Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 0:32:16

Nå vad tycker ni?

För mig betyder relationer väldigt mycket och jag drömmer efter att träffa en tjej.

Mycket kan bli enklare om man har någon att dela livet med, det är min personliga åsikt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav RainyDay » 2018-06-23 1:05:57

Om man ska se till de vetenskapliga teor.... äh fan, orka.

JA!!! Kärlek är bra! :-)154
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Huggorm » 2018-06-23 9:06:45

Ja, jag tror helt klart att sällskap kan bryta en depression i många fall. Människan är ett socialt djur, vi mår inte bra av ofrivillig ensamhet.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Smoyy » 2018-06-23 12:05:16

Ja kärlek, sex, gemenskap, romantik och glädje med en person är nog det mest antidepressiva som finns.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depressio

Inläggav tahlia » 2018-06-23 12:50:00

Lite beklämmande att så många säger ja rakt av.

Det finns flera sorters depression - exempelvis de som utlöses av stress, de som utlöses av ensamhet, de som utlöses av sorg och de som inte har något yttre startskott alls.

Även om depressionen har sin grund i ensamhet - varvid sällskap kan underlätta - är det inte rättvist att lägga ansvaret för sitt tillfrisknande på någon annan. Risken är stor att relationen inte är något botemedel.

Att försöka bota en depression genom att ändra på yttre omständigheter, så som relationer eller genom att byta bostad eller liknande, är inte alls ovanligt men tyvärr ofta fruktlöst. Depressionen kommer ofta inifrån, även efter det att något yttre har utlöst den.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Smoyy » 2018-06-23 13:10:38

tahlia skrev:Lite beklämmande att så många säger ja rakt av.

Det finns flera sorters depression - exempelvis de som utlöses av stress, de som utlöses av ensamhet, de som utlöses av sorg och de som inte har något yttre startskott alls.

Även om depressionen har sin grund i ensamhet - varvid sällskap kan underlätta - är det inte rättvist att lägga ansvaret för sitt tillfrisknande på någon annan. Risken är stor att relationen inte är något botemedel.

Att försöka bota en depression genom att ändra på yttre omständigheter, så som relationer eller genom att byta bostad eller liknande, är inte alls ovanligt men tyvärr ofta fruktlöst. Depressionen kommer ofta inifrån, även efter det att något yttre har utlöst den.


Oavsett grund för depression så är kraften av att vara nykär såpass stark att man kan börja ta sig ur det på egen hand. Ofta behövs en liten knuff i rätt riktning. Sedan kan givetvis depressionen komma tillbaka när nykärperioden gått över.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav nomemorytoday » 2018-06-23 14:10:28

Högst tillfälligt, om än något. Möjligvis att ett nytt förhållande skapar en illusion.

Vidare anser jag nog att det både är taskigt och oansvarigt att klampa in i en annans människas liv, fall man inte är ok.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Smoyy » 2018-06-23 14:32:09

nomemorytoday skrev:Högst tillfälligt, om än något. Möjligvis att ett nytt förhållande skapar en illusion.

Vidare anser jag nog att det både är taskigt och oansvarigt att klampa in i en annans människas liv, fall man inte är ok.


Den personen väljer väl själv vad den vill herregud. Dessutom om man är såpass frisk att man ens är mottaglig för att träffa en person så är det inte så farligt. Alla människor är förstörda på något sätt och mår dåligt i perioder. Att isolera sig för att man är deprimerad och inte vill påverka någon annan var det dummaste jag hört. Låter självdestruktivt till tusen.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav nomemorytoday » 2018-06-23 15:05:54

Smoyy skrev:
nomemorytoday skrev:Högst tillfälligt, om än något. Möjligvis att ett nytt förhållande skapar en illusion.

Vidare anser jag nog att det både är taskigt och oansvarigt att klampa in i en annans människas liv, fall man inte är ok.


Den personen väljer väl själv vad den vill herregud. Dessutom om man är såpass frisk att man ens är mottaglig för att träffa en person så är det inte så farligt. Alla människor är förstörda på något sätt och mår dåligt i perioder. Att isolera sig för att man är deprimerad och inte vill påverka någon annan var det dummaste jag hört. Låter självdestruktivt till tusen.

