Jultrådarna

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jultrådarna

Inläggav snuggelhund » 2018-07-05 4:59:53

Kan vara så att det enbart är ägaren och admin som har makten att leta fram nya medarbetare? Och båda två verkar ju permanent frånvarande.

Trist att ha en forumledning som så totalt verkar skita både i forumet som helhet och i dess moderatorer.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Jultrådarna

Inläggav Savanten Svante » 2018-07-05 9:28:17

atoms skrev:
Savanten Svante skrev:CM Edenborg, idehistoriker, författare, tidigare ägare till förlaget Vertigo är också med på tåget!

https://twitter.com/Edenborg/status/1013416913475686400


Jag har suttit bak på hans moped i Linköping.


Coolt
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jultrådarna

Inläggav ankhh » 2018-07-05 13:46:55

Det är ju en ond cirkel för kvarvarande moddar.

Det är svårt att sköta jobbet ordentligt utan admin och/eller tekniker, och dessutom tungt när det är alltför få kvarvarande moderatorer.

Lägg till hyfsat otydliga regler (som inte kan uppdateras utan att ha admin/tekniker-behörighet) så att det är svårt att tillämpa dem konsekvent över tid.

Eventuella nya moddar kan tänkas kasta ett öga på förutsättningarna, och raskt backa ur.

Varvid kvarvarande moddar är tillbaka där cirkeln började.

Så, ja, det behövs fler personer (admin, tekniker, eventuella andra roller) med utökade behörigheter för att sköta forumet. Förutom fler moderatorer, förstås.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-05 18:00:35

ankhh skrev:Lägg till hyfsat otydliga regler (som inte kan uppdateras utan att ha admin/tekniker-behörighet) [...]

Det har hittills inte funnits minsta intresse att förtydliga reglerna. Snarare tvärt om - man vill ha gott om utrymme för godtyckliga beslut ("bedömningar").
Det finns ett antal äldre trådar om detta.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav ankhh » 2018-07-05 19:22:54

nallen skrev:Det har hittills inte funnits minsta intresse att förtydliga reglerna. Snarare tvärt om - man vill ha gott om utrymme för godtyckliga beslut ("bedömningar").
Det finns ett antal äldre trådar om detta.

Det är nog grunden till den här tråden. Finns det inte tydliga regler tittar man (i alla fall jag) gärna efter något slags praxis istället. Och då var det ju lätt att tro att jul(i)trådarna skulle vara OK i år också.

Jag tycker att det är synd att Alien tog illa upp; det är jobbigt att få kritik när man lägger tid och energi för andra. Men jag tror alltså att det är vaga regler och, dessutom, brist på konsekvent praxis som ställer till det. Det ska du inte ta personligt, Alien!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Jultrådarna

Inläggav Pinghis Khan » 2018-07-12 0:04:04

Forumet borde relaxa och vara lite mer tramsvänligt.
Alla seriösa trådar tas ändå bara över av troll rättshaverister och folk med rubbade agendor långt borta ifrån verkligheten.
Forumet kommer aldrig att bli nån kunskapsbank.
Låt det vara en lekplats för assperjare.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Jultrådarna

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-12 0:12:50

+1
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-07-12 1:02:31

Vem har påstått att vi ska avskaffa tramstrådarna? De finns i överflöd i avd Off topic.

Kan någon ge ett logiskt svar på varför seriösa trådar ska förvandlas till tramstrådar utanför Off topic?

F ö, en tydlig regel är just att hålla sig till ämnet för tråden. Samtidigt klagas det på otydliga regler. Men när de finns ska vi inte bry oss om dem?

Fan ska vara moderator, för att alludera till en berömd replik.

