De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-16 20:11:16

slackern skrev:
tahlia skrev:
Toblerone skrev:Som sagt, när jag var barn fanns inte diagnosen och därmed inte heller diagnoskriterierna. Så om man inte fått diagnos pga detta, så betyder det ju inte att man inte har några problem. Aspergerdiagnosen kom väl till någon gång under 80-talet, jag är född på 60-talet.

Och det som även några andra beskriver, att man lyckas hoppa från jobb till jobb utan att det fungerar egentligen, talar inte emot kriterierna - inte som jag tolkar dem. Att man har tydliga svårigheter - det kan man ju själv tycka - utan att andra nödvändigtvis tycker eller märker det. Mina föräldrar skulle inte heller tro att jag har några svårigheter. Men de har alltid blundat för en hel del saker....


Jag vet inte vad du tror att jag har skrivit som du anser att du behöver argumentera mot. Ingenstans har jag påstått att en person med betydande svårigheter inte ska ha diagnos helt oavsett om lekmän eller de själva ser problemen eller inte. Det faktum att diagnosen inte fanns när vi var barn har ingen koppling alls till vad jag hittills har skrivit.


Autism diagnoser fanns vist när vi var barn men hade bara andra namn.
Diagnosen Aspergers har bara använts sedan början av 90-talet. De flesta av oss skulle naturligtvis inte passa in på andra autismdiagnoser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav elle » 2018-06-16 21:26:31

tahlia skrev:De som klarar sig utan en diagnos ska ju inte heller ha någon då förutsättningen för att öht diagnostiseras är att man har betydande svårigheter i det sociala livet och/eller arbetslivet.

Största risken för de som får diagnosen sent är just utbrändhet och ihållande utanförskap till följd av bristande förståelse för sig själv och andra (samt från andra) som också det kan leda till svåra depressioner.

+1 :-)154
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-16 22:35:17

tahlia skrev:
slackern skrev:
tahlia skrev:
Jag vet inte vad du tror att jag har skrivit som du anser att du behöver argumentera mot. Ingenstans har jag påstått att en person med betydande svårigheter inte ska ha diagnos helt oavsett om lekmän eller de själva ser problemen eller inte. Det faktum att diagnosen inte fanns när vi var barn har ingen koppling alls till vad jag hittills har skrivit.


Autism diagnoser fanns vist när vi var barn men hade bara andra namn.
Diagnosen Aspergers har bara använts sedan början av 90-talet. De flesta av oss skulle naturligtvis inte passa in på andra autismdiagnoser.


Men nu är det ju faktiskt som så att ICD-11 har kommit ut och där finns inte AS med som diagnos längre utan numer har du den här diagnosen om dom skulle ställa en diagnos på dig i dagsläget, AS kommer att bli som DAMP ungefär något omodernt.

6A02.0 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language

https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/ht ... f120443468
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-16 22:46:19

slackern skrev:
Men nu är det ju faktiskt som så att ICD-11 har kommit ut och där finns inte AS med som diagnos längre utan numer har du den här diagnosen om dom skulle ställa en diagnos på dig i dagsläget, AS kommer att bli som DAMP ungefär något omodernt.


Vilket inte förändrar det faktum att det inte fanns någon diagnos vars kriterier vi uppfyllde före 90-talet
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-17 0:32:13

tahlia skrev:
slackern skrev:
Men nu är det ju faktiskt som så att ICD-11 har kommit ut och där finns inte AS med som diagnos längre utan numer har du den här diagnosen om dom skulle ställa en diagnos på dig i dagsläget, AS kommer att bli som DAMP ungefär något omodernt.


Vilket inte förändrar det faktum att det inte fanns någon diagnos vars kriterier vi uppfyllde före 90-talet



Autism där HFA ingår har jag för mig kom 1980, innan klassades autism som en form utav schitzofreni och AS hette ju autistisk psykopati så vist hade du diagnoserna innan men som jag skrev andra namn.

