Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-09-21 19:37:14

sebastiann skrev:Dagobert: Google är snälla :-)154 :-)Hug

Driver du med mig?
Dagobert
 
Inlägg: 14090
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dandelo » 2018-09-21 19:44:51

Dagobert skrev:
sebastiann skrev:Dagobert: Google är snälla :-)154 :-)Hug

Driver du med mig?


Google och snällhet går inte ihop nåt vidare. Tycker det där tankesättet är naivt.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-21 23:29:28

Fabela: Att jag är så insatt kommer ifrån att jag är intresserad av ämnet, och speciellt av det med ny teknik. Dessutom programmerar jag egna program så jag är ju insatt i hur allt fungerar.

nomemorytoday: Ja men det är ju för att undvika belastning på systemet. Om man har ett system som inte gör fel när den ger ut böteslappar så finns det ingen anledning att dem ska gå att överklaga, förutsatt att systemet är tillräckligt säkert så att det inte används för att godtyckligt ge böteslappar.

Dagobert: Nej jag driver inte.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-22 0:21:58

Google är bara ett rätt så smart storföretag. Ett företags syfte är att dels tjäna pengar och dels upprätthålla ett samhälle som gör att det går att tjäna dessa pengar så makt och inflytande är också viktigt.

Av någon anledning har jag andra kriterier på mina kompisar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-22 2:07:35

sebastiann skrev:Fabela: Att jag är så insatt kommer ifrån att jag är intresserad av ämnet, och speciellt av det med ny teknik. Dessutom programmerar jag egna program så jag är ju insatt i hur allt fungerar.

Jobbar du med det, eller är det bara på hobbybasis?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-09-22 11:54:58

sebastiann skrev:Om man har ett system som inte gör fel när den ger ut böteslappar så finns det ingen anledning att dem ska gå att överklaga

Jag kan förstå hur du tänker sebastiann, men enligt mig behöver verkligheten också få vara med i ditt system, annars är det inte verkligt.

Några exempel på verkligheten:


1. Det finns inget felfritt system.
2. Det finns även s.k. människor bakom dessa system som också kan programmera fel.
3. System kan t.ex. använda fel rättigheter och därigenom kan det också bli fel, även fast koden är "rätt".
4. Vidare och kanske viktigast bland dessa punkter, är att en bot är en påföljd av ett brott och kan därför även leda till fängelse ifall den inte betalas, och därför måste sådana beslut kunna överklagas.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-10-03 12:03:40

Vart tog sebastiann vägen?

För mig är det intressant och nyttigt att få förklarat hur såna här saker funkar, även om jag kommer med invändningar.

Det där med hur mycket man ska lita på google, banker, staten etc och huruvida de tekniska landvinningarna är bra eller inte är mer en smaksak.
Dagobert
 
Inlägg: 14090
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-03 13:31:06

nomemorytoday:

1: Det vet jag. Men felen som förekommer i ett datorsystem är långt färre än felen som förekommer i ett människobaserat system. Även om datorn inte är felfri, så har datorer större möjligheter att kontrollera och verifiera att information skickats och tagits emot korrekt, och system kan kommunicera med varandra på ett smidigare och effektivare sätt än människor.
Datorer är helt enkelt superior till människan när det kommer till siffror, logik, säkerhet och omutbarhet, vilket är fyra av de viktigaste punkterna i ett betalsystem.

--------------------------------------

2: Ja. Skillnaden är dock att när det programmerats fel, så går felet att rätta. Det går även att rätta de kontantlösa transaktioner som blivit fel, antingen om det dragits för lite eller för mycket pengar.

Råkar man däremot lämna för mycket eller för lite växel i kontantkassan så går det för det mesta inte att rätta, eftersom man inte kan bevisa att det gått fel. Tänk dig in att en kassör lämnar en 500ing som växel ist för 50lapp (eller tvärtom) och en gamling stoppar den i plånboken utan att tänka på det... ojjjj och sedan får man inte tag på gamlingen.

Men råkar man dra för lite eller för mycket från ett bankkort så går det ändra i efterhand via kortinlösarföretaget.

