Är bantning farlig om man tar medicin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav vofff » 2018-04-18 10:45:07

Jag hittar inget annat tråd som pratar om bantning är farligt när man tar mediciner.
Nämligen försökt två ggr i fjol och i år att köra 5:2 dieten med nutrilett, hittills har alla försöken misslyckats.
Efter två till tre veckor flippade jag ut totalt, kroppen och hjärnan kunde inte samarbeta alls.

Jag läste från andra trådar på nätet att det kan vara farligt för mediciner behöver alla näringsämnen, dieten tillåter inte vissa ämnen.

Så frågan är om det inte är en rekommendation att köra 5:2 dieten när man tar anti depressiv medicin?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav inv9p » 2018-04-18 12:14:18

Vet inte om det är farligt, jag har bara hört att en bra metod ihop med mediciner (är ju inte riktigt bantning men) är att försöka äta mer hälsosamt + träning. Alltså inte minska måltider men äta mer grönt och mindre socker typ.

Har bara erfarenhet av att prova det ihop med antidepressiva medel och då har jag inte haft några negativa effekter eller så
inv9p
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2018-04-09
Ort: Värnamo

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-18 12:39:21

Du äter bara nutrilett?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-18 12:46:26

vofff skrev:Jag hittar inget annat tråd som pratar om bantning är farligt när man tar mediciner.
Nämligen försökt två ggr i fjol och i år att köra 5:2 dieten med nutrilett, hittills har alla försöken misslyckats.
Efter två till tre veckor flippade jag ut totalt, kroppen och hjärnan kunde inte samarbeta alls.

Jag läste från andra trådar på nätet att det kan vara farligt för mediciner behöver alla näringsämnen, dieten tillåter inte vissa ämnen.

Så frågan är om det inte är en rekommendation att köra 5:2 dieten när man tar anti depressiv medicin?


Aktiva substanser lagras som bekant i fettvävnad, om du har tagit medicin eller tar medicin, kan en ojämn utsöndring ske som påverkar dig på ett närmast oförutsett sätt. Därför rekommenderas en jämn och stabil vikt för att enklare ordinera medicin; avvikelser från ordinationen kan medföra bieffekter som inte är önskvärda och i värsta fall vara skadliga.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-18 12:51:15

Sisyfos skrev:
vofff skrev:Jag hittar inget annat tråd som pratar om bantning är farligt när man tar mediciner.
Nämligen försökt två ggr i fjol och i år att köra 5:2 dieten med nutrilett, hittills har alla försöken misslyckats.
Efter två till tre veckor flippade jag ut totalt, kroppen och hjärnan kunde inte samarbeta alls.

Jag läste från andra trådar på nätet att det kan vara farligt för mediciner behöver alla näringsämnen, dieten tillåter inte vissa ämnen.

Så frågan är om det inte är en rekommendation att köra 5:2 dieten när man tar anti depressiv medicin?


Aktiva substanser lagras som bekant i fettvävnad, om du har tagit medicin eller tar medicin, kan en ojämn utsöndring ske som påverkar dig på ett närmast oförutsett sätt. Därför rekommenderas en jämn och stabil vikt för att enklare ordinera medicin; avvikelser från ordinationen kan medföra bieffekter som inte är önskvärda och i värsta fall vara skadliga.


Hur många mediciner är fettlösliga?
För att en substans ska lagras i fettvävnad måste den rimligtvis vara fettlöslig.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav Smoyy » 2018-04-18 13:19:49

Sluta med antidepressiva så slipper du att banta. Viktminskningen kommer automatiskt.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-18 14:07:23

Jag är generellt skeptiskt till de bantning/medecinska råden i den här tråden.
Misstänker att eventuella efterföljande råd kommer att hålla samma kvalitet.
Ts får nog helt enkelt ta upp det här med sin läkare.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-18 14:40:54

Promenera lite snabbare än vad du tänker först, 30 min om dagen.

Ät mindre portioner - vid samma tider med ca 3 timmars mellanrum.

Efter kl 19 - ät inget. Blir du hungrig dricker du två stora glas vatten.

Slarva ej.

Prova en månad.

Edit: som vanligt missade jag vad tråden egentligen handlade om sorry! (@Pinghis, du hade rätt)
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-04-18 14:50:47

Jag ger ett råd.
Ät mindre kalorier men tillräckligt för att fungera som människa.
Ät tillräckligt med protein och kombinera med styrketräning för att inte förlora muskelmassa för att undvika att bli smalfet med lågt BMI när
"idealvikt" har uppnåtts.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Är bantning farlig om man tar medicin?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-18 15:51:01

Pinghis Khan skrev:Hur många mediciner är fettlösliga?
För att en substans ska lagras i fettvävnad måste den rimligtvis vara fettlöslig.


