Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav TheUdoon » 2018-04-15 20:50:55

Som titeln säger, precis fått brev häromdagen att Försäkringskassan inte anser att min arbetsförmåga är nedsatt med minst 25% och att dom kommer avslå min ansökan om sjukersättning 100%.

Har aldrig lyckats ha ett jobb, bara ett gäng praktikplatser och arbetsträningar där jag som mest "jobbat" 20 timmar på en vecka, men det var när jag bodde hemma för ett antal år sedan. Sen jag flyttade ut var 10 timmar per veckan absoluta max, och då fick mina föräldrar ändå hjälpa mig med städning, tvätt, disk och även ge mig mat eftersom jag blev så utmattad att jag inte klarade mig själv. Var likadant på alla praktikplatser jag hade, och på alla var jag tvungen att sluta eftersom jag fick sådan ångest och inte klarade av det. Mina föräldrar är inte direkt några duvungar längre så kommer inte kunna hjälpa mig, dom har fullt upp med sitt.

Har lämnat in flera läkarintyg, och i dom står det bland annat så här, citerar ordagrant:

¤ "Symptombilden är oförändrad jämfört med tidigare" (står så i flera gamla intyg med som är ganska många år gamla, så väldigt konsekvent på bland annat den punkten)
¤ "Det hon presterar på en praktikplats kan inte jämföras med ett vanligt arbete"
¤ "Det finns inget medicinskt ytterligare som kan påverka eller förbättra hennes grundsymptom"
¤ "Den aktivitet hon klarat på tidigare arbetsplatser inte är att jämföra med något lönearbete och hon står inte till den öppna arbetsmarknadens förfogande"
¤ Att min diagnos är kronisk
¤ "Bedömer att hon inte kommer stå till den öppna arbetsmarknadens förfogande någonsin"

Har även papper från Arbetsförmedlingen där dom skrivit att "Bedömningen är att (mitt namn) behöver annat stöd/insats än vad som finns på Arbetsförmedlingen."


Trots allt det så anser alltså inte Förnedringskassan att min arbetsförmåga är nedsatt överhuvudtaget, hur kan dom på allvar tycka det? Har aldrig ens träffat min handläggare, endast pratat med som hastigast (cirka 5-10min) på telefon vid 2 tillfällen, och likaså deras beslutsfattare har jag heller aldrig träffat.

Har till den 27:e April på mig att överklaga, men det tar minst 1 månad att få tid till läkare, och även om jag skulle försöka skaffa ett till intyg fattar jag inte vad som skulle behöva stå på det ens, eftersom det som flera läkare redan är överens om tydligen inte räcker?!

Har ganska full panik just nu, har ingenstans att ta vägen och soc vägrar också hjälpa mig, senast jag försökte be dom om hjälp bara tjatade dom om att det minsann var Förnedringskassans ansvar och inte deras jobb, medans Förnedringskassan påstod att det var soc som hade ansvaret.

Skulle verkligen behöva lite hjälp med hur jag ska göra, för blir det som Förnedringskassan vill kommer jag bli driven till självmord, har spytt flera gånger av stressen och jag sover knappt heller.
TheUdoon
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-05-28

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Truls » 2018-04-16 0:52:07

Hej!

Jag tänker att det är precis det du beskriver här som läkaren ska skriva på ditt läkarutlåtande:
-Att du när du jobbar/har praktik förlorar förmågan att ta hand om dig själv för att jobbet/praktiken tar all din energi så att det vardagliga livet totalt rasar samman. Att du då inte klara att städa, sköta hygien, äta osv.
-Att du blir så stressad att du spyr och inte kan sova när du tvingas jobba/ha praktik osv.
-Att du riskerar att bli självmordsbenägen om du pressas.
-Att du har försämrats i ditt psykiska mående vid samtliga tidigare försök till praktik.

Utifrån Försäkringskassans synvinkel är det inte läkaren som ska bedöma om du kan arbeta. Läkaren ska väldigt konkret beskriva vilka sysslor du inte klarar av på grund av din funktionsnedsättning. Utifrån läkarens uppgifter är det sedan Försäkringskassan som bedömer arbetsförmågan.

Jag tänker att det är viktigt att läkaren förklarar att alla sysslor i vardagen tar mycket mer energi för en person med aspergers syndrom än för andra och att det därför är ett heltidsjobb för dig att bara hantera vardagssysslorna utan jobb.

Om du vill lämna synpunkter innan Försäkringskassan fattar beslut så kan du ringa och boka en tid till din läkare så snart som möjligt. Sen ringer du din handläggare och informerar om att du vill lämna in ytterligare intyg men har fått tid till läkare först datum XX. Då ska du kunna få förlängd tid att komma med synpunkter till i alla fall två veckor efter ditt bokade läkarbesök.

