Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Toblerone » 2018-05-29 12:42:49

https://www.svd.se/poliser-dodade-i-liege

Det ser nästan ut som om han hade tänkt döda fler. Han skulle in i nån skola. Läskigt att någon bara tar polisens tjänstevapen och dödar båda poliser med den! De måste ju egentligen vara tränade till att inte släppa någon nära vapnet, men jag antar att man inte kan ha koll hela tiden. Såna råa och meningslösa dåd som händer numera!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Sisyfos » 2018-05-29 13:01:39

Jag tror att de kommer rubricera det som ett terrordåd eftersom det väckte skräck. Dessutom efter antydan som ges i artikeln.

Det finns inslag som pekar i riktningen mot att det här är ett terrordåd, säger Eric Van Der Sypt, talesman för de federala åklagarna, enligt nyhetsbyrån AFP.
...
(red. andra stycket nedan)
Enligt tidningen La Libre finns uppgifter om att gärningsmannen i Liège ska ha ropat "Allahu akbar" – Gud är stor – strax innan han dödades.


Enligt mitt tycke kan inte varje troende muslim som inför sin överhängande död ber i enlighet med den allmänna trosuppfattning klassas som en terrorist. Det är absurt. Att tidningen formulerar sig så slarvligt när det är angeläget om att ta värn emot islamofobi borde väcka förebråelser.

Med detta sagt reagerar jag inte längre på terrordåd eller våldsdåd. Det är fortfarande ännu större risk att dö i traffiken än att mördas i ett sådant dåd; oavsett vad tidningarna vill framhålla. Jag tror att avtrubbning är lämpligast mot nyheter som saknar relevans för mig personligen och framställer fakta felaktigt. Samtidigt krävs större förståelse och läsning i ämnet, vilket borde ske utifrån andra källor.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Julianus » 2018-05-29 18:21:01

Sisyfos skrev:Jag tror att de kommer rubricera det som ett terrordåd eftersom det väckte skräck. Dessutom efter antydan som ges i artikeln.

Det finns inslag som pekar i riktningen mot att det här är ett terrordåd, säger Eric Van Der Sypt, talesman för de federala åklagarna, enligt nyhetsbyrån AFP.
...
(red. andra stycket nedan)
Enligt tidningen La Libre finns uppgifter om att gärningsmannen i Liège ska ha ropat "Allahu akbar" – Gud är stor – strax innan han dödades.


Enligt mitt tycke kan inte varje troende muslim som inför sin överhängande död ber i enlighet med den allmänna trosuppfattning klassas som en terrorist. Det är absurt. Att tidningen formulerar sig så slarvligt när det är angeläget om att ta värn emot islamofobi borde väcka förebråelser.

Med detta sagt reagerar jag inte längre på terrordåd eller våldsdåd. Det är fortfarande ännu större risk att dö i traffiken än att mördas i ett sådant dåd; oavsett vad tidningarna vill framhålla. Jag tror att avtrubbning är lämpligast mot nyheter som saknar relevans för mig personligen och framställer fakta felaktigt. Samtidigt krävs större förståelse och läsning i ämnet, vilket borde ske utifrån andra källor.


Äntligen en forum medlem som har fattat, det har jag skrivit om på forumet tusentals.

Stort tack :)

Ontopic: Jag tycker det är anmärkningsvärt att varje gång det händer nåt, så kallas det alltid "terrordåd" slentrianmässigt.
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Toblerone » 2018-05-29 23:09:56

Sisyfos skrev:Jag tror att de kommer rubricera det som ett terrordåd eftersom det väckte skräck. Dessutom efter antydan som ges i artikeln.

Enligt mitt tycke kan inte varje troende muslim som inför sin överhängande död ber i enlighet med den allmänna trosuppfattning klassas som en terrorist. Det är absurt. Att tidningen formulerar sig så slarvligt när det är angeläget om att ta värn emot islamofobi borde väcka förebråelser.


Njaa....jag skulle inte tolka det så att de vill säga att man är terrorist om man bara ropar "Allahu akbar". Men det har blivit ett slags kännetecken, ett tecken på att man stödjer IS. Och då tycker jag tidningen har en poäng om de drar slutsatsen att det kan vara ett terrordåd.