(Och detta behöver man inte vara rädd för att det ska gå fel eller missbrukas, när ett fel i ett kortköp sker så kan antingen butiken begära rättning på eget initiativ, typ "Oj våran kassa strulade så den drog alla köp den 2018-10-03 dubbelt, skulle ni kunna kreditera alla dubbeldragningar?", eller så är det den förlorande parten, antingen butiken som fått för lite betalt, eller kunden som fått en för stor dragning, som klagar hos kortföretaget, och denna part måste då presentera bevis för sin sak, t.ex. avtal, kassaloggar, kvitton m.m. och sedan rättar kortföretaget felet. Samma om du t.ex. orsakat en skada på en hyrbil, då kan hyrföretaget själv via kortföretagets hemsida gå in och rätta betalningen så att betalningen även inkluderar kostnaden för skadan)

--------------------------------------

3: Det blir inte "fel" om den använder fel rättigheter. Det som kan hända då är att ett säkerhetshål uppstår, men är programkoden "rätt" så uppstår inte det och då spelar rättigheterna inte någon roll. Rättigheterna är mer som ett extra skydd/försäkring.

--------------------------------------

4: Nej. De behöver inte kunna överklagas. Jag ser inget fel i att datorer ska kunna döma folk till fängelse heller. Men fördelen med en automatisk bot som dras direkt från kontot automatiskt, är att det är svårare att smita från boten. Fängelse är lite svårare att verkställa på automatisk väg.

Men en dator som dömer någon till en bot som inte kan överklagas, och sedan verkställer boten med en automatisk dragning från bankkonto, och om det inte går att dra pengarna inom säg 6 månader så läggs personen upp på en lista som ska få automatisk fängelsestraff.

Då blir det minimalt med mänsklig inblandning, vilket gör straffen mer rättvisa och precisa. Människor har ju en tendens att vara partiska till sig själv eller andra, vilket man sett i statistik från domstolar, t.ex. att de som kommer ovårdade till domstolen blir oftast dömda till ett hårdare straff genomsnittligt än de som kommer vårdade med kavaj och sådant. Och så ska det ju inte vara, likhet inför lagen ska det ju vara.

Men svårt att fånga upp sådant på annat sätt än statistik, så låter man en dator döma istället så blir det 100 % objektivt.

Det viktigaste är att man skriver lagdefinitionen (rekvisiten för brottet) på ett sådant sätt att en dator kan med 100 % säkerhet bedöma om man begått brottet eller inte.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-10-03 17:40:48

Den dag Googlebanken kommer är apokalypsen nära.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2018-10-04 1:21:27

Undrar om hela det nuvarande ekonomiska systemet kollapsar en vacker dag. Det hela verkar ju skumt!

Jag vill ha kvar cash. Cash is King.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-05 16:32:41

kiddie: Nej inte alls. Vi skulle få G-pay och kanske t.o.m. att alla som köper en Android får ett automatiskt bankkonto hos Google.
Då finns det ännu mindre anledning att hålla på med kontanter o skit när man får ett gratis NFC-bankkonto i mobilen som kan fyllas på likt ett kontantkort.
(Och så får man typ legitimera sig vid påfyllning för att det ska uppfylla KYC och AML).

BellaBelle: Vad är fel på E-cash som riksbanken planerar att införa för att ersätta kontanterna? Då hamnar du inte i "knät" på någon bank, utan då är det statligt utgivna pengar precis som kontanterna, enda skillnaden är att pengarna finns på ett plastkort eller app i mobilen (som då är ansluten via NFC till mastercard).
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-10-05 18:16:29

sebastiann, har du lagt märke till hur ensam du är med din inställning, i den här tråden?
Vad tänker du om det?

Tror du t.ex. att det skulle gå smärtfritt, om man mot folks vilja tvingar på oss det kontantfria samhälle du "lobbar" för?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-06 11:56:06

Fabela: Ja. Jag tror det skulle gå rätt smärtfritt, bara man tar det lugnt med utfasningen.
Titta bara på hur det gick när Coop i Norrliden sade "adjöss" till kontanterna. Det blev lite tandagnissel men sedan rättade folk sig i ledet.

