Matematik på universitetet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-14 9:15:12

Hej!

Finns det några här som läst/ läser matematik på universitetsnivå? Hur går det för er? Jag kommer förmodligen börja läsa det till höst, men jag känner mig lite ängslig... Kan någon ge tips eller något? Förklara hur det var när ni började, om ni kan! Låt oss diskutera, samtala :mrgreen:

Peace // fragan
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 9:38:15

Jag har läst matematik på SU. Där ingick följande kurslitteratur som jag kan rekommendera.

EN - Persson & Böiers: Analys i en variabel (3:e upplagan), Studentlitteratur.
ENÖ - Övningar till Analys i en variabel, (6:e upplagan), Studentlitteratur.
FLER - Tamm: Flervariabelanalys.
ALG - Bøgvad & Xantcha: Algebra I (3:e upplagan, 9:e tryckningen).
LALG - Bøgvad & Vaderlind: Linjär algebra: grundkurs (1:a upplagan), Liber.

Det var heltidsstudier parallellt med heltidsstudier på en en annan kurs, samtidigt arbetade jag heltid; tillsist blev det blev överväldigande efter ett par månader. Jag lärde mig en hel del tills det blev alltför krävande efter ett par månader, jag klandrar mig själv för att ha saknat förmågan att framgångsrikt få ihop allt, orsaken därtill var min oförmåga att varva ner och koppla av. Med detta sagt, ämnar jag att slutföra kursen och även fördjupa mina matematikkunskaper.

Det hade varit givande för mig att diskutera matematik med dig.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Matematik på universitetet

Inläggav Geastrum » 2018-05-14 9:48:31

Jag har läst matematik på KTH.

För det första gäller det att repetera och känna att man behärskar gymnasiematten... trigonometri, logaritmer, vektoranalys, derivator, integraler, differentialekvationer...

Partialbråksuppdelning är viktigt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partialbr ... uppdelning
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-14 9:59:22

Tack för svar, Sisyfos & Geastrum!! :-)012

Alltså jag kommer inte jobba medan jag pluggar, och jag har försökt (försöker) förbereda mig med olika material, som Matematik 5000 (kurs 4/5), "Sommarmatte" etc. Jag kommer då fokusera helt (mer eller mindre) på matematiken... och läser bara 30 hp (100% studietakt).

(jag kommer inte på så mycket att skriva nu så jag tar en break och återkommer sen - det är fint väder ute!)

:-)005
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 10:03:45

Geastrum skrev:Jag har läst matematik på KTH.

För det första gäller det att repetera och känna att man behärskar gymnasiematten... trigonometri, logaritmer, vektoranalys, derivator, integraler, differentialekvationer...

Partialbråksuppdelning är viktigt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partialbr ... uppdelning


Vänligen lämna råd gällande rekommendationer av facklitteratur. Du får hemskt gärna kommentera den facklitteratur som jag har hänvisat till i mina rekommendationer
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Matematik på universitetet

Inläggav Geastrum » 2018-05-14 10:32:51

Vi använde ingen annan kurslitteratur än de kompendier som matematikinstitutionen gav ut, ett kompendium per kurs - Matematik A, B, C och D samt den frivilliga fortsättningskursen. Inom parentes kan jag tillägga att jag läste kemiteknik, en av de minst matematiktunga civilingenjörsutbildningarna (< 20 hp matte).
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Matematik på universitetet

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 10:55:14

Geastrum skrev:Vi använde ingen annan kurslitteratur än de kompendier som matematikinstitutionen gav ut, ett kompendium per kurs - Matematik A, B, C och D samt den frivilliga fortsättningskursen. Inom parentes kan jag tillägga att jag läste kemiteknik, en av de minst matematiktunga civilingenjörsutbildningarna (< 20 hp matte).


KTH:s matematikinstitution håller mycket god kvalitét, betydligt bättre än SU. Jag saknade möjliget att fysiskt ta mig dit i samband med jobb och övriga studier som föranlede valet av SU:s distanskurs. Där ingick även kompendier men inte alls lika omfattande som för er.

