Jobba på Samhall? Era erfarenheter?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 21:25:42

Aspkvinna skrev:
Samhallsanstäld skrev:Ja, men alla arbeten som görs hos Samhall i deras lokaler av personal på Samhall får dom helt vanlig avtalsenlig lön som på vilket företag som helst? Inga lönebidrag till personen via FK eller bidrag till Samhall som är arbetsgivare?

Vare sig man jobbar i samhalls lokaler elelr är uthyrd så får samhall inga bidrag för personalen.

Men om personen åker iväg och är på någon annan arbetsplats som uthyrd av Samhall så får personen lönebidrag ifrån FK?

Inga bidrag då heller.

Enbart när man får anställning hos annat företag.. om AF går med på de.. inget som samhall bestämmer över huvudtaget.



Och det är avtalsenlig lön som utbetalas av Samhall till alla anställda?

Ja.

Endast är det lönebidrag om personen går vidare till annat företag och dom ansöker och AF godkänner?

Ja

Hur går det då ihop? Om det ibland behövs två personer till ett arbete som normalt sköts av en och båda dessa har avtalsenlig lön från Samhall?

Staten ger samhall en budget varje år utifrån antalet timmar dom tycker vi ska bemanna. och då räknar dom in att de går åt fler samhallsanstälda per timme för jobben än för annat företag så att säga..

Vet inte exakt hur de funkar men de går tydligen bra för att samhall har bestämt att nästa år ska man anställa 700 fler än staten säger och ta dom pengarna ur egen ficka så att säga.. de låter ju bra så fler får chansen till utveckling och nytt jobb å få komma ut i arbetsmarknaden via oss.
[/quote]
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Samhallsanstäld » 2008-09-25 21:28:03

Aspkvinna skrev:Bra att du svarar för det är ju intressant om vi kan klargöra en del missförstånd? Hoppas du orkar.... :wink:


Hehe.. jo då.. hoppas du förstår mig.. för ibland när man skriver så här mycket så är de inte alltid jag ser om mengsbygnaden eller följden av ord blir rätt.. även stavfel kan missas...

har lärt mig massor genom att skriva på forum och även i jobbet då så klart.. datorn är min bästa vän.. ser mycket lättare mina fel på skärmen än på papper.. speciellt om jag har skrivit för hand.. då är de massor med fel.. hehe..
Senast redigerad av Samhallsanstäld 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Samhallsanstäld
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 21:50:22

MEN, för att återgå. Samhall är ju ett statligt företag och det är sagt att man med dessa pengar ska anställa personer med funktionshinder.

Kritiken är som jag kan läsa att en del personer inte ens platsar på Samhall längre som det ifrån början var meningen, helt enkelt så är arbetsstyrkan för kvalifiserad. Och istället går personer med grava funktionshinder utan anställning.

Som jag ser det då ifrån det jag har lärt mig idag är att du som skulle passa på vilket företag som helst uppbär vad som egentligen var meningen att göras av någon med ännu sämre förutsättningar än ditt fall.

Staten håller dessa personer med arbete som kanske kan passa mer på vanlig arbetsmarknad under tiden som än fler längre ifrån ett vanligt arbete borde få vara på Samhall.

Så på sätt och vis så fås ju alla pengar till alla personer inom Samhall lön ifrån staten. :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 3 gånger.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-09-25 21:52:15

Jag har inte något minne av stavfel från dig under kvällen, känns som att din dyslexi är kraftigt överdriven eller så har den vuxit bort?

Funderar hur Samhall får det att gå ihop om de inte får bidrag någonstans ifrån.
Skulle då möjligen kunna tänka mig att de endera blandar med fullt arbetsföra människor och sådana som inte gör så mycket.
Och att de kanske är garanterade att inte gå back av staten eftersom de ska göra ett samhällsbyggande uppdrag.
Samhall måste ju ta pengarna de betalar till den anställde någonstans ifrån.
Dessutom kan jag tänka mig att de har större sjuklönekostnader än de flesta vanliga företag för en del av personalen, naturligtvis inte för alla.