Jo, man blir lite avtrubbad, men det är illa i alla fall. Jag hoppas bara att det inte blir värre.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav triggerhappyD » 2018-05-29 23:36:41

Kommer ihåg hur Nasrallah varnade för att inom några år så kommer folk direkt kolla efter en bomb eller terrorist så fort dom hör någon säga Allahu akbar.

Muhammed använda det visserligen som "stridsrop" under slaget vid Badr runt 620-talet någon gång.
Men det är taget helt ur sin kontext när det idag missbrukas av terrorister och framhävs av media som synonymt med terrorist handlingar, när det i själva verket inte har nån större betydelse än att man proklamerar att Gud är större eller Gud är störst.

Angående hur vida detta var ett terrordåd så är det väl bara o avvakta o se om attentats mannen var muslim eller mörkhyad, isf är det ju helt klart terrorism, om attentatsmannen visar sig vara vit så är det såklart inte terrorism det handlar om utan då är det en "ensam galning" eller dylikt. :-)018
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav slackern » 2018-05-30 6:03:00

Julianus skrev:Ontopic: Jag tycker det är anmärkningsvärt att varje gång det händer nåt, så kallas det alltid "terrordåd" slentrianmässigt.



Vad ska de annars kallas för? För det är ju uppenbarligen jihadister som utför majoriteten utav dom ,är det skolskjutningar i USA kallas dom ju vid vansinnesdåd i och med att dom inte har något politiskt motiv som jihadisterna har.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Sisyfos » 2018-05-30 6:37:57

triggerhappyD skrev:Kommer ihåg hur Nasrallah varnade för att inom några år så kommer folk direkt kolla efter en bomb eller terrorist så fort dom hör någon säga Allahu akbar.

Muhammed använda det visserligen som "stridsrop" under slaget vid Badr runt 620-talet någon gång.
Men det är taget helt ur sin kontext när det idag missbrukas av terrorister och framhävs av media som synonymt med terrorist handlingar, när det i själva verket inte har nån större betydelse än att man proklamerar att Gud är större eller Gud är störst.

Angående hur vida detta var ett terrordåd så är det väl bara o avvakta o se om attentats mannen var muslim eller mörkhyad, isf är det ju helt klart terrorism, om attentatsmannen visar sig vara vit så är det såklart inte terrorism det handlar om utan då är det en "ensam galning" eller dylikt. :-)018


Ja precis: ensam galning.

slackern skrev:
Julianus skrev:Ontopic: Jag tycker det är anmärkningsvärt att varje gång det händer nåt, så kallas det alltid "terrordåd" slentrianmässigt.



Vad ska de annars kallas för? För det är ju uppenbarligen jihadister som utför majoriteten utav dom ,är det skolskjutningar i USA kallas dom ju vid vansinnesdåd i och med att dom inte har något politiskt motiv som jihadisterna har.


Hur kan du skriva uppenbarligen? Finns det inte några som helst tvivel? Vart finner du belägg för att han förespråkar en militant och fundamentalistisk verion av islam? Tänk om det är så att majoriteten har gått med i IS eftersom de är fattiga och behöver pengar? Då förespråker de inte en militant och fundamentalistisk version av islam; istället är de fattiga människor som behöver pengar och är troende.

Vad är en jihadist och vad vill en jihadist
Jihadisterna förespråkar en militant och fundamentalistisk version av islam.

https://www.svt.se/nyheter/det-har-ar-en-jihadist

Nationalencyklopedin skrev:Företrädarna tenderar även att betona att detta är en religiös plikt för alla och envar, det vill säga alla rättrogna muslimer. Det är en kontroversiell ståndpunkt som inte delas av muslimer i allmänhet.

Med jihadistiska rörelser avses numera vanligen rörelser som varit aktiva efter år 2000, framför allt al-Qaida och på senare år den så kallade Islamiska staten i Irak och Syrien (IS, även känd som ISIS och ISIL), men även till exempel al-Shabab i Somalia, Boko Haram i Nigeria samt talibanrörelsen i Afghanistan och Pakistan (se talibaner).

Även om jihadistiska rörelser vänder sig mot västerländskt inflytande, och betraktar USA och EU som fiender, riktas kampen ofta mot befintliga regimer i muslimska länder och mer generellt mot andra muslimer som inte accepterar jihadisternas världsbild och metoder. Det övervägande flertalet av dessa rörelser gör anspråk på att företräda en ”ren” form av sunnitisk islam. Retoriken präglas ofta av fientlighet mot minoritetsriktningar inom islam, inte minst shiitisk islam.


