Sover ni "för mycket"?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Huggorm » 2018-06-22 21:14:27

Trollmor skrev:Ny forskning: Hjärnan behöver djupsömn för att rensa bort slagg. Visst måste det få ta olika lång tid i olika hjärnor? :-)063
Folk med stora och komplexa hjärnor borde därmed behöva mer sömn
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Alien » 2018-06-22 23:02:47

Min dotter brukar lägga sig vid 22-tiden, jag lägger mig fyra timmar senare, ändå vaknar jag tidigare. Något måste vara fel. Jag sover antagligen för lite och hon för mycket.

Både att sova för mycket (dvs mer än åtta timmar) och för lite är tydligen farligt:

Att sova ihållande i mer än åtta timmar om dygnet ökar risken för att drabbas av stroke.


Med "ihållande" menas väl att sova så regelbundet. Om man sovit för lite en el flera nätter och tar igen det med att sova riktigt länge en natt så räknas det inte.

De nästan 10 000 deltagarna, som var mellan 42-81 år, följdes under totalt nio och ett halv år. Det studiedeltagarna skulle göra var att rapportera sina sömnvanor under den här perioden.

Under studiens gång drabbades 346 av deltagarna av en stroke och det ar när man studerade resultaten som man såg ett samband.

Ökad risk för stroke

Omkring sju av tio rapporterade att de sov mellan sex och åtta timmar per dag och en av tio beskrev hur de sov över åtta timmar per dag.

När forskarna hade justerat resultatet med hänsyn till faktorer som ålder och kön fann de att de personer som sov längre än åtta timmar löpte nästan dubbelt så hög risk a tt drabbas av stroke än genomsnittet.
http://www.doktorn.com/artikel/f%C3%B6r ... B6r-stroke

Men jag kan ju inte luta mig tillbaka och tänka "jag sover inte för mycket, alltså ingen fara".

Forskarna kunde även se att även de som sover för lite löper 18 procents ökad risk att drabbas av stroke jämfört med de som sover enligt rekommendationerna.


Men en del av dem som sover "för mycket" kan ju ha någon underliggande sjukdom som både gör att de sover för länge och får stroke. Alltså långsovandet i sig behöver inte leda till stroke.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 0:26:03

Alien jag läste att en munk sa att det är ytterst individuellt hur mycket sömn man behöver, man får undersöka sig själv och se hur man mår. Mår du bra av lite sömn så är det helt okej och du borde använda din vakna tid till att förverkliga drömmar, njuta etc.

Han sa att för en del räcker det med 4 timmars sömn, sen har jag hört att upplysta munkar sällan behöver mycket sömn just för att deras sinnen är så stilla.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 0:28:59

Huggorm skrev:
Trollmor skrev:Ny forskning: Hjärnan behöver djupsömn för att rensa bort slagg. Visst måste det få ta olika lång tid i olika hjärnor? :-)063
Folk med stora och komplexa hjärnor borde därmed behöva mer sömn


Jag har ju mediterar en del, dock ej så regelbundet men mina erfarenheter är att meditation också kan ge viss vila för hjärnan och att det är bra att inte göra någonting ibland för att få ner i varv och sänka sitt blodtryck.

Att hetsa upp sig över för lite sömn är bara slöseri och kommer göra dig mer trött...

Jag har jobbat några veckor nu och måste då gå upp vid 04.30 vilket lett till att jag ibland bara fått 5-6 timmars sömn per natt och har kunnat fungera hyfsat ändå.

Men då har min kropp tagit igen den missade sömnen automatiskt på helger när jag sover betydligt längre.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sover ni "för mycket"?

Inläggav kiddie » 2018-06-23 11:40:35

TV-läkarna verkar bete sig som alla är födda friska fysiskt med ett bra sömnmönster och allt som går fel är för att man är en dum och dålig människa.

Bara för att de är friska och kan "komprimera" sin sömn och tvinga sig till bra djupsömn på 6-7 timmar betyder inte att alla andra kan det. Det är som om jag är född sprinterlöpare och påstår att de med normal fysik är lata för att de inte hinner ikapp mig, de behöver ju bara träääna mer.

