Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2018-08-12 17:43:41

Just nu läser jag Marions slöja av Roy Jacobsen. En pakistansk flicka hittas mördad i en container. Hon har huvudduk på sig fast hon inte hade det när hon levde. Hon bodde ihop med en vanlig norsk kille mot sin familjs vilja. Pojkvännen har alibi, han hade rest till sina föräldrar på två veckor när hon blev mördad. Är det ett hedersmord (hon hade fyra bröder)? Är det ett rasistmord?

Marion ingår i polisens specialgrupp och är bokens huvudperson.

Roy Jacobsen är ingen deckarförfattare utan en berömd norsk författare som ingår i Norska Akademien.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Trefjorton » 2018-08-15 13:48:39

Hitta en begagnad kopia av Spelet (the game) av Neil Strauss. Alltså en pick up(ragga på tjejer) book. Läser lite och ser om jag tycker om den. Kommer nog inte bli player bara sådär av den, men man kan ju alltid hoppas :-)Happy
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2018-09-02 0:27:07

Tre böcker på gång:

Historia/biografi: Jung Chang: Vilda svanar. Tre döttrar av Kina (läser den för andra gången)
Roman: Linda Olsson: En syster i mitt hus
Deckare: Tana French: En hemlig plats
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav sussi83 » 2018-09-02 13:01:19

Läser ganska kontroversiella böcker av Gellert Tamas om flykting/invandrarfrågor. De är som sagt vinklade men är ändå intressanta ur ett nutidsperspektiv. Han navigerar en på ett lättsamt sätt politiska beslut och händelser från 80-tal och framåt. Det blir väl lite sensations journalistik men ändå intresssant ur ett vänstervinklat perspektiv och oavsett politisk färg får man ju ta del av politiken som sådan.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2018-09-02 13:27:06

sussi83 skrev:Läser ganska kontroversiella böcker av Gellert Tamas om flykting/invandrarfrågor. De är som sagt vinklade men är ändå intressanta ur ett nutidsperspektiv. Han navigerar en på ett lättsamt sätt politiska beslut och händelser från 80-tal och framåt. Det blir väl lite sensations journalistik men ändå intresssant ur ett vänstervinklat perspektiv och oavsett politisk färg får man ju ta del av politiken som sådan.

Var det inte han som skrev Lasermannen?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav sussi83 » 2018-09-02 13:40:13

slackern skrev:
sussi83 skrev:Läser ganska kontroversiella böcker av Gellert Tamas om flykting/invandrarfrågor. De är som sagt vinklade men är ändå intressanta ur ett nutidsperspektiv. Han navigerar en på ett lättsamt sätt politiska beslut och händelser från 80-tal och framåt. Det blir väl lite sensations journalistik men ändå intresssant ur ett vänstervinklat perspektiv och oavsett politisk färg får man ju ta del av politiken som sådan.

Var det inte han som skrev Lasermannen?

Stämmer.
Har du läst?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2018-09-02 13:49:58

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:Läser ganska kontroversiella böcker av Gellert Tamas om flykting/invandrarfrågor. De är som sagt vinklade men är ändå intressanta ur ett nutidsperspektiv. Han navigerar en på ett lättsamt sätt politiska beslut och händelser från 80-tal och framåt. Det blir väl lite sensations journalistik men ändå intresssant ur ett vänstervinklat perspektiv och oavsett politisk färg får man ju ta del av politiken som sådan.

Var det inte han som skrev Lasermannen?

Stämmer.
Har du läst?


Yes var rätt många år sedan dock, men minns att jag tycker att den var bra och intressant, han liksom fångar upp tidsandan rätt bra tycker jag.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav sussi83 » 2018-09-02 13:53:03

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:Var det inte han som skrev Lasermannen?

Stämmer.
Har du läst?


Yes var rätt många år sedan dock, men minns att jag tycker att den var bra och intressant, han liksom fångar upp tidsandan rätt bra tycker jag.

Ja hans skrivstil är fängslande, håller på med boken De apatiska - om de apatiska flyktingbarnen och asylpolitik. Den är minst lika bra och plöjde igenom halva tegelstenen på ett par dagar. Läs.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2018-09-02 14:03:24

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:Stämmer.
Har du läst?


Yes var rätt många år sedan dock, men minns att jag tycker att den var bra och intressant, han liksom fångar upp tidsandan rätt bra tycker jag.

Ja hans skrivstil är fängslande, håller på med boken De apatiska - om de apatiska flyktingbarnen och asylpolitik. Den är minst lika bra och plöjde igenom halva tegelstenen på ett par dagar. Läs.


OK tack för tippset ska lägga den på minnet. Läste någon artikel nyligen att judiska barn som överlevde förintelsen var på samma sätt helt apatiska.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav sussi83 » 2018-09-02 18:34:53

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Yes var rätt många år sedan dock, men minns att jag tycker att den var bra och intressant, han liksom fångar upp tidsandan rätt bra tycker jag.

