Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav nescio » 2018-07-04 16:30:36

En förmögenhetsskatt ska återinföras.

Det jag tänker på först är att jag själv inte vill betala någon förmögenhetsskatt. Men om man inte får veta exakt hur skatten ska utformas kan jag ju inte veta om den drabbar mig. Sen tycker jag att det är principiellt fel att inkomster som man redan betalt skatt på ska beskattas om och om igen varje år om man sparar dem. Det blir ju en bestraffning av de som sparar jämfört med de som slösar bort alla sina inkomster.

Mycket dåligt förslag

Rutavdraget ska utökas kraftigt.

Det första jag tänker är att det här inget som påverkar mig personligen, så det är strunt samma. Sen tänker jag att det här är för att rika ska kunna ha tjänstehjon som på 1800-talet. Det känns inte bra. Det verkar konstigt att ge vissa delar av ekonomin skattefördelar. Om man tror att lägre skatter är bra borde de väl sänkas generellt i stället?

Ganska dåligt förslag

Amorteringskraven på bostadslån ska tas bort

Vad var tanken bakom det här? Hur lån ska betalas av är väl en sak mellan låntagaren och utlånaren? Vad har staten med det att göra?

Ganska bra förslag

Statens investeringsstöd till byggande av nya hyresrätter ska tas bort

Det är väl brist på bostäder? Om investeringsstödet tas bort byggs väl mindre? Det är ju dåligt.

Mycket dåligt förslag


Puh, många frågor, fortsätter sen, kanske.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav tahlia » 2018-07-04 17:07:22

nescio skrev:Sen tycker jag att det är principiellt fel att inkomster som man redan betalt skatt på ska beskattas om och om igen varje år om man sparar dem.


Tja, vi blir ju redan beskattade om och om igen. Pensionen är skatt på skattepengar, likaså sjukersättning och sjukpenning.

nescio skrev: Det blir ju en bestraffning av de som sparar jämfört med de som slösar bort alla sina inkomster.


Nu brukar förmögenhetsskatten främst slå mot dem som har betydande förmögenhet och inte mot vanliga småsparare. Det vill säga de som knappt kan slösa bort sina inkomster ens om de försökte.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Mats » 2018-07-04 17:23:29

tahlia skrev:Nu brukar förmögenhetsskatten främst slå mot dem som har betydande förmögenhet och inte mot vanliga småsparare. Det vill säga de som knappt kan slösa bort sina inkomster ens om de försökte.

De som drabbas hårdast av förmögenhetsskatt är vanliga människor som har bott i hela sitt liv i en enkel stuga vid något vatten där plötsligt grannfastigheter börjar säljas till turister för fantasisummor. Då hittar skattemyndigheten på att de är "förmögna" eftersom stugan de bor i anses vara värd en massa pengar. Har de då inte inkomst så att det räcker att betala förmögenhetsskatten tvingas de gå från hus och hem.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav tahlia » 2018-07-04 18:10:46

Mats skrev:
tahlia skrev:Nu brukar förmögenhetsskatten främst slå mot dem som har betydande förmögenhet och inte mot vanliga småsparare. Det vill säga de som knappt kan slösa bort sina inkomster ens om de försökte.

De som drabbas hårdast av förmögenhetsskatt är vanliga människor som har bott i hela sitt liv i en enkel stuga vid något vatten där plötsligt grannfastigheter börjar säljas till turister för fantasisummor. Då hittar skattemyndigheten på att de är "förmögna" eftersom stugan de bor i anses vara värd en massa pengar. Har de då inte inkomst så att det räcker att betala förmögenhetsskatten tvingas de gå från hus och hem.


Den anses då inte bara vara värd en massa pengar, den ÄR värd en massa pengar. Att de sedan inte säljer den med kraftig förtjänst till turister är ju deras egna val.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Mats » 2018-07-04 18:26:12

tahlia skrev:Den anses då inte bara vara värd en massa pengar, den ÄR värd en massa pengar. Att de sedan inte säljer den med kraftig förtjänst till turister är ju deras egna val.

Nej de har inget val. Gamla människor tvingas sälja och hela deras liv rycks upp med rötterna. Resultatet blir socioekonomisk rensning i områden de rika tycker är attraktiva.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav tahlia » 2018-07-04 18:43:54

Mats skrev:
tahlia skrev:Den anses då inte bara vara värd en massa pengar, den ÄR värd en massa pengar. Att de sedan inte säljer den med kraftig förtjänst till turister är ju deras egna val.

