Gener för beska i grönsaker

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gener för beska i grönsaker

Inläggav kiddie » 2018-06-29 3:13:09

Nyligen på TV såg jag att motvilja mot grönsaker kan bero på gener som gör att man känner beska. Har man ingen gen så sätter man gladeligen i sig gröna kålväxter som man anser är rätt söta och goda. Har man en gen så börjar man ofta med att inte gilla alla grönsaker men med tiden kan matledan få en att lära sig tycka om dem man upplever som lite beska. Har man två gener smakar många grönsaker bara beskt och obehagligt och det är mycket svårt att äta dessa.

Är den någon som har mer info för detta?

Jag misstänker att jag har en gen för jag kan känna viss beska och mat med väldigt mycket beska (kommer inte på någon, tipsa gärna) tycker jag inte om och jag känner den smaken. Däremot har jag alltid gillat de flesta kålväxter vilket skulle tala för inga beskgener, men har inte gillat alla så, jo har nog en gen.

Det finns även ett liknande fenomen då man har en gen som gör att man kan känna tvålsmak (enligt offren en obeskrivlig äcklig smak) av saponinerna särskilt i färsk koriander som är oätligt för dessa. Jag har ingen sådan gen, koriander smakar som det mesta grönt, gott, för mig.

Ni som upplever beska i grönsaker och har mkt svårt för dem, finns det vissa grönsaker som går bättre, eller finns beskan i alla?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gener för beska i grönsaker

Inläggav slackern » 2018-06-29 13:27:47

Ja du snart kanske det går att skräddarsy smaken efter kundens önskemål.

Smakar kryddorna ni odlar annorlunda?
– Jag tycker de smakar mer. I framtiden tror jag att du kommer att kunna välja och beställa just den smaken som du vill ha på basilikan.

https://mitti.se/nyheter/plantor-skrapa ... ingsarkiv/

Värsta Sci-fi i grönsaksdisken.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Alien » 2018-06-29 13:39:38

Men det finns väl ingen beska i tomater, gurka och morötter?

Jag tycker jag kan känna en viss beska i t ex broccoli. Det smakar verkligen inte sött men det smakar bra ändå.

Däremot tycker jag beskan är väl stark i grapefruit, kaffe och öl. Eller är det inte beska utan bara "för stark" smak?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Kahlokatt » 2018-06-29 15:55:00

Jag har aldrig känt att koriander smakar just TVÅL, men jag tycker att det smakar förskräckligt illa!
Sallat tycker jag också är hemskt och beskt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gener för beska i grönsaker

Inläggav RainyDay » 2018-06-29 17:29:08

Alien skrev:Däremot tycker jag beskan är väl stark i grapefruit, kaffe och öl. Eller är det inte beska utan bara "för stark" smak?


Det är beska i dem produkterna. Särskilt i grapefrukter.


Rent generellt tycker jag om de flesta grönsaker. Och dom som smakar för lite eller kanske lite beskt går det ju att tillaga dom så man tar bort lite av den råa karaktären.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Gener för beska i grönsaker

Inläggav rapchic » 2018-06-29 18:00:00

Ja gillar beska smaker, det är inte så att jag inte känner av det men beskt är gott även om det ibland blir ännu godare om man blandar sött och beskt.

Jag dricker gärna teer som är lite extra besk tex och grapefrukt är ju godis :-)Happy

Alla i min familj tycker om beskt, även min dotter tycker att grapefrukt är supergott
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Gener för beska i grönsaker

Inläggav nallen » 2018-06-29 18:32:38

Alien skrev:Men det finns väl ingen beska i tomater, gurka och morötter?

Gurka kan smaka "grönt" ibland.
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Alien » 2018-06-29 18:38:49

Mörk choklad tycker jag smakar beskt. Något som man äter för att kakao är nyttigt (i små doser). Det räcker med en bit. Däremot en mjölkchokladkaka äter jag gladeligen upp hela, eftersom den innehåller mer socker så ingen beskhet känns.