Den del av Samhall jag såg var i Katrineholm och där satt 6 man och sorterade skruv för hand!
Det finns inte en chans att det var lönsamt.
Själv blev jag utslängd från Samhall ett par timmar efter att jag börjat.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-25 23:10:48

Samhallsanstäld skrev:
nano skrev:Det får ju naturligtvis vara bra på Samhall, det är ju inget självändamål att svartmåla Samhall.
Antar att det som brukar komma fram om valfritt företag man pratar om först och främst är det dåliga oftast.

På de jobb jag har haft så har det inte hängt mycket på vilja fast jag kanske har en annan syn på vad vilja är.
Jag tycker mig ha sett lämplighet eller snackpåsetendenser som orsaker att folk fått karriärsteg.
Själv ger jag blanka katten i karriärsteg, jag vill cadda och bygga :)

Senaste jobbet jag var på existerade inte stress, det var mycket skönt.
Allting hade med kvalitet att göra.
Det skulle vara kul att få höra hur en typisk dag för dig sett ut under den tid du jobbat på Samhall.


Ja den har ju varit lite olika beroende på vart jag jobbade.. när de var med batterimonteringen var de att sitta vid linan och montera de som kom och där bytte man stationer med jämna mellanrum och då beroende på vad man klarade av att göra så hade man ju olika många att välja på.

Städ- då började man på morgonen med antingen städa någon affär eller trappstäd sedan gick jag över till att städa hos pensionärer mellan 8 till 14 ca... sen efter de så packade man till dagen efter.. och dädr emellan var de lite raster och lunch så klart. vi jobbade två och två när vi städade och samåkte i den mån de gick.

sen har jag även suttit på avrop.. alltså tog emot beställningar på förbrukningsvaror som de olika enheterna gjorde av med .. typ städartiklar.. moppar kem toapapper och kläder mm.. satt och la dom beställningarna hos dom avtalsleverantörer vi har. De var då jag fick mitt egna kontor.

och nu.. kvalitet och miljösamordnare. jag ska se till att rätt blanketter och rutinerna vi har följs i vårt arbetsområde. vi har iso 1400 och 9000 certifikat så vi har ju regler att följa så vi inte mister dessa. Jag är med på möten av olika slag allt från produktionsmöten på min enhet till Ao möten som gäller hela arbetsområdet och där berättar för chefer om de fins nya regler eller rutiner de ska följa.. är en resursperson som dom kan vända sig till när de ska startas nya objekt och om vill ha lite extra hjälp med att se till att allt blir rätt så så..

kan även tillägga att jag har fått otrolig hjälp med att lära mig hantera mitt handikap. Jag tror inte ni kan gissa vad de är jag har... *ler*
Hej och välkommen! Alltid intressant med någon på insidan.

Naturligtvis så behöver inte allt med Samhall vara skit. Men givet ryktena, logotypen som ser ut som något från Happy Meal och Holmqvists bok så fortsätter jag att reservera mig.

ISO (och patent) säger faktiskt inte så mycket. Det enda det säger är att man följer en viss process till punkt och pricka eller som i patentets fall, att ett visst mönster är upphovsrättskyddat. Men det säger ingenting om processen eller mönstret är bra. Det går i teorin att ISO-certifiera de mest absurda tillverkningsprocesser. Och det är oftast på TV-Shop som man skryter med att det-och-det är patentskyddat.

Jag kan ha fel, men utifrån din berättelse så verkar det som om man hittar på nya regler bara för att man kan.

EDIT: Jag har svaret på de retoriska frågorna på Samhalls hemsida, ni vet i animaitonen som frågar hur ett företag som GÖR NÅGOT JÄTTEENKELT även kan TILLVERKA NÅGOT JÄTTEAVANCERAT.

