Motsvarighet till aktivitetsersättning i Norge?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Motsvarighet till aktivitetsersättning i Norge?

Inläggav Nuageux » 2018-07-15 14:56:11

Hej,

Behöver lite information om vad motsvarigheten till aktivitetsersättning, bostadstillägg och liknande hjälp som erbjuds för folk med funktionsnedsättning. Någon som har koll eller hittar hur situationen ser ut där, eller vill länka? :)
Nuageux
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-05

Motsvarighet till aktivitetsersättning i Norge?

Inläggav slackern » 2018-07-15 15:34:48

Jag tror du kan ta med dig din svenska ersättning till Norge, eller det var så förut med Sjukersättning vet inte om det är andra regler för aktivitetsersättning. Enklast är nog om du läser på FKs hemsida eller kontaktar din handläggare.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Motsvarighet till aktivitetsersättning i Norge?

Inläggav Nuageux » 2018-07-15 17:54:21

Tack, men är genuint intresserad om deras typ av system. Har för mig att det är via NAV. Har de exempelvis även bostadstillägg eller har det en ersättning som täcker allt osv.
Nuageux
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-05

Motsvarighet till aktivitetsersättning i Norge?

Inläggav Batte » 2018-07-15 18:42:11

Avhengig av situasjon er dette ofte de aktuelle ytelsene:
Sykepenger > AAP (Arbeidsavklaringspenger) > Uføretrygd

(Økonomisk) bostøtte: https://www.husbanken.no/bostotte/

Finnes muligens også andre ytelsen.

Du har også fått PM.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Motsvarighet till aktivitetsersättning i Norge?

Inläggav Skogkatt » 2022-03-20 20:28:30

Det är som Batte säger, det är sjuklön som du får om du arbetar men du blir sjuk. Sen är det AAP om du inte har jobb, arbeidsavklaringspenger, Arbets Klargörande Pengar. När du hamnar i systemet på NAV måste de ta reda på vad de ska göra med dig, eller vad du kan göra. Det kan ta lång tid och då får man AAP medan de gör det. Om man inte kan jobba, flyttas man automatisk från AAP till uføretrygd, det är en invaliditetsersättning. Det finns också några tillägg man kan få om man behöver det, till exempel bostadsstöd på Husbanken. Det finns en hel del tillägg, det är lite galet hur många tillägg det är och vad de delar ut pengar till. Jag har inte använt det själv, men jag har sett listan. Den är lika lång som ett dåligt år.

Jag känner en svensk som får 11 000 kronor i månaden i pension. Det är lite dåligt av de svenska myndigheterna. I Norge får man ungefär 22 500. Så ni svenskar borde nog hitta en norrman att bo med och flytta till Norge. Då får ni hjälp av NAV om ni behöver det eftersom ni då är ansluten till en norrman genom en relation. Det är hemskt att det är mindre pengar och mindre hjälp att få i Sverige, det är inte rett. Länderna och prisnivåerna är ju ganska lika på många områden.
Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in