Jultrådarna

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jultrådarna

Inläggav Mats » 2018-07-02 10:50:58

slackern skrev:
Mats skrev:Julifirandet är tradition på forumet, liksom Torgny Lindgren och kundvagnar. Traditioner är viktiga. De är en del av vår historia och identitet.


Traditioner är det inget fel på, men jag har en invändning mot påståendet att det är en del utav vår identitet, jag har väldigt svårt för när människor talar om för mig vem jag är, hur jag ska tänka och hur jag ska identifiera mig själv ge fan i det för jag har alldeles för stor integritet för det.

Här visar sig ett problem med svenska språket. "Vi" kan betyda "du och jag och (eventuellt) några till" eller "jag och några till men inte du". I andra språk skiljer men på de betydelserna, men inte i svenska.

Tolka det jag skrev enligt den andra betydelsen så slipper du svära åt mig!
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Jultrådarna

Inläggav slackern » 2018-07-02 11:31:38

Mats skrev:
slackern skrev:
Mats skrev:Julifirandet är tradition på forumet, liksom Torgny Lindgren och kundvagnar. Traditioner är viktiga. De är en del av vår historia och identitet.


Traditioner är det inget fel på, men jag har en invändning mot påståendet att det är en del utav vår identitet, jag har väldigt svårt för när människor talar om för mig vem jag är, hur jag ska tänka och hur jag ska identifiera mig själv ge fan i det för jag har alldeles för stor integritet för det.

Här visar sig ett problem med svenska språket. "Vi" kan betyda "du och jag och (eventuellt) några till" eller "jag och några till men inte du". I andra språk skiljer men på de betydelserna, men inte i svenska.

Tolka det jag skrev enligt den andra betydelsen så slipper du svära åt mig!


OK tack då förstår jag och ursäkta om jag röt till och svor åt dig.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jultrådarna

Inläggav RainBowChild » 2018-07-02 12:49:52

Alien skrev:Moderator:

Det är jag som låst trådarna. Helt enligt reglerna:

• reklam och spammande av forumet är förbjudet.


Vill man tramsa så kan man göra det i Off topic-avdelningen.

Budskapet borde gått fram iom låsningen av trådarna. Men då det inte gjorde det, satte jag vederbörande på tillfällig förhandsgranskning./Exit Moderator

Spoiler: visa
Tänk om medlemmarna kunde visa lite sympati när man har fullt upp med ett troll plus en massa anmälningar. Nej, i stället känns det som vissa medlemmar passar på att jävlas extra mycket.


Vem är vederbörande? Er kommunikation är verkligen otillräcklig.

Fullt upp med 1 troll? 1 troll!!!

Hur svårt ska det va? På Riget har vi inga problem med troll eftersom vi vet hur dom opererar och kan förebygga deras trollerier.

Spoiler: visa
Sorry att ni har det så hårt.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-02 19:26:27

Alien och jag har uppenbarligen rätt olika definition av vad som är "spam".
Om det hade utvecklats som vanligt så hade det blivit 50-100 inlägg fördelade över 10-20 trådar på ett par dagar. Och sen ytterligare ungefär lika många under resten av månaden.
Är det spamming så är ju nästan all aktivitet på forumet detsamma :-)063

Alien skrev:Det finns ju en hel avdelning för trams, varför räcker inte den?

:-)051
Det fanns ju redan en jultråd, varför har ni inte i er vanliga sorteringsiver slagit samma och/eller låst de andra tidigare?
Det är så inkonsekvent att jag tror att det är du Alien som fått nåt slags fnatt av det otroligt krävande modererandet och gett dig på nåt som du kan göra utan tankeverksamhet - att sabotera trådar och forumets traditioner. Som sagt; vet skäms!

EDIT: siffrorna i första stycket är uppskattningar som jag anser högt tilltagna. Jag är alldeles för lat för att titta och räkna efter.
Senast redigerad av nallen 2018-07-02 19:38:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-02 19:34:36

kiddie skrev:Man får fan ingenting här numera.