Hoppas du orkar samla kraft för att verkligen slåss för din sak!
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Alien » 2018-04-16 1:19:30

Såg just på slutat av Agenda igår att detta drabbar många. (https://www.svtplay.se/video/17486242/a ... start=auto) Försäkringskassan anser dem friska, Arbetsförmedlingen anser att de är för sjuka för att arbeta. De får varken sjukersättning el a-kassa utan tvingas vända sig till socialtjänsten för försörjningsstöd. Intervju med socialminister Annika Strandhäll som lovade att folk inte skulle falla mellan stolarna.

Det hjälper ju inte dig men du är alltså inte ensam. Se även att-overklaga-ett-beslut-fran-fk-t30009.html

Truls har ju gett en del bra tips. Kan du få hjälp av dina föräldrar att överklaga?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Alyana » 2018-04-16 7:12:53

Jag lider med dig. :(
Det är hemskt.
Men det blir så här till slut... några får betala.. och det är alltid de svagaste. :cry:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav TheUdoon » 2018-04-16 11:41:39

Tror mina föräldrar kanske kan hjälpa mig överklaga, men är ju bara massa papper som ska skickas in, och den biten brukar jag klara själv. Mest att jag inte kan få ekonomisk hjälp eller att dom tar hand om mig när jag inte orkar längre, dom har egna hälsoproblem nu so jag är ensam.

Pratade med handläggaren idag, enligt henne så baserar dom inte ens sin jävla bedömning på läkarutlåtande, men hon kunde inte svara på vad man ska med intygen till då, och vad dom i såna fall baserar det på istället, det var tydligen hemligt. Hon kunde inte svara på någonting, inte när jag frågade vad som brast i intygen enligt henne, inte vart jag ska bo och vad jag ska leva av, ingenting! Dom är ju fan helt värdelösa på det där stället. :evil:
TheUdoon
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-05-28

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Smoyy » 2018-04-16 12:06:00

Hemskt alltså. Denna trend vi ser nu i vårt nya Sverige. Landet har ju inte råd att ta hand om oss sjuka när vi ska hjälpa andra istället :cry:.

När dagen kommer och jag får min sjukersättning nekad hänger jag mig direkt.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav TheUdoon » 2018-04-16 12:54:24

Gick inte att få tid till den läkaren jag träffade sist, men sjuksköterskan bokade in telefontid iallafall, så läkaren ska ringa mig den 25:e, förhoppningsvis går det att fixa nytt intyg över telefon iom att det bara ska fyllas ut med ännu mer detaljer, vet inte om det kommer hjälpa men vad ska jag annars göra?
TheUdoon
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-05-28

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Selma » 2018-04-16 16:30:52

Ruth Mannelqvist, professor i rättsvetenskap vid Umeå universitet, menar att minskningen hänger tätt ihop med regeringens nya mål eftersom Försäkringskassan pressas att avslå ansökningar om sjukpenning.

– Jag skulle säga att det är regeringens mål som pressar på. Det finns en, skulle jag vilja påstå, ganska stark politisk styrning från regeringen in till Försäkringskassan, där man i princip talar om för förvaltningsmyndigheten hur många som ska ha rätt att få sjukpenning under ett år och det strider mot alla principer i en rättsstat.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/prof ... jukpenning

Det lär vara samma oavsett om det gäller sjukskrivning eller sjukersättning.
Ur sin hatt har Annika Strandhäll trollat fram miljarder men de ska användas till andra.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Alien » 2018-04-16 17:16:28

FK vill till varje pris få ner sjukskrivningstalen.

På FK finns en hemliga bedömningsgrupper som granskar beviljanden, däremot inga avslag. Om de ville kolla rättssäkerhet och kvalitet på besluten, skulle de förstås kollat avslagen också. Men avsikten med dessa grupper är att öka avslagen. Denna grupp ändrar ofta till avslag men det är handläggaren som skriver under, även om hen anser beslutet felaktigt. Eftersom bedömningsgruppen är hemlig så kan den sökande inte få någon motivering därifrån. Det är handläggaren som måste motivera fast hen själv kanske inte vet.

Se denna artikel: https://www.etc.se/inrikes/manga-avslag-ger-lonepaslag
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Selma » 2018-04-16 17:26:04

Alien skrev:FK vill till varje pris få ner sjukskrivningstalen.

Som på 80-talet igen då.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Alien » 2018-04-16 17:39:53

I lagen finns inget om hur ett sjukintyg ska utformas. Men Fk har infört egna regler, som kan vara för svåra el för tidsödande för läkarna att uppfylla.

ETC skrev:Reglerna bygger enligt Tom Aspengren på tre förslag som lanserades i en statlig utredning 2009, förslag som aldrig klubbades igenom i riksdagen. I linje med utredningen kräver Försäkringskassan för det första att sjukintygen ska bygga på den så kallade DFA-kedjan (Diagnos, Funktionsnedsättning, Aktivitetsbegränsning). Det