http://habilitering.se/sites/habiliteri ... omen_0.pdf

Jag skulle kunna tänka mig att varför vi inte fick diagnoser som barn var för att när våra föräldrar växte upp så var psykiskohälsa så jäkla tabubelagt med tvångssteriliseringar å grejer så dom blundade nog och gjorde allt för att sopa saker under mattan.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Batte » 2018-06-17 0:49:39

slackern skrev:Autism där HFA ingår har jag för mig kom 1980, innan klassades autism som en form utav schitzofreni och AS hette ju autistisk psykopati så vist hade du diagnoserna innan men som jag skrev andra namn.
:shock: Jaså, dette var oppklarende... Takk for informasjonen! Det virker jo veldig misvisende om man benytter de gamle diagnosene i dag vil jeg tro. Både schizofreni og psykopati ville ikke jeg koblet til autisme, men det er vel kanskje fordi det er misvisende at det ikke heter det lenger.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-17 1:00:46

slackern skrev:Autism där HFA ingår har jag för mig kom 1980, innan klassades autism som en form utav schitzofreni och AS hette ju autistisk psykopati så vist hade du diagnoserna innan men som jag skrev andra namn.


Det mesta av Hans Aspergers forskning blev inte ens godkänd förrän 1997 och det var han som pratade om autistisk psykopati så -nej.
HFA är såvitt jag vet inte en diagnos utan en samlingsterm för exempelvis Aspergers och A-typisk autism.

Innan man kom överens om kriterierna för AS på 90-talet fanns ingen diagnos för den som var just högfungerande.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Batte » 2018-06-17 1:18:03

tahlia skrev:Innan man kom överens om kriterierna för AS på 90-talet fanns ingen diagnos för den som var just högfungerande.
Oi, i så fall var det ingen bistand å få for denne gruppen?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-17 1:49:38

tahlia skrev:
slackern skrev:Autism där HFA ingår har jag för mig kom 1980, innan klassades autism som en form utav schitzofreni och AS hette ju autistisk psykopati så vist hade du diagnoserna innan men som jag skrev andra namn.


Det mesta av Hans Aspergers forskning blev inte ens godkänd förrän 1997 och det var han som pratade om autistisk psykopati så -nej.
HFA är såvitt jag vet inte en diagnos utan en samlingsterm för exempelvis Aspergers och A-typisk autism.

Innan man kom överens om kriterierna för AS på 90-talet fanns ingen diagnos för den som var just högfungerande.


Högfungerande autism betyder autism utan intellektuell funktionsnedsättning ingenting annat.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-17 2:31:11

slackern skrev:
Högfungerande autism betyder autism utan intellektuell funktionsnedsättning ingenting annat.


Ja, ett samlingsnamn som sagt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Fabela » 2018-06-17 9:39:48

tahlia skrev:
Huggorm skrev:
tahlia skrev:De som får diagnosen sent får den oftast i samband med att de har bränt ut sig i sina försök att klara allt så att hävda att det är mer troligt att man är självförsörjande för att man fått diagnosen som vuxen är helt enkelt fel.
För vissa går det åt helvete, men hur många är de i jämförelse med de som klarar sig? Omöjligt att säga men jag tror det är många som hittar ett sätt att leva med asperger utan att behöva någon diagnos. Sedan kanske de inte alla klarar sig jätte, superbra.


De som klarar sig utan en diagnos ska ju inte heller ha någon då förutsättningen för att öht diagnostiseras är att man har betydande svårigheter i det sociala livet och/eller arbetslivet.

Största risken för de som får diagnosen sent är just utbrändhet och ihållande utanförskap till följd av bristande förståelse för sig själv och andra (samt från andra) som också det kan leda till svåra depressioner.

Helt med tahlia här :-)049

Jag kan hålla med om att det ev. kan finnas en risk även med att få diagnos tidigt, om det leder till att folk daltas med. För det är inte konstruktivt på lång sikt.

Men att få kunskap om hur man funkar är livsviktigt påstår jag, för då kan man undvika de värsta fallgroparna.
Talar av egen erfarenhet: jag skulle förmodligen aldrig haft de jobben jag haft om jag fattat var - och varför - mina svaga punkter finns.
Då hade jag isf inte heller suttit i den här förbannade sitsen jag gör idag, i värsta fall utan möjlighet att nånsin komma ur den. Det finns ju tyvärr inte alltid tillräckligt med resurser att laga folk när vi väl gått sönder.

