De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-17 23:40:14

slackern skrev:
Du har inte försökt att läsa innantill? Där står det klart och tydligt att dom har funnits.

Har du ens försökt att Googla dom? Eller hävdar du att det som står i ICD-10 är lögner?


Vet du skillnaden mellan ett begrepp och en diagnos?

Vet du vad, vi gör såhär. Du hostar upp diagnoskriterier för autistisk psykopat i DSM (förslagsvis daterade innan 90-talet) och bevisar således att du har rätt. Eller så läser du på bättre och inser att du är fel ute. Ditt val
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-18 0:02:42

Spelar det någon roll vad för diagnos och begrepp som fanns, eftersom man vare sig blev kallad eller diagnostiserad med aspergers förrän slutet av 90-talet?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-18 0:14:12

kiddie skrev:Spelar det någon roll vad för diagnos och begrepp som fanns, eftersom man vare sig blev kallad eller diagnostiserad med aspergers förrän slutet av 90-talet?
Han påstod följande

Slackern skrev:Autism där HFA ingår har jag för mig kom 1980, innan klassades autism som en form utav schitzofreni och AS hette ju autistisk psykopati så vist hade du diagnoserna innan men som jag skrev andra namn.


Och menade därpå att anledningen till att vi inte diagnostiserades tidigare var för att psykisk ohälsa var tabubelagt för våra föräldrar.

Därför spelar det roll.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-18 1:08:49

Blev man diagnostiserad 1980 men autism behövde man grava symptom som att man knappt interagerade med andra och att man hade ett mycket påverkat tal, om man ens hade tal. Självklart skulle inte någon här fått den diagnosen.

Min borderlinediagnos ersattes senare med schizoid personlighetsstörning, vilket jag faktiskt rent tekniskt uppfyller kraven på.

Aspergers syndrom kom på 90-talet ja. Innan fanns inget inom autismspektrat man kunde diagnostiseras med.

1987 såg autism ut så här: http://habilitering.se/autismforum/om-d ... skriterier

Kanske inte konstigt att det var en ovanlig diagnos.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 12:38:53

tahlia skrev:
slackern skrev:
Du har inte försökt att läsa innantill? Där står det klart och tydligt att dom har funnits.

Har du ens försökt att Googla dom? Eller hävdar du att det som står i ICD-10 är lögner?


Vet du skillnaden mellan ett begrepp och en diagnos?

Vet du vad, vi gör såhär. Du hostar upp diagnoskriterier för autistisk psykopat i DSM (förslagsvis daterade innan 90-talet) och bevisar således att du har rätt. Eller så läser du på bättre och inser att du är fel ute. Ditt val



Innan dess så fanns den diagnosen i dom tysktalande länderna, du har fått hur mycket information som helst hur du ska Googla upp det.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 12:39:58

tahlia skrev:
kiddie skrev:Spelar det någon roll vad för diagnos och begrepp som fanns, eftersom man vare sig blev kallad eller diagnostiserad med aspergers förrän slutet av 90-talet?
Han påstod följande

Slackern skrev:Autism där HFA ingår har jag för mig kom 1980, innan klassades autism som en form utav schitzofreni och AS hette ju autistisk psykopati så vist hade du diagnoserna innan men som jag skrev andra namn.


Och menade därpå att anledningen till att vi inte diagnostiserades tidigare var för att psykisk ohälsa var tabubelagt för våra föräldrar.

Därför spelar det roll.


Men oj har du kommit fram till det nu? Det var ju exakt så jag skrev i mitt första inlägg här. :shock:

Här har du mitt inlägg där jag skrev exakt det. Så hur var det nu med att läsa innantill innan du svarar? Så slipper vi gå runt och runt och prata om samma sak igen 10 sidor framåt.

post1512455.html#p1512455
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-18 12:44:37

slackern skrev:
tahlia skrev:
kiddie skrev:Spelar det någon roll vad för diagnos och begrepp som fanns, eftersom man vare sig blev kallad eller diagnostiserad med aspergers förrän slutet av 90-talet?
Han påstod följande

Slackern skrev:Autism där HFA ingår har jag för mig kom 1980, innan klassades autism som en form utav schitzofreni och AS hette ju autistisk psykopati så vist hade du diagnoserna innan men som jag skrev andra namn.