Den kursen jag tidigare läste och ännu inte fullständigt har slutfört är på 30 hp. Grundläggande matematik. Förmodligen ligger vi på ungefär samma nivå, inte helt otänkbart att du är skickligare på matematik eftersom din kurs höll högre nivå och framförallt pga du slutfört kursen.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Matematik på universitetet

Inläggav nescio » 2018-05-14 11:16:48

Första terminen missade jag en tentauppgift helt. De frågade efter beviset av en sats i boken. Jag hade inte lärt mig beviset utantill för sådana uppgifter fick man ju aldrig i gymnasiet. Och beviset var för komplicerat för att jag skulle kunna härleda det själv vid tentan.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-14 11:36:55

Förövrigt känner jag att jag borde kolla in det där med vektorer och partialbråksuppdelning. Tack...

Sisyfos skrev:KTH:s matematikinstitution håller mycket god kvalitét, betydligt bättre än SU.

How dare you have an opinion! Men jag har själv hört det ena och det andra angående matten på SU och KTH. Jag söker själv till SU. Hur kändes litteraturen? Var lärarna "kluriga", "pretentiösa"? :?

Och nu kommer blogginlägget: klarar man ens liksom matematiken på universitetet om man inte är ett supersnille? Fan, jag blir lite osäker över min förmåga. Hur mycket kommer jag behöva plugga varje dag? Kommer matematiska institutionen erbjuda mig nog med hjälp om jag behöver det? :-)006 :?:
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav Chrilleb » 2018-05-14 12:33:11

(Kanske O.T) men...



Jag såg en bok och köpte den på Akademibokhandeln. Titeln är "Iq-jakten" och består av 600 utmanande iq-övningar i nivå 1-20...mycket spännande rolig och utvecklande bok.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Matematik på universitetet

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 12:59:35

fragan5 skrev:Förövrigt känner jag att jag borde kolla in det där med vektorer och partialbråksuppdelning. Tack...

Sisyfos skrev:KTH:s matematikinstitution håller mycket god kvalitét, betydligt bättre än SU.

How dare you have an opinion! Men jag har själv hört det ena och det andra angående matten på SU och KTH. Jag söker själv till SU. Hur kändes litteraturen? Var lärarna "kluriga", "pretentiösa"? :?

Och nu kommer blogginlägget: klarar man ens liksom matematiken på universitetet om man inte är ett supersnille? Fan, jag blir lite osäker över min förmåga. Hur mycket kommer jag behöva plugga varje dag? Kommer matematiska institutionen erbjuda mig nog med hjälp om jag behöver det? :-)006 :?:


Jag tror inte att du kommer ha några större svårigheter som inte kan överkommas. Vad gäller oss med AS är vi lämpade för analys. Sålänge som du förstår frågorna och följer de principer som diskuteras under kursen kommer du kunna lösa matematiska problem.

Flera på gymnasiet har begått misstaget att lära sig utantill utan att inte förstå. Fast det har varit nyttigt eftersom mer avancerad matematik kräver förkunskap; ungefär som språket, även matematik är ett språk.

Helhetsförståelse -- befintlig gymnasialkunskap
Vi måste först förstå orden i sig för vårt språk -- det som brukas här -- relativt ytligt; och därefter tänkbara kombinationer samt de former som språket förekommer i. Därmed har vi en helhetsförståelse.

Ökad förståelse -- förståelse för variabler
För att därefter kunna förstå mer språket mer djupgående kommer vi återvända till en närmare granskning av de beståndsdelar som ingår i språket. Det är beståndsdelarna som den matematiska kursen kommer handla om; just de grundläggande matematiska sanningarna. Sanningarna kan analogt sägas vara orden som du är bekant med (jfr ex ovan) trots det är ytligt kan du vidareutveckla din förståelse för dem.

Supersnille
Nej du behöver inte vara ett supersnille eftersom du inte självständigt kommer förväntas prestera något förutom grundläggande matematisk förståelse. Eftersom du är kvalificerad så finns det inga tvivel. Däremot kan tvivel uppstå om du avser att bli professor inom matematik, vi vet inte med säkerhet på förhand vilken förmåga du förvärva, och om matematik är rätt för dig. Dock är universitetsprogram utformade så att majoriteten av de som ansöker bör klara av samtliga kurser och erhålla examen i ämnet, de som inte klarar av kursen brukar sakna intresse och största anledningen till att de inte lyckas är att de inte studerat tillräckligt mycket; vad gäller AS inte ställt frågor till lärarna.