Så bättre att förebygga på ett vettigt sätt, tycker jag :!:

Edit: glömde säga att mycket riktigt: fick mina diagnoser efter och pga att jag brakat in i väggen.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Vildsvin » 2018-06-17 10:34:56

Huggorm skrev:
Heliora skrev:De som inte får diagnos i tidig ålder blir ofta mer självständiga. Man blir helt enkelt tvungen att klara sig själv och kämpa sig fram. Visst är det tufft, men att klara sig själv i livet är ändå mycket värt.

Risken med att få diagnos som barn är att man på ett tidigt stadium får diverse hjälpinsatser för att man inte skall behöva anstränga sig så mycket. Och då blir man lätt fortsatt beroende av hjälpinsatser.

Om jag hade fått diagnos som barn hade jag säkerligen inte haft ett fast jobb och eget boende idag. Det har varit jäkligt kämpigt under åren, men det var vart värt alla problem att bli självständig och självförsörjande.
Samma här. Hade jag inte varit tvungen att lära mig så hade jag aldrig gjort det, jag är för lat. För mycket går ju att lära sig, även om det är svårt. Neurotypiska vet det instinktivt eller lär sig det snabbt och lätt medan vi måste kämpa.

Även om det inte var vanligt med NPF-diagnos när ni var unga så hade ni garanterat fått någon typ av diagnos eller kommit i kontakt med rättsväsendet om ni hade betett er tillräckligt illa.

Får man en diagnos väldigt tidigt (relativt andra i ens generation) har man antagligen allvarliga problem som gör att förmågan att genomföra ett självständigt liv brister.

På 1960-talet kunde en diagnos vara begränsande genom att man hamnade på institution, men den tiden är sedan länge förbi. De senaste 25 åren eller så hamnar man inte på ett boende om man har minsta chans att klara sig själv.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-17 10:49:56

tahlia skrev:
slackern skrev:
Högfungerande autism betyder autism utan intellektuell funktionsnedsättning ingenting annat.


Ja, ett samlingsnamn som sagt.


Du påstod att AS och HFA inte existerade innan 1997, jag bara påvisade att dit påstående inte stämmer i och med att autism och HFA har existerat som diagnos sedan 1980 och innan dess hade AS ett annat namn som Autistisk psykopati i Tysktalande länder och Tobelerone kommer just från Tyskland.


Dessutom så klassades ju autism inom schitzofreni spektrat innan 1980 och schitzofreni ansågs ju vara en slask diagnos.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-17 11:11:17

slackern skrev:
tahlia skrev:
slackern skrev:
Högfungerande autism betyder autism utan intellektuell funktionsnedsättning ingenting annat.


Ja, ett samlingsnamn som sagt.


Du påstod att AS och HFA inte existerade innan 1997, jag bara påvisade att dit påstående inte stämmer i och med att autism och HFA har existerat som diagnos sedan 1980 och innan dess hade AS ett annat namn som Autistisk psykopati i Tysktalande länder och Tobelerone kommer just från Tyskland.


Dessutom så klassades ju autism inom schitzofreni spektrat innan 1980 och schitzofreni ansågs ju vara en slask diagnos.


AS som diagnos fanns inte innan 90-talet hur mycket du än försöker. Autistisk psykopati var Aspergers namn på det som senare, när det blev en godkänd diagnos, kallades Aspergers syndrom.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Batte » 2018-06-17 16:23:53

slackern skrev:Du påstod att AS och HFA inte existerade innan 1997, jag bara påvisade att dit påstående inte stämmer i och med att autism och HFA har existerat som diagnos sedan 1980 och innan dess hade AS ett annat namn som Autistisk psykopati i Tysktalande länder och Tobelerone kommer just från Tyskland.


Dessutom så klassades ju autism inom schitzofreni spektrat innan 1980 och schitzofreni ansågs ju vara en slask diagnos.


Virker som det het det i Sverige også:

Namn och synonymer
Här presenteras olika namn och begrepp som finns och har funnits för diagnoser inom autismspektrumet. En del av av begreppen är i dag föråldrade eller felaktiga. Men det kan ändå vara bra att ha alla listade, bland annat vid läsning av äldre litteratur.

(...)
Aspergers syndrom
Högfungerande autism*
Autism hos högfungerande person
Autism hos normalbegåvad person
Autism utan utvecklingsstörning

Engelska begrepp
Asperger’s syndrome
High functioning autism

Föråldrade begrepp
Schizoid störning i barndomen
Autistisk psykopati

(...)
* Vissa anser att detta är synonymt med Aspergers syndrom, andra överlappande.

