Vad tycker ni om Mia Törnblom?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav Fretshi » 2018-02-12 1:26:04

Hej!

Jag undrar vad ni här på forumet tycker om Mia Törnblom.
För er som inte vet det är hon en coach som håller på och föreläser mycket om självkänsla och har också skrivit flera böcker.

Är det pseudovetenskap hon sysslar med?

Vad tycker ni skit eller guld?

Jag tycker hennes bok självkänsla står mycket bra i, men kanske också lite hokuspokus.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-12 8:07:06

Jag tycker nog de flesta människor överlag, är lite hokus pokus.

Tror att hon själv kommer från ett dåligt ställe och har hittat bra saker. Som förebild är hon nog också bra för många.

Möjligt att man har lättare att förkasta sådant man har svårt att förstå, som något som inte stämmer. Tänker lite på gud och så här. Jag har lite svårt för den biten, men samtidigt är det väl bra för dem "gud" hjälper liksom.

Tror som sagt att hon har mycket bra erfarenheter av diverse svaj och må dåligt, men någonstans överlag så verkar det som många måste sälja sälja sälja helt plötsligt och då kanske gamla riktiga erfarenheter och kunskap måste åka samma båt som det som för tillfälligt är på tapeten i folkmun.

Detta var endast en generalisering utifrån mitt perspektiv och kanske blev det aningens off topic. Känner ej heller Mia, men hon verkar god iaf.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav jojomamma » 2018-02-18 20:08:30

En person som löser sina egna problem med ett outömligt behov av bekräftelse. Kommer troligvis från ett dysfynktionellt hem.

Har bara läst lite i någon bok hon skrivit (kanske blandar jag ihop den med någon annans). Reagerade på att mycket gick ut på att bekräfta sig själv och skaka av sig bekanta som inte ger rätt sorts bekräftelse.

Hopas någon skriver något mer nyanserat. Jag har vinterkräksjuka och är på dåligt humör.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav alixha » 2018-02-18 21:20:19

Jag har ett smått förakt för personer som kallar sig coacher när det inte är sportrelaterat.
Har också svårt för personer som är så där klämkäcka eller när det känns som att dom pratar/skriver med en reklamröst.

Ofta gillar dessa coacher att göra listor också där i princip alla punkter betyder samma sak, enda skillnaden är att formuleringen är annorlunda. För mig är det bara samma dravel om och om igen. Grundprinciperna är ju SAMMA hos alla coacher, varför behövs det fler böcker där det står samma sak? Mia är samma som alla andra, räcker med en sökning på Google på under 2 minuter för att se det.

Men ... om nu en endaste liten unik människa på jorden tycker att detta fungerar så är det väl värt det? Du är bäst! Du är fantastisk! Jag dör inombords.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav Dagobert » 2018-02-18 22:46:56

Jag vet inget om Mia T. men jag kan se i min kristallkula att det kommer ett kraftfullt fördömande den 11:e mars. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav Savanten Svante » 2018-02-18 23:35:36

Dagobert skrev:Jag vet inget om Mia T. men jag kan se i min kristallkula att det kommer ett kraftfullt fördömande den 11:e mars. :-)Happy


Jaha, det är då krigarn får skriva igen?

Nåja, när han återkommer låter han så här ungefär:


Kapten Haddock.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-05-03 18:18:05

På förekommen anledning.

Mia Törnblom är ett spektakel.

Denna kvällstidningsguru har för det första ingen sakkunskap.
Hon är inte läkare, hon är inte psykiater, hon är inte ens undersköterska.

För det andra är coach, föreläsare, konsult, terapeut eller det mer akut moderna "influencer" inga skyddade titlar.

Vem som helst kan helt lagligt kalla sig chakra-healing-herpetolog-terapeut och starta företag.

Hennes metod är demagogens.
Det handlar alltså om karisma, att med utstrålning och magstöd övertyga en publik genom att vinna känslomässigt förtroende.

Titta på hennes stil i klipp på tuben så ser ni.
Mycket betoning och stora gester, livligt samspel med publiken.
Bygga upp en vi-känsla, skapa stämning, klappa i händer, direktkontakt, gärna skratt och glada utrop.