Tricket är att göra det jobbigt eller dyrt att hantera kontanter (t.ex. att arbetsmiljöverket kräver överfallslarm med hyrd ledning om du ska ta emot kontanter på en bensinstation efter ett visst klockslag, för att arbetsmiljön för de anställda ska säkras) så att kontantfritt blir ett "naturligt" val.

Och så får det som sagt inte gå för fort, utan man tar en bransch i taget, de branscher det är "naturligt" att sätta kontantstopp för. Långsamt, långsamt, så att folk hinner rätta sig i ledet för annars kan det bli folkstormar och demonstrationer.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-10-06 13:27:05

Men vad tänker du om att du är så ensam med din inställning i den här tråden?
Tror inte du att det är hyfsat representativ bild av samhället?

Att få folk att rätta sig i ledet genom att vara manipulativ är lik förbannat att tvinga in dem i nånting mot deras vilja.
Varför anser du att en minoritet har rätten att göra nånting sånt?
Alltså om vi nu utgår ifrån att den här tråden motsvarar resten av samhället. Spekulerar, alltså, på ren svenska, bara för att vädra lite tankar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-06 23:29:40

1: Nej det tror jag inte. De som håller med mig typ, har ju inget att säga och skriver inte.
Om man däremot tittar på Sverige så ser man ju att elektroniska betalningar går uppåt i Sverige, både kort, mobilbetalningar, och swish är ju allra populärast.

Sverige är faktiskt på god väg att bli ett "cashfree society" och det är både konsumenterna och butikerna som driver på det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cashless_society
Sverige ligger delad tredjeplats/fjärdeplats med Frankrike på andelen betalningar som görs kontantlöst (räknat på 2013), och fortsätter det så kommer kontanterna tillslut ha spelat ut sin roll.

Speciellt också med lagskärpningar inom AML (penningtvätt) och KYC (Know your Customer), som gör det ännu mer komplicerat att hantera kontanter, där man måste kräva legitimation, och dessutom fylla i formulär från finanspolisen och spara i massa år, UTÖVER all komplicerad avstämning och sådant som måste göras i det certifierade kassaregistret utöver bokföringen, och dessutom sparas i massa år.
Så kommer det bara dröja ett par år innan det blir spiken i kistan för kontanter helt.

EU håller ju redan på att skissa på ett förbud för butiker att ta emot mer än 5 000 i kontanter per köptillfälle, så ska du köpa ny dator/TV så måste du ta det på kort.

Och skulle bara Apple Pay få en skjuts (stöd för fler banker), och om Google Pay (fd. Android Pay) kommer till Sverige, så kommer man kunna garantera att mobilbetalningarna kommer skjuta i höjden rätt fort, och att folk kommer dumpa sina rektangulära plastbitar med chipp hemma.

Titta bara på hur elektroniska lås börjar få fart i Sverige också. Sett att man monterat upp mifare-läsare på många dörrar (så att man kan låsa upp med NFC på mobilen genom att "blippa" mobilen mot en kortläsare vid dörren)

Så snart kommer vi kunna döda både dörrnycklar och kontanter. Äldre som inte klarar att hantera en smartmobil får då i framtiden ha sin dörrnyckel och pengar som ett eller flera plastkort.

* Sebastiann sticker en vass kniv i hjärtat på dörrnycklarna och kontanterna

2: Ja. Om en minoritet använder något som är för kostsamt, så måste man "tvinga" över dem att använda något modernare.
Samma med analogTV och analogTelefoni. Det är för dyrt att upprätthålla, då får de som fortfarande vill leva kvar i stenåldern faktiskt uppgradera sig och gå över till IP-TV och IP-telefoni.

Och det sker ju genom att supporten på kopparlinorna har upphört, går en ledning sönder så reparerar inte Telia den utan hänvisar till att man får använda IP-telefoni eller IP-TV.
Tycker det är bra.