Fra Habiliteringen: Om autism/Historisk bakgrund/Namn och synonymer
http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/historisk-bakgrund/namn-och-synonymer
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Toblerone » 2018-06-17 16:30:35

tahlia skrev:
Toblerone skrev:Som sagt, när jag var barn fanns inte diagnosen och därmed inte heller diagnoskriterierna. Så om man inte fått diagnos pga detta, så betyder det ju inte att man inte har några problem. Aspergerdiagnosen kom väl till någon gång under 80-talet, jag är född på 60-talet.

Och det som även några andra beskriver, att man lyckas hoppa från jobb till jobb utan att det fungerar egentligen, talar inte emot kriterierna - inte som jag tolkar dem. Att man har tydliga svårigheter - det kan man ju själv tycka - utan att andra nödvändigtvis tycker eller märker det. Mina föräldrar skulle inte heller tro att jag har några svårigheter. Men de har alltid blundat för en hel del saker....


Jag vet inte vad du tror att jag har skrivit som du anser att du behöver argumentera mot. Ingenstans har jag påstått att en person med betydande svårigheter inte ska ha diagnos helt oavsett om lekmän eller de själva ser problemen eller inte. Det faktum att diagnosen inte fanns när vi var barn har ingen koppling alls till vad jag hittills har skrivit.


Okej, så du har redan tagit hänsyn till att de som är lite äldre inte har kunnat få diagnosen som barn? Det kan jag dock inte veta säkert, att du tänker så, om du inte säger så.

Men jag menar då att det ju kan finnas ganska många vuxna utan diagnos - som har betydande problem - eftersom det inte fanns diagnos (och förståelse. Det tolkades ju ofta väldigt fel). Plus att jag ville uttrycka att folk kan tycka ganska olika där - vad betydande problem innebär. Det märker man ibland tydligt om man går till psykvården. De kan tycka att man ju verkar kunna jobba heltid. Ja, men hur länge tills man bryter ihop? Så enligt de är man normalfungerande, tills allt kör ihop sig och DÅ har man plötsligt betydande svårigheter. Logiken i detta kommer jag aldrig att fatta!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Toblerone » 2018-06-17 16:34:17

tahlia skrev:
Huggorm skrev: Så om man skall ha diagnosen beror inte på om man har en aspergerhjärna eller inte, utan om man kunnat lära sig hantera det.


Nja.. Beroende på hur svårigheterna ser ut är det inte så enkelt som att bara hantera bort dem.


Men de med lättare svårigheter försöker fungera som en NT och bryter ihop förr eller senare. Det är också knepigt om man har lite ADHD, lite AS, lite Tourette. I värsta fall får man inte nån av diagnoserna, trots att man har ganska uppbara problem. Man brukar kalla det för skuggsyndrom.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Toblerone » 2018-06-17 16:36:55

slackern skrev:
tahlia skrev:
Toblerone skrev:Som sagt, när jag var barn fanns inte diagnosen och därmed inte heller diagnoskriterierna. Så om man inte fått diagnos pga detta, så betyder det ju inte att man inte har några problem. Aspergerdiagnosen kom väl till någon gång under 80-talet, jag är född på 60-talet.

Och det som även några andra beskriver, att man lyckas hoppa från jobb till jobb utan att det fungerar egentligen, talar inte emot kriterierna - inte som jag tolkar dem. Att man har tydliga svårigheter - det kan man ju själv tycka - utan att andra nödvändigtvis tycker eller märker det. Mina föräldrar skulle inte heller tro att jag har några svårigheter. Men de har alltid blundat för en hel del saker....


Jag vet inte vad du tror att jag har skrivit som du anser att du behöver argumentera mot. Ingenstans har jag påstått att en person med betydande svårigheter inte ska ha diagnos helt oavsett om lekmän eller de själva ser problemen eller inte. Det faktum att diagnosen inte fanns när vi var barn har ingen koppling alls till vad jag hittills har skrivit.


Autism diagnoser fanns vist när vi var barn men hade bara andra namn.