Råd och tips
Se till att upprätta goda vanor redan nu. Det är våra vanor som huvudsakligen avgör våra möjligheter att lyckas eller inte, intelligensen är av betydelse men underordnad när man redan är kvalificerad för en kurs/program. Flera tidigare klasskamrater som jag har kommit i kontakt med under min studiegång har haft exceptionellt hög intelligens men bestämt sig för att hoppa av eller inte haft disciplin till att fullgöra studierna.

Ställa frågor så ofta du kan till lärarna när du inte förstår något. De är skyldiga att besvara frågorna oavsett hur besvärande de finner att lämna svar på något som är självklart; var ihärdig så kommer de slutligen besvara dina frågor eftersom frågeställandet härmed inte kommer upphöra förrän de lämnat svar.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-14 13:31:36

Tack för alla tipsen!! :mrgreen:
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav Leibniz » 2018-05-14 15:50:55

fragan5 skrev:Förövrigt känner jag att jag borde kolla in det där med vektorer och partialbråksuppdelning. Tack...

Sisyfos skrev:KTH:s matematikinstitution håller mycket god kvalitét, betydligt bättre än SU.

How dare you have an opinion! Men jag har själv hört det ena och det andra angående matten på SU och KTH. Jag söker själv till SU. Hur kändes litteraturen? Var lärarna "kluriga", "pretentiösa"? :?

Och nu kommer blogginlägget: klarar man ens liksom matematiken på universitetet om man inte är ett supersnille? Fan, jag blir lite osäker över min förmåga. Hur mycket kommer jag behöva plugga varje dag? Kommer matematiska institutionen erbjuda mig nog med hjälp om jag behöver det? :-)006 :?:



Är det matematikprogrammet du ska läsa eller lösa kurser/ingenjörsprogram? Det skiljer en del.

De flesta som börjar läsa ren matematik på högskolenivå är nog nervösa och osäkra på sin egna förmåga. Man ska inte tvivla för mycket på sig själv och går det åt pipan så är det bara att arbeta mer. Citerar en föreläsare på Chalmers "Det gör inget om ni kuggar tentan, då får ni ju läsa kursen igen!"

Det gäller att ha ett starkt intresse och viljan att lära sig förstå matematiken på en djup nivå.

På gymnasiet skyndar man oftast igenom kurserna och hoppar över en hel del och bara man får bra på proven så är det okej. Det kan därför bli problem på högskolan eftersom matematik är som en kedja och brister den i början så skiter det sig.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Matematik på universitetet

Inläggav Leibniz » 2018-05-14 15:54:52

Här är tre böcker som jag tycker är bra inför högskolestudier i matematik. De innehåller en del bra grejer som inte får så mycket fokus i gymnasiekurserna i matematik. De finns på biblioteket.

https://www.bokus.com/bok/9789144120966 ... lemlosare/

https://www.bokus.com/bok/9789144121093 ... hogskolan/

https://www.bokus.com/bok/9789147113361 ... matematik/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Matematik på universitetet

Inläggav Leibniz » 2018-05-14 15:58:30

Sisyfos skrev:
Geastrum skrev:Jag har läst matematik på KTH.

För det första gäller det att repetera och känna att man behärskar gymnasiematten... trigonometri, logaritmer, vektoranalys, derivator, integraler, differentialekvationer...

Partialbråksuppdelning är viktigt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partialbr ... uppdelning


Vänligen lämna råd gällande rekommendationer av facklitteratur. Du får hemskt gärna kommentera den facklitteratur som jag har hänvisat till i mina rekommendationer


Om man behärskar envariabelanalysen och vill ha mer avancerade böcker i densamme så finns det två amerikanska böcker på högre nivå, men det är inget för nybörjaren.

https://www.bokus.com/bok/9780521867443/calculus/
https://www.bokus.com/bok/9780070856134 ... s-intl-ed/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-14 15:59:32

Tack Leibniz :-)012

Förövrigt är det kandidatprogrammet i matematik och ekonomi jag sökt till, ej lösa kurser/ingenjörsprogram.
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-14 16:16:34

Spivak får vänta lite tror jag lol

Men tack för tipsen, de såg fina ut :-)005
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 16:36:28

@Leibniz har du gett dig på matematikprogram eller läst enstaka kurser?
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Matematik på universitetet

Inläggav Leibniz » 2018-05-14 18:18:36

Sisyfos skrev:@Leibniz har du gett dig på matematikprogram eller läst enstaka kurser?