Tror också att sömnen inte behöver vara farlig, det är som Alien säger, har man en sjukdom kan man behöva mer sömn. Då är det sjukdomen som dödar, man skulle nog dött ännu fortare om man som t ex MS-sjuk inte tillät sig att vila.

Jag tror bara de försöker lura i oss att våra olika sömnbehov som beror på neurologi, ålder, friskhet, är onda så att de ska få oss att ha ständig sömnbrist. Då BLIR vi sjuka och det verkar på något sjukt vis gynna samhället. :-)Raging De svaga dör och de starka kommer inte ha någon meningsfull fritid utan måste köpa massa TV-apparater för mer än jobba och vila funkar inte. Dessutom har vi en cancervåg, inom kort kommer hälften av alla människor ha eller haft cancer. Ett av de allra starkaste ämnena inom immunsystemet som även ständigt rensar illa fungerande celler är melatonin. Dvs för lite sömn, desto mer cancer.

Tycker det är skrämmande när jag tittar på de i min omgivning som är välfungerande. Som somnar när de spelar mobilspel hemma hos mig. Som sover i sin egen TV-soffa när de ser på TV utan att knappt märka att de somnat. Som ser ut som zombier vissa delar av dagarna. Dag efter dag. Som somnar när man talar med dem. Som måste dricka kaffe efter varje måltid annars somnar de. Detta är alltså idealet. Människor som gör som man ska, sover 6-7 timmar om dygnet. Och pressar in aktiviteter i hela dagen, förutom heltidsjobb då.

Om de som NT inte klarar det bättre än så, hur går det då om jag tar till mig dessa rekommendationer?

Jag hörde något jag tyckte lät rätt sunt men vet inte om det är undersökt i större grad. Somnar man så fort man lägger sig har man grav sömnbrist. Vilar man på dagen och somnar inom 5-10 minuter har man grav sömnbrist. Detta var ett BBC-program, de hävdade att denna sömnbrist både skadar våra celler och gör att vi råkar ut för olyckor pga ouppmärksamhet.

Hade en läkare en gång som var övertygad om att boten mot depression var att man gick upp kl 7 på morgonen. Så jag testade det. Inte fan blev jag friskare av det...

De påstår att vissa med autism har mer grå celler än vanligt i sina hjärnor, och det har barn med. Barn behöver sova längre. Nu har jag rätt dålig koll på vad dessa celler gör och varför de grå skulle behöva sova mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Solblomma » 2018-06-23 12:23:53

kiddie skrev:Hade en läkare en gång som var övertygad om att boten mot depression var att man gick upp kl 7 på morgonen. Så jag testade det. Inte fan blev jag friskare av det...

I så fall borde ju jag vara immun mot depression eftersom jag nästan aldrig går upp efter klockan 7. Men det är jag ju uppenbarligen inte! :-)063
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Trollmor » 2018-06-23 21:51:59

Alien skrev:Att sova ihållande i mer än åtta timmar om dygnet ökar risken för att drabbas av stroke.
Är det riktigt säkert att det är sömnen som är orsaken och stroken som är effekten? Jag tror mera att den som har något problem i hjärnan som kan leda till stroke blir hjälpt av att sova ordentligt. Men att det inte alltid hindrar stroken från att uppträda.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Alien » 2018-06-23 21:54:01

Ja, det var ju ungefär det jag skrev:

Men en del av dem som sover "för mycket" kan ju ha någon underliggande sjukdom som både gör att de sover för länge och får stroke. Alltså långsovandet i sig behöver inte leda till stroke.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Flinta » 2018-06-23 22:03:11

Nej, för lite. Jag har försökt i flera år att trappa ner Nitrazepam. Nu har jag sådan sömnbrist att det snart blir farligt så ikväll blir det dubbel dos igen :-)Crying Den dosen jag kämpat på med i en månad måste jag alltså tillfälligt öka igen. 5 mg nitrazepam är inte mkt men jag har i många år behövt kombinera den med Nozinan i varierande doser. Jag vet inte hur naturlig trötthet känns och planen är att bli fri från dessa mediciner. Måste öva mer avslappning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 22:07:29

Solblomma skrev:
kiddie skrev:Hade en läkare en gång som var övertygad om att boten mot depression var att man gick upp kl 7 på morgonen. Så jag testade det. Inte fan blev jag friskare av det...