MEMBERS OF SADDAM HUSSEIN’S DEFEATED ARMY
These veterans have provided ISIS seasoned military and organizational expertise. An important thing to understand here is that few of these Hussein-era veterans share the extreme religious views of the ideologues who run ISIS. It’s a marriage of convenience, not conviction.

DEFECTORS FROM SYRIAN REBEL GROUPS
Some of these experienced fighters are attracted by ISIS’ hard-core ideology and by its sheer ruthlessness. Some of them might defect for money. Others might switch sides depending on whom they think at the moment has the best chance of toppling Syrian dictator Bashar al-Assad.

NEW RECRUITS FROM IRAQ AND SYRIA
Imagine that you’re a young Iraqi or Syrian Muslim.

You feel a sense of shame and frustration that your Muslim world, in terms of political and economic development, has been moving backward since its years of dominance centuries before you were born, leaving you in a place stinking of decay and disintegration.

You rage at your own incompetent and corrupt government. You are Muslim, though you are not necessarily captivated by the ISIS ideology or by the idea of an Islamic caliphate.

That’s more than a religious identity; it’s about culture, tribe, and territory, too. And as a job, ISIS pays far more than anything else on your horizon; it even provides social services for those in territories it rules.

GLOBAL INTERNET RECRUITS
ISIS recruiting pitches on the Internet are warm and welcoming, with stirring imagery and professionally produced videos. Most are reasonable in tone and content. They are expertly targeted to address real or imagined ambitions and grievances, to appeal to a potential recruit’s sense of adventure, and to offer an attractive cause worth fighting for.

The low-hanging fruit for ISIS in its Internet recruiting are people who feel inadequate, disrespected, full of unfulfilled ambitions, angry at real or perceived injustices, and who are blaming other people or institutions for their woes. ISIS supports their grievances and reinforces their belief that the cause of their frustration is outside themselves. By drawing the potential recruits into a fantasy world on the Internet

The ISIS message is particularly attractive to a large population of young Muslim (mostly) men in Europe who find it systematically hard to find work, impossible to be accepted, or to avoid the constant attention of police.

RELIGIOUS MOTIVATION
Western culture are portrayed as undermining core Muslim values. That only adds to the attractiveness of the extreme, back-to-basics ISIS interpretation of Islam, soundly rejecting Western hedonism and materialism.

The recruits may be committed to Islam but for many, it’s to their own idea of Islam rather than one based on the theological interpretations offered by ISIS. They may be coming to join ISIS, but it is for their own complex web of motivations and not necessarily just for the chance to fight for ISIS’ apocalyptic dream.

https://www.huffingtonpost.com/john-gra ... ccounter=1

Sutsatsen som följer härav är att även före detta IS medlemmar inte uppenbarligen är jihadister. Majoriteten av IS är inte uppenbarligen jihadister, utan förmodas tillhöra IS pga andra orsaker. Det finns ytterst få bevis som styrker ditt påstående. Däremot finns du överväldigande bevis på att islamofobi är ett stort problem, vilket förvärras genom medias slarviga användning av terrorism, jihadism, etc.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Toblerone » 2018-05-30 9:01:21

triggerhappyD skrev:Kommer ihåg hur Nasrallah varnade för att inom några år så kommer folk direkt kolla efter en bomb eller terrorist så fort dom hör någon säga Allahu akbar.

Muhammed använda det visserligen som "stridsrop" under slaget vid Badr runt 620-talet någon gång.
Men det är taget helt ur sin kontext när det idag missbrukas av terrorister och framhävs av media som synonymt med terrorist handlingar, när det i själva verket inte har nån större betydelse än att man proklamerar att Gud är större eller Gud är störst.