Började studera till civilingenjör på Chalmers, men avbröt studierna på grund av orkeslösheten som kommer av ASD. Jag fattade dock tycke för matematiken så det pysslar jag med på hobbynivå på fritiden. Jag har väl en liten tanke på att läsa kandidatprogrammet i matematik framöver.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Matematik på universitetet

Inläggav Sisyfos » 2018-05-14 18:22:57

Leibniz skrev:
Sisyfos skrev:@Leibniz har du gett dig på matematikprogram eller läst enstaka kurser?


Började studera till civilingenjör på Chalmers, men avbröt studierna på grund av orkeslösheten som kommer av ASD. Jag fattade dock tycke för matematiken så det pysslar jag med på hobbynivå på fritiden. Jag har väl en liten tanke på att läsa kandidatprogrammet i matematik framöver.


Matematik är som meditation ibland. Det är en underbar känsla av att sitta uppslukad och klura på matematiska problem.

Jag diskuterar gärna matematik med dig, vi borde starta en matematik tråd där alla kan delta.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Matematik på universitetet

Inläggav Leibniz » 2018-05-14 18:49:58

Sisyfos skrev:
Leibniz skrev:
Sisyfos skrev:@Leibniz har du gett dig på matematikprogram eller läst enstaka kurser?


Började studera till civilingenjör på Chalmers, men avbröt studierna på grund av orkeslösheten som kommer av ASD. Jag fattade dock tycke för matematiken så det pysslar jag med på hobbynivå på fritiden. Jag har väl en liten tanke på att läsa kandidatprogrammet i matematik framöver.


Matematik är som meditation ibland. Det är en underbar känsla av att sitta uppslukad och klura på matematiska problem.

Jag diskuterar gärna matematik med dig, vi borde starta en matematik tråd där alla kan delta.


Ja jag tycker att det är trevligt för det mesta, fast ibland vill jag kräkas på skiten. :-)Happy
När det går bra och man kommer framåt är det trevligt.

En liten inspirations/motivations-video

https://youtu.be/ciddKOcUZss
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-14 19:15:42

Jag vill bara säga att jag har övertygat mig själv att inte vara ängslig och oroad över pluggandet/ framtiden. Jag känner liksom att det kommer gå bra! :-)Happy
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Matematik på universitetet

Inläggav nallen » 2018-05-14 21:43:01

De grundläggande kurserna i matematik på universitetet bör gå att klara på bara vilja och envishet om det så krävs. Sen kommer man nog förr eller senare till en punkt när man inte klarar av att hålla rätt på fler abstraktioner staplade på varandra; iallafall gjorde jag det någonstans i samband med bland annat transformteori och komplex analys.

Ingenjörsmatte är ganska trist tycker jag - mest att lära sig lösningsmetoder för differentialekvationer utantill kändes det som.
Talteori och matematikens fundament är betydligt intressantare tycker jag, eftersom man lär sig förstå grunderna.

Jag har läst både ingenjörs- och naturvetaratte, matematikfilosofi och logik, de senare på GU.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Matematik på universitetet

Inläggav fragan5 » 2018-05-15 12:19:01

nallen skrev:Ingenjörsmatte är ganska trist tycker jag - mest att lära sig lösningsmetoder för differentialekvationer utantill kändes det som.

Alltså, det låter ändå lite "low-key" som att ingenjörsprogram är relativt softa... Det känns ju liksom att det kan bli skitjobbigt att hålla på med bevis och sånt :? (vem bryr sig liksom, jag är hur som helst inte intresserad av att skaffa en master i ren matematik eller dylikt; det är ju aktuarieyrket eller typ statistiker som gäller).

Men då, alltså fan jag vet inte. Det känns i varje fall som att KTH verkar lite mindre... vågar jag säga "autistiskt" (lol förlåt) än SU i förhållandet till matematiken. Urk... :-)006

Dessutom verkar KTH vara en bättre, skönare skola i största allmänhet, det är intrycket jag får... internal monologue: borde jag ta och läsa tekniskt basår på KTH, och eventuellt läsa till civilingenjör? :-)063
fragan5
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2014-08-17
Ort: Atlantis

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in