Tycker du.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fabela » 2018-06-23 15:52:46

Smoyy skrev:Den personen väljer väl själv vad den vill herregud. Dessutom om man är såpass frisk att man ens är mottaglig för att träffa en person så är det inte så farligt. Alla människor är förstörda på något sätt och mår dåligt i perioder. Att isolera sig för att man är deprimerad och inte vill påverka någon annan var det dummaste jag hört. Låter självdestruktivt till tusen.

Just därför ska man kanske vara försiktig?
Handlar kanske om självkännedom, man själv vet ju hur man är, men inte den andra om det är nån man inte känner sen innan.

Jag hör till dem som isolerar sig - och då menar jag alla sorters relationer och kontakter. Pallar inte att dra ned andra också, då mår jag ju bara ännu sämre pga att andra mår taskigt pga mig.

Finns inte på kartan att jag kunde bli intresserad av nån om jag inte mår bra och har koll på mig själv. Handlar inte bara om självkritik utan också självbevarelsedrift, vill kunna tänka klart och undvika dåliga beslut.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fabela » 2018-06-23 16:02:05

tahlia skrev:Lite beklämmande att så många säger ja rakt av.

Det finns flera sorters depression - exempelvis de som utlöses av stress, de som utlöses av ensamhet, de som utlöses av sorg och de som inte har något yttre startskott alls.

Även om depressionen har sin grund i ensamhet - varvid sällskap kan underlätta - är det inte rättvist att lägga ansvaret för sitt tillfrisknande på någon annan. Risken är stor att relationen inte är något botemedel.

Att försöka bota en depression genom att ändra på yttre omständigheter, så som relationer eller genom att byta bostad eller liknande, är inte alls ovanligt men tyvärr ofta fruktlöst. Depressionen kommer ofta inifrån, även efter det att något yttre har utlöst den.

Dessutom är man sannolikt inte riktigt sig själv, så frågan är hur länge sånt håller iaf. Tror risken finns många gånger att nån blir utnyttjad.

Är knappast nån expert på området, men vänskap tror jag kan funka, inte nytt förhållande åtminstone med nån man inte känner.
I regel, får jag tillägga. Vet inte allt här i världen :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Handy » 2018-06-23 16:06:34

Har för mig att jag läste en undersökning för ett tag sedan. Den sade att de som var lyckliga innan förhållandet var lyckliga i förhållandet och att de som var olyckliga innan inte blev gladare. Det är nog lätt att föreställa sig att alla ens problem blir lösta av ett förhållande, men har man problem innan är det kanske bättre att jobba på dem först istället för att sätta sin tilltro till någon abstrakt universal lösning.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Flinta » 2018-06-23 21:40:08

Det är nog individuellt om det är bra eller dåligt för en att dejta parallellt med att man jobbar med sig själv för att komma längre ifrån depression.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 22:21:25

Flinta skrev:Det är nog individuellt om det är bra eller dåligt för en att dejta parallellt med att man jobbar med sig själv för att komma längre ifrån depression.


Ja det är det nog men man ska inte underskatta vikten av sociala gemenskaper!
Samt att vara intim med någon utlöser oxycytoin (eller vad det nu heter) som är lugnande. En person man tycker om kan ju få en att ändra på sina dåligavanor som orsakar depressionen.

Nu är jag förvisso ung och tycker om intimitet.

Fast jag var ju kär och led av ångest och depression 2013, men det var innan jag fått min diagnos. Fast det var jobbigt att hela tiden försöka visa sig från sin bästa sida.

Så kanske är kärlek inget botemedel mot just depression.
Var både en bra och en jobbig period när jag var kär. Fast hade jag mått bättre hade det nog varit mest bra period.

Men när man mår dåligt är det nog viktigt att man får bra stöd från sin omgivning, så bra vänner är nog bra.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 22:23:13

Handy skrev:Har för mig att jag läste en undersökning för ett tag sedan. Den sade att de som var lyckliga innan förhållandet var lyckliga i förhållandet och att de som var olyckliga innan inte blev gladare. Det är nog lätt att föreställa sig att alla ens problem blir lösta av ett förhållande, men har man problem innan är det kanske bättre att jobba på dem först istället för att sätta sin tilltro till någon abstrakt universal lösning.


Jo det stämmer nog och var kanske en av orsakerna till varför det inte blev något när jag var kär. Men att vara intim med någon man tycker om kan nog ge ett enormt lyckorus tror jag alla fall, men då ska man nog vara på väg ur sin depression först.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 22:26:24

nomemorytoday skrev:
Smoyy skrev:
nomemorytoday skrev:Högst tillfälligt, om än något. Möjligvis att ett nytt förhållande skapar en illusion.

