Meditation och tibetansk buddhism

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Meditation och tibetansk buddhism

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-09-20 15:26:50

Vad tycker ni om den tibetanska buddhismen?

Har ni testat att meditera och vad tyckte ni om det?

Om ja, var meditationen grundad på den tibetanska buddhismen?

Kort sagt, vad är era upplevelser av och synsätt på meditation och tibetansk buddhism?

Om ni har testat meditation som är grundad på något annat än tibetansk buddhism, vad är era upplevelser av och synsätt på den meditationen?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Re: Meditation och tibetansk buddhism

Inläggav Inger » 2008-09-20 15:58:13

snyggsmartosexig skrev:Vad tycker ni om den tibetanska buddhismen?

Den verkar väl trevlig och sympatisk.

Har ni testat att meditera och vad tyckte ni om det?

Ja. Långtråkigt.

Om ja, var meditationen grundad på den tibetanska buddhismen?

Nej.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Meditation och tibetansk buddhism

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-20 16:04:42

snyggsmartosexig skrev:Vad tycker ni om den tibetanska buddhismen?

Kan inte uttala mig om det, då jag inte har tillräckligt med kunskaper.

Har ni testat att meditera och vad tyckte ni om det?

Ja, och det gör jag för närvarande en gång i veckan. Häftig upplevelse, jag mår bra av det.

Om ja, var meditationen grundad på den tibetanska buddhismen?

Nej, den var det inte.
Det var ngn slags meditation kombinerad med yoga. Har även provat en del mindfulness övningar, som jag tycker kan räknas som ngn slags meditation.

Om ni har testat meditation som är grundad på något annat än tibetansk buddhism, vad är era upplevelser av och synsätt på den meditationen?

Funkar bra för mig, åtminstone när det gäller att minska stressen och rensa huvudet. Kan inte påstå att jag får bättre fokus eller ngt sådant i min övriga vardagen, men jag märker att jag får kraft strax därefter och kan fortsätta dagen på ett annat sätt.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav mnordgren » 2008-09-20 18:41:53

Jag anser att "österländsk visdom" bara är en enda stor bluff. Men det kanske funkar för andra.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Micke » 2008-09-20 19:22:23

Jag mediterade en period och det var den av Buddha rekommenderade "stillhetsmeditationen" vill jag minnas. Vet inte om detta även är den tibetanska stilen.

Den tibetanska buddhismen verkar mer religiös än filosofisk av det lilla jag sett och är inte alls i min smak.

När jag mediterade fick jag iaf en del visioner och en del inre vägledning, bl a att jag skulle sluta upp med att meditera. :D

Och numera vet jag ju att det finns stora risker med sådant, åtminstone om man gör det "felaktigt". Man kan råka ut för psykoser och ännu värre saker.
Läs gärna om riskerna på www.kundalini.se
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav MsTibbs » 2008-09-21 1:04:44

Jag har testat det där med meditation, tanken är god, men för min del blir det bara nån himla tanken-flyga-iväg-nån-annanstans-koncentrationsbortfall, förvirrad-obehagligt och/eller en extremt påträngande jag-vill-hoppa-skrika-och-vifta-med-armarna-nununu-syndrom... :D :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Inger » 2008-09-21 3:02:48

Micke skrev:När jag mediterade fick jag iaf en del visioner och en del inre vägledning, bl a att jag skulle sluta upp med att meditera. :D

LOL!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-09-21 3:03:52

MsTibbs skrev:...tanken-flyga-iväg-nån-annanstans-koncentrationsbortfall, förvirrad-obehagligt och/eller en extremt påträngande jag-vill-hoppa-skrika-och-vifta-med-armarna-nununu-syndrom... :D :D

Bästa beskrivningen jag nånsin sett!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2008-09-24 1:52:28

Jag lärde mig att meditera med en svensk influerad av hinduismen. Att sitta i grupp med flera andra personer gör det enklare att hålla ut med rätt andning och kroppsposition.

