Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav antonius » 2018-06-24 16:20:31

Leibniz skrev:Vänta bara på att 5G-antennerna sätts upp, då blir det licensjakt på elöverkänsliga! Inga fredade zoner.


Ha, jag behöver bara passera förbi så rasar elektroniken ihop, så är det ajöss med 5G-andet... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nescio » 2018-06-24 18:57:37

Leibniz skrev:Vänta bara på att 5G-antennerna sätts upp, då blir det licensjakt på elöverkänsliga! Inga fredade zoner.
Har de längre räckvidd? Brukar det inte vara mer bandbredd, kortare räckvidd?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Trollmor » 2018-06-24 19:06:04

Leibniz skrev:Vänta bara på att 5G-antennerna sätts upp, då blir det licensjakt på elöverkänsliga! Inga fredade zoner.
Nowhere to hide, hette inte en bok så? Om amerikanska elöverkänsliga som där kallas multiple chemical oversensitive. Jag drömmer om att alla dessa elflyktingar kunde få bo i en gammal gruva, eller ännu hellre en avlagd militärbunker! (Men jag fattar inte varför inte den gamla tekniken duger tills den är utsliten, varför nytt, nytt, nytt?)

antonius skrev:Ha, jag behöver bara passera förbi så rasar elektroniken ihop, så är det ajöss med 5G-andet... :wink:
Du kanske kan få anställning av Elöverkänsligas Riksförbund? :mrgreen:

Börjar vi tangera OT-gränsen nu?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2018-06-24 19:11:47

nescio skrev:
Leibniz skrev:Vänta bara på att 5G-antennerna sätts upp, då blir det licensjakt på elöverkänsliga! Inga fredade zoner.
Har de längre räckvidd? Brukar det inte vara mer bandbredd, kortare räckvidd?


Vad jag fattar så måste 5G ha fler torn. Men kan fått det om bakfoten.

Hoppas det går igenom med förslaget. Betalar gärna en fattigpensionslicens för Kunskapskanalen, men har verkligen inte råd med TV-licens som den ser ut idag. Skulle det vara hårdare koll skulle jag slänga ut TV:n, inte en chans att jag bara skulle trolla fram pengar.

Räcker med att man får betala skatt till andras barn och folks vägar som jag inte använder. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Huggorm » 2018-06-24 19:13:28

Trollmor skrev:(Men jag fattar inte varför inte den gamla tekniken duger tills den är utsliten, varför nytt, nytt, nytt?)
När det gäller 5G är det väl för att internet skall gå fortare. Vad nu det skall behövas för...
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2018-06-24 19:22:43

För att man ska kunna lägga in mer skitkod i apparna så att de ska dra ner telefonens prestanda så att folk måste köpa nya telefoner. Ska detta koncept funka ökar datamängden med. Det mesta i appar och sajter är ren utfyllnad. Jag har lite olika telefoner (i gott skick) och den gamla är jätteseg med några av de nya apparna som inte erbjuder något nytt, det är precis samma app. Plus mer skräpkod.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nallen » 2018-06-24 21:59:38

kiddie skrev:
nescio skrev:Brukar det inte vara mer bandbredd, kortare räckvidd?


Vad jag fattar så måste 5G ha fler torn.

Jo. Mer bandbredd kräver mindre celler vilket betyder fler basstationer och därmed fler master.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Huggorm » 2018-06-24 22:22:43

Jag ser fram mot 5G. Bemanningsfirman jag är på hade folk ute för att uppgradera senast, för några år sedan, jag hoppas jag kan bli med på det nästa gång. Jag skulle älska att åka land och rike runt och bygga om basstationer som brukar sitta på de mest svårtillgängliga ställen ute i skogen och uppe på berg. Jag får ofta höra historier om hur kul det var från de som var med förra gången.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Leibniz » 2018-06-24 23:33:55

5G har betydligt kortare räckvidd så det blir många fler antenner. Antennerna är mycket mindre och kan sättas i bland annat lyktstolpar. Fördelarna med 5G är att latenstiderna är mycket mindre och man kan därför använda det i självkörande fordon, fjärrstyrda fordon i gruvor och andra tillämpningar där man vill ha minimal fördröjning.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Leibniz » 2018-06-24 23:39:21

kiddie skrev:Hoppas det går igenom med förslaget. Betalar gärna en fattigpensionslicens för Kunskapskanalen, men har verkligen inte råd med TV-licens som den ser ut idag. Skulle det vara hårdare koll skulle jag slänga ut TV:n, inte en chans att jag bara skulle trolla fram pengar.