Angående hur vida detta var ett terrordåd så är det väl bara o avvakta o se om attentats mannen var muslim eller mörkhyad, isf är det ju helt klart terrorism, om attentatsmannen visar sig vara vit så är det såklart inte terrorism det handlar om utan då är det en "ensam galning" eller dylikt. :-)018


Jag tror det kan ha varit IS som har gjort det till stridsrop också. Och det är ju inte alls konstigt att folk reagerar. Det är ju också ren självskydd. Man är uppmärksam på sånt som kan innebära fara - det har hänt några gånger att en bomb har smällt när någon har ropat "allahu akbar" - så då är man uppmärksam på det. Vilket ju är väldigt vettigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Toblerone » 2018-05-30 9:05:38

Uppenbarligen var det en mycket kriminell man som satt på fängelse för bl.a. narkotikabrott och som ska ha radikaliserats där på fängelset.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fyra ... -i-belgien

Om de visste att han var mycket våldsam och instabil - var det en bra idé att han skulle få permission då? Sedan tror jag också att det kan vara lätt att radikalisera såna som inte har mycket att leva för. De nappar på första bästa grej.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Sisyfos » 2018-05-30 13:23:36

Toblerone skrev:Uppenbarligen var det en mycket kriminell man som satt på fängelse för bl.a. narkotikabrott och som ska ha radikaliserats där på fängelset.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fyra ... -i-belgien

Om de visste att han var mycket våldsam och instabil - var det en bra idé att han skulle få permission då? Sedan tror jag också att det kan vara lätt att radikalisera såna som inte har mycket att leva för. De nappar på första bästa grej.


Vi vet alltså att det är en grovt kriminell person som var troende. Om han varit kristen eller buddhist eller tillhört vilken annan religion som helst förutom islam, så hade han inte kunnat vara terrorist.

En grovt kriminell som rycker till sig en polismans vapen, med syfte att döda polismannen pga av dåliga erfarenheter med polismän, borde inte kunna rubriceras agera som en terrorist.

Terro|ism,-ist hade tidigare en annan innebörd.

Säkerhetspolitik skrev:Terror kommer av det latinska ordet för skräck eller skräckvälde och är en beprövad metod att påtvinga människor sin vilja. Mest brutal och blodig har den kanske varit när den använts av regimer som ett sätt att förtrycka sina egna medborgare. Till exempel infördes ordet terrorism i Académie Française 1798 som ett ord förknippat med det statliga skräckvälde som följde på den franska revolutionen.

Under 1800-talet förknippades terrorismen först med små oppositionella grupper som använde våld för att uppnå sina politiska mål. Våldet var då framför allt riktat mot politiker och andra ledare.

http://www.sakerhetspolitik.se/hot-och- ... terrorism/

Om man ska diskutera huruvida han var enligt ursprungliga ordets betydelse, som försökte påtvinga någon hans åskådningar bör han inte anses vara en terrorist.

Säkerhetspolitik skrev:Varken forskarsamhället eller FN har kunnat enas kring begreppet terrorism. Det finns alltså ingen entydig definition av vad terrorism är. Det gör att varje land definierar terrorism utifrån sina egna nationella intressen.

Inom EU har medlemsländerna kommit överens om en gemensam definition av terroristbrott, vilken också har införts i svensk lag (Lagen om straff för terroristbrott).
Enligt denna definition är terroristbrott handlingar som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om de syftar till att:

-- Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp

-- Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd

-- Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer


Vilken åtgärd önskade han isåfall uppnå? Att han önskade mörda en polis är det ingen tvekan om. Men det övriga högst tvivelaktigt.

Slutord inte på något sätt försvarar jag våldsdådet; endast vill jag ha en korrekt diskussion. Och uppmärksamma hur media är slarviga mot bakgrund av det uttalade behovet att minska islamofobin. Att bidra med sammhällsvåda på demokratiska principer, där religionsfrihet och förbud mot diskriminering, riskerar skadas till följd av slarvigt språkbruk eller illvarsamma spekulationer måste synnerligen ifrågasättes, särskilt när s.k. fake news uppmärksammats och striktare krav ska ställas på nyhetsförmedlingens objektiva karaktär.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Toblerone » 2018-05-30 14:14:53

Jag säger inte ens att det VAR ett terroristdåd, jag tror snarare att han själv ville att det skulle se ut så. Då hade det haft någon slags mening (enligt honom alltså). Jag tror att syftet egentligen var att begå självmord och ta några med sig, gärna poliser.

Förresten så var alla, som han dödade, kvinnor. Men det är inte säkert att det har betydelse. Dock visar det att han inte drar sig för att döda kvinnor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav slackern » 2018-05-30 15:34:27

Toblerone skrev:Förresten så var alla, som han dödade, kvinnor. Men det är inte säkert att det har betydelse. Dock visar det att han inte drar sig för att döda kvinnor.