Nej de har inget val. Gamla människor tvingas sälja och hela deras liv rycks upp med rötterna. Resultatet blir socioekonomisk rensning i områden de rika tycker är attraktiva.


Nu tillhör jag visserligen dem som helst ser att det öht inte är möjligt att bli snuskigt rik varvid problemet skulle lösa sig självt. Nu är det dock inte så.

Istället tycker jag att det är otur för de som drabbas men det är knappast som om de går lottlösa ur situationen och helt ärligt är det en ok konsekvens av förmögenhetsbeskattning.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Mats » 2018-07-04 19:01:09

Vi tycker helt enkelt olika i den frågan. En skatt som driver folk från hus och hem tycker jag är bortom all rim och reson.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav nescio » 2018-07-04 19:23:30

Mats skrev:En skatt som driver folk från hus och hem tycker jag är bortom all rim och reson.
Ja, de som har förmögenheter kan ofta få avkastning på kapitalet. I så fall beskattas ju den inkomsten ändå. Men en del förmögenheter, t ex fastigheter, ger ju ingen regelbunden avkastning.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Vildsvin » 2018-07-04 22:31:30

nescio skrev:Amorteringskraven på bostadslån ska tas bort

Vad var tanken bakom det här? Hur lån ska betalas av är väl en sak mellan låntagaren och utlånaren? Vad har staten med det att göra?

Ganska bra förslag

Amorteringskrav finns för att det är lockande för banker att låna ut pengar till personer som inte kan betala tillbaka lånet utan betalar räntorna resten av livet. De får in mycket mer pengar på det än av låntagare som avslutar lånet på några år.

Men vid en lågkonjunktur blir det för många arbetslösa som inte ens kan betala tillbaka räntan. Skattebetalarna blir tvungna att rädda banken, det hände i Sverige under 90-talskrisen och i USA 2008.

Alternativet att låta banken gå konkurs är otänkbart i ett modernt västland då det skulle leda till mycket stor oro i samhället när pengar på kontona försvinner, förtag med konto i banken inte kan betala löner och folk inte kan betala räkningar.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Huggorm » 2018-07-04 23:00:04

Mats skrev:
tahlia skrev:Den anses då inte bara vara värd en massa pengar, den ÄR värd en massa pengar. Att de sedan inte säljer den med kraftig förtjänst till turister är ju deras egna val.

Nej de har inget val. Gamla människor tvingas sälja och hela deras liv rycks upp med rötterna. Resultatet blir socioekonomisk rensning i områden de rika tycker är attraktiva.
Så har det varit här på västkusten. Fiskarstugor har gått från generation till generation och plötsligt blir dom värda pengar när alla vill bo vid havet. Och vanligt arbetarfolk har inte råd att bo kvar i stugan som deras släkt kanske haft i hundratals år. Men det var snarare den gamla sortens fastighetsskatt än förmögenhetsskatt som ställde till det, och nu har väl förmöget mellanklassfolk från städerna snart köpt upp alla de stugor som fanns, rivit och byggt sina vräkiga sommarhus där istället.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Huggorm » 2018-07-04 23:03:13

nescio skrev:Amorteringskraven på bostadslån ska tas bort

Vad var tanken bakom det här? Hur lån ska betalas av är väl en sak mellan låntagaren och utlånaren? Vad har staten med det att göra?

Ganska bra förslag
Det finns fler aspekter. Dels kan folk ta större lån och därmed trissas huspriserna upp ytterligare. Dels får man ett väldigt sårbart folk som har lån som de aldrig blir av med, och bankerna får makt som något slags fastighetsmoguler som hyr ut till folk mot räntekostnader med påslag.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav antonius » 2018-07-04 23:41:02

Huggorm skrev:Det finns fler aspekter. Dels kan folk ta större lån och därmed trissas huspriserna upp ytterligare. Dels får man ett väldigt sårbart folk som har lån som de aldrig blir av med, och bankerna får makt som något slags fastighetsmoguler som hyr ut till folk mot räntekostnader med påslag.