Ja, men det var ju verkligen bara svåra fall som fick diagnos då. Inte bara kom Asperger-diagnosen till, utan jag tror att man även blev mer uppmärksam på lättare fall av autism. Men förut kunde det verkligen missas. Då fick man nog inte diagnos om man kunde prata och gå i skola.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav Toblerone » 2018-06-17 16:51:03

slackern skrev:
tahlia skrev:
slackern skrev:
Högfungerande autism betyder autism utan intellektuell funktionsnedsättning ingenting annat.


Ja, ett samlingsnamn som sagt.


Du påstod att AS och HFA inte existerade innan 1997, jag bara påvisade att dit påstående inte stämmer i och med att autism och HFA har existerat som diagnos sedan 1980 och innan dess hade AS ett annat namn som Autistisk psykopati i Tysktalande länder och Tobelerone kommer just från Tyskland.


Dessutom så klassades ju autism inom schitzofreni spektrat innan 1980 och schitzofreni ansågs ju vara en slask diagnos.


Det kan jag INTE bekräfta. Jag hade aldrig hört talas om "autistisk psykopati" i Tyskland eller att det skulle ha klassats som schizofreni.

Kollade lite på nätet och läste på en tysk sida att autism ansågs som schizofreni med tidig debut 1952, döptes dock om till infantil autism 1980..... då måste ju diagnosen har funnits 1980? Dock hade man redan på 70-talet gjort nån slags screening i England hur många barn som hade såna symptom.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-17 22:29:09

Batte skrev:
slackern skrev:Du påstod att AS och HFA inte existerade innan 1997, jag bara påvisade att dit påstående inte stämmer i och med att autism och HFA har existerat som diagnos sedan 1980 och innan dess hade AS ett annat namn som Autistisk psykopati i Tysktalande länder och Tobelerone kommer just från Tyskland.


Dessutom så klassades ju autism inom schitzofreni spektrat innan 1980 och schitzofreni ansågs ju vara en slask diagnos.


Virker som det het det i Sverige også:

Namn och synonymer
Här presenteras olika namn och begrepp som finns och har funnits för diagnoser inom autismspektrumet. En del av av begreppen är i dag föråldrade eller felaktiga. Men det kan ändå vara bra att ha alla listade, bland annat vid läsning av äldre litteratur.

(...)
Aspergers syndrom
Högfungerande autism*
Autism hos högfungerande person
Autism hos normalbegåvad person
Autism utan utvecklingsstörning

Engelska begrepp
Asperger’s syndrome
High functioning autism

Föråldrade begrepp
Schizoid störning i barndomen
Autistisk psykopati

(...)
* Vissa anser att detta är synonymt med Aspergers syndrom, andra överlappande.

Fra Habiliteringen: Om autism/Historisk bakgrund/Namn och synonymer
http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/historisk-bakgrund/namn-och-synonymer


Tack en som fattar vad jag menar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav tahlia » 2018-06-17 22:34:34

slackern skrev:
Batte skrev:
slackern skrev:Du påstod att AS och HFA inte existerade innan 1997, jag bara påvisade att dit påstående inte stämmer i och med att autism och HFA har existerat som diagnos sedan 1980 och innan dess hade AS ett annat namn som Autistisk psykopati i Tysktalande länder och Tobelerone kommer just från Tyskland.


Dessutom så klassades ju autism inom schitzofreni spektrat innan 1980 och schitzofreni ansågs ju vara en slask diagnos.


Virker som det het det i Sverige også:

Namn och synonymer
Här presenteras olika namn och begrepp som finns och har funnits för diagnoser inom autismspektrumet. En del av av begreppen är i dag föråldrade eller felaktiga. Men det kan ändå vara bra att ha alla listade, bland annat vid läsning av äldre litteratur.

(...)
Aspergers syndrom
Högfungerande autism*
Autism hos högfungerande person
Autism hos normalbegåvad person
Autism utan utvecklingsstörning

Engelska begrepp
Asperger’s syndrome
High functioning autism

Föråldrade begrepp
Schizoid störning i barndomen
Autistisk psykopati

(...)
* Vissa anser att detta är synonymt med Aspergers syndrom, andra överlappande.