Vanliga grönsallat smakar just ingenting. Däremot finns det en annan (dyrare) sallat som smakar väldigt beskt. Rucola?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Gener för beska i grönsaker

Inläggav rapchic » 2018-06-29 19:39:03

Alien skrev:Mörk choklad tycker jag smakar beskt. Något som man äter för att kakao är nyttigt (i små doser). Det räcker med en bit. Däremot en mjölkchokladkaka äter jag gladeligen upp hela, eftersom den innehåller mer socker så ingen beskhet känns.

Vanliga grönsallat smakar just ingenting. Däremot finns det en annan (dyrare) sallat som smakar väldigt beskt. Rucola?

och jag tycker att under 75% choklad är söt, ibland är dom på över 80% söt. När jag vill ha choklad så är det minst 85% som gäller :D
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Gener för beska i grönsaker

Inläggav RainyDay » 2018-06-29 20:24:51

nallen skrev:
Alien skrev:Men det finns väl ingen beska i tomater, gurka och morötter?

Gurka kan smaka "grönt" ibland.


Det kan finnas viss beska i skalet på gurka, även på ekologiska varianter.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Gener för beska i grönsaker

Inläggav kiddie » 2018-06-30 3:24:25

Kahlokatt skrev:Jag har aldrig känt att koriander smakar just TVÅL, men jag tycker att det smakar förskräckligt illa!


De brukar inte kunna beskriva smaken för ingen annan känner samma smak (utom för dem som har samma gener), så jag antar att den smaken inte fått ett vettigt namn. Det andra inte kan känna är ju svårt att förklara för dem. Men har hört att koriander ska smaka tvål (i brist på bättre ord), att det smakar som spya luktar, att det smakar obeskrivbart äckligt, som att bli fisen i munnen och metallisk smak.

Inget av det låter som den fräscha milda smak jag känner som saknar den där koriandergenen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gener för beska i grönsaker

Inläggav kiddie » 2018-06-30 3:32:16

Kaffe kan vara beskt, men har vant mig. Mörk choklad tycker jag inte besk pga jag är van vid smak utan sötma. Däremot tycker jag grape är hemskt pga den sura smaken, den beska tänker jag mindre på. Öl tycker jag är gott-

Just att jag inte kommer på beska smaker kanske beror på att inte så mkt är beskt för mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Kostymhippie » 2018-06-30 6:04:54

Intressant.

Har själv svårt för vissa beska smaker.
Tomat, paprika och sallad kan jag inte äta för det smakar för djävligt.
Gurka smakar inte så mycket men färsk gurka stinker i samma paritet som reningsverk eller avlopp, en gasig och stickande stank ungefär som jäsande, ruttnande växtdelar i en vassrugg en het sommardag.
När jag dricker öl väljer jag mörka sorter, helst lika mörka som must eller cola (älskar belgisk svart öl med ca. 10 % alkohol).
Kaffe går fett bort, fattar inte hur man kan dricka sådant, möjligen espresso med mkt socker och skummad mjölk.
Däremot älskar jag ruccola och bladspenat, tycker inte de smakar beskt utan snarare fräscht.
Samma sak med grapefrukt, den är ju snarare extremt sur än besk.
Koriander har jag aldrig tänkt på i negativa ordalag, en örtig smak som kan vara god ibland men oftast neutral.