Frågorna är bara paradoxala för den som inte kan sin teknikhistoria. Henry Ford bröt ned tillverkningsprocessen för en bil i så enkla delmoment som möjligt att folk utan någon som helst större erfarenhet av mekanik kunde vara med och tillverka T-Forden.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav nano » 2008-09-25 23:26:32

Nja, inte riktigt bara för att man kan.
Ett tag var det väldigt poppis med iso och fortfarande kräver en del företag det även om jag personligen inte fattat vad som skulle vara så bra med det.
Minns att vi fick instruktioner om hur vi skulle säga om de kom o frågade vid kontrollen.
Jag sade rakt ut att jag vägrade att ljuga, de hotade med sparken.
Nu är det bara det att det att man kan inte sparka någon för att vägra ljuga, de skulle åka på så mycket bakläxa att de inte kunde visa sig igen, och tänk vad kunderna skulle säga lol, ljuger företaget i fler samahang.
Det skulle kunna generera en konkurs för företaget.
Däremot placerade de mig så långt bort det bara gick den dagen så att de förhoppninsvis inte skulle hitta mig.
De fick sitt iso.
Det där iso påverkade inte verksamheten öht.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2008-09-28 17:15:41

Micke2 skrev:Det brukar vara svårt att få jobb på Samhall nuförtiden. Däremot kan man få arbeta gratis åt dem (med samma ersättning man haft tidigare) i ett halvår (en del får göra detta under ännu längre tid) för att att de skall bedöma arbetsförmågan. Om man inte jobbar häcken av sig så att de tycker att man är tillräckligt lönsam blir man utsparkad och får inte något jobb där.

Det har också förekommit att de hotar sin anställda personal med stryk eller sparken om de inte uppfattar dem som lönsamma. De har inte heller något annat än garanterat okvalificerade arbetsuppgifter att erbjuda.


Känner en kvinna som arbetade på Samhall. Hon menade att det var en ren slaverifirman. Piska slaven om den inte arbetar tillräckligt effektivt. Nå, misshandlen var ju inte fysisk utan psykisk. Hon förklarade att det inte alls var en "skyddad" verkstad längre utan arbetstempot var mycket högt och nåde den som inte hann med. Lönen var för fem år sedan ca 13000 före skatt, gissningsvis. Har inte fakta tillgängligt men gissar att den ligger runt 15000 idag - någon som vet? Löneutveckling saknas, såvida man inte går vidare till att bli arbetsledare över någon avdelning.
Hon varnade sonen och mig: Går han inte där blir han märkt för livet och kan aldrig få ett normalt jobb på den öppna marknaden.

Någon tidigare i tråden hänvisade till en tidningsartikel: 3 % tar sig vidare från Samhall till normala arbeten :!: Man konserveras i rollen som lågpresterande sjukling.

Alltså gjorde jag allt för att min son inte skulle hamna på Samhall. Det jag inte kände till var dock den andra fällan: AMI-pärmen med namn på företagare som satsar på att anställa arbetshandikappade med lönebidrag på 80-100 %. Dessa företagare betalade (för fem år sen) ca 12 000-13 000 i lön, max och återigen har den handikappade segregerats och avskiljts från den reguljära arbetsmarknaden.

Jag ringde Arbetsmiljöverket, som stängde två av företagen.

Räddningen blev sedan en utbildning vid Lernia och att min son tog mod till sig och sökte ett vanligt jobb på den reguljära marknaden med en lön som idag ligger på 20 000. Dessvärre blev han sjuk av den dåliga miljön efter några år och står nu på startplatta 1. Vi undersöker möjligheterna till lärlingsutbildning på företag, VANLIGA företag.

Träffade en Samhalsschef på krogen. Han tog mig med på en tur med sin nya Harley Davidsson, pris: 250 000 kronor! Jaha :shock: :!: Det är i alla fall NÅGON på Samhall som tjänar pengar! Vissa "höjdare" tjänar en massa pengar på extremt underavlönade, begåvade, duktiga personer, som bara är partiellt handikappade.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-28 17:38:17

Samhall är statligt ägt och han hade förmodligen en lön som chef på andra statiliga företag.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Micke2 » 2008-09-28 17:41:01

Debbido skrev:Träffade en Samhalsschef på krogen. Han tog mig med på en tur med sin nya Harley Davidsson, pris: 250 000 kronor! Jaha :shock: :!: Det är i alla fall NÅGON på Samhall som tjänar pengar! Vissa "höjdare" tjänar en massa pengar på extremt underavlönade, begåvade, duktiga personer, som bara är partiellt handikappade.