Vidare anser jag nog att det både är taskigt och oansvarigt att klampa in i en annans människas liv, fall man inte är ok.


Den personen väljer väl själv vad den vill herregud. Dessutom om man är såpass frisk att man ens är mottaglig för att träffa en person så är det inte så farligt. Alla människor är förstörda på något sätt och mår dåligt i perioder. Att isolera sig för att man är deprimerad och inte vill påverka någon annan var det dummaste jag hört. Låter självdestruktivt till tusen.

Tycker du.


Ett förhållande lär väl häller inte hålla särskilt länge om den ena partern mår riktigt dåligt och de inte kan uppleva positiva stunder ihop?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav nomemorytoday » 2018-06-23 22:49:29

Fretshi skrev:
nomemorytoday skrev:
Smoyy skrev:
Den personen väljer väl själv vad den vill herregud. Dessutom om man är såpass frisk att man ens är mottaglig för att träffa en person så är det inte så farligt. Alla människor är förstörda på något sätt och mår dåligt i perioder. Att isolera sig för att man är deprimerad och inte vill påverka någon annan var det dummaste jag hört. Låter självdestruktivt till tusen.

Tycker du.


Ett förhållande lär väl häller inte hålla särskilt länge om den ena partern mår riktigt dåligt och de inte kan uppleva positiva stunder ihop?

Precis. Och det känns inte vidare gentilt mot den tilltänkta partnern heller. :-)126 :-)127
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 23:05:22

nomemorytoday skrev:
Fretshi skrev:
nomemorytoday skrev:Tycker du.


Ett förhållande lär väl häller inte hålla särskilt länge om den ena partern mår riktigt dåligt och de inte kan uppleva positiva stunder ihop?

Precis. Och det känns inte vidare gentilt mot den tilltänkta partnern heller. :-)126 :-)127


Det år det förstås inte men jag tror samhället hade blivit bättre om vi såg till att hjälpa varandra mer och att allt inte var så jävla individualisera.
En partner som vet hur hen ska bemöta en när man mår dåligt är nog det bästa och som inte skuldbelägger en för att må mår dåligt.
Alla kan nå dåligt ibland och bara för att man ska få ha en partner så ska man ju inte behöva vara fullständigt fri från allt lidande.
En på mitt jobb sa förut livet blir mycket lättare när man är 2 och en annan sa att en tjej kan göra så att mörker vänds till solsken
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav nomemorytoday » 2018-06-23 23:19:43

Fretshi skrev:
nomemorytoday skrev:
Fretshi skrev:
Ett förhållande lär väl häller inte hålla särskilt länge om den ena partern mår riktigt dåligt och de inte kan uppleva positiva stunder ihop?

Precis. Och det känns inte vidare gentilt mot den tilltänkta partnern heller. :-)126 :-)127


Det år det förstås inte men jag tror samhället hade blivit bättre om vi såg till att hjälpa varandra mer och att allt inte var så jävla individualisera.
En partner som vet hur hen ska bemöta en när man mår dåligt är nog det bästa och som inte skuldbelägger en för att må mår dåligt.
Alla kan nå dåligt ibland och bara för att man ska få ha en partner så ska man ju inte behöva vara fullständigt fri från allt lidande.
En på mitt jobb sa förut livet blir mycket lättare när man är 2 och en annan sa att en tjej kan göra så att mörker vänds till solsken

Du har nog rätt, allt är inte svart eller vitt.

Jag menade, i det fall man faktiskt har en depression kanske man inte ska utgå ifrån att den blir "botat" av att man skaffar en tjej (Jag är en hane som gillar honor) :-)173 .

Tycker inte det är ett speciellt schysst tänk, gentemot tjejen. Och inte heller hållbart. Kanske upplever man sig "botad" under diverse aktiviteter och så, men tror inte att man på ett varaktigt sätt blir "botad".
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fabela » 2018-06-23 23:32:57

Fabela skrev:
Smoyy skrev:Den personen väljer väl själv vad den vill herregud. Dessutom om man är såpass frisk att man ens är mottaglig för att träffa en person så är det inte så farligt. Alla människor är förstörda på något sätt och mår dåligt i perioder. Att isolera sig för att man är deprimerad och inte vill påverka någon annan var det dummaste jag hört. Låter självdestruktivt till tusen.