Då får man ett ängsligt folk som sitter fast i "ekorrhjulet" som de aldrig kommer ur och blir lydiga löneslavar, och borgarbrackorna gnuggar händerna... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Huggorm » 2018-07-04 23:53:57

antonius skrev:
Huggorm skrev:Det finns fler aspekter. Dels kan folk ta större lån och därmed trissas huspriserna upp ytterligare. Dels får man ett väldigt sårbart folk som har lån som de aldrig blir av med, och bankerna får makt som något slags fastighetsmoguler som hyr ut till folk mot räntekostnader med påslag.


Då får man ett ängsligt folk som sitter fast i "ekorrhjulet" som de aldrig kommer ur och blir lydiga löneslavar, och borgarbrackorna gnuggar händerna... :-)018
Något åt det hållet ja.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav nescio » 2018-07-05 14:02:20

Vildsvin skrev:Skattebetalarna blir tvungna att rädda banken, det hände i Sverige under 90-talskrisen och i USA 2008.
När det händer borde staten få nya aktier i banken för sin investering så att de gamla ägarnas ägarandel späds ut till nästan ingenting.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav nescio » 2018-07-10 16:17:13

Sverige ska vara mångkulturellt

Obegriplig fråga? Ska det lagstiftas mot mångkultur? Hur ska lagtexten lyda?

Hoppa över frågan.

Sverige ska ta emot färre flyktingar.

Färre än vad vi tar emot just nu? Vi tar väl redan emot rätt få flyktingar nu, så det finns väl ingen anledning att minska ännu mer?

Ganska dåligt förslag

Böneutrop i offentliga miljöer ska stoppas

Religion och oljud är alltid dåligt.

Mycket bra förslag

Inträdesjobb med sänkt ingångslön ska införas för nyanlända

Jag förstår inte vad förslaget går ut på. Vi har ju marknadsekonomi. Arbetsgivare och anställda får väl komma överens om vilken lön de vill? Låter som planekonomi. Det måste vara ett förslag av rasistiska kommunister.

Mycket dåligt förslag

Könskvotering ska införas med minst 40% av vardera könet i börsbolagens styrelser

Dumheter. Kompetens ska avgöra.

Mycket dåligt förslag

Föräldraförsäkringen ska enligt lag delas lika

Föräldrarna får väl bestämma själva. Vad ska staten lägga sig i för?

Mycket dåligt förslag
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav tahlia » 2018-07-10 16:24:37

nescio skrev:
Inträdesjobb med sänkt ingångslön ska införas för nyanlända

Jag förstår inte vad förslaget går ut på. Vi har ju marknadsekonomi. Arbetsgivare och anställda får väl komma överens om vilken lön de vill? Låter som planekonomi. Det måste vara ett förslag av rasistiska kommunister.


Moderaterna blev just kallade rasistiska kommunister. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav Huggorm » 2018-07-10 20:44:40

Ja, nescio har uppenbarligen inte förstått frågan alls
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav ankhh » 2018-07-10 22:15:16

Det där är ju lite ett problem med valkompasserna. Idealiskt ska man väl ha färdiga men partioberoende åsikter i ett antal frågor, och så ska kompassen - simsalabim! - visa vilket parti man därmed står närmast.

Men realiteten är ju att vissa frågor, som den här om inträdesjobb, blir obegripliga om man inte har hört talas om förslaget, och att andra frågor man själv tycker är viktiga inte kommit med. Som sjukförsäkringsfrågor och integritetsfrågor, för min del.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav tahlia » 2018-07-10 22:58:57

ankhh skrev:Det där är ju lite ett problem med valkompasserna. Idealiskt ska man väl ha färdiga men partioberoende åsikter i ett antal frågor, och så ska kompassen - simsalabim! - visa vilket parti man därmed står närmast.

Men realiteten är ju att vissa frågor, som den här om inträdesjobb, blir obegripliga om man inte har hört talas om förslaget, och att andra frågor man själv tycker är viktiga inte kommit med. Som sjukförsäkringsfrågor och integritetsfrågor, för min del.
Det tycks snarare vara obegripligt för dig för att du tycks ha missat att vi tillämpar avtalsenliga löner i Sverige samt att det inte på något vis innebär att arbetsgivare kan sätta precis vilken lön de vill.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav ankhh » 2018-07-10 23:10:01

tahlia skrev:
ankhh skrev:Det där är ju lite ett problem med valkompasserna. Idealiskt ska man väl ha färdiga men partioberoende åsikter i ett antal frågor, och så ska kompassen - simsalabim! - visa vilket parti man därmed står närmast.