Och menade därpå att anledningen till att vi inte diagnostiserades tidigare var för att psykisk ohälsa var tabubelagt för våra föräldrar.

Därför spelar det roll.


Men oj har du kommit fram till det nu? Det var ju exakt så jag skrev i mitt första inlägg här. :shock:

Här har du mitt inlägg där jag skrev exakt det. Så hur var det nu med att läsa innantill innan du svarar?

post1512455.html#p1512455
Men herregud människa, jag poängterade att du var ute och cyklade i det inlägget så självklart var det precis vad du sa.

Du tycks ha bestämt dig för din egen sanning. Är den så viktig för dig så varsågod. Huvudsaken är att andra är införstådda med att det inte var deras föräldrars skräck för psykisk ohälsa som var orsaken till att de inte fick diagnos tidigare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 17:36:37

tahlia skrev:
slackern skrev:
tahlia skrev:Han påstod följande



Och menade därpå att anledningen till att vi inte diagnostiserades tidigare var för att psykisk ohälsa var tabubelagt för våra föräldrar.

Därför spelar det roll.


Men oj har du kommit fram till det nu? Det var ju exakt så jag skrev i mitt första inlägg här. :shock:

Här har du mitt inlägg där jag skrev exakt det. Så hur var det nu med att läsa innantill innan du svarar?

post1512455.html#p1512455
Men herregud människa, jag poängterade att du var ute och cyklade i det inlägget så självklart var det precis vad du sa.

Du tycks ha bestämt dig för din egen sanning. Är den så viktig för dig så varsågod. Huvudsaken är att andra är införstådda med att det inte var deras föräldrars skräck för psykisk ohälsa som var orsaken till att de inte fick diagnos tidigare.


Jag vet att jag har rätt och därför tycker jag att det är poänglöst att fortsätta den här diskussionen vad gäller att diagnoserna fanns när vi var barn fast med andra namn.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-18 20:39:41

Vad kallades aspergers när jag var barn, säg att jag fått diagnos på mellanstadiet, det var början av 80-talet? Jag hade ju inte kunnat få diagnos personlighetsstörning för man måste vara 18 för det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 20:57:28

Hur svårt kan det vara?

Diagnostiska kriterier i ICD-10:
Kod: F84.5
Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen


http://habilitering.se/autismforum/om-d ... rs-syndrom

Den här informationen kommer från Socialstyrelsen, i och för sig har ju fake news blivit ett nytt inneord för folk som inte litar på traditionella källor.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Mats » 2018-06-18 21:04:27

ICD-10 påbörjades 1983 och den första versionen färdigställdes 1992, så ICD-10 kan inte användas som källa för att hävda att diagnoser som motsvarar Aspergers syndrom fanns i början av 1980-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/ICD-10
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-18 21:11:22

Vid den tiden hade jag bott självständigt i 5 år och var vuxen. Det finns en liten notis i min journal några år senare om misstanke om aspergers men det släpps efter en mening och tas inte upp igen. Det tas inte upp förrän aspergerboomen kom i mitten av 2000-talet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 22:21:54

Mats skrev:ICD-10 påbörjades 1983 och den första versionen färdigställdes 1992, så ICD-10 kan inte användas som källa för att hävda att diagnoser som motsvarar Aspergers syndrom fanns i början av 1980-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/ICD-10


Det är andra namn på samma diagnos eller äldre. tipps kolla under ICD-11 och den nya diagnosen och vad den hette innan.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Mats » 2018-06-18 22:30:41

slackern skrev:
Mats skrev:ICD-10 påbörjades 1983 och den första versionen färdigställdes 1992, så ICD-10 kan inte användas som källa för att hävda att diagnoser som motsvarar Aspergers syndrom fanns i början av 1980-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/ICD-10


Det är andra namn på samma diagnos eller äldre. tipps kolla under ICD-11 och den nya diagnosen och vad den hette innan.