Samma med det där gamla ålderdomliga sättet att betala fakturor genom att skriva på dem med sin namnteckning och skicka in dem i kuvert. Den tjänsten är ju påväg bort också. T.o.m. att många företag slutat skicka med inbetalningskort, istället får du bara kontonr, OCR och belopp, ibland som en QR-kod och OCR-text så du kan scanna med mobilen.

Det är kostsamt att upprätthålla tjänster som hanterar kontanter, då det kräver mycket manuell hantering, och även avstämningar så antalet kontanter i kassalådan stämmer med det som är loggat i kassaapparaten.

Ett företag som kör kontantlöst kan bli väldigt automatiserat - t.o.m. att en del kassaleverantörer har helautomatisk bokföring för kontantlösa företag. Dvs ägaren till företaget behöver inte ens bokföra, det sköter en webbtjänst, och kassasystem och kassaapparater sköter inrapportering till bokföringen automatiskt, och med enbart elektroniska betalningar så behöver du ju inte stämma av något, allt blir ju rätt automatiskt..

Titta på t.ex. http://wint.se (fick den i mitt Facebook-flöde... IMHO en rätt svindyr tjänst, men i övrigt är den bra, vänta du tills tjänsten börjar få konkurrens så går den nog ner i pris)

3: Det är inte en minoritet. Utan snarare en majoritet. Jag skulle inte kalla 59 % @ 2013 för en minoritet. Om några år så är vi nog uppe i 75 % kontantlösa betalningar.
När vi är uppe i 90-95 % (vilket lär ske någonstans i 2023, förmodligen 24 mars 2023, googla det datumet :-) ) så lär kontanter vara så ogångbart att man lägger ner alla bankomater och kontantservice överallt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-10-07 9:55:14

Säkert bara en engångsföreteelse...
Vid elvatiden på lördagen kom rapporter om att kassasystemet på Ikeas största butik i Sverige, i Kungens kurva, hade krashat.
Systemet låg nere i cirka 45 minuter innan Ikea meddelade att felet var åtgärdat.

https://www.expressen.se/dinapengar/bet ... ens-kurva/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-10-07 11:03:37

Det var ett ambitiöst svar sebastiann, men inte på det jag pratade om. Kanske var det jag som var otydlig.
Tack ändå.

Jag har ingenting emot dig :!: , men i den här frågan upplever jag dig närmast fanatisk, vilket är obehagligt var det än visar sig.

Reklam för teknik intresserar mig inte heller, så den här tråden har nog inget mer att ge mig.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2018-10-10 11:29:19

sebastiann skrev:1: Nej det tror jag inte. De som håller med mig typ, har ju inget att säga och skriver inte.
Om man däremot tittar på Sverige så ser man ju att elektroniska betalningar går uppåt i Sverige, både kort, mobilbetalningar, och swish är ju allra populärast.

Sverige är faktiskt på god väg att bli ett "cashfree society" och det är både konsumenterna och butikerna som driver på det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cashless_society
Sverige ligger delad tredjeplats/fjärdeplats med Frankrike på andelen betalningar som görs kontantlöst (räknat på 2013), och fortsätter det så kommer kontanterna tillslut ha spelat ut sin roll.

Speciellt också med lagskärpningar inom AML (penningtvätt) och KYC (Know your Customer), som gör det ännu mer komplicerat att hantera kontanter, där man måste kräva legitimation, och dessutom fylla i formulär från finanspolisen och spara i massa år, UTÖVER all komplicerad avstämning och sådant som måste göras i det certifierade kassaregistret utöver bokföringen, och dessutom sparas i massa år.
Så kommer det bara dröja ett par år innan det blir spiken i kistan för kontanter helt.

EU håller ju redan på att skissa på ett förbud för butiker att ta emot mer än 5 000 i kontanter per köptillfälle, så ska du köpa ny dator/TV så måste du ta det på kort.

Och skulle bara Apple Pay få en skjuts (stöd för fler banker), och om Google Pay (fd. Android Pay) kommer till Sverige, så kommer man kunna garantera att mobilbetalningarna kommer skjuta i höjden rätt fort, och att folk kommer dumpa sina rektangulära plastbitar med chipp hemma.