I så fall borde ju jag vara immun mot depression eftersom jag nästan aldrig går upp efter klockan 7. Men det är jag ju uppenbarligen inte! :-)063


Jag å andra sidan började må lite bättre av att gå upp tidigare på morgnarna, men det här väl att göra med att jag u grunden är en morgonmänniska dock går jag inte allt upp tidigt.

Men det känns så mycket bättre när man inte har sovit bort hela dagen.

Jag funkar nog bäst dagtid.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 22:12:25

Flinta skrev:Nej, för lite. Jag har försökt i flera år att trappa ner Nitrazepam. Nu har jag sådan sömnbrist att det snart blir farligt så ikväll blir det dubbel dos igen :-)Crying Den dosen jag kämpat på med i en månad måste jag alltså tillfälligt öka igen. 5 mg nitrazepam är inte mkt men jag har i många år behövt kombinera den med Nozinan i varierande doser. Jag vet inte hur naturlig trötthet känns och planen är att bli fri från dessa mediciner. Måste öva mer avslappning.


Avslappning i all ära men jag känner att jag har lättare att somna om kroppen också är trött annars kan jag bli så rastlös i kroppen. Att vara ute mycket på dagtid och aktivera sig är något som underlättar sömnen.
Att inte vara rädd för sömnbrist kan nog hjälpa också, oro är bara onödigt och gör en till ett vrak.

Andra råd är att stänga av skärmar en timme innan läggdags för att lära kroppen att det är dags att slappna av.

Jag är här klarat att jobba heltid på 5 timmars sömn, men då kommer helgen och jag tar automatiskt igen sömn.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 22:14:20

En klok person har sagt "A night without sleep wounderful"
Kan ta bort en del oro att höra det oc då menar jag inte att man ska sitta och gamea 48 timmar i sträck det är nog ganska farligt.
Men att ligga i sängen och ta det lugnt kan även funka som sömn.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Flinta » 2018-06-23 22:25:00

Fretshi skrev:
Flinta skrev:Nej, för lite. Jag har försökt i flera år att trappa ner Nitrazepam. Nu har jag sådan sömnbrist att det snart blir farligt så ikväll blir det dubbel dos igen :-)Crying Den dosen jag kämpat på med i en månad måste jag alltså tillfälligt öka igen. 5 mg nitrazepam är inte mkt men jag har i många år behövt kombinera den med Nozinan i varierande doser. Jag vet inte hur naturlig trötthet känns och planen är att bli fri från dessa mediciner. Måste öva mer avslappning.


Avslappning i all ära men jag känner att jag har lättare att somna om kroppen också är trött annars kan jag bli så rastlös i kroppen. Att vara ute mycket på dagtid och aktivera sig är något som underlättar sömnen.
Att inte vara rädd för sömnbrist kan nog hjälpa också, oro är bara onödigt och gör en till ett vrak.

Andra råd är att stänga av skärmar en timme innan läggdags för att lära kroppen att det är dags att slappna av.

Jag är här klarat att jobba heltid på 5 timmars sömn, men då kommer helgen och jag tar automatiskt igen sömn.


Tack för tipsen. Jag anser mig vara aktiv och rör på mig. Vaksam på för mkt sömnbrist behöver jag vara då konsekvenserna av den ibland resulterat i sjukhusinläggningar. Datorn borde jag dock kunna börja stänga av lite tidigare.
Ibland skippar jag socker och färdigmat och då brukar jag sova bättre också.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-23 22:30:50

Flinta skrev:
Fretshi skrev:
Flinta skrev:Nej, för lite. Jag har försökt i flera år att trappa ner Nitrazepam. Nu har jag sådan sömnbrist att det snart blir farligt så ikväll blir det dubbel dos igen :-)Crying Den dosen jag kämpat på med i en månad måste jag alltså tillfälligt öka igen. 5 mg nitrazepam är inte mkt men jag har i många år behövt kombinera den med Nozinan i varierande doser. Jag vet inte hur naturlig trötthet känns och planen är att bli fri från dessa mediciner. Måste öva mer avslappning.