Tydligen hade han mördat en man dagen innan.
The man who shot dead two police officers and a civilian in the Belgian city of Liège had killed someone the night before the attacks, the country's interior minister says.
Jan Jambon said the gunman, named as Benjamin Herman, had murdered a man - a former prisoner - he met while in jail.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-44299952
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Julianus » 2018-05-30 16:50:06

@triggerhappyD

Mycket bra skrivet :)
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Julianus » 2018-06-01 0:30:27

triggerhappyD skrev:Kommer ihåg hur Nasrallah varnade för att inom några år så kommer folk direkt kolla efter en bomb eller terrorist så fort dom hör någon säga Allahu akbar.

Muhammed använda det visserligen som "stridsrop" under slaget vid Badr runt 620-talet någon gång.
Men det är taget helt ur sin kontext när det idag missbrukas av terrorister och framhävs av media som synonymt med terrorist handlingar, när det i själva verket inte har nån större betydelse än att man proklamerar att Gud är större eller Gud är störst.

Angående hur vida detta var ett terrordåd så är det väl bara o avvakta o se om attentats mannen var muslim eller mörkhyad, isf är det ju helt klart terrorism, om attentatsmannen visar sig vara vit så är det såklart inte terrorism det handlar om utan då är det en "ensam galning" eller dylikt. :-)018
Tycker att du har rätt uppfattning om situationen som rubriken lyder. Så fort det är "terrordåd", då är alla 1,8 miljarder muslimer terrorister.

Är det vita människor, handlar det om ensamvargar. Som t.ex Breivik.

Också anmärkningsvärt att man allt numera terrordåd lättvindigt.
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav Alien » 2018-06-04 23:47:59

Det är självklart att man kallar det för ett misstänkt terrordåd. Det brukar oftast vara det också. Inget hindrar att ett terrordåd begås av just en ensamvarg, som Breivik. Han "umgicks" iofs med meningsfränder på nätet men terrordådet planerade och utförde han ensam.

Här är (återigen) den svenska definitionen av terroristbrott:

Metro skrev:Det finns tre kriterier för att uppnå EU:s och Sveriges definition av terroristbrott. Det är handlingar som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om de syftar till att:
1. Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp
2. Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd
3. Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer, enligt Säkerhetspolisen och Svensk författningsförsamling.

Man behöver inte ingå i ett terrorstämplat nätverk för att räknas som terrorist. Anders Breivik, som dödade 67 personer i Norge 2013 och som dömdes för massmord och terrorbrott, är ett exempel på en ny form av terrorist, en ensam terrorist, förklarar terrorforskaren Hans Brun.

– Han är ett uttryck för den nya, ensamma terroristen. Ensamvargarna som orsakar stor skada. Han hade ett manifest som visar att han agerade utifrån ideologi – det kan inte bli mycket tydligare än så, säger terrorforskaren Hans Brun.
https://www.metro.se/artikel/experterna ... rrorism-xr

Ingen här har påstått att alla muslimer är terrorister, var har du fått det ifrån?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46227
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Våldsdåd (terror?) i Belgien, Liege

Inläggav slackern » 2018-06-05 0:40:24

Alien skrev:Här är (återigen) den svenska definitionen av terroristbrott:

Metro skrev:Det finns tre kriterier för att uppnå EU:s och Sveriges definition av terroristbrott. Det är handlingar som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om de syftar till att:
1. Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp
2. Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd
3. Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer, enligt Säkerhetspolisen och Svensk författningsförsamling.

Man behöver inte ingå i ett terrorstämplat nätverk för att räknas som terrorist. Anders Breivik, som dödade 67 personer i Norge 2013 och som dömdes för massmord och terrorbrott, är ett exempel på en ny form av terrorist, en ensam terrorist, förklarar terrorforskaren Hans Brun.

– Han är ett uttryck för den nya, ensamma terroristen. Ensamvargarna som orsakar stor skada. Han hade ett manifest som visar att han agerade utifrån ideologi – det kan inte bli mycket tydligare än så, säger terrorforskaren Hans Brun.
https://www.metro.se/artikel/experterna ... rrorism-xr



Nej det står klart och tydligt att det är EU som har bestämt det och Sverige måste rätta sig efter.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in