Matematik på universitetet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-15 17:43:32

Men mjää. Jag känner ju att jag nog kanske vill läsa matematik, ändå... :-)065

Jag får liksom intrycket att bara folk som har det enkelt för matematik klarar av det, men så är det ju liksom inte för mig!!! :-)Crying Jag menar, jag kan inte kalla det "enkelt"... men ändå... Men ändå!!! :-)006
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav Leibniz » 2018-05-15 21:49:01

fragan5 skrev:Men mjää. Jag känner ju att jag nog kanske vill läsa matematik, ändå... :-)065

Jag får liksom intrycket att bara folk som har det enkelt för matematik klarar av det, men så är det ju liksom inte för mig!!! :-)Crying Jag menar, jag kan inte kalla det "enkelt"... men ändå... Men ändå!!! :-)006


Man får tänka på vad man vill jobba med och inte vilken utbildning som är roligast. De flesta utbildningar har kurser som man kommer tycka är fruktansvärt tråkiga men som man bara måste ta sig igenom.
Av folk som läst matematikprogrammet har jag dock hört att det kräver många timmars plugg så det är ingen utbildning man fikar sig igenom.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Matematik på universitetet

Inläggav nescio » 2018-05-15 22:02:26

Leibniz skrev:Man får tänka på vad man vill jobba med och inte vilken utbildning som är roligast. De flesta utbildningar har kurser som man kommer tycka är fruktansvärt tråkiga men som man bara måste ta sig igenom.
Man kan istället tänka att man läser på universitetet för att annars skulle man ju behöva jobba.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-16 7:01:52

Ni har rätt!! "No pain, no gain" är mottot :-)012
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav Fourier » 2018-05-24 23:22:15

fragan5 skrev:Hej!

Finns det några här som läst/ läser matematik på universitetsnivå? Hur går det för er? Jag kommer förmodligen börja läsa det till höst, men jag känner mig lite ängslig... Kan någon ge tips eller något? Förklara hur det var när ni började, om ni kan! Låt oss diskutera, samtala :mrgreen:

Peace // fragan


Läste inte matte, men det ingick i det jag studerar nu. Så innan jag började utbildningen anmälde jag mig till en sommarkurs som typ hette "föreberedande kurs i matematik" som gick att ta online. Du kan kolla upp om du hittar någon sådan kurs i sommar, om du inte har något annat att göra.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Matematik på universitetet

Inläggav Hejsan123 » 2018-10-23 20:53:09

Frågan är nog snarare vem här inne som inte studerar/jobbar fy/ma/civing. :D
Hejsan123
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2018-10-23

Matematik på universitetet

Inläggav notwoodstock » 2019-08-30 5:47:50

Jag är kvaddad för livet. Schizofreni, vilket ju blir off-topic.

Men jag klarade KTH/Elektro/Tele, innan Datalinjen kom. Men idag förstår jag att jag inte var kry - social fobi var inte enda AS-trasslet jag led av de sista studieåren. Orimlig historia, tack, KTH!

Rådet jag har är att försöka ha studiemetodik - jag själv nästan klarade alla åren i skolbänken, tack vare att jag försökte läsa på, t.ex på rasterna. Men jag orkade inte plugga mer hemma, än till proven/tentorna.

Att jobba sig till studiemetodik kanske är svårt om man har Asperger. Jag fick boken (I mellanstadiet, 5:e klass; "Björnboken"). Vet inte vad det stod i den.

Men visst var jag tacksam för att studierna var spännande. Jag spelade biljard/carambole och programmerade på ledig tid. Förnämligt!

Uppmuntrar de som är unga till att försöka - jag tror det är nyttigt för en. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in