Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Krillo » 2018-09-07 17:31:09

how about kundfria butiquer!?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-07 18:33:19

Fabela skrev:Som du kanske kan gissa blev jag knäckt även när det installerades portkod i huset där jag bor. Tycker att det är fruktansvärt att man inte ens kan få tag i en granne som bor i huset intill.
Jag hade på typ 15 år inte ens låst lägenhetsdörren när jag gick hemifrån, och råkade aldrig ut för nåt. Sen började jag låsa dörren, eftersom jag inte litade på en nyinflyttad, nyfiken kontrollfreak till granne i samma port...


Offtopic men känner detsamma. Hatar att man inte bara kan gå hem till mig och knacka på när man vill. Här ska vi sitta i vår "säkerhet" i våra trappuppgångsfängelser. Jag är rädd för en granne, och nu är jag INLÅST med honom!!! Hur tänker de där egentligen??? Det är väl ingen självklarhet att det är bästa polarna som bor i trappuppgången och att buset kommer utifrån? Och jag är mycket mer rädd för mord och misshandel än inbrott.

Dessutom öppnas inte alltid vår dörr av taggen. Vår port går sjukt nog inåt med en sidodörr, så blir man förbannad på att dörren inte öppnas kan man göra våld på den och trycka in den så den öppnas. Känns iallafall tryggt. Men nu ska de tydligen ge oss nya portar också... Blir väl i stål.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-07 22:22:19

nescio: Ja men det är väl bara att skaffa en då? Om du medvetet väljer att ställa dig utanför samhället genom att inte ha en smartphone så får du liksom ta konsekvenserna av det, vilket kan innebära att du inte längre kan handla i din favoritbutik.

ankhh: Grejen är att staten/myndigheter/google är pålitliga, därav kan du låta dem kolla.

kidde: De har alltid kunnat bötfälla dig, även om automaten varit trasig och det inte gått betala med app. Grundregeln är att om automaten är trasig råder parkeringsförbud (eftersom avgift/biljett krävs och du inte kan betala/skaffa biljett). Men sedan är då vissa P-bolag snälla och säger "om automaten är trasig får du stå gratis". Men det är numer bortplockat iom möjligheten att betala med app.
Och jag tycker det är bra för då slipper man serva P-automater. Blir billigare med app-parkering.

Snart kommer väl automatisk P-böter via kameror som läser regplåtarna med ANPR så att man kan göra sig av med P-vakterna också.

Sedan när det gäller spårbarheten... Vad spelar det för roll egentligen? Det känns lite som att folk här är "rädda" för övervakningen och är "rädda" för staten/myndigheter/google.


Grejen med det kontantfria samhället och kontantfria butiker är att dessa kan automatiseras i större grad, och det ger en fördel på samhället genom att saker och ting blir billigare, eftersom det inte finns massa löner man måste betala.

Samtidigt som säkerheten blir högre, det går att låsa kassasystem så att det t.ex. inte går att trycka ut varukoder m.m. utan att en giltig kortbetalning registrerats. Med en kontantkassa kan ju en obehörig bara fylla i en mottagen kontantbetalning för att få ut ev koder.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-07 22:34:40

Om man inte har råd med en smart telefon, ska samhället köpa den till en då? Om man inte kan använda en, t ex större delen av den äldre befolkningen, ska man anställa folk till dem att sköta deras telefon då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-07 22:55:56

kidde: När det säljs smartphones för runt tusenlappen, så är priset inte ett problem.
Om man av okunskap inte kan använda en smartphone så är det bara att lära sig. Ja det kan låta lite "evil" men det är så ett samhälle fungerar, man anpassar sig efter samhället.
För runt 1500 kr så säljs det "senioranpassad" smartphone dessutom.

Och kontanfritt behöver inte betyda enbart smartphones, även om det är där samhället kommer landa tillslut, utan kontantfritt går ju utmärkt med plastkort också.

Och vet man inte hur man använder ett plastkort är det liksom dags att lära sig.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-09-07 23:04:53

kiddie skrev:Hatar att man inte bara kan gå hem till mig och knacka på när man vill.

Jag hatar att man kan göra just det och jag kan inte se någon som helst anledning till att utomstående ska kunna komma in i trapphuset. Ska folk komma och hälsa på så förväntar jag att de mailar eller messar och kollar att det passar i god tid innan.

Samma sak med brevlådorna, det finns ingen som helst anledning att någon annan än brevbärare i tjänsten ska kunna stoppa in något i min brevlåda.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-07 23:11:18

sebastiann skrev:Snart kommer väl automatisk P-böter via kameror som läser regplåtarna med ANPR så att man kan göra sig av med P-vakterna också.

Grejen med det kontantfria samhället och kontantfria butiker är att dessa kan automatiseras i större grad, och det ger en fördel på samhället genom att saker och ting blir billigare, eftersom det inte finns massa löner man måste betala.