Jag slapp ett hinduiskt mantra. Det gick lika bra med Jesusbönen. Så då körde jag den, omväxlande med ett eller ett par positiva ord.

Senare blev det på modet att meditera även inom kristenheten, men då hade jag redan hållit på i 10 år.

Orsaken var sjukdomen. Orkade inte be så mycket och då var meditation ett lämpligt alternativ, för mig. Har periodvis svårt för att meditera. Bäst går det ute i naturen.

Under meditation har jag kunnat ta emot svar på mycket viktiga frågor. Hjärnan sänder ju på lite annan våglängd än när man aktiverar sig, fast ändå sover man inte, och därför är man mer öppen för lösningar på olika problem. Jag fick veta en persons rätta diagnos under meditation. Detta kom att betyda väldigt mycket för personen ifråga. Så jag ser meditationen som värdefull, ett sätt att lyssna till sitt undermedvetna och allmedvetna.

Prövat zenmeditation ett par timmar, men fick värk. Kan bara inte sitta orörlig 1 timma, kort paus och 1 timma till. Inom zen finns det ju ingen högre makt direkt, men en inre vishet. Den tibetanska buddismen med Dalai Lama i spetsen är mer inställd på en högre makt och lutar därmed något åt kristendomens håll.

Under de första århundradena spelade meditationen inom kristendomen stor roll och inom katolska kloster har man meditationer b l a över de olika stadierna i Kristi lidanden.

Det finns lika många sätt att meditera på som det finns människor.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Meditation och tibetansk buddhism

Inläggav Pontus » 2008-09-24 11:22:21

snyggsmartosexig skrev:Vad tycker ni om den tibetanska buddhismen?

Ingen aning.

snyggsmartosexig skrev:Har ni testat att meditera och vad tyckte ni om det?

Jag kanske inte kan kalla det meditation. Det var nog mer som extremt djup koncentration som fokuserade på något specifikt.

snyggsmartosexig skrev:Om ja, var meditationen grundad på den tibetanska buddhismen?

Nej den var hemsnickrad.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Re: Meditation och tibetansk buddhism

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-24 20:08:31

snyggsmartosexig skrev: 1. Vad tycker ni om den tibetanska buddhismen?

2. Har ni testat att meditera och vad tyckte ni om det?

3. Om ja, var meditationen grundad på den tibetanska buddhismen?

4. Kort sagt, vad är era upplevelser av och synsätt på meditation och tibetansk buddhism?

5 .Om ni har testat meditation som är grundad på något annat än tibetansk buddhism, vad är era upplevelser av och synsätt på den meditationen?


1. Sympatisk och skiljer gärna på filosofi och det religösa.

2. Jag har testat men har svårt att komma ner i varv men i alla fall blir jag lugnad.

3. Själva meditationen är ju ett sätt att koppla ner systemet till lugn. Det finns då olika metoder i olika kulturer och den Tibetanska är en av dessa. Det dom har varit duktiga på är att dokumentera detta i skrift sedan ett par tusen år och olika meditationer är för olika saker. Man skiljer på aktiv och passiv.

Aktiv kan vara att du under en längre tid går och försöker ändra ett mönster som du mår dåligt av och att på ett aktivt sätt försöker att få dig med ny handling må bättre.

Passiv är att sitta helt still och gå in i ditt inre.

Förenklat beskrivet.

4. Som sagt. För mig är meditation en teknik att förändra och nå lugn och tibetanska buddismen en aktiv religon som är i ständig förändring. Tex gillar man att se om deras teorier är förenliga med västerlänsk vetenskap. Man har här sedan mer än 10 år samarbete med många forskare för att testa sina teser.

5. Jag har testat och det är bara olika metoder och tekniker att uppnå inre lugn.

Kan starkt rekomendera en mycket bra och beskrivande bok om detta ämne utan svåra flummerier:
Dalai Lamas bok Meditationens Stadier ISBN 91 771 53294
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in