Men realiteten är ju att vissa frågor, som den här om inträdesjobb, blir obegripliga om man inte har hört talas om förslaget, och att andra frågor man själv tycker är viktiga inte kommit med. Som sjukförsäkringsfrågor och integritetsfrågor, för min del.
Det tycks snarare vara obegripligt för dig för att du tycks ha missat att vi tillämpar avtalsenliga löner i Sverige samt att det inte på något vis innebär att arbetsgivare kan sätta precis vilken lön de vill.

Va? Vadan detta påhopp? Tänk på vad du skriver...

Jag skrev ingenting om mina förkunskaper - och du vet därmed ingenting om dem. Mitt inlägg var en allmän betraktelse om problem med valkompasser.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav tahlia » 2018-07-10 23:17:40

ankhh skrev:
tahlia skrev:
ankhh skrev:Det där är ju lite ett problem med valkompasserna. Idealiskt ska man väl ha färdiga men partioberoende åsikter i ett antal frågor, och så ska kompassen - simsalabim! - visa vilket parti man därmed står närmast.

Men realiteten är ju att vissa frågor, som den här om inträdesjobb, blir obegripliga om man inte har hört talas om förslaget, och att andra frågor man själv tycker är viktiga inte kommit med. Som sjukförsäkringsfrågor och integritetsfrågor, för min del.
Det tycks snarare vara obegripligt för dig för att du tycks ha missat att vi tillämpar avtalsenliga löner i Sverige samt att det inte på något vis innebär att arbetsgivare kan sätta precis vilken lön de vill.

Va? Vadan detta påhopp? Tänk på vad du skriver...

Jag skrev ingenting om mina förkunskaper - och du vet därmed ingenting om dem. Mitt inlägg var en allmän betraktelse om problem med valkompasser.
Jösses.. Det var du själv som skrev:

Arbetsgivare och anställda får väl komma överens om vilken lön de vill?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav ankhh » 2018-07-10 23:32:36

tahlia skrev:
ankhh skrev:
tahlia skrev:Det tycks snarare vara obegripligt för dig för att du tycks ha missat att vi tillämpar avtalsenliga löner i Sverige samt att det inte på något vis innebär att arbetsgivare kan sätta precis vilken lön de vill.

Va? Vadan detta påhopp? Tänk på vad du skriver...

Jag skrev ingenting om mina förkunskaper - och du vet därmed ingenting om dem. Mitt inlägg var en allmän betraktelse om problem med valkompasser.
Jösses.. Det var du själv som skrev:

Arbetsgivare och anställda får väl komma överens om vilken lön de vill?

Nix. Scrolla upp. Hint: jag är inte Nescio. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav tahlia » 2018-07-10 23:42:46

ankhh skrev:
tahlia skrev:
ankhh skrev:Va? Vadan detta påhopp? Tänk på vad du skriver...

Jag skrev ingenting om mina förkunskaper - och du vet därmed ingenting om dem. Mitt inlägg var en allmän betraktelse om problem med valkompasser.
Jösses.. Det var du själv som skrev:

Arbetsgivare och anställda får väl komma överens om vilken lön de vill?

Nix. Scrolla upp. Hint: jag är inte Nescio. :wink:
Men vafan.. När man är en gammal blind kärring som jag ser alla avatarer tydligen likadana ut. :D

Ber om ursäkt. Ska försöka lära mig att läsa istället för att glo på bilder som jag bevisligen inte ser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Svar på frågorna i valkompassen.svt.se.

Inläggav ankhh » 2018-07-10 23:49:33

tahlia skrev:Men vafan.. När man är en gammal blind kärring som jag ser alla avatarer tydligen likadana ut. :D

Ber om ursäkt. Ska försöka lära mig att läsa istället för att glo på bilder som jag bevisligen inte ser.

OK, då stryker vi streck över detta (och inväntar förflyttning till OT-tråden) med konstaterandet att alla katter inte bara är grå, utan därtill ser likadana ut även när de inte är grå. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in