Fördel för samhället? Att det blir ännu fler arbetslösa?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-07 23:21:54

kiddie skrev:Offtopic men känner detsamma. Hatar att man inte bara kan gå hem till mig och knacka på när man vill. Här ska vi sitta i vår "säkerhet" i våra trappuppgångsfängelser. Jag är rädd för en granne, och nu är jag INLÅST med honom!!! Hur tänker de där egentligen??? Det är väl ingen självklarhet att det är bästa polarna som bor i trappuppgången och att buset kommer utifrån? Och jag är mycket mer rädd för mord och misshandel än inbrott.

Sorry, bara lite OT till:
Jo, folk är lätta att lura in i falsk säkerhet.
Och att isolera oss ännu mer är väl inte precis vad vi behöver, här i vårt "socialt handikappade" Norden...

Man skulle ha såna där gammaldags portvakter; stadig tant med bister min som inte släppte in folk utan korsförhör :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-08 0:00:04

nallen skrev:
kiddie skrev:Hatar att man inte bara kan gå hem till mig och knacka på när man vill.

Jag hatar att man kan göra just det och jag kan inte se någon som helst anledning till att utomstående ska kunna komma in i trapphuset. Ska folk komma och hälsa på så förväntar jag att de mailar eller messar och kollar att det passar i god tid innan.


Vi har porttelefon, och alla har inte listat nummer, vilket innebär att man bara kan ringa 4 av 7 lägenheter. Och mitt nummer står överst. Gissa vart de ringer när de vill in?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2018-09-08 0:36:39

Det borde vara straffbart att ringa nån man inte känner och har ärende till.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-09-08 7:53:02

sebastiann skrev:kidde: När det säljs smartphones för runt tusenlappen, så är priset inte ett problem.

För många människor är det en omöjlighet. De har inte 1000 kronor "över" till en smartphone.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nescio » 2018-09-08 14:10:03

sebastiann skrev:När det säljs smartphones för runt tusenlappen, så är priset inte ett problem.
Tusen kr är mycket pengar tycker jag.
sebastiann skrev:Om man av okunskap inte kan använda en smartphone så är det bara att lära sig. Ja det kan låta lite "evil" men det är så ett samhälle fungerar, man anpassar sig efter samhället.
Man kan väl anpassa samhället i stället?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-08 17:17:20

nescio skrev:Man kan väl anpassa samhället i stället?

Visst anpassas samhället. Till prylar och pengar vill säga, inte människor.

Vi ska ju inte vara människor länge till utan bli cyborgs. Tippar att vi som första steg åt det hållet inom en snar framtid blir tvångschippade, som man idag ID-märker hundar: bara en spruta och ett litet stick i nackskinnet, så kan man sen spåra oss 24/7, vi betalar automatiskt bara genom att läsas av med olika sorters scanners, osv.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2018-09-08 17:24:00

Fabela skrev:
nescio skrev:Man kan väl anpassa samhället i stället?

Visst anpassas samhället. Till prylar och pengar vill säga, inte människor.

Vi ska ju inte vara människor länge till utan bli cyborgs. Tippar att vi som första steg åt det hållet inom en snar framtid blir tvångschippade, som man idag ID-märker hundar: bara en spruta och ett litet stick i nackskinnet, så kan man sen spåra oss 24/7, vi betalar automatiskt bara genom att läsas av med olika sorters scanners, osv.

Jo, man väntar ju bara på att den utvecklingen ska komma. Tvi... :-)006
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav ankhh » 2018-09-08 18:43:30

sebastiann skrev:ankhh: Grejen är att staten/myndigheter/google är pålitliga, därav kan du låta dem kolla.

Jag är ledsen, men när du säger detta uppfattar jag dig som mer än aningen naiv.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2018-09-08 19:32:03

Furienna skrev:
Fabela skrev:
nescio skrev:Man kan väl anpassa samhället i stället?

Visst anpassas samhället. Till prylar och pengar vill säga, inte människor.

Vi ska ju inte vara människor länge till utan bli cyborgs. Tippar att vi som första steg åt det hållet inom en snar framtid blir tvångschippade, som man idag ID-märker hundar: bara en spruta och ett litet stick i nackskinnet, så kan man sen spåra oss 24/7, vi betalar automatiskt bara genom att läsas av med olika sorters scanners, osv.

Jo, man väntar ju bara på att den utvecklingen ska komma. Tvi... :-)006

Jo, dessvärre.
Sen kommer man naturligtvis även att kontrollera våra handlingar, dvs styra dem via chippet (eller det blir väl nåt mer avancerat förstås, som heter nåt annat).
Dödsstraff blir inga problem heller, man kan avrätta vem som helst, när som helst, var som helst utan förvarning.

Jag är absolut övertygad om att det kommer att hända, i en eller annan form och omfattning.
Förhoppningsvis är jag död och begraven vid det laget.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-08 23:43:43

Varför skulle jag lita på Google av alla företag? Är det något speciellt med dem som gör dem extra pålitliga?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2018-09-08 23:49:30

ankhh skrev:
sebastiann skrev:ankhh: Grejen är att staten/myndigheter/google är pålitliga, därav kan du låta dem kolla.