Vilket jag sagt, förutspått, länge. Det är ett sånt där fall där det inte är kul att säga "vad var det jag sa".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav antonius » 2018-07-02 19:40:58

men det är fint med lite julistämning
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-02 19:42:03

Ja :-)Hug :-)018
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav RainyDay » 2018-07-02 19:47:46

God Juli och Gott Nytt Halvår! :-)189
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Jultrådarna

Inläggav Dagobert » 2018-07-02 21:00:50

Då stödet för julitrådarna verkar stort så vill inte jag sätta mig på tvären. Jag har iaf framfört mina argument; de må vara bra eller dåliga. Det är inte min typ av humor eller tradition, men jag säger god juli till er alla. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Jultrådarna

Inläggav nallen » 2018-07-02 22:41:35

*lyfter på hatten mot Dagobert*
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jultrådarna

Inläggav Savanten Svante » 2018-07-03 0:18:46

CM Edenborg, idehistoriker, författare, tidigare ägare till förlaget Vertigo är också med på tåget!

https://twitter.com/Edenborg/status/1013416913475686400
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jultrådarna

Inläggav atoms » 2018-07-03 1:11:09

Savanten Svante skrev:CM Edenborg, idehistoriker, författare, tidigare ägare till förlaget Vertigo är också med på tåget!

https://twitter.com/Edenborg/status/1013416913475686400


Jag har suttit bak på hans moped i Linköping.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-07-03 1:14:44

tahlia skrev:Varför har man inte låst trådarna för flera år sedan om det nu är mot reglerna istället för att låta det fortgå årligen så att det utvecklats till en tradition? Inkonsekvent.


Moderator:
Det är emot reglerna men det märker man kanske inte förrän någon anmäler saken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-07-03 1:20:00

kiddie skrev:Så när ni hade gott om tid så struntade ni i återupplivade trådar men nu när ni jagar troll som tar en massa tid så är det dax att spendera dyrbar till på oskyldig lek och straffa det?

Jag vet ju att en av er mods inte kan något alls om datorer så jag antar att det finns datakunskap hos er andra, annars kan ni jaga troll tills Jesus kommer tillbaka. Annars så finns det väl en möjlighet att ta in någon som är bra på datorer (finns massor här) för att stoppa det värsta trollinflödet. Man kan ju inte bara tycka att Oj ett nytt IP, det är allt vi har att gå efter och sedan stanna där.


Moderator:
Jag gillar ordning och reda, det var väl därför jag blev moderator från början. Sedan agerar jag när det kommer in en anmälan.

Jag är den mod som inte kan något om datorer. Men ingen av de andra två har heller kunnat göra något. Det är en sak för en forumtekniker, men de har heller ingen tid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jultrådarna

Inläggav Alien » 2018-07-03 1:21:27

Och nej, jag tänker inte skämmas för att jag försöker göra mitt jobb.

Men tydligen har jag lagt ner för mycket tid på forumet; jag ska försöka bättra mig därvidlag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jultrådarna

Inläggav johan88 » 2018-07-03 15:08:24

Alien skrev:
kiddie skrev:Så när ni hade gott om tid så struntade ni i återupplivade trådar men nu när ni jagar troll som tar en massa tid så är det dax att spendera dyrbar till på oskyldig lek och straffa det?

Jag vet ju att en av er mods inte kan något alls om datorer så jag antar att det finns datakunskap hos er andra, annars kan ni jaga troll tills Jesus kommer tillbaka. Annars så finns det väl en möjlighet att ta in någon som är bra på datorer (finns massor här) för att stoppa det värsta trollinflödet. Man kan ju inte bara tycka att Oj ett nytt IP, det är allt vi har att gå efter och sedan stanna där.


Moderator:
Jag gillar ordning och reda, det var väl därför jag blev moderator från början. Sedan agerar jag när det kommer in en anmälan.

Jag är den mod som inte kan något om datorer. Men ingen av de andra två har heller kunnat göra något. Det är en sak för en forumtekniker, men de har heller ingen tid.

