Amerikaner och deras älskade vapen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Leibniz » 2018-08-27 12:01:10

Det är onekligen roligt att panga. Tyvärr är nog miljöskadan rätt omfattande om man ser till alla länders militära enheter och det civila skyttet där man sprider massa metaller i naturen.

https://youtu.be/15Mj_zwZOus
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2018-08-27 12:52:44

Leibniz skrev:Det är onekligen roligt att panga. Tyvärr är nog miljöskadan rätt omfattande om man ser till alla länders militära enheter och det civila skyttet där man sprider massa metaller i naturen.

https://youtu.be/15Mj_zwZOus


Jag vet inte om det där var en KSP 58 eller inte, men om det var en KSP 58 så sköt vi med dom när jag låg i lumpen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Julianus » 2018-08-27 15:02:01

Only in America :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Huggorm » 2018-08-27 19:51:37

sebastiann skrev:Amerika måste ta sitt sunda förnuft till fånga och skrota den sketna konventionen om att vapen är en rättighet. Second Amendment måste skrotas!

Det är liksom dags att Amerika inför ett licenssystem likt det som vi har i Sverige (och snart får i övriga EU) med en licens per vapen och strikt behovsprövning, där licens för självskydd blir extremt svårt att få precis som i Sverige.

Död åt alla vapen, smält ner skiten och gjut något fredligare av metallen istället. Så blir det också miljöriktig återvinning av vapnen. Vad man ska göra med krutet i patronerna vet jag inte, men går säkert att återvinna till något bättre och fredligare också, t.ex. om man extraherar svavlet ur krutet, gör svavelsyra av det och använder till bilbatterier. Det kan man med fördel använda blyet från kulorna till också.

* Sebastiann sticker en kniv i Second Amendment's hjärta.
Vem skall skydda oss sedan då? Sveriges fallerande rättsstat? Det som händer när man förbjuder vapen är att alla lagliga vapen försvinner men de olagliga blir kvar. Och i Sverige är det i princip enbart olagliga vapen som folk skjuter varandra med...
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav nomemorytoday » 2018-08-27 20:08:55

sebastiann skrev:Död åt alla vapen, smält ner skiten och gjut något fredligare av metallen istället.

+1
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Flatline » 2018-08-27 20:14:29

slackern skrev:
Leibniz skrev:Det är onekligen roligt att panga. Tyvärr är nog miljöskadan rätt omfattande om man ser till alla länders militära enheter och det civila skyttet där man sprider massa metaller i naturen.

https://youtu.be/15Mj_zwZOus


Jag vet inte om det där var en KSP 58 eller inte, men om det var en KSP 58 så sköt vi med dom när jag låg i lumpen.


Det var en 58 det där ja, och placerad på en ungefär så dålig position man bara kan tänka sig dessutom tillsammans med resten av gruppen :D
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2018-08-27 20:15:27

Flatline skrev:
slackern skrev:
Leibniz skrev:Det är onekligen roligt att panga. Tyvärr är nog miljöskadan rätt omfattande om man ser till alla länders militära enheter och det civila skyttet där man sprider massa metaller i naturen.

https://youtu.be/15Mj_zwZOus


Jag vet inte om det där var en KSP 58 eller inte, men om det var en KSP 58 så sköt vi med dom när jag låg i lumpen.


Det var en 58 det där ja, och placerad på en ungefär så dålig position man bara kan tänka sig dessutom tillsammans med resten av gruppen :D


Gröntjänst du vet eller ett färskt befäl. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Kahlokatt » 2018-08-27 20:27:26

Jag skulle vägra att göra militärtjänst om det innebar att befatta mig med vapen. Jag skulle hellre lära mig sjukvård eller ta hand om hundarna.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav sebastiann » 2018-08-27 20:33:51

Huggorm skrev:Vem skall skydda oss sedan då?


Vi har ju poliser av en anledning eller hur?
Och givetvis kommer ju olagliga vapen att beslagtas och förverkas.