Räcker med att man får betala skatt till andras barn och folks vägar som jag inte använder.


Jag har inte satt mig in i avgifterna, men man kan undra vad låginkomsttagare får betala. Lite surt för folk som valt bort tv att ändå behöva betala.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav johan88 » 2018-06-25 10:53:52

Leibniz skrev:Jag har inte satt mig in i avgifterna, men man kan undra vad låginkomsttagare får betala. Lite surt för folk som valt bort tv att ändå behöva betala.

Föreslagen avgift ligger på 1% av den beskattningsbara årsinkomst som uppgår till högst 2,092 inkomstbasbelopp, vilken motsvarar högst 1 307 kr.

Har man t ex. en beskattningsbar årsinkomst på 100 000 kr blir avgiften enbart 1 000 kr.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nescio » 2018-06-25 11:15:20

johan88 skrev:Har man t ex. en beskattningsbar årsinkomst på 100 000 kr blir avgiften enbart 1 000 kr.
Räknas inkomst av kapital med i årsinkomsten?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav johan88 » 2018-06-25 11:48:44

nescio skrev:
johan88 skrev:Har man t ex. en beskattningsbar årsinkomst på 100 000 kr blir avgiften enbart 1 000 kr.
Räknas inkomst av kapital med i årsinkomsten?

Jag råkade visst använda fel term, det ska vara förvärvsinkomst istället för årsinkomst.
Svaret på din fråga är nej eftersom det enbart är inkomst av tjänst och enskild näringsverksamhet som räknas.

Om jag använder mig själv som exempel, min inkomst är 105 600 kr per år från Aktivitetsersättningen vilket efter grundavdraget resulterar i en beskattningsbar förvärvsinkomst på 74 400 kr per år. Jag ska alltså betala 744 kr per år i tv-skatt om förslaget går igenom.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nescio » 2018-06-25 11:56:37

johan88 skrev:Föreslagen avgift ligger på 1% av ...
Har du någon källa på det? På en del sidor från i höstas står det att folk med inkomst under 131000 skulle slippa betala något alls.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav johan88 » 2018-06-25 12:28:31

nescio skrev:
johan88 skrev:Föreslagen avgift ligger på 1% av ...
Har du någon källa på det? På en del sidor från i höstas står det att folk med inkomst under 131000 skulle slippa betala något alls.

Jag utgår från regeringens proposition: https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... 201718261/
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nescio » 2018-06-25 14:29:11

johan88 skrev:Jag råkade visst använda fel term, det ska vara förvärvsinkomst istället för årsinkomst.
Perfekt! Min förvärvsinkomst är noll.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav sebastiann » 2018-06-26 11:53:50

Jag tycker dock det är bra.
Så slipper man tjaffset om vad som ska räknas som en TV eller inte. Det första förslaget var ju att ändra lagen så att datorer och mobiler omfattades av TV-avgiftsplikt. Men de fick ju tji på det.

Speciellt i sverige är det viktigt eftersom vi går mot ett kontantlöst samhälle med enbart självbetjäning - läs: Där de utan dator/mobil inte ens kan betala sina räkningar - och snart försvinner ju även pappersdeklarationen.

Och då blir det lite surt om man ska tvingas betala avgift för att få inneha den utrustning som krävs för att kunna betala sina räkningar.