Spoiler: visa
Ett tramsforum kommer jag varken att vilja vara moderator el medlem av. Är det planen, att förvandla AF till ett forum helt utan regler?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-12 1:16:39

Ja tänk om det blir som en äventyrsfilm med komiska inslag. Så kan man ju inte göra film fast man gör det ändå, typ hela tiden. Och det kan inte finnas komik i seriösa ämnen heller. Nä, någon måtta får det vara. Kan man inte istället införa en sektion där man måste vara helt allvarlig och stelbent precis hela tiden? Där man får ett straff om man skrattar?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Sjuckert » 2018-07-12 17:41:17

kiddie skrev:Tycker detta börjar likna någonslags dystopi. Man ska splittra sina känslor totalt och ha rätt ämne PRECIS och rätt känsla PRECIS för att platsa i en tråd eller del av forumet. Man ska dissekera hela sig och ingen själ får finnas kvar. För här ska allt ligga i aspiga lådor för det ska råda total ordning. Man får inte vara ledsen i en glad tråd och man får inte skoja på fel sätt (bara på aspergersätt!!!) i en seriös tråd. Man får fan ingenting här numera.

Skoja där det hör hemma för annars ska det vara dött och seriöst och helst ska ingen posta alls.

Nåja, jag tror knappast att nån vill förbjuda humor här, som att man inte skulle få yttra en enda humoristisk kommentar i en seriös tråd (hemska tanke). Det handlar bara om att hålla tramset™ till rätt sammanhang, right?

Jag är inte världens mest seriösa människa och har verkligen inget emot trams*, men vill inte ha det i precis alla sammanhang. Tänk hur det är irl om man försöker ha en seriös konversation om nåt intressant, och så är det hela tiden folk som avbryter genom att typ dra vitsar eller säga ”Din mamma!” eller vad som helst. Och om man då säger att man inte vill bli avbruten med irrelevant trams får man till svar att man saknar humor. Jag är nog inte den enda som tycker att det är störande. Men i diskussionstrådarna på forumet borde det beteendet vara helt okej? Fast det finns en hel avdelning där man kan ägna sig åt just sånt?

Jag skulle iaf inte vilja ha en massa OT-trams i alla möjliga trådar – eller vad som nu menas med "ett mer tramsvänligt forum" – eftersom det blir svårt att följa med i den huvudsakliga diskussionen då. Ett och annat humoristiskt inlägg däremot räknar inte jag som trams, utan de kan ofta vara uppfriskande.

Med det sagt har jag inget emot just jul(i)trådarna. Inte när de bara återupplivas en gång om året.

Synd att chatten inte är så aktiv längre, för det var ett bra ställe att ge utlopp för sin mer oseriösa sida och skoja loss. En chatt ska definitivt vara tramsvänlig. Ett diskussionsforum – nja.

*Här skulle jag kunna gå in på hur man egentligen definierar trams osv, men det får vara.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Jultrådarna

Inläggav antonius » 2018-07-12 20:38:12

snart är julien över... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-13 0:31:58

Sjuckert skrev:Med det sagt har jag inget emot just jul(i)trådarna. Inte när de bara återupplivas en gång om året.

Synd att chatten inte är så aktiv längre, för det var ett bra ställe att ge utlopp för sin mer oseriösa sida och skoja loss. En chatt ska definitivt vara tramsvänlig. Ett diskussionsforum – nja.


Nä, alltså jag fattar att man inte vill ha trams precis överallt men nu var det ju inte överallt. Tycker inte det var överdrivet spammande utan mer en kontrollerad skum "tradition". Har inget emot interna skämt, sånt håller grupper samman.

Därför blev jag lite upprörd. För jag tyckte det var en diktatorisk reaktion på något som förr var normaliserat här.

Ingen har ju egentligen spammat sönder något. Känns bara som "någon" fick extra aspergers och ville ha allt på hysteriskt rätt plats och jag upplevde det som hotfullt. Har ADD med min aspergers så jag gillar både ordning men är oförmögen att upprätthålla ordning. Därför känns det som man inte platsar om man råkar lägga något i fel avdelning eller råkar skämta där man inte skulle skämtat. Jag kan inte rå för att jag är en rörig människa och jag kommer aldrig kunna ta bort min ADD.

Att något drag inte accepteras hos en eller förlåts, det har vi nog alla upplevt tidigare i våra liv och faktiskt ibland traumatiserats av. Då känns det som värsta flashbacken när man tillsägs bli annorlunda än man är även här.