I USA skulle deras poliser kunna skydda... de har ju sitt 911 som de kan ringa om de blir av med vapnen och sedan råkar ut för en home invasion.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Huggorm » 2018-08-27 20:38:41

Jag är faktiskt en äkta vapenvägrare 8) Fast det berodde snarare på att jag inte ville göra 10 månader militär/slavtjänst än någon riktig pacifism. Som straff skickade de mig upp till Porjus, norr om Jokkmokk, för att lära mig laga elektriska ställverk, som ju kan vara ett mål i krigstider. Fast det var bara 4 månader så det var i alla fall bättre. I hela gruppen om runt 20 man var det bara en äkta, ideologisk vapenvägrare, resten var latmaskar som jag.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Huggorm » 2018-08-27 20:39:14

sebastiann skrev:
Huggorm skrev:Vem skall skydda oss sedan då?


Vi har ju poliser av en anledning eller hur?
Och givetvis kommer ju olagliga vapen att beslagtas och förverkas.
Varför gör dom inte det redan nu då?
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Kahlokatt » 2018-08-27 21:04:54

Huggorm skrev:Jag är faktiskt en äkta vapenvägrare 8) Fast det berodde snarare på att jag inte ville göra 10 månader militär/slavtjänst än någon riktig pacifism. Som straff skickade de mig upp till Porjus, norr om Jokkmokk, för att lära mig laga elektriska ställverk, som ju kan vara ett mål i krigstider. Fast det var bara 4 månader så det var i alla fall bättre. I hela gruppen om runt 20 man var det bara en äkta, ideologisk vapenvägrare, resten var latmaskar som jag.


Pappa är också vapenvägrare, av ideologiska skäl. Han ville göra lumpen som sjukvårdare (han är sjuksköterska), men fick inte. Då totalvägrade han. Tre volter på kåken.
Tror min farfar tyckte det var lite pinsamt, för han var faktiskt militär! Men han sade visst inte så mycket om det.

Jag är inte emot militären, men själv vill jag inte befatta mig med vapen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Huggorm » 2018-08-28 5:59:07

Sjukvårdare är ju en ganska viktig del av militären, det kan nog varje soldat som skadats i strid hålla med om. Och till skillnad från vanlig soldatträning är det kunskaper som man har användning för i verkliga livet sedan.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2018-08-28 10:51:10

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:Jag är faktiskt en äkta vapenvägrare 8) Fast det berodde snarare på att jag inte ville göra 10 månader militär/slavtjänst än någon riktig pacifism. Som straff skickade de mig upp till Porjus, norr om Jokkmokk, för att lära mig laga elektriska ställverk, som ju kan vara ett mål i krigstider. Fast det var bara 4 månader så det var i alla fall bättre. I hela gruppen om runt 20 man var det bara en äkta, ideologisk vapenvägrare, resten var latmaskar som jag.


Pappa är också vapenvägrare, av ideologiska skäl. Han ville göra lumpen som sjukvårdare (han är sjuksköterska), men fick inte. Då totalvägrade han. Tre volter på kåken.
Tror min farfar tyckte det var lite pinsamt, för han var faktiskt militär! Men han sade visst inte så mycket om det.

Jag är inte emot militären, men själv vill jag inte befatta mig med vapen.


Var han sjuksköterska redan vid mönstringen? För det är där dom bestämmer vart du ska hamna, även sjukvårdare bär vapen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Flatline » 2018-08-28 11:37:28

sebastiann skrev:
Huggorm skrev:Vem skall skydda oss sedan då?


Vi har ju poliser av en anledning eller hur?
Och givetvis kommer ju olagliga vapen att beslagtas och förverkas.

I USA skulle deras poliser kunna skydda... de har ju sitt 911 som de kan ringa om de blir av med vapnen och sedan råkar ut för en home invasion.


Den Amerikanska modellen handlar ju om att du inte skall behöva förlita dig på staten om du inte vill, du själv är fri att ansvara för din egen säkerhet och välja att inte vara ett offer.
Polis är ju skitbra och det behövs i alla lägen men polisen förhindrar inte så mycket brott, dom utreder och straffar i efterhand efter att det finns ett tydligt offer och förövare.

