Normkritik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Normkritik

Inläggav BellaBelle » 2018-07-19 12:10:22

Vad är normkritik? Är det något bra eller något dåligt, eller något mittemellan?

Kan/får/bör man (en) vara kritisk mot normkritik eller är det en vetenskap som det bara är att acceptera?

Finns det yrken i stil med ”normkritiker” i Sverige nu? Är t ex ”genuspedagog” även en normkritiker?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Normkritik

Inläggav nallen » 2018-07-19 13:03:04

Det är mest trams. Emos som skriker om hur speciella dom är och att de därför inte behöver göra rätt för sig.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Normkritik

Inläggav hannabee » 2018-07-19 14:16:52

Tänker att det är ett sätt (bland många) att undersöka hur vissa grupper blir privilegierade på bekostnad av andra. Dvs snarare än fokus på det avvikande så på det "normala". Ex tänker jag att kritiska perspektiv på "neuro-normalitet" är ett exempel på "normkritik"/"normkritiskt perspektiv" och det är användbart (åtminstone för mig) för att se att problemet inte är "jag" utan att de flesta miljöer jag befinner mig i inte är anpassade efter mitt sätt att fungera, utan för neurotypiker.

Så är lite att gå ifrån ett perspektiv som fokuserar på "hur ska nt göra så att autister kan klara av att jobba med vissa anpassningar av arbetsplatsen" till att undersöka "hur är arbetsplatsen gjord så att NTs funktionssätt ska optimaliseras" (ex obligatoriska fikaraster i en viss typ av kollektiv miljö är ett ju ett sätt att skapa möjligheter för vissa NT att återhämta sig med jämna mellanrum under dagen för att kunna orka jobba hela dagen).

Sen är det klart att ett normkritiskt perspektiv kan användas rätt olika (och man kan ju vara tveksam till vissa sätt att använda det). Men det innebär inte att det inte är användbart.
hannabee
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2018-06-05
Ort: Stockholm

Normkritik

Inläggav RainyDay » 2018-07-19 14:18:02

Eftersom normer speglar mer än emos rättigheter, se nedan, så är det nog synd att kasta bort allt som trams.

Exempel på att falla utanför normer:
Kön
Könsöverskridande identitet eller uttryck
Etnisk tillhörighet
Religion eller annan trosuppfattning
Sexuell läggning
Funktionshinder
Ålder
Samhällsklass
Familjestruktur
Plats (stad vs andra platser)

Vill man kritisera normkritik på det ena sättet så får man nog vara beredd på att göra avkall på sin egen rätt till att bli accepterad av samhället fullt ut. Även fast du inte har villa, Volvo och vovve med 2.2 barn, boendes i Stockholm, är ateist eller kristen, klassad NT, är medelklass och någonstans mellan 25-45 och man så betyder inte det att du inte tillför något till samhället.


Normkritik är inte trams, normer och folks anala strävan att uppnå dessa är däremot något vi här på forumet kritiserar väldigt ofta, i vår egen strävan att få upprättelse trots våra funktionsnedsättningar.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Normkritik

Inläggav Vildsvin » 2018-07-19 19:33:18

Jag tror att ordet har en negativ klang hos många icke-akademiker eftersom "radhusrebeller" använder det. En företeelse som de flesta akademiker ogillar är bokstavligen normkritisk, men ingen skulle kalla den för det.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Normkritik

Inläggav ankhh » 2018-07-19 19:44:21

Vildsvin skrev:(...) En företeelse som de flesta akademiker ogillar är bokstavligen normkritisk, men ingen skulle kalla den för det.

Va? Du menar att om x antal akademiker ogillar något så är det därmed normkritik som pågår?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Normkritik

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-19 19:58:37

ankhh skrev:
Vildsvin skrev:(...) En företeelse som de flesta akademiker ogillar är bokstavligen normkritisk, men ingen skulle kalla den för det.

Va? Du menar att om x antal akademiker ogillar något så är det därmed normkritik som pågår?

:-)043 Jag ser era två avatarer bråka djuriskt med varandra :-)018
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Normkritik

Inläggav Vildsvin » 2018-07-19 21:25:59

ankhh skrev:
Vildsvin skrev:(...) En företeelse som de flesta akademiker ogillar är bokstavligen normkritisk, men ingen skulle kalla den för det.

Va? Du menar att om x antal akademiker ogillar något så är det därmed normkritik som pågår?

I rent bokstavlig mening går ju saker som kulturbärarna ogillar emot de etablerade normerna. Men man kallar inte sådant för normkritik. "Normkritik" säger man bara om saker som många som hörs i samhällsdebatten tycker är acceptabelt, inte om idéer som går totalt utanför normerna. Då kallar man det för politisk eller religiös extremism. Men all extremism är ju kritik mot normen.

Sen beror det på vilken generation man tillhör. Vissa normer som tidigare generationer hyllade är tabu hos dagens vuxna, men kan komma tillbaka igen om några generationer.

Den som lever får se vilka samhällsfenomen dagens tonåringar förfäras över när de blir pensionärer.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Normkritik

Inläggav Fourier » 2018-07-19 22:49:32

Jag har ärligt talat aldrig hört om det begreppet förut. Om det handlar om att kunna kritisera normer är jag helt för det (i min mening bör inget stå över kritik eller ifrågasättande). Om det är något annat än det, får folk gärna upplysa mig. Är inte så insatt i vad som pågår i samhället för tillfället.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Normkritik

Inläggav BellaBelle » 2018-08-31 13:51:51

Fourier skrev:Jag har ärligt talat aldrig hört om det begreppet förut. Om det handlar om att kunna kritisera normer är jag helt för det (i min mening bör inget stå över kritik eller ifrågasättande). Om det är något annat än det, får folk gärna upplysa mig. Är inte så insatt i vad som pågår i samhället för tillfället.


Fast verkar som det blir nya normer. Och man “får inte kritisera” normkritikens normer. För det är typ ”vetenskap”. :roll:

T ex är det enligt detta sätt att tänka så att det inte finns rasism mot vita. Att bli kallad ”svennehora” t ex.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in