Ja hans skrivstil är fängslande, håller på med boken De apatiska - om de apatiska flyktingbarnen och asylpolitik. Den är minst lika bra och plöjde igenom halva tegelstenen på ett par dagar. Läs.


OK tack för tippset ska lägga den på minnet. Läste någon artikel nyligen att judiska barn som överlevde förintelsen var på samma sätt helt apatiska.

Ja hela problematiken är helt klart intressant att diskutera, och inte minst frågan om människovärde som man bedyrar gäller alla. Är det verkligen så? Kan man villkora andra människors värde?
Den tar helt klart upp många grundläggande frågor och får en att fundera på vart man egentligen står.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Winterblues » 2018-09-06 16:50:15

Karin Boye – Astarte
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nallen » 2018-09-06 19:35:35

Torvalds Linus, Diamond, David; Just For Fun : Mannen Bakom Linux
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2018-09-06 20:43:19

Läser tre böcker just nu.
Deckare: Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker.
Självbiografi: Bortom tron. Min uppväxt inom scientologin och min dramatiska flykt av Jenna Miscavige Hill och Lisa Pulitzer.
Ljudbok (skräck): Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Sjuckert » 2018-09-17 19:23:38

Vi av Jevgenij Zamjatin. Rysk dystopi från 20-talet, sånt man blir sugen på ibland. Men läsningen drar ut på tiden så jag varvar med annat också. Just nu The Woman in the Window av A.J. Finn. Trevlig thriller.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav atoms » 2018-09-17 20:22:50

Sjuckert skrev:Vi av Jevgenij Zamjatin. Rysk dystopi från 20-talet, sånt man blir sugen på ibland. Men läsningen drar ut på tiden så jag varvar med annat också. Just nu The Woman in the Window av A.J. Finn. Trevlig thriller.


Den har jag försökt mig på flera gånger.

Har du läst Man's Mortality, av Michael Arlen? Den utspelar sig 50 år in i framtiden vilket här är 1983, en dystopisk värld som härskarna menar är utopisk.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Sjuckert » 2018-09-17 20:41:17

atoms skrev:Har du läst Man's Mortality, av Michael Arlen? Den utspelar sig 50 år in i framtiden vilket här är 1983, en dystopisk värld som härskarna menar är utopisk.

Nix, men nu blev jag nyfiken. Vill gärna läsa mer dystopier, så tack för tipset!
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2018-09-17 21:00:47

slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Flatline » 2018-09-17 22:07:59

Thomas Sowell - vision of the anointed

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Visio ... e_Anointed
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2018-10-15 1:20:57

Historia/biografi: Anna Maria Sigmund: Nazisternas kvinnor
Noveller: Agnes von Krusenstjerna: Eldsbuketten och andra noveller
Deckare: Ingrid Hedström: Måltavla
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav jungmanjanson » 2018-10-22 8:54:19

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman

Beskrivs som en feelgood roman, men det tycker jag är lite för förenklat, den är mer nyanserad än så.

Är det någon som läst den?

Jag tycker den var intressant att läsa, huvudkaraktären uppvisar många autistiska drag, den är skriven i Jagform och fick mig att skratta igenkännande många gånger, men den har också en mörkare sida som jag också kunde känna igen mig i.

Eleanors person beskrivs aldrig som autistisk och det nämns överhuvudtaget inte i boken, utan hennes svårigheter eller styrkor förklaras istället genom traumatiska upplevelser i barndomen.

Om någon av er har läst boken skulle det vara intressant att höra vad ni tyckte om den!
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fretshi » 2018-10-22 15:08:38

Stormfågel en bok om rosornas krig av Conn Iggulden.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2018-11-04 0:53:54

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt lät ju intressant enligt jungmanjanson. Fast ingen jag skulle blivit intresserad av enligt denna text:
Eleanor Oliphant lever ett inrutat liv. Hon klär sig i likadana kläder varje dag, äter samma mat till lunch, på veckoslutet tillkommer två flaskor vodka.


Jag har en svaghet vid bokläsning, jag vill i någon mån kunna identifiera mig med huvudpersonen. Inrutat liv passar iofs in, men inte två flaskor vodka. :shock:

Men den boken tycks vara populär, alla ex är utlånade på biblioteket och fyra i kö.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Geastrum » 2018-11-04 1:03:18

Vad är politik? - och 100 andra jätteviktiga frågor av Carl Hamilton & Ernst Billgren.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav jungmanjanson » 2018-11-04 10:10:23

Alien skrev:Jag har en svaghet vid bokläsning, jag vill i någon mån kunna identifiera mig med huvudpersonen. Inrutat liv passar iofs in, men inte två flaskor vodka. :shock:


Hehe, just den delen var inget jag kunde identifiera mig själv med heller. Det är väl som med det mesta här i livet, man får ta det goda med det onda.

Det jag kunde känna igen mig i var väl framförallt känslan av utanförskap och alienation, och hennes iakttagelser av de vardagliga mötena och händelserna i livet. OBS att boken helt klart är tillspetsad men hennes inre monolog lockade i alla fall mig till skratt flera gånger. :wink:
jungmanjanson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-04-08
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in