Samhalls VD Birgitta Böhlin hade 2,4 miljoner i lön förra året, men hon har säkert fått rejält påökt.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Debbido » 2008-09-28 18:00:12

Aspkvinna skrev:Samhall är statligt ägt och han hade förmodligen en lön som chef på andra statiliga företag.


Du menar att total rättvisa råder i samhället och att alla får vad de förtjänar?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-28 18:03:42

Debbido skrev:
Aspkvinna skrev:Samhall är statligt ägt och han hade förmodligen en lön som chef på andra statiliga företag.


Du menar att total rättvisa råder i samhället och att alla får vad de förtjänar?


Nej, det har jag inte sagt utan det är något som du läser in. Jag tycker dock att chefer ska ha högre lön om dom gör ett sånt jobb som likställt andra företag genererar högre lön.

Det handlar inte om någon personlig värdering utan lön efter det som man utför i sitt arbete.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-28 18:27:31

Hej!

Jag känner en kvinna som jobbar som chef på Samhall. Hon basar över några som städar, och har alltså inget funktionshinder och har inte jobbat på golvet utan klev direkt in som chef.

Enligt henne har Samhall förändrats radikalt på senare år. Förut skickades alla arbetshandikappade dit, det blev som en slags "slutstation" för de arbetshandikappade. Nu ska bara de som är mer högfungerande hamna på Samhall, och målet är att de ska ut till ett vanligt jobb inom ett par år. Utvecklingsstörda får inte längre jobb på Samhall, de hamnar på daglig verksamhet.

Den som på sikt inte kan ta ett jobb på reguljära arbetsmarknaden med eller utan lönebidrag har inget på Samhall att göra med andra ord.

När jag jobbade på Samhall hade vi ingen löneutveckling. Min grundlön var 14000 brutto, den fick alla. Sedan var det en lönetrappa beroende på hur duktig man var. Den som bara gjorde det som den blev tillsagd hamnade längst ner i lönetrappan, den som tog egna initativ och var självständig i sitt arbete hamnade högst upp. Sedan fick man erfarenhetstillägg om man varit anställd länge. Totalt kunde det bli ett par tusen mer än ingångslönen on man var tillräckligt duktig.

En arbetare på Samhall kanske tjänar hälften så mycket som en som jobbar på ABB, trots att man gör ungefär samma jobb. Detta beror enligt kvinnan jag känner på att en Samhallsanställd inte kan jobba lika snabbt och effektivt som en person som jobbar på ABB.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2008-09-28 19:42:36

Inte kan?
Var ifrån har denne fått det ifrån?
Spontant skulle jag tippa på att det finns en hel del deppade personer som just kan så fort de kommit ur deppigheten, frågan är snarare hur det ska gå till, finns nog inget standarsystem för det men att sälla krav lär knappast hjälpa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-28 21:06:09

Hej!

Den här kvinnan anser att har man ett handikapp så kan man inte jobba lika fort och effektivt som en som inte har ett handikapp. Kunde man jobba lika bra som alla andra så vore man inte handikappad.

Fast det finns ju olika grader av handikapp och man kan ju utvecklas. Men de som kan söka jobb själva och klarar sig på reguljära arbetsmarknaden kommer ju i och för sig aldrig till Samhall, så den här kvinnan ser inte dem. Bara de som kommer till det Samhall där hon jobbar. Och ja, hon har jobbat på olika ställen så hon kan jämföra.

När jag började på Samhall 2000 och vi gjorde mobiltelefonbatterier då var det skitstressigt. Vi skulle göra så många batterier vi överhuvud taget kunde. När jag har berättat det för den här kvinnan har hon sagt att även om det var stressigt så skulle vi inte göra lika många mobiltelefonbatterier som ett "vanligt" företag, det är hon säker på fast jag inte minns det exakta antalet vi skulle göra per vecka. Hon säger också att hon tror att det var jag som stressade upp mig, och om jobbet verkligen var så stressigt så var det fel nånstans för så ska det inte vara.