Titta bara på hur elektroniska lås börjar få fart i Sverige också. Sett att man monterat upp mifare-läsare på många dörrar (så att man kan låsa upp med NFC på mobilen genom att "blippa" mobilen mot en kortläsare vid dörren)

Så snart kommer vi kunna döda både dörrnycklar och kontanter. Äldre som inte klarar att hantera en smartmobil får då i framtiden ha sin dörrnyckel och pengar som ett eller flera plastkort.

* Sebastiann sticker en vass kniv i hjärtat på dörrnycklarna och kontanterna

2: Ja. Om en minoritet använder något som är för kostsamt, så måste man "tvinga" över dem att använda något modernare.
Samma med analogTV och analogTelefoni. Det är för dyrt att upprätthålla, då får de som fortfarande vill leva kvar i stenåldern faktiskt uppgradera sig och gå över till IP-TV och IP-telefoni.

Och det sker ju genom att supporten på kopparlinorna har upphört, går en ledning sönder så reparerar inte Telia den utan hänvisar till att man får använda IP-telefoni eller IP-TV.
Tycker det är bra.

Samma med det där gamla ålderdomliga sättet att betala fakturor genom att skriva på dem med sin namnteckning och skicka in dem i kuvert. Den tjänsten är ju påväg bort också. T.o.m. att många företag slutat skicka med inbetalningskort, istället får du bara kontonr, OCR och belopp, ibland som en QR-kod och OCR-text så du kan scanna med mobilen.

Det är kostsamt att upprätthålla tjänster som hanterar kontanter, då det kräver mycket manuell hantering, och även avstämningar så antalet kontanter i kassalådan stämmer med det som är loggat i kassaapparaten.

Ett företag som kör kontantlöst kan bli väldigt automatiserat - t.o.m. att en del kassaleverantörer har helautomatisk bokföring för kontantlösa företag. Dvs ägaren till företaget behöver inte ens bokföra, det sköter en webbtjänst, och kassasystem och kassaapparater sköter inrapportering till bokföringen automatiskt, och med enbart elektroniska betalningar så behöver du ju inte stämma av något, allt blir ju rätt automatiskt..

Titta på t.ex. http://wint.se (fick den i mitt Facebook-flöde... IMHO en rätt svindyr tjänst, men i övrigt är den bra, vänta du tills tjänsten börjar få konkurrens så går den nog ner i pris)

3: Det är inte en minoritet. Utan snarare en majoritet. Jag skulle inte kalla 59 % @ 2013 för en minoritet. Om några år så är vi nog uppe i 75 % kontantlösa betalningar.
När vi är uppe i 90-95 % (vilket lär ske någonstans i 2023, förmodligen 24 mars 2023, googla det datumet :-) ) så lär kontanter vara så ogångbart att man lägger ner alla bankomater och kontantservice överallt.

Men jag förstår fortfarande varför det skulle vara så himla positivt med ett kontantlöst samhälle. Och det är bara negativt om vi ska tvingas in i det här. Jag tycker att det bara låter vidrigt att vi inte skulle få använda kontanter om fem år!

Dessutom tänker jag nu påpeka ännu en sak, som inte har tagits upp i den här tråden tidigare: Små barn, som lär sig pengars värde och betydelse för första gången. Jag har en systerdotter, som är fem och halvt år (snart sex). Så hon är ett modernt barn. Surfplattor, mobiltelefoner och allt sådant är ju självklara delar av hennes vardag, vilket man inte ens kunde drömma om när jag var i den åldern. Men hon tycker ändå att det är roligt att få slantar (dvs kontanter) av släkten. Om man skulle göra en överföring över internetbanken, så är det inte möjligt för ett barn under en viss ålder att förstå det. Men de kan börja förstå kontanter redan vid tre eller fyra års ålder. Barnen tänker ju i mycket konkreta banor. Och upp till en viss ålder behöver de få se på och röra vid pengar för att förstå dem.
Senast redigerad av Furienna 2018-10-10 11:44:03, redigerad totalt 2 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2018-10-10 11:42:31

