxna. Jag behandlar dem som små människor helt enkelt.
Det där har tyvärr förr gjort mig till en väldigt omtyckt barnvakt, och jag avskydde att vara barnvakt. Men nu för tiden skulle jag aldrig ställa upp, har lärt mig säga nej.

När jag var liten blev jag asförbannad och vägrade tala om jag blev tilltalad med bebisspråk från någon tant med huvudet på sned.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav Glimma » 2008-09-30 15:12:01

MiaM skrev:
Glimma skrev:Folk med barn tar för sig alldeles för mkt av t ex tvätt stugan. Jamen jag har ju 4 barn och bla bla bla. De tar ens tvättider och hänvisar till det faktum att ja men vi har ju 4 barn . Jo men jag har faktiskt också ett liv: respektera detta även om jag inte har barn. Som att man är mindre värd.


Det verkar som om det finns utrymme för klassikern, att hinta om att den som tagit din tvättid är en dålig förälder som inte kunnat planera bättre...

Glimma skrev:En annan sak som jag verkligen kan störa mig på är när vuxna pratar bebisspråk. Viss det ska vara bra för barnen, men jag avskyr det.


Finns det verkligen belägg för det där? Jag har för mig att jag läst nåt om det där för länge sen men minns inte vad. Nån slags gissning är väl att det som är bra för barnen är om man pratar med dem med en "vänlig satsmelodi"...


Enligt en person som just hade fått barn i min umgängeskrets för ngt år sedan, var de senaste rönen att bebisspråk fr vuxna till barn skulle vara det bästa. Personligen tror jag inte ett dyft på detta....Ja just det...angående klassiskern. Framför allt har de ingen respekt för den andra människan. Men det finns fler saker...
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: väninnor med småbarn, jättekul eller ointressant?

Inläggav Glimma » 2008-09-30 15:20:46

sugrövmanövern skrev:
MiaM skrev:
Glimma skrev:En annan sak som jag verkligen kan störa mig på är när vuxna pratar bebisspråk. Viss det ska vara bra för barnen, men jag avskyr det.


Finns det verkligen belägg för det där? Jag har för mig att jag läst nåt om det där för länge sen men minns inte vad. Nån slags gissning är väl att det som är bra för barnen är om man pratar med dem med en "vänlig satsmelodi"...
Ja alltså jag undrar verkligen om barn vill ha det där mimimimipipipip-snacket. Eller om de bara accepterar det. Barn brukar älska mig. Jag talar till dem precis som jag talar till vuxna. Jag behandlar dem som små människor helt enkelt.
Det där har tyvärr förr gjort mig till en väldigt omtyckt barnvakt, och jag avskydde att vara barnvakt. Men nu för tiden skulle jag aldrig ställa upp, har lärt mig säga nej.

När jag var liten blev jag asförbannad och vägrade tala om jag blev tilltalad med bebisspråk från någon tant med huvudet på sned.


Jag tror inte barn har ngt större val än att accpeptera. Förhåller mig till barn som du. Glädjande nog brukar jag och barn komma mkt bra överens. Faktum är att jag absolut inte brukar ha problem med att ta hand om barn. Det brukar funka utmärkt. T.o.m min yngsta kusin som har Down´s syndrom brukar funka kanonbra. Mkt pga att jag inte gör mig till tror jag. Är nog tydligare än många andra. Just i min kusins fall tror jag det är extra viktigt med tydlighet. Vi skickar inte så många osynliga signaler som "vanliga" människor gör. Jag är hennes favoritkusin :D . Men numera tänker jag mig mkt noga för innan jag tar barnvaktsjobb. Det tar trots allt mkt energi.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Nilale » 2008-09-30 15:27:59

Prata bebisspråk till bebisarna tror jag inte på. Däremot tror jag att röstläget är viktigt, att man talar mjukt till dem.
Gillar bebisar i små doser. De är mjuka och de luktar gott (när de inte har poopat). Tycker iofs om barn över lag, även om jag tycker att det är väldigt jobbigt när de skriker, är väldigt stimmiga eller blir för många.

Tror f.ö. att nyblivna föräldrar får en övergående släng av AS, för bebisen blir deras specialintresse och de kan inte prata om annat. Lite drygt. Är vi så dryga? :lol:
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:07:53, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in