I slutändan handlar detta bara om att Amerikaner är fria att välja huruvida dom vill vara offer eller inte. Att en sådan frihet kostar är det ju inget snack om men det finns ju ett brett folkligt stöd för att ha det på just det här viset så vem är du att säga att dom är fel och propagera för att ta deras rättigheter?

"When seconds count the police are only minutes away"
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav sebastiann » 2018-08-28 11:51:07

Fast är det vettigt med alla dessa masskjutningar? I Sverige har vi ju inga sådana masskjutningar och det är ju på grund av våran vapenpolitik. Istället har vi massakrer i skolor som baserar sig på knivar/svärd etc men i mycket färre antal eftersom det är svårare att göra skada på många mål samtidigt med ett närstridsvapen.

Man får ju hoppas på att amerikanska staten kör över folket någon gång och plockar vapnen på löpande band. Typ att EU pressar USA att göra det.

Jag propagerar för att ta deras "rättigheter" för att deras "rättigheter" är sjuka. Ungefär som att de skulle ha en rättighet att de är fria att mörda vem som helst. Hela det landet har en kronisk sjukdom på något sätt som gör att de får sina masskjutningar som om det vore ett symptom på sjukdomen.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2018-08-28 12:35:54

Flatline skrev:
sebastiann skrev:
Huggorm skrev:Vem skall skydda oss sedan då?


Vi har ju poliser av en anledning eller hur?
Och givetvis kommer ju olagliga vapen att beslagtas och förverkas.

I USA skulle deras poliser kunna skydda... de har ju sitt 911 som de kan ringa om de blir av med vapnen och sedan råkar ut för en home invasion.


Den Amerikanska modellen handlar ju om att du inte skall behöva förlita dig på staten om du inte vill, du själv är fri att ansvara för din egen säkerhet och välja att inte vara ett offer.
Polis är ju skitbra och det behövs i alla lägen men polisen förhindrar inte så mycket brott, dom utreder och straffar i efterhand efter att det finns ett tydligt offer och förövare.

I slutändan handlar detta bara om att Amerikaner är fria att välja huruvida dom vill vara offer eller inte. Att en sådan frihet kostar är det ju inget snack om men det finns ju ett brett folkligt stöd för att ha det på just det här viset så vem är du att säga att dom är fel och propagera för att ta deras rättigheter?

"When seconds count the police are only minutes away"


Jag tror du har missuppfattat lite vad polisen sysslar med, dom är ju även ute och patrullerar för att förhindra brott, dessutom åker dom ju ut på larm under pågående brott, så lika tandlös som du beskriver dom har jag svårt att se att dom är.

I en modern stat är det ju staten som har våldsmonopol eller så har du krigsherrar som styr och ställer mellan olika klaner som i t.ex Somalia.

Nu bör jag väl tillägga att jag ser absolut inget fel med självförsvar om man t.ex har en inbrott med en hotfull inbrottstjuv som viftar med en kniv och du har en hagelbrakare och skjuter vederbörande. Men jag har problem med beväpnade frikårer som kutar runt i skogarna.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav sebastiann » 2018-08-28 13:00:58

Jag ser ett fel i självförsvar. Eftersom då tar du lagen i egna händer.
Dvs om en hotfull inbrottstjuv kommer med kniv så vore det absolut fel att ta en hagelbrakare och skjuta stackarn.

Då tycker jag det är mer tänkt att du ska överge hemmet ("Bättre fly än illa fäkta"), finns det andra i ditt hem så hjälper du dem att fly, och istället ringa polisen för att rädda din egendom. Bara om det är ett absolut hot mot ditt/andras liv (och inte egendom) kan det finnas någon rätt i självförsvar.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav nallen » 2018-08-28 20:05:45

sebastiann skrev:I Sverige har vi ju inga sådana masskjutningar och det är ju på grund av våran vapenpolitik.

Det där får du lov att leda i bevis på ett eller annat sätt.

EDIT:
sebastiann skrev:Jag ser ett fel i självförsvar. Eftersom då tar du lagen i egna händer.
Dvs om en hotfull inbrottstjuv kommer med kniv så vore det absolut fel att ta en hagelbrakare och skjuta stackarn.