Farmakologiska principer -- Absorbtion och distribution
När läkemedlet tas upp i kroppen (absorption), fördelas det via blodet ut i kroppens alla vävnader (distribution). Beroende på läkemedlets kemiska egenskaper, som grad av fettlöslighet och joniseringsgrad vid fysiologiskt pH, varierar affiniteten till olika vävnader. Fettlösliga läkemedel tenderar att fördelas ut i kroppens vävnader i större utsträckning än vattenlösliga läkemedel.

Spoiler: visa
Alfentanil
Amitriptylin
Atorvastatin
Ciklosporin A
Cisplatin
Citalopram
Diazepam
Diklofenak
Epoetin alfa
Erytromycin
Felodipina
Fentanyla
Fenytoin
Fexofenadin
Finasterid
Flumazenila
Fluoxetin
Fluvastatin
Galantamin
Haloperidol
Ibuprofen
Indometacin
Itrakonazol
Karbamazepin
Karvedilol
Klindamycin
Klorpromazin
Klozapin
Lamotrigin
Levodopa
Lidokaina
Linezolid
Loratadin
Lorazepam
Losartan
Metadon
Metoprolola
Metylfenidat
Midazolam
Morfina
Naloxon
Naproxen
Nelfinavir
Nifedipina
Nikotin
Nitrazepam
Nitroglycerina
Nortriptylin
Olanzapin
Omeprazol
Oxikodon
Paracetamol
Paroxetin
Prednisolon
Propranolola
Risperidon
Ritonavir
Sakvinavir
Sertralin
Sildenafil
Simvastatin
Sumatriptan
Tadalafil
Takrolimus
Tigecyklin
Torasemid
Valproinsyra
Vardenafil
Venlafaxin
Verapamila
Warfarin
Zidovudin
Zolmitriptan
Zolpidem
Amilorid
Cefotaxim
Ceftriaxon
Cimetidin
Ciprofloxacin
Digoxin
Disopyramid
Doxycyklin
Etoposid
Famotidin
Kaptopril
Nitrofurantoin
Pravastatin
Ranitidin
Rivaroxaban
Stavudin
Sulfasalazin
Tetracyklin
Topotekan
Tramadol

Halveringstiden styrs av både distributionsvolym och clearance. Ju mer läkemedel som är fördelat ut i vävnaderna (större distributionsvolym), desto mindre finns tillgängligt i blodet för levern och njurarna att eliminera. Med ökad kapacitet hos leverns enzymer eller njurens utsöndringsmekanismer (till exempel aktiv transport) ökar elimineringen av det som finns i blodbanan (större clearance).

Halveringstiden blir längre för läkemedel med stor distributionsvolym och kortare om distributionsvolymen är liten, medan den blir längre om clearance är lågt och kortare om clearance är högt. Man brukar säga att clearance och distributionsvolym är ”primära”, sinsemellan oberoende parametrar som styr den ”sekundära” parametern halveringstiden.

Källa: https://lakemedelsboken.se/kapitel/lake ... html#x2_10

En betydande mängd av ämnena, i spoilern, absorberas i i fettvävnad. Clearance innebär:
Spoiler: visa
Kroppens förmåga att eliminera läkemedel beskrivs med hjälp av begreppet clearance, som anger hur stor volym av till exempel blod som renas från ett läkemedel per tidsenhet (ml/minut). Clearance motsvarar summan av leverns förmåga att eliminera läkemedel via metabolism (leverclearance) och njurarnas förmåga att eliminera läkemedel via renal utsöndring (njurclearance). Vissa läkemedel kan också brytas ner av enzymer i blodbanan, men det är mer ovanligt och diskuteras inte vidare här. Läkemedel kan också transporteras från levern ut i gallan och elimineras via tarmen, bland annat statiner. Källa samma som ovan.


Notera viktigaste angående dosering
Halveringstiden har i allmänhet betydelse för hur ofta ett läkemedel behöver doseras (doseringsintervall) och grundregeln är att läkemedel inte behöver ges oftare än motsvarande en halveringstid.

I andra fall kan läkemedlet påverka exempelvis den monoaminerga transmissionen som successivt förändras då läkemedlet är närvarande. Antidepressiva medel, både tricykliska och SSRI/SNRI, har halveringstider på cirka 1 dygn (med stor variation) men det tar 3–4 veckor innan den fulla effekten av läkemedlet kan utvärderas. Biverkningarna av dessa medel kommer dock betydligt tidigare, vilket visar att olika effekter av ett läkemedel kan ha olika tidsprofil.
Källa: https://lakemedelsboken.se/kapitel/lake ... html#x2_10

Är din viktuppgång och -nedgång onormal så påverkar det med största säkerhet effekten av dina läkamedel.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in