Fra Habiliteringen: Om autism/Historisk bakgrund/Namn och synonymer
http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/historisk-bakgrund/namn-och-synonymer


Tack en som fattar vad jag menar.
Begreppet existerade dock inte diagnoskriterier och således heller inte någon diagnos. Det är en jäkla skillnad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-17 22:35:09

Finns inte en chans att jag fått autismdiagnos som barn. Det var sparat till de allra gravaste fallen och många av dem missades och sattes i facket utvecklingsstörning. Inte ens när jag blev vuxen var det tal om autism, de tänkte inte i de banorna att barn och vuxna kunde ha samma sak. Man hade antingen neuros, psykos eller borderline. Då var inte borderline som idag, utan där placerade man alla som var gränsfall. Jag hade den diagnosen och den var extremt skadlig för mig eftersom boten var att terapeuten skulle vara hård och kall mot en.

Vad gäller ADD så hade jag inte kvalat in på MBD heller, inte tillräckligt gravt störd.

Vad som händer om man inte får stöd och hjälp beror nog mycket på hur mycket de vuxna fattar även om de inte har termer att röra sig med. En del vuxna klarar att stötta autistiska barn bättre av någon anledning, medan vissa vuxna bara skriker på en att bli normal. Och att man är jobbig med flit.

Jag tror jag hade klarat mig utan stöd om jag inte haft så mycket andra psykproblem och min fysiska sjukdom. Då hade jag nog förstått av mig själv att det hade varit bra att inte arbeta ihjäl sig, och materialist har jag aldrig varit så hade pengarna räckt till mat och hyra typ hade det varit OK.

Tycker det är viktigt att få självinsikt, och att veta att man inte är ensam. Innan visste jag bara att jag var annorlunda och att vissa andra var det och placerade alla annorlundingar i ett fack, vilket kanske inte var så lyckat.

Att curla ungar för att de har aspergers ska man naturligtvis inte göra, anpassningen ska ju gå hand i hand med ens problem så att man får chans att utvecklas, så att man orkar och hinner något annat än bara existera och flyta med. Har tyvärr sett curlade aspieungar, men tror det har med hela curlingkulturen att göra. Samtidigt som ungdomar har det tuffare än när jag var ungdom är de mer uppassade på andra plan, så att man inte mognar och tar ansvar.

Med en vettig anpassning tror jag det ofta går bra för aspergerungar. Vare sig anpassning man kan utnyttja för lättja, eller ingen alls, är bra.

Jag är väldigt kluven till om jag hade velat haft diagnos som barn, om den hade funnits. Men med facit på hand så hade det nog gått bättre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav slackern » 2018-06-17 22:48:02

tahlia skrev:
slackern skrev:
Batte skrev:
Virker som det het det i Sverige også:


Fra Habiliteringen: Om autism/Historisk bakgrund/Namn och synonymer
http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/historisk-bakgrund/namn-och-synonymer


Tack en som fattar vad jag menar.
Begreppet existerade dock inte diagnoskriterier och således heller inte någon diagnos. Det är en jäkla skillnad.


Du har inte försökt att läsa innantill? Där står det klart och tydligt att dom har funnits.

Har du ens försökt att Googla dom? Eller hävdar du att det som står i ICD-10 är lögner?


Diagnoskriterierna för Aspergers syndrom i ICD-10
Kod: F84.5
Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen


https://www.autism.se/diagnoskriterier%5E2
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De som inte får diagnosen Autism/Asperger

Inläggav kiddie » 2018-06-17 23:17:33

Jag pluggade psykologi i början av 90-talet. Aspergers nämndes inte ens. Det var lite för inne med autism för man hade nyligen kommit på att man kunde träna autistiska barn. Man använde beteendeterapi. De hade börjat göra upp med orsakerna till autism. Man belönade barnen för att bete sig på ett visst sätt, sitta stilla på en stol, hålla ögonkontakt och sådana saker. Det var rätt mycket på forskningsnivå och inte en behandling som erbjöds alla men klassisk autism. Och självklart bara barn.

Så någon form av behandling har funnits under extremt kort tid historiskt sett. Att det fanns diagnoser spelade mindre roll.

De flesta här blev diagnostiserade efter gamla DSM-IV och kodades enligt ICD. Formuleringen i DSM är gammaldags och passar egentligen mycket bättre personer med grav aspergers än forumfolket. Och naturligtvis skriven för att passa enbart barn. Man fattade att detta tillstånd fanns så man bände formuleringar så att de skulle passa oss fast de egentligen inte gjorde det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in