Så ja, har nog någon genetisk variant där.
Generellt gillar jag rena smaker, har svårt när något är både surt och salt eller beskt och sött, för mig är det olika extremer i smakspektrat som inte funkar att mixa.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Kahlokatt » 2018-06-30 21:15:55

Jag hatar grön paprika, tycker att det är som att tugga på gräs. Tomat har jag lärt mig att äta först som vuxen, och föredrar den skivad med peppar och fetaost; jag vill inte äta en tomat som den är (när jag var liten sög jag gärna saften ur tomater, men ville inte äta skalet). Jag föredrar också mjuka frukter som banan framför "kärva" frukter som äpple och päron.
Tycker mycket om (tillagad) spenat, men avskyr ruccola. Kaffe älskar jag, men det lärde jag mig inte uppskatta förrän jag börjat universistetet; innan dess drack jag varm choklad. Bland teer tycker jag inte om sådana som innehåller bergamott; tycker det är som vatten med fimpar i.
Grapefrukt är gott.
Öl avskyr jag och jag tycker inte om sådan där besk, råmörk choklad. Som att tugga en mahognybyrå.

Jag kan inte beskriva hur jag tycker att koriander smakar. Som att få badolja i munnen, kanske.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Selma » 2018-07-01 12:14:37

Alien skrev:Vanliga grönsallat smakar just ingenting. Däremot finns det en annan (dyrare) sallat som smakar väldigt beskt. Rucola?

Är det inte avloppsvattnet de använder vid salladsodling som ger den konstiga smaken. E coli? :-)063
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Gener för beska i grönsaker

Inläggav kiddie » 2018-07-01 18:12:40

Skulle vara intressant att bli testade och se om generna stämmer med våra egna upplevelser.

Kan nog vara säker på att Kahlokatt har den där koriandergenen iallafall. 8)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Vildsvin » 2018-07-01 20:14:02

Det verkar som att personer som får smaka något surt innan de genomför en uppgift tar större risker än om de smakar något bittert, salt, sött eller umami. Detta från ett experiment där folk fick pengar för att blåsa upp ballonger så mycket som möjligt, men ingenting om de exploderade:

Here, we demonstrate for the first time that sour - amongst the five basic tastes (sweet, bitter, sour, salty, and umami) - promotes risk-taking. Based on a series of three experiments, we show that sour has the potential to modulate risk-taking behaviour across two countries (UK and Vietnam), across individual differences in risk-taking personality and styles of thinking (analytic versus intuitive). Modulating risk-taking can improve everyday life for a wide range of people.

https://www.nature.com/articles/s41598-018-26164-3


rapchic skrev:Ja gillar beska smaker, det är inte så att jag inte känner av det men beskt är gott även om det ibland blir ännu godare om man blandar sött och beskt.

Jag dricker gärna teer som är lite extra besk tex och grapefrukt är ju godis :-)Happy

Alla i min familj tycker om beskt, även min dotter tycker att grapefrukt är supergott


Det säger en del om er:

In two studies, we investigated how bitter taste preferences might be associated with antisocial personality traits. Two US American community samples (total N = 953; mean age = 35.65 years; 48% females) self-reported their taste preferences using two complementary preference measures and answered a number of personality questionnaires assessing Machiavellianism, psychopathy, narcissism, everyday sadism, trait aggression, and the Big Five factors of personality. The results of both studies confirmed the hypothesis that bitter taste preferences are positively associated with malevolent personality traits, with the most robust relation to everyday sadism and psychopathy.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6315300428
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Gener för beska i grönsaker

Inläggav Alien » 2018-07-02 1:09:47

Selma skrev:
Alien skrev:Vanliga grönsallat smakar just ingenting. Däremot finns det en annan (dyrare) sallat som smakar väldigt beskt. Rucola?

Är det inte avloppsvattnet de använder vid salladsodling som ger den konstiga smaken. E coli? :-)063


Nej, i så fall skulle ju alla sallater smaka lika beska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Gener för beska i grönsaker

Inläggav kiddie » 2018-07-02 1:27:18

Rucola är ingen sallad. Det kanske är därför smaken är annorlunda. Den är släkt med t ex kålrot, broccoli och blomkål. Dvs den är en kål. (Heter senapskål på svenska.)

Sallad är en annan art som bl a innehåller isbergssallad och huvudsallad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in