Om du vill visa att diagnoserna fanns i början av 1980-talet måste du hänvisa till diagnosmanualer som fanns i början av 1980-talet. Senare diagnosmanualer saknar bevisvärde.

Hur kan det vara svårt att förstå?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 22:34:38

Mats skrev:
slackern skrev:
Mats skrev:ICD-10 påbörjades 1983 och den första versionen färdigställdes 1992, så ICD-10 kan inte användas som källa för att hävda att diagnoser som motsvarar Aspergers syndrom fanns i början av 1980-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/ICD-10


Det är andra namn på samma diagnos eller äldre. tipps kolla under ICD-11 och den nya diagnosen och vad den hette innan.

Om du vill visa att diagnoserna fanns i början av 1980-talet måste du hänvisa till diagnosmanualer som fanns i början av 1980-talet. Senare diagnosmanualer saknar bevisvärde.

Hur kan det vara svårt att förstå?



ICD-9 har du ju då. Hur svårt kan det vara?

Här har du orginalet översatt till svenska.

http://habilitering.se/sites/habiliteri ... omen_0.pdf
Senast redigerad av slackern 2018-06-18 22:39:41, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-18 22:34:48

De enda som jag minns fick diagnos överhuvudtaget fick MBD. Inser när jag tänker tillbaka att flertalet nog hade någon form av autism. Dvs inte ADHD. Tror det var ganska rörigt där med diagnoser. Och även fast man försökte bryta loss NPF från schizofreni så hände det att man kallade barn med autism för schizofrena på den tiden. Det var en svår tid att arbeta i för forskarna eftersom det var mot alla principer att hävda att någons hjärna funkade annorlunda.

Även om de var fel ute med MBD, som de först trodde var en mindre hjärnskada, så var det revolutionerande på det sättet att man såg till hjärnan och inte till psyket. Det var fortfarande en tid då man ansåg att autism (alltså grav sådan, den som räknades) alltid berodde på mammans hemska behandling av barnet. MBD lade grunden till att man sakta men säkert kunde tro att något annorlunda med en kunde vara medfött.

Det var ganska omstritt och folk tyckte inte om att man satte barn med MBD i samma kategori som utvecklingsstörda, dvs en neurologisk orsak. Man tyckte det var kränkande. Det verkade finnas en stark vilja att normalförklara alla barn (som inte var väldigt uppenbart utvecklingsstörda), kanske lite för att tanken var att alla föds likadana och att omgivningen påverkar, den tron var stark då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-18 22:43:38

Från ICD9 (Källa Wikipedia)

(299) Psychoses with origin specific to childhood
299.0 Infantile autism (Include: childhood autism, Kanner's syndrome, infantile psychosis)
(299.1) Disintegrative psychosis (Include: Heller's syndrome)
(299.8 ) Other specified pervasive developmental disorders (Include: atypical childhood psychosis)
(299.9) Unspecified psychoses with origin specific to childhood (Include: Child psychosis NOS, Schizophrenia, childhood type NOS, Schizophrenic syndrome of childhood NOS)

Finns inget aspergers.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Mats » 2018-06-18 22:48:43

slackern skrev:ICD-9 har du ju då. Hur svårt kan det vara?

Här har du orginalet översatt till svenska.

http://habilitering.se/sites/habiliteri ... omen_0.pdf

Det där är inte en länk till ICD-9.