Selma skrev:Säkert bara en engångsföreteelse...
Vid elvatiden på lördagen kom rapporter om att kassasystemet på Ikeas största butik i Sverige, i Kungens kurva, hade krashat.
Systemet låg nere i cirka 45 minuter innan Ikea meddelade att felet var åtgärdat.

https://www.expressen.se/dinapengar/bet ... ens-kurva/

Vad tycker nu Sebastiann att man ska göra i sådana här fall? Tänk om det där systemet hade legat nere i flera dagar?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-10-10 16:08:25

1: Varför skulle det vara vidrigt att slippa rån och sådant? Och hur butiker kan bli mer automatiserade och mer och större möjligheter till självbetjäning.

2: Jag har redan nämnt hur barn kan lära sig pengar. Jag tvekar inte på att det kommer komma betalkort/nyckelrings-"blippar" med en inbyggd saldo-display och det kommer säkert komma "barn-vänliga" kort där saldot visas som symboler istället (typ upplysta sedlar, mynt och sådant som visar hur mycket man har)

3: Som jag tidigare förklarat så löser inte kontanterna det problemet. Lagen är redan utformad att du MÅSTE ha ett certifierat kassaregister, kan du inte registrera köpet i ett certifierat kassaregister så får du inte som företag sälja, inte ens kontant, så enkelt är det.
Och gör man det ändå, så kan man åka på sanktionsavgift från skatteverket.

Det är av den anledningen det inte gick att betala på Ikea, inte ens kontant. För man får enligt lag inte skriva hand-kvitton längre. (Tidigare fick man lov att skriva ner i kassa-bok och ge ett kvitto från ett kvittoblock om kassaapparaten var ur funktion, men tyvärr fuskades det med kassaböcker, därav att man tog bort den möjligheten).

Så problemet löses enklast med olika backuper av olika slag, i form av extra kassaregister, UPS (strömbackup) och extra backupuppkopplingar i form av extra fiber och 4G-uppkopplingar, om nu ens verksamhet är så kritisk.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-10-10 17:11:24

Furienna skrev:Men jag förstår fortfarande varför det skulle vara så himla positivt med ett kontantlöst samhälle.

Självklart är det inte bara positivt. Det är bara ett enögt perspektiv en del människor har.

De allra flesta (eller kanske t.o.m. alla?) i den här tråden är äldre än sebastiann. Vi har ett mycket bredare perspektiv, eftersom vi levt i både en analog och en digital värld.

Naturligtvis är det i själva verket så, att det går att använda moderna uppfinningar även till att förbättra säkerhet kring kontanter.
Men med den moderna tekniken kan man tvinga över en massa kostnader på mig som konsument och privatperson istället, genom att tvinga mig att skaffa olika manicker och program och gud vet allt.


Den här tråden är jättebra påminnelse för mig, att inte glömma bort att ta ut och betala med kontanter. :-)Happy

Idag gick jag in på ett fik, som visade sig inte ta kort :-)049
Tyvärr hade jag för en gångs skull bara nån tia på mig i kontanter, så jag kunde tyvärr inte supporta dem.
Men jag går förbi där regelbundet och kommer att ta igen den missen, definitivt!! :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nomemorytoday » 2018-10-10 21:09:34

sebastiann skrev:Om en minoritet använder något som är för kostsamt, så måste man "tvinga" över dem att använda något modernare.

Vilka är "man" i citatet?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Alien » 2018-10-11 12:32:39

Det lär finnas 20% av befolkningen som är "digitalt handikappade". Pga ålder, hjärnsjukdomar m m. Vem bryr sig om dem i all teknikberusning? Det är lätt att säga att folk måste lära sig och anpassa sig, men om det inte går? Ska tekniken anpassas efter människan el tvärtom?

Kopparnätet på landsbygden släcks ned utan att fibernätet byggts upp. Dessutom är kopparnätet säkrare när det gäller trygghetslarm än mobilt nät. Men ingen bryr sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Freedrone » 2018-10-15 22:54:19

Cyberbolsjevism? Nej tack! Jag använder kontanter i största möjliga mån. Är dessutom enklare att undvika övertrassering och andra överraskningar.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in