Jag är ledsen, men när du säger detta uppfattar jag dig som mer än aningen naiv.

Håller med. Det finns nåt citat om att inte ge staten för mycket makt eftersom den kan tas över av fienden. Hittar det inte nu.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2018-09-09 2:52:18

kidde: För ju större företag, ju pålitligare eftersom det finns då en viss "kontrollmekanism" eftersom staten håller ett öga på större företag, plus att det är svårt att som enskild göra något illvilligt i ett större företag.

ankhh och Dagobert: Jag är verkligen inte naiv för att jag väljer att lita på staten och myndigheter. De flesta litar på staten och myndigheterna, förutom några få.


Det känns som att ni inte vill införa kontantfritt för att ni är rädda för staten/myndigheter/banker... Ni behöver inte vara rädda för staten/myndigheter/banker, de är snälla. Det drabbar inte er på något sätt om staten/myndigheter/banken kan sitta och läsa i några loggar exakt vad ni äter till lunch idag hemma.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2018-09-09 3:41:17

sebastiann skrev:kidde: För ju större företag, ju pålitligare eftersom det finns då en viss "kontrollmekanism" eftersom staten håller ett öga på större företag, plus att det är svårt att som enskild göra något illvilligt i ett större företag.


Kolla på Facebook som också är ett stort företag och hur många skandaler de har haft då det framkommit att de gjort en massa saker som de påstått sig inte göra. Google har mycket fingrar med i politiska beslut i och med att de kan skräddarsy sökträffar till fördel för sig egen agenda.

Vakna upp lite.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2018-09-09 8:31:25

Fabela skrev:Jo, dessvärre.
Sen kommer man naturligtvis även att kontrollera våra handlingar, dvs styra dem via chippet (eller det blir väl nåt mer avancerat förstås, som heter nåt annat).
Dödsstraff blir inga problem heller, man kan avrätta vem som helst, när som helst, var som helst utan förvarning.

Jag är absolut övertygad om att det kommer att hända, i en eller annan form och omfattning.
Förhoppningsvis är jag död och begraven vid det laget.

Usch. :shock:

Ja, jag vill nog också vara död och begraven hellre än att hamna i ett sådant samhälle.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2018-09-09 8:37:40

sebastiann skrev:Det känns som att ni inte vill införa kontantfritt för att ni är rädda för staten/myndigheter/banker... Ni behöver inte vara rädda för staten/myndigheter/banker, de är snälla. Det drabbar inte er på något sätt om staten/myndigheter/banken kan sitta och läsa i några loggar exakt vad ni äter till lunch idag hemma.

Regeringar och myndigheter är inte alltid snälla. Och om det skulle gå så långt som Fabela tror, så behövs det inte mycket för att det ska bli en vidrig diktatur av det hela. Ja, vi får ju hoppas att det där bara var ett orealistiskt mardrömsscenario. Men vågar du verkligen ta risken?

Dessutom räcker det för mig att jag vill kunna ha ett privatliv. Så då spelar det ingen roll hur "snälla" staten, myndigheterna och bankerna råkar vara. Jag vägrar ha ett chip inuti mig ändå. Och eftersom jag har psoriasis och därmed lätt får infektioner i huden, så skulle jag även kunna bli sjuk av att få ett chip inopererat in i mig. Så... Varför skulle jag vilja ha ett sådant samhälle?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav slackern » 2018-09-09 8:56:56

Furienna skrev:
sebastiann skrev:Det känns som att ni inte vill införa kontantfritt för att ni är rädda för staten/myndigheter/banker... Ni behöver inte vara rädda för staten/myndigheter/banker, de är snälla. Det drabbar inte er på något sätt om staten/myndigheter/banken kan sitta och läsa i några loggar exakt vad ni äter till lunch idag hemma.

Regeringar och myndigheter är inte alltid snälla. Och om det skulle gå så långt som Fabela tror, så behövs det inte mycket för att det ska bli en vidrig diktatur av det hela. Ja, vi får ju hoppas att det där bara var ett orealistiskt mardrömsscenario. Men vågar du verkligen ta risken?

Dessutom räcker det för mig att jag vill kunna ha ett privatliv. Så då spelar det ingen roll hur "snälla" staten, myndigheterna och bankerna råkar vara. Jag vägrar ha ett chip inuti mig ändå. Och eftersom jag har psoriasis och därmed lätt får infektioner i huden, så skulle jag även kunna bli sjuk av att få ett chip inopererat in i mig. Så... Varför skulle jag vilja ha ett sådant samhälle?


Dom kommer istället att operera in ett chip i din hjärna och styra dina tankar å handlingar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Selma » 2018-09-09 9:10:21

slackern skrev:Dom kommer istället att operera in ett chip i din hjärna och styra dina tankar å handlingar.

Bara om du har en smartphone för 1000 kronor.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in