Avslappning i all ära men jag känner att jag har lättare att somna om kroppen också är trött annars kan jag bli så rastlös i kroppen. Att vara ute mycket på dagtid och aktivera sig är något som underlättar sömnen.
Att inte vara rädd för sömnbrist kan nog hjälpa också, oro är bara onödigt och gör en till ett vrak.

Andra råd är att stänga av skärmar en timme innan läggdags för att lära kroppen att det är dags att slappna av.

Jag är här klarat att jobba heltid på 5 timmars sömn, men då kommer helgen och jag tar automatiskt igen sömn.


Tack för tipsen. Jag anser mig vara aktiv och rör på mig. Vaksam på för mkt sömnbrist behöver jag vara då konsekvenserna av den ibland resulterat i sjukhusinläggningar. Datorn borde jag dock kunna börja stänga av lite tidigare.


Sjukhusinläggningar är ju inte så kul, men ibland har man ju inget val. Senast jag var inlagd sa en skötare till mig att om du börjar må dåligt igen så finns vi här, så man ska absolut inte behöva skämmas för att man behöver bli inlagd.

Men vad händer med dig när du får sömnbrist?
Jag mediterar ju ibland och det är också en form av vila för hjärnan.
Jag har för mig ajahn brahm pratar om sömn i ett föredrag på Youtube.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Julianus » 2018-06-23 23:40:36

Definiera "för mycket".

Hur många timmar är för mycket? Jag sover i snitt 10 timmar, per dag.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Alien » 2018-06-24 0:08:48

Ibland anses allt över 8 timmar "för mycket", ibland går gränsen vid 9 timmar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sover ni "för mycket"?

Inläggav RainBowChild » 2018-06-24 5:22:28

Huggorm skrev:
Trollmor skrev:Ny forskning: Hjärnan behöver djupsömn för att rensa bort slagg. Visst måste det få ta olika lång tid i olika hjärnor? :-)063
Folk med stora och komplexa hjärnor borde därmed behöva mer sömn


Det förklarar varför jag bara kan sova 6-7 timmar nu för tiden.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Trollmor » 2018-06-24 9:59:47

Alien skrev:Ja, det var ju ungefär det jag skrev:

Men en del av dem som sover "för mycket" kan ju ha någon underliggande sjukdom som både gör att de sover för länge och får stroke. Alltså långsovandet i sig behöver inte leda till stroke.
Ah! Ungefär så ville jag skriva, men kom inte på orden.

Under sömnen läks kroppen, städas hjärnan. Om det behövs extra läkning och städning så låt oss sova! Det är hur vi fungerar under vår vakna tid som är måttet på om vi sover tillräckligt eller ej. Ljuva dröm att få vakna utsövd, glatt stiga upp och ta itu med dagen!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Flinta » 2018-06-24 11:13:12

Trollmor skrev:
Alien skrev:Ja, det var ju ungefär det jag skrev:

Men en del av dem som sover "för mycket" kan ju ha någon underliggande sjukdom som både gör att de sover för länge och får stroke. Alltså långsovandet i sig behöver inte leda till stroke.
Ah! Ungefär så ville jag skriva, men kom inte på orden.

Under sömnen läks kroppen, städas hjärnan. Om det behövs extra läkning och städning så låt oss sova! Det är hur vi fungerar under vår vakna tid som är måttet på om vi sover tillräckligt eller ej. Ljuva dröm att få vakna utsövd, glatt stiga upp och ta itu med dagen!