-SJÄÄÄLVKÄNSLA!

Att domptera en publik helt enkelt.

Så har charlataner och kvackare hållit på i alla tider.
Formen och varorna har skiftat genom historien men fenomenet är detsamma.
Det hon kränger är vad jag skulle kalla psykologins svar på taskspeleri.

Rekommendabelt är ett analytiskt förhållningssätt till själva varan och att ta hurtiga nasare med en grov näve salt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-05-03 18:35:51

-Men en del tycker det här är trevligt. Ska man inte låta dom tycka det?
-En jag känner sa att hon är en jättehärlig person!

Gå och se standup istället.
Det är ett ärligt och bra värv utan falska förespeglingar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav nallen » 2018-05-03 18:50:15

KrigarSjäl skrev:Vem som helst kan helt lagligt kalla sig chakra-healing-herpetolog-terapeut och starta företag.

:-)049 *garvar knäna av mig*
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav Kahlokatt » 2018-05-03 20:06:56

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Vem som helst kan helt lagligt kalla sig chakra-healing-herpetolog-terapeut och starta företag.

:-)049 *garvar knäna av mig*


Jag vill också gå hos en herpetolog-terapeut! Jag gillar ormar. :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav Interim » 2018-05-03 21:39:35

KrigarSjäl skrev:Mia Törnblom är ett spektakel. [...] Hennes metod är demagogens.


Haha!, ja, exakt så! Själv upplever jag gränsen som hårfin mellan dessa kvacksalvare/hurtbullar och personer som Jim Jones. Det ballar alltid ur förr eller senare, antingen för dem själva eller bland deras lojala "upplysta".
Interim
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2017-06-18
Ort: Någonstans i Sörmland

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav elle » 2018-05-03 22:22:06

För mig är hon är ett varumärke som säljer bra.

Folk avgudar henne och bjuder in på sina föreläsningar. Hon tar publiken med storm och hennes stora, öppna leende pryder varenda hälsotidning.

Hennes budskap säljer och gör succé. Man ska ta plats och skaffa självkänsla nu. Och uppnå välbefinnande i livet.

Personligen övertygar hon mig inte med sitt yviga kroppsspråk och stora gester.

Det hela känns på något sätt oäkta och ytligt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav elle » 2018-05-04 9:09:45

elle skrev:Det hela känns på något sätt oäkta och ytligt.


Hon är trots allt bra på att marknadsföra sig och finna publikens gunst.

Det hela känns dock för överväldigande och utstuderat, onaturligt.

Man kan också nå fram till människor utan stora gester och ordflöde om självkänsla nu och hur man ska ta plats.

En smakfråga.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav Flinta » 2018-05-04 20:15:24

Hon når väl dom vissa andra inte kan nå bara.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav onionhttps » 2018-05-06 12:58:18

Jag hittade den här videon. Jag har sett på den förut. Har någon av er sett den förut?



Jag tyckte en del men senare efter att ha kollat på vad hon verkligen säger så känner jag mig mest ovetande just nu. Jag återkommer...
Spoiler: visa
fast jag kan nämna att när jag först såg på videon för några år sedan så tyckte jag det var så jobbigt att kolla på videon med allt det där kroppsspråket att jag fick en karikatyr som bild av henne i huvudet där hon onödigt mycket viftar runt med händerna och pratar med hög röst varje gång jag tänkte på henne. Nu är jag dock som sagt mer åt "ovetande" hållet, jag behöver analysera den videon lite mer. Det låter som hon hjälper människor och/eller att personer som verkligen har problem kommer till henne, för psykologiska problem har alla, även de som skrattar och hånar Aspergare
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav Fretshi » 2018-05-28 8:58:28

KrigarSjäl skrev:-Men en del tycker det här är trevligt. Ska man inte låta dom tycka det?
-En jag känner sa att hon är en jättehärlig person!

Gå och se standup istället.
Det är ett ärligt och bra värv utan falska förespeglingar.


Jag håller på med stand up ibland och ser på det ibland.
Jag ville bara veta vad ni tycker om henne.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

vad tycker ni om Mia Törnblom?

Inläggav elle » 2018-05-28 9:12:56

Hon är motsatsen till min drömterapeut.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in