Men jag diskuterar inte gärna handikapp med den kvinnan. Hon anser t.ex. att inga utvecklingsstörda ska få planera att skaffa barn, inte ens om de har en normalt fungerande partner.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2008-09-28 21:24:55

Hon säger ju emot sig själv.
Dels skulle inte folk som inte kan ta jobb på ett vanligt företag få vara på Samhall, och dessutom finns det folk som är handikappade där.

Och det finns en orsak till stress, att man blir avkrävd mer än man hinner med.
Det resulterar i sämre kvalitet och en jäkla massa batterier.
Sett det där med att pressa folk bara lite till, synd bara att den där gränsen inte flyter över hela skalan utan är just en linje, när den är passerad så är det för mycket.
De kan aldrig ge en kicken för att man vill göra ett bra jobb och därför ligger 10 % under de andra i takt vid ett löpande band.
På de jobb jag varit där folk sett sig som välutbildade har arbetstakten varit varierande mellan 20 och 100%
Kvaliteten har varierat lite mindre.
Rent mygel har förekommit på en del arbetsplatser.
Fast alla har "jättebra" coverstories som inte kan kontrolleras i princip.
Sedan finns andra företag där saker fungerar och stress knappt förekommer.
Flir Systems är ett stressfritt företag även om chefen inte håller med.
De jobbar med kvalitet, enbart.

Det där med barn och utvecklingsstörda tror jag bottnar i tanken om att barnen antagligen får delar av den utvecklingsstörda föräldern.
Menar denne att AS är en utvecklingsstörning?
Så har åtminståne inte jag uppfattat det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2008-09-29 3:03:03

Ja, Nano, ett mycket begåvat och analytiskt inlägg med bra infall!

Det finns säkert många arbetsplatser som är mindre stressiga än Samhall och med dubbelt så hög lön, för liknande arbete.

En person som saknar ett ben räknas ju som handikappad, men visst kan den personen vara väldigt duktig och snabb på monteringsarbete.

Samhall av idag är ett uttryck för den allt mer föraktfulla inställningen gentemot sjuka och handikappade. Tryck ned dem i skiten bara och låt dem få veta att de är skit!

Minns någon kille som var anställd vid Samhall som jag hörde om för ganska länge sedan. Han var väldigt nöjd med sitt arbete på alla sätt och vis.

En färskt minne har jag av en gravt utvecklingsstörd kille som kom fram till mig och pratade om hur han mådde: Han mådde skit! "De stressar ihjäl mig! Jag hinner inte med...får ont i magen" :cry: Fast var han arbetade vet jag inte. Det jag vet är däremot att en gång i tiden fanns det skyddade verkstäder som var skyddade.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav rapchic » 2008-09-29 9:07:57

blir bara mer och mer övertygad och att samhall inte skulle ta mig dit jag vill. att driva en butik och kundkontakt och sånt lär man sig visst jättemkt inom samhall (<- ironi) fattar faktiskt inte varför dom erbjöd det när dom vet mitt mål inom jobb
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Apophis » 2008-09-29 11:10:13

Mina Arbetsförnedrare har varit nästan sjukligt besatta av Samhall.
En av dem blev så upprörd av att jag inte ville börja där att hon dumpade mig hos en annan handläggare. Självklart erkände hon inte att det var Samhall det handlade om, nej du, andledningen till att jag så hastigt fick byta handläggare var att hon hade fått "nya arbetsuppgifter".