Var bara några fåtal gånger i chatten och då fick man bara skoja i spoilers annars blev man utskälld. Annars skulle det vara allvarligt. Det blev för mycket för mig. Och sedan när Titti sa i ett inlägg att chatten ska vara likadan som forumet, den ska vara allvarlig och organiserad och inte tramsig, då testade jag inte att gå dit mera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Lillian3 » 2018-07-16 16:53:24

Ja, det är ju aldrig för tidigt att börja tänka på julen.
Lillian3
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-06-28

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-25 13:54:24

Nu är juliafton över. Så ni kan nog ta det lugnt nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Heidi79 » 2018-07-25 14:27:14

Det e julidagen :-)Happy
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-25 19:08:24

Är ingen förhandsgranskad mer? Eller är det bara inte utskrivet? Känns lite förvirrat det här.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Huggorm » 2018-07-26 0:19:25

När är det trettondag juli?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Jultrådarna

Inläggav atoms » 2018-07-26 15:51:15

Huggorm skrev:När är det trettondag juli?


Det är det på Hiroshimadagen.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-08-15 5:51:47

Är Sugiz frisläppt nu när juli är över?

Jag kommer göra mig mer obekväm än innan, och fråga varför vissa blev förhandsgranskade utan att det stod vid deras namn medan andra förhandsgranskade har den "titeln" synlig.

Känns osäkert som i the Twilight Zone och man vet inte om man ska tro sina ögon eller inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Heidi79 » 2018-08-15 10:22:20

kiddie skrev:Är Sugiz frisläppt nu när juli är över?


Juli över.. men i dag e födelsedagen till Napoleon..

Man får äta napoleons tårta kanske :D :D
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-08-24 16:12:56

Moderator:

kiddie skrev:Är Sugiz frisläppt nu när juli är över?

Ja, det framgår här: post1514919.html#p1514919

kiddie skrev:Jag kommer göra mig mer obekväm än innan, och fråga varför vissa blev förhandsgranskade utan att det stod vid deras namn medan andra förhandsgranskade har den "titeln" synlig.

Känns osäkert som i the Twilight Zone och man vet inte om man ska tro sina ögon eller inte.

Huvudregeln är att de som blivit förhandsgranskade för vad de gjort också står som förhandsgranskade. När vi däremot fortsätter att förhandsgranska nykomlingar så är de dolt förhandsgranskade. Vi misstänker dem för att vara troll men vill inte peka ut dem för alla på forumet; de kan ju vara oskyldiga. Sedan finns det mer ovanliga fall: de som själva begärt att bli dolt förhandsgranskade.

Det finns orsaker till allt utan att man behöver tro det värsta om moderatorerna
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-08-24 22:40:42

Alien skrev:Huvudregeln är att de som blivit förhandsgranskade för vad de gjort också står som förhandsgranskade. När vi däremot fortsätter att förhandsgranska nykomlingar så är de dolt förhandsgranskade. Vi misstänker dem för att vara troll men vill inte peka ut dem för alla på forumet; de kan ju vara oskyldiga. Sedan finns det mer ovanliga fall: de som själva begärt att bli dolt förhandsgranskade.


Och Sugiz hörde till vilken kategori???

Du får ursäkta att jag tycker det blev ännu mer förvirrande nu.

Och det handlar inte om att jag tror illa om moderatorerna. Jag har bara ett aspigt behov av att veta vad som gäller. Jag känner mig osäker med oklara regler. Så det är mitt eget "fel" och det vet jag mycket väl om.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav sugrövmanövern » 2018-08-25 9:50:20

Jag stod inte markerad som förhandsgranskad under tiden jag var det :-)063 . Kan bara tolka det som att jag inte gjort någonting då!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-09-10 0:27:52

Moderator:

Jag väntade på en reaktion el förklaring och trodde det skulle bli kortvarigt. I stället startades denna tråd av en annan medlem, där jag som moderator attackerades och "skulle skämmas". Helt obegripligt fick jag värsta drevet över mig. Då glömde jag bort att skriva om det.

Om ni förväntar er perfekt konsekvens och gott minne, får ni bli lugnare. :wink:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in