Hur svårt kan det vara att posta rätt länk?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Batte » 2018-06-18 23:11:14

:-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 23:15:11

kiddie skrev:Från ICD9 (Källa Wikipedia)

(299) Psychoses with origin specific to childhood
299.0 Infantile autism (Include: childhood autism, Kanner's syndrome, infantile psychosis)
(299.1) Disintegrative psychosis (Include: Heller's syndrome)
(299.8 ) Other specified pervasive developmental disorders (Include: atypical childhood psychosis)
(299.9) Unspecified psychoses with origin specific to childhood (Include: Child psychosis NOS, Schizophrenia, childhood type NOS, Schizophrenic syndrome of childhood NOS)

Finns inget aspergers.


Nej det är för att dom hade dom andra namnen som du rabblade upp, kolla på ICD 10 så refererar dom till vissa utav dom diagnoserna.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 23:18:39

Mats skrev:
slackern skrev:ICD-9 har du ju då. Hur svårt kan det vara?

Här har du orginalet översatt till svenska.

http://habilitering.se/sites/habiliteri ... omen_0.pdf

Det där är inte en länk till ICD-9.

Hur svårt kan det vara att posta rätt länk?



Här har du, diagnoskoder och allt.

Diagnosis Index entries containing back-references to F84.5:
Asperger's disease or syndrome F84.5
Disorder (of) - see also Disease
schizoid of childhood F84.5
Psychopathy, psychopathic
autistic F84.5
Schizophrenia, schizophrenic F20.9
childhood type F84.5
syndrome of childhood F84.5
Syndrome - see also Disease
schizophrenic, of childhood NEC F84.5


https://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes ... F84-/F84.5

Vissa kan nog tycka att det är jobbigt med Autistisk psykopati själv tycker jag att det är lite lustigt namn och kan skämta om det. Men du kan slappna av i ICD 11 försvinner den referensen.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-18 23:41:52

@Mats här använder jag samma källa som du för att visa det svart på vitt.

It took until 1980 for the DSM-III to differentiate autism from childhood schizophrenia. In 1987, the DSM-III-R provided a checklist for diagnosing autism.


https://en.wikipedia.org/wiki/Autism
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Mats » 2018-06-19 0:03:38

slackern skrev:Här har du, diagnoskoder och allt.

Diagnosis Index entries containing back-references to F84.5:
Asperger's disease or syndrome F84.5
Disorder (of) - see also Disease
schizoid of childhood F84.5
Psychopathy, psychopathic
autistic F84.5
Schizophrenia, schizophrenic F20.9
childhood type F84.5
syndrome of childhood F84.5
Syndrome - see also Disease
schizophrenic, of childhood NEC F84.5


https://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes ... F84-/F84.5

Vissa kan nog tycka att det är jobbigt med Autistisk psykopati själv tycker jag att det är lite lustigt namn och kan skämta om det. Men du kan slappna av i ICD 11 försvinner den referensen.

ICD-9 antogs i Genève 1978, så längre tillbaka i tiden än så kommer vi inte med din länk.

De koder som approximativt motsvarar Aspergers syndrom i ICD-9-CM är (enligt din länk):
•2015 ICD-9-CM 299.80 Other specified pervasive developmental disorders, current or active state
or:
•2015 ICD-9-CM 299.81 Other specified pervasive developmental disorders, residual state

Notera att din länk hänvisar till dokument från 2015. ICD-9-CM är en modifiering av ICD-9. Nu tror jag i och för sig att 299.80 och 299.81 mycket väl kan finnas med i diagnosmanualen från 1978, men någon diagnos med namnet Autistisk psykopati verkar inte ha funnits före ICD-10, som alltså kom 1992.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Mats » 2018-06-19 0:11:25

slackern skrev:@Mats här använder jag samma källa som du för att visa det svart på vitt.

It took until 1980 for the DSM-III to differentiate autism from childhood schizophrenia. In 1987, the DSM-III-R provided a checklist for diagnosing autism.


https://en.wikipedia.org/wiki/Autism

I den länken skiljer man på Asperger syndrome och autism.
Of the five PDD forms, Asperger syndrome is closest to autism in signs and likely causes

Så referensen till childhood schizophrenia handlar med största sannolikhet om Kanners syndrom.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in