Ett år senare, när jag just hade blivit diagnostiserad med AS, satt jag i ett möte med en kvinna på ett ställe som heter Activa.
Hon sa att eftersom jag låg över genomsnittet intelligensmässigt skulle hon hitta ett ställe som var "intellektuellt stimulerande". Och omedelbart började hon prata sig varm om Samhall, och om vilket underbart paradis på jorden det var.
Nu är det så att med myndighetspersoner och Samhall, så måste du vara konsekvent, ungefär som när du uppfostrar ett barn eller en hund.
Du får inte vika en tum eller visa någon form av svaghet. Så jag stod på mig, förklarade exakt varför jag inte ens ville gå på ett studiebesök där. Bland annat för att jag känner att jag inte skulle klara av att umgås med den sortens människor som huvudsakligen arbetar där. Och börjar du där är det i stort sett kört att få jobb på den fria arbetsmarknaden.
Iallafall, efter att ha förklarat detta för henne slog det slint för henne. Hon anklagade mig för att vara otrevlig och negativ, och kastade sen ut mig från sitt kontor, och sa att hon inte kunde hjälpa mig med den inställningen jag hade.
Ett par månader senare träffade jag en kurator på vuxenpsykiatrin och jag nämnde dessa händelser. Och gissa vad? Jag fick ÅTERIGEN förklara varför jag inte ville börja på Samhall. Hon sa vid vårt andra möte att hon hade blivit omplacerad till ett ställe närmare sitt hem så att hon skulle slippa pendla(det märktes att hon ljög) och remitterade mig till Team Autism.
Och där har jag ett möte imrogon förmiddag. Just nu känns det totalt hopplöst. Det känns nästan som om Samhall kommer på tal(vilket det med största sannolikhet kommer att göra) så vet jag inte längre om jag kom mer att kunna kontrollera mig själv.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 15:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Alien » 2008-09-29 12:23:47

Apophis skrev: Du får inte vika en tum eller visa någon form av svaghet. Så jag stod på mig, förklarade exakt varför jag inte ens ville gå på ett studiebesök där. Bland annat för att jag känner att jag inte skulle klara av att umgås med den sortens människor som huvudsakligen arbetar där. Och börjar du där är det i stort sett kört att få jobb på den fria arbetsmarknaden.


Nu tycker jag du är fördomsfull, du vet inte vilka människor som jobbar där, så hur vet du att du inte klarar av att jobba med dem? Dessutom behöver du inte "umgås" med dem.

Det viktiga är inte att få säga vad man vill, utan att få som man vill. Alltså ju mer omedgörlig du verkar, desto mindre chans att få pröva på ett normalt jobb på den "fria arbetsmarknaden". Verkar man totalt rigid och samarbetsovillig, passar man ingenstans.

Så låtsas samarbetsvillig och gå med på ett studiebesök. Lägg noga märke till allt negativt (kontorslandskap, hög ljudnåvå, monotona arbetsuppgifter, stressigt tempo etc).

Senare förklarar du för din handläggare varför du inte tycker att Samhall passar dig. Då är det inte rigida fördomar längre utan direktintryck. Du kan också förklara att du t ex inte klarar av stressiga men monotona arbetsuppgifter, däremot mer kvalificerade uppgifter men i din egen takt. Ev kan du också trycka på att du inte vill ha något fikaumgänge och socialt prat, så att du passar bättre på ett mer AS-anpassat jobb som Left is right.

Du kanske tror att jag inte vet vad jag talar om. Men jag har iaf jobbat i 25 år med NT-jobb och med NT-lön (visserligen låg). Och jag tror inte på att vara helt uppriktig och envis gentemot myndigheter och chefer; det slår alltid tillbaka på en själv.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:21:20, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2008-09-29 12:50:09

Apophis:
Vet du varför det verkar vara någon sorts måste att sätta dig på Samhall?
Det låter ju onekligen som att någon skrivit något eller att folk får ett intryck av att du skulle vara oförmögen att ta ett normalt jobb.
Själv har jag ursvårt att hitta jobb men inga problem att utföra dem, jag har nog tur som gillar att göra något väldigt eftertrakat så de flesta jobb letar upp mig istället.
Jobbigaste jag vet är att skicka en ansökning, däremot går det utmärkt med intervjuerna, de är riktigt roliga för mig, önskar fler kunde gilla intervjuer för det känns skönt.

rapchic:
Vad är det för butik du tänkt dig?
Ingenting säger att du behöver stå i butiken själv, du kan organisera den bara, det finns utmärkt support att få om man är intresserad av att starta något.
Jag har själv haft god hjälp av Nyföretagarcentrum i Stockholm som finns lite överallt i Sverige.
Och så finns Connect även om jag bara hört om deras verksamhet men det låter bra.
Fokus ligger alltid på det positiva i dessa samanhang, visst får man göra allt jobb själv men man får goda råd och de jag har haft kontakt med har lett mig åt rätt håll flera gånger.