Just därför ska man kanske vara försiktig?
Handlar kanske om självkännedom, man själv vet ju hur man är, men inte den andra om det är nån man inte känner sen innan.

Jag hör till dem som isolerar sig - och då menar jag alla sorters relationer och kontakter. Pallar inte att dra ned andra också, då mår jag ju bara ännu sämre pga att andra mår taskigt pga mig.

Finns inte på kartan att jag kunde bli intresserad av nån om jag inte mår bra och har koll på mig själv. Handlar inte bara om självkritik utan också självbevarelsedrift, vill kunna tänka klart och undvika dåliga beslut.

:oops:
Får nog backa lite här...

Fick precis i veckan "hemläxa" av min psykolog att inte alltid ta på mig all skuld och ansvar.
Hann visst glömma det redan :-)051

Så jag får ge dig rätt Smoyy: det kan nog vara självdestruktivt, ja.
Allt beror väl på.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Julianus » 2018-06-23 23:39:58

Det är en väldigt konstig fråga, i mina öron. Hur kan kärlek bota depression?
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 23:49:23

Fabela skrev:
Fabela skrev:
Smoyy skrev:Den personen väljer väl själv vad den vill herregud. Dessutom om man är såpass frisk att man ens är mottaglig för att träffa en person så är det inte så farligt. Alla människor är förstörda på något sätt och mår dåligt i perioder. Att isolera sig för att man är deprimerad och inte vill påverka någon annan var det dummaste jag hört. Låter självdestruktivt till tusen.

Just därför ska man kanske vara försiktig?
Handlar kanske om självkännedom, man själv vet ju hur man är, men inte den andra om det är nån man inte känner sen innan.

Jag hör till dem som isolerar sig - och då menar jag alla sorters relationer och kontakter. Pallar inte att dra ned andra också, då mår jag ju bara ännu sämre pga att andra mår taskigt pga mig.

Finns inte på kartan att jag kunde bli intresserad av nån om jag inte mår bra och har koll på mig själv. Handlar inte bara om självkritik utan också självbevarelsedrift, vill kunna tänka klart och undvika dåliga beslut.

:oops:
Får nog backa lite här...

Fick precis i veckan "hemläxa" av min psykolog att inte alltid ta på mig all skuld och ansvar.
Hann visst glömma det redan :-)051

Så jag får ge dig rätt Smoyy: det kan nog vara självdestruktivt, ja.
Allt beror väl på.


Glöm inte bort att förlåta dig för dina misstag!
Alla gör vi misstag och man kan lära sig saker av de, man dör inte för att man gör ett misstag.

Att din psykolog ger dig hemläxor låter lite sådär man träffar väl inte en psykolog för att få läxor?

Du måste nog komma ur din bubbla och erkänna att folks lidande inte beror på att du mår dåligt!

Visst man kan dra ner andra i sliten men när man mår dåligt behöver man hjälp och stöd.

Riktiga vänner finns där i med- och motgångar!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fabela » 2018-06-24 0:36:40

RainyDay skrev:Om man ska se till de vetenskapliga teor.... äh fan, orka.

JA!!! Kärlek är bra! :-)154

Nä, du kan ta det lugnt: det här är ju AS-forum - det brukar alltid finnas nån annan som orkar :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kan en vacker flicka eller en snygg kille bota depression?

Inläggav Fabela » 2018-06-24 0:45:00

Fretshi skrev:Glöm inte bort att förlåta dig för dina misstag!
Alla gör vi misstag och man kan lära sig saker av de, man dör inte för att man gör ett misstag.

Att din psykolog ger dig hemläxor låter lite sådär man träffar väl inte en psykolog för att få läxor?

Du måste nog komma ur din bubbla och erkänna att folks lidande inte beror på att du mår dåligt!

Visst man kan dra ner andra i sliten men när man mår dåligt behöver man hjälp och stöd.

Riktiga vänner finns där i med- och motgångar!

Tack snälla Fretshi, det var jättefint skrivet av dig :-)154

Jo, hemläxor är jättebra ibland :-)Happy
Du vet: att ändra tankemönster. Annars fortsätter man ju bara med sitt destruktiva beteende.
Så det var bara det hen sa: att jag ska ifrågasätta vissa tankar som automatiskt dyker upp i skallen på mig.

Du verkar ha tänkt en massa mer än många som är betydligt äldre än du.
Klok kille :-)Hug
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in