Jag kan säga att det tekniskt sett inte heller är så enkelt att stoppa troll.
En person som inte är inloggad kan enbart länkas till tidigare besök genom vilken IP-adress hen använder alternativt genom en så kallad kaka som sparas av personens webbläsare, båda dessa metoder är relativt enkla att kringgå.

Enda sättet jag kan se som garanterar ett unikt konto per individ, och möjliggöra avstängning av individer, är att införa obligatorisk inloggning med bankid vilket jag skulle tro tar död på forumet ganska omgående.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Re: Jultrådarna

Inläggav tahlia » 2018-07-03 15:31:01

kiddie skrev:Så när ni hade gott om tid så struntade ni i återupplivade trådar men nu när ni jagar troll som tar en massa tid så är det dax att spendera dyrbar till på oskyldig lek och straffa det?


Jag tolkade också svaret så först men sedan började jag istället undra om det snarare handlade om att folk inte anmälde allt som galna förr.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Jultrådarna

Inläggav Savanten Svante » 2018-07-04 10:14:25

quote-to-me-absurdity-is-the-only-reality-frank-zappa-71-76-20.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-05 0:53:19

Alien skrev:Jag gillar ordning och reda, det var väl därför jag blev moderator från början. Sedan agerar jag när det kommer in en anmälan.


Hoppas då att ni alla har olika roller så att ni uppfyller allt som en moderator ska. Ordning och reda är inte den första arbetsuppgiften JAG tänker på. Tycker nästan det är lite skrämmande att det är din drivkraft till att vara moderator. Men som sagt, ni har ju några fler moderatorer med andra drivkrafter har jag ju sett. Det är ju bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-05 0:58:42

nallen skrev:Alien och jag har uppenbarligen rätt olika definition av vad som är "spam".
Om det hade utvecklats som vanligt så hade det blivit 50-100 inlägg fördelade över 10-20 trådar på ett par dagar. Och sen ytterligare ungefär lika många under resten av månaden.
Är det spamming så är ju nästan all aktivitet på forumet detsamma :-)063

Alien skrev:Det finns ju en hel avdelning för trams, varför räcker inte den?

:-)051
Det fanns ju redan en jultråd, varför har ni inte i er vanliga sorteringsiver slagit samma och/eller låst de andra tidigare?
Det är så inkonsekvent att jag tror att det är du Alien som fått nåt slags fnatt av det otroligt krävande modererandet och gett dig på nåt som du kan göra utan tankeverksamhet - att sabotera trådar och forumets traditioner. Som sagt; vet skäms!

EDIT: siffrorna i första stycket är uppskattningar som jag anser högt tilltagna. Jag är alldeles för lat för att titta och räkna efter.


Medhåll.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-05 2:26:26

Hur kommer det sig att vi, ett såpass stort forum, inte ens kan skaka fram en tillfällig tech admin? Kunskapen finns ju.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Dagobert » 2018-07-05 2:49:48

kiddie skrev:Hur kommer det sig att vi, ett såpass stort forum, inte ens kan skaka fram en tillfällig tech admin? Kunskapen finns ju.

Undrar jag med. Jag kan inte minnas att de har efterlyst nya medarbetare öppet i forumet. Hittills har medlemmar plötsligt bara presenterats som nya moddar eller admins. Det bör alltså helt ha skötts via pm, vilket torde vara en långsam process för att sålla fram kunniga, villiga och pålitliga personer.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Jultrådarna

Inläggav kiddie » 2018-07-05 3:13:03

Tror situationen är lite mer desperat än innan. Det kan ju inte vara kul för moddarna att sitta och sila spam och pikachus dagarna i ända.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jultrådarna

Inläggav Dagobert » 2018-07-05 3:48:20

kiddie skrev:Tror situationen är lite mer desperat än innan. Det kan ju inte vara kul för moddarna att sitta och sila spam och pikachus dagarna i ända.

Desto större anledning att börja söka medarbetare i stor skala med en platsannons i forumet - vad jobbet innebär, vilka kvalifikationer som behövs på de olika posterna (modd, tekniker, admin).
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in