Debbido:
Tack, fast jag bara sade vad jag tyckte och såg, faktum är att jag inte tyckte jag analyserade alls faktiskt.
Läste om någon programmerare som kommit på att han hade aspergers, då var han redan programmerare och tjänade riktigt bra, undrar om han programmerat om han blivit stämplad som dum i huvudet och placerad på Samhall eller daglig verksamhet.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:20, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Anastasia » 2008-09-29 17:01:55

Alien skrev:Du kanske tror att jag inte vet vad jag talar om. Men jag har iaf jobbat i 25 år med NT-jobb och med NT-lön (visserligen låg). Och jag tror inte på att vara helt uppriktig och envis gentemot myndigheter och chefer; det slår alltid tillbaka på en själv.

Det är möjligt att du har rätt, men jag förstår Apophis, och om någon skulle föreslå att placera mig på Samhall skulle jag inte ens kunna låtsas vara trevlig och tillmötesgående mot dem. Ibland kan jag försöka vara lite manipulativ för att få som jag vill, men jag hatar det, och om jag känner mig för hotad så säger jag rakt ut vad jag tycker. Samhall är inte intellektuellt stimulerande (om man inte är utvecklingsstörd kanske) och det är ett ställe för handikappade, det är inga fördomar. Jag kommer iallafall aldrig sätta min fot där.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:21:20, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav nano » 2008-09-29 17:07:06

Jag tänker inte säga att det absolut måste vara så men det är det intrycket jag har fått helt klart.
Ok precis alla var nog inte det på det samhall jag besökte men runt 70% iaf.
Andra bara jobbade slött eller satt i rullstol eller något.
Vissa tyngre saker verkade annorlunda men mig tror jag de ville arbetspröva.
Behövde inte pröva, jag behövde jobb som gav betalt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:21:20, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-29 17:42:29

Alien skrev:Nu tycker jag du är fördomsfull, du vet inte vilka människor som jobbar där, så hur vet du att du inte klarar av att jobba med dem? Dessutom behöver du inte "umgås" med dem.

Det viktiga är inte att få säga vad man vill, utan att få som man vill. Alltså ju mer omedgörlig du verkar, desto mindre chans att få pröva på ett normalt jobb på den "fria arbetsmarknaden". Verkar man totalt rigid och samarbetsovillig, passar man ingenstans.

Så låtsas samarbetsvillig och gå med på ett studiebesök. Lägg noga märke till allt negativt (kontorslandskap, hög ljudnåvå, monotona arbetsuppgifter, stressigt tempo etc).

Senare förklarar du för din handläggare varför du inte tycker att Samhall passar dig. Då är det inte rigida fördomar längre utan direktintryck. Du kan också förklara att du t ex inte klarar av stressiga men monotona arbetsuppgifter, däremot mer kvalificerade uppgifter men i din egen takt. Ev kan du också trycka på att du inte vill ha något fikaumgänge och socialt prat, så att du passar bättre på ett mer AS-anpassat jobb som Left is right.

Du kanske tror att jag inte vet vad jag talar om. Men jag har iaf jobbat i 25 år med NT-jobb och med NT-lön (visserligen låg). Och jag tror inte på att vara helt uppriktig och envis gentemot myndigheter och chefer; det slår alltid tillbaka på en själv.
+1 för det maktspelet! ^_^
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 15:21:20, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-29 17:50:49

I början/mitten av 90-talet ville min psykiatriker att jag skulle jobba på samhall.
Jag förstod aldrig varför (och hon berättade inte heller), så jag vägrade.

Ingen har senare föreslagit samhall, men jag har inte varit vid arbetsförmedlingen heller, bara FK.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:21:20, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in