Endorfiner utsöndras vid god sömn precis som vid intag av god mat eller t ex träning, sex.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Trollmor » 2018-06-24 11:23:13

Flinta skrev:
Trollmor skrev:
Alien skrev:Ja, det var ju ungefär det jag skrev:

Ah! Ungefär så ville jag skriva, men kom inte på orden.

Under sömnen läks kroppen, städas hjärnan. Om det behövs extra läkning och städning så låt oss sova! Det är hur vi fungerar under vår vakna tid som är måttet på om vi sover tillräckligt eller ej. Ljuva dröm att få vakna utsövd, glatt stiga upp och ta itu med dagen!

Endorfiner utsöndras vid god sömn precis som vid intag av god mat eller t ex träning, sex.
Även tillväxthormon, vilket gör att vi kan växa i ungdomen, samt läka sår. Och så den viktiga nyupptäckta sköljningen av hjärnan! :-)Happy
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Flinta » 2018-06-24 11:30:37

Trollmor skrev:
Flinta skrev:
Trollmor skrev:Ah! Ungefär så ville jag skriva, men kom inte på orden.

Under sömnen läks kroppen, städas hjärnan. Om det behövs extra läkning och städning så låt oss sova! Det är hur vi fungerar under vår vakna tid som är måttet på om vi sover tillräckligt eller ej. Ljuva dröm att få vakna utsövd, glatt stiga upp och ta itu med dagen!

Endorfiner utsöndras vid god sömn precis som vid intag av god mat eller t ex träning, sex.
Även tillväxthormon, vilket gör att vi kan växa i ungdomen, samt läka sår. Och så den viktiga nyupptäckta sköljningen av hjärnan! :-)Happy


Ja jag skulle behöva en rejäl sköljning nu iallafall :lol:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Trollmor » 2018-06-24 11:33:15

Flinta skrev:
Trollmor skrev:Och så den viktiga nyupptäckta sköljningen av hjärnan! :-)Happy
Ja jag skulle behöva en rejäl sköljning nu iallafall :lol:
Natti, natti, suss gott! :wink:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-24 16:10:05

Trollmor skrev:
Alien skrev:Ja, det var ju ungefär det jag skrev:

Men en del av dem som sover "för mycket" kan ju ha någon underliggande sjukdom som både gör att de sover för länge och får stroke. Alltså långsovandet i sig behöver inte leda till stroke.
Ah! Ungefär så ville jag skriva, men kom inte på orden.

Under sömnen läks kroppen, städas hjärnan. Om det behövs extra läkning och städning så låt oss sova! Det är hur vi fungerar under vår vakna tid som är måttet på om vi sover tillräckligt eller ej. Ljuva dröm att få vakna utsövd, glatt stiga upp och ta itu med dagen!


Mycket klokt sagt!

Jag har sovit extra länge i natt just därför att jag behövt det, man kan ju ibland känna i kroppen om må behöver vila eller inte och inte som min förra psykolog så "Du sover för mycket", när man mår dåligt kanske man behöver extra mycket sömn också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Sover ni "för mycket"?

Inläggav Fretshi » 2018-06-24 16:13:10

Flinta skrev:
Trollmor skrev:
Flinta skrev:Endorfiner utsöndras vid god sömn precis som vid intag av god mat eller t ex träning, sex.
Även tillväxthormon, vilket gör att vi kan växa i ungdomen, samt läka sår. Och så den viktiga nyupptäckta sköljningen av hjärnan! :-)Happy


Ja jag skulle behöva en rejäl sköljning nu iallafall :lol:


Jag vill återigen poängtera att själva önskan om att få sova gör det bara svårare att somna, jag lade mig väldigt sent i natt och hade lite ångest/rastlöshet när jag skulle sova dock kände jag mig såpass trött så att jag inte orkade läsa (vilket annars kan vara Bra för tätt värva ned) Så då låg jag och försökte inte vänta på att falla i sömn utan tänka på hur skönt det är att bara ligga i sängen ibland.
Kanske försökte småmeditera lite känna känslorna i kroppen och inte fokusera på de jobbiga tankarna som kom upp.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in