I grannländerna har man istället ett system där datorer/mobiler ingår i avgiftplikten, men där är det inga problem att göra sin plikt på "det gamla hederliga sättet".
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Huggorm » 2018-06-26 12:58:17

Det bästa vore om de erbjöd en produkt så prisvärd att folk skulle betala för den frivilligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2018-06-27 4:00:45

Jag är P1-fan. Jag tycker om att vi har riktig pratradio och inte skvalradio med äckliga reklamjinglar. Men det gör inte att jag för den del har råd med licens. Numera får man ju ha radio utan licens, förr var det ju separata licenser. Jag tycker man får mycket program för sina pengar i radion, P1- och P3-dokumentärerna, Kaliber och vetenskapsprogrammen.

Jag skulle bli jätteledsen om P1 ersattes av Mix Megapol (som "alla" tydligen vill höra eftersom de faktiskt hör på det). Man frågar varför de lyssnar på det, "bakgrundsljud". Jaha, hade förväntat mig lite mer av radio faktiskt.

Sedan är det klart att vissa svenska TV-pengar har gått till helt fel program i deras försök att bli bredare och folkligare. Fram för smala filmer, samhällskritik, och program med ett uttalat intresse. Men kanske lite mindre av antikrundor, mat och reality shows. Tycker ändå man har lyckats hålla en svår balansgång mellan det roande folkliga och det seriösa.

Jag tittar i stort sett aldrig på 3:an, 5:an, 7:an och 11:an, det är samma sorts program på alla. Så blir det när marknadskrafterna styr. Man väljer program som många kan tänka sig att se (pga då får de mkt från reklamen), istället för program som färre uppskattar men som de verkligen tycker om.

Vill man ha utslätad TV och radio ska man ta bort SR och SVT.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nescio » 2018-06-27 11:30:29

Huggorm skrev:Det bästa vore om de erbjöd en produkt så prisvärd att folk skulle betala för den frivilligt.
Folk måste ju indoktrineras till de rätta åsikterna.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Trollmor » 2018-06-27 15:15:03

kiddie skrev:Jag är P1-fan. Jag tycker om att vi har riktig pratradio och inte skvalradio med äckliga reklamjinglar. Men det gör inte att jag för den del har råd med licens. Numera får man ju ha radio utan licens, förr var det ju separata licenser. Jag tycker man får mycket program för sina pengar i radion, P1- och P3-dokumentärerna, Kaliber och vetenskapsprogrammen.

Jag skulle bli jätteledsen om P1 ersattes av Mix Megapol (som "alla" tydligen vill höra eftersom de faktiskt hör på det). Man frågar varför de lyssnar på det, "bakgrundsljud". Jaha, hade förväntat mig lite mer av radio faktiskt.

Sedan är det klart att vissa svenska TV-pengar har gått till helt fel program i deras försök att bli bredare och folkligare. Fram för smala filmer, samhällskritik, och program med ett uttalat intresse. Men kanske lite mindre av antikrundor, mat och reality shows. Tycker ändå man har lyckats hålla en svår balansgång mellan det roande folkliga och det seriösa.

Jag tittar i stort sett aldrig på 3:an, 5:an, 7:an och 11:an, det är samma sorts program på alla. Så blir det när marknadskrafterna styr. Man väljer program som många kan tänka sig att se (pga då får de mkt från reklamen), istället för program som färre uppskattar men som de verkligen tycker om.

Vill man ha utslätad TV och radio ska man ta bort SR och SVT.
Håller med! :D
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav KrigarSjäl » 2018-06-27 17:13:48

Eloge till kiddie för bra inlägg. Ingenting att invända där.

Mix Megapol är direkt outhärdligt liksom utbudet på Kanal5.
Infantil reklamfinansierad underhållningsindustri klarar jag mig väldigt bra utan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nallen » 2018-06-27 19:01:46

kiddie skrev:Jag tycker man får mycket program för sina pengar i radion, P1- och P3-dokumentärerna, Kaliber och vetenskapsprogrammen.

Det är värt att notera att i alla fall del flesta P3-dokumentärerna produceras av privata vinstdrivande företag (för SRs räkning).

Ni som är emot vinster i välfärden är ni mot vinster i "public service" också?
Om inte, vad är skillnaden?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav antonius » 2018-06-27 21:17:03

nallen skrev:Om inte, vad är skillnaden?


Kanske för att i välfärden har man att göra med sjuka människor som inte kan försvara sig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in