Det är i så fall lagen det är fel på. Man borde uppmuntra folk att försvara sig och sin egendom, istället för att hindra och straffa de som försöker.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Flatline » 2018-08-28 20:42:45

sebastiann skrev:Man får ju hoppas på att amerikanska staten kör över folket någon gång och plockar vapnen på löpande band. Typ att EU pressar USA att göra det.


https://i.imgur.com/9rZ3jI5m.jpg
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Kahlokatt » 2018-08-28 20:44:22

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:Jag är faktiskt en äkta vapenvägrare 8) Fast det berodde snarare på att jag inte ville göra 10 månader militär/slavtjänst än någon riktig pacifism. Som straff skickade de mig upp till Porjus, norr om Jokkmokk, för att lära mig laga elektriska ställverk, som ju kan vara ett mål i krigstider. Fast det var bara 4 månader så det var i alla fall bättre. I hela gruppen om runt 20 man var det bara en äkta, ideologisk vapenvägrare, resten var latmaskar som jag.


Pappa är också vapenvägrare, av ideologiska skäl. Han ville göra lumpen som sjukvårdare (han är sjuksköterska), men fick inte. Då totalvägrade han. Tre volter på kåken.
Tror min farfar tyckte det var lite pinsamt, för han var faktiskt militär! Men han sade visst inte så mycket om det.

Jag är inte emot militären, men själv vill jag inte befatta mig med vapen.


Var han sjuksköterska redan vid mönstringen? För det är där dom bestämmer vart du ska hamna, även sjukvårdare bär vapen.


Hmm, ja han var väl undersköterska iaf. Jag kommer inte ihåg alla detaljer. Jag får fråga honom. Han ville iaf göra vapenfri tjänst.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav sebastiann » 2018-08-29 11:53:41

nallen:
Ja det är ju bara att hänga med i utvecklingen. USA har ju masskjutningar nästan hela tiden. Sverige har bara haft någon enstaka masskjutning, resten har varit attacker med andra föremål såsom lastbilar och knivar/svärd.

Med "fel att ta lagen i egna händer" syftar jag på att det är fel att försvara sig och därmed obehörigt straffa tjuven/rånaren. För det är ju inte din uppgift att skipa rättvisa, det är polisens/rättsväsendets uppgift.

Poliser har ju inte polislegitimation, polisutbildning (med utbildning i konflikthantering, dialog, och deeskalering), uniform och polisbefogenheter utan anledning.

För man får tänka på allas lika värde, och det innebär att en knivbeväpnad inbrottstjuv är precis lika mycket värd som du och jag. Och egendom är mycket mindre värt än människoliv.

Altså överger man sitt hem för att rädda livet på BÅDE sig själv och tjuven. Det är väl bättre att 2 överlever än att 1 dör?
Även om det innebär att du blir av med din egendom som du har i ditt hem.
Föremålen som blir stulna kan du ju alltid få tillbaka genom polisen.

Om det är flera hemma så kan man alltid fly gemensamt. Hur gör du om det brinner? Just det, på samma sätt flyr man från en beväpnad inbrottstjuv, altså en familjeflykt från hemmet. Det är bara om det inte GÅR att fly, som det finns ett visst "okej" i att försvara sig själv.

Och då ska våldstrappan användas, dvs man börjar lite lätt och plussar på med mer våld allt eftersom det behövs. Man tar inte i allt man har från första början, utan anpassa våldsnivån efter angreppets art och hur det fortgår.

Flatline: WTF var det där?
Hoppas hela NRA stängs ner.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav Flatline » 2018-08-29 12:23:11

sebastiann skrev:Flatline: WTF var det där?
Hoppas hela NRA stängs ner.


Det där var mitt NRA medlemskort komplett med Charlton Hestons slogan.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Amerikaner och deras älskade vapen

Inläggav slackern » 2018-08-29 13:18:28

Flatline skrev:
sebastiann skrev:Flatline: WTF var det där?
Hoppas hela NRA stängs ner.


Det där var mitt NRA medlemskort komplett med Charlton Hestons slogan.


En fråga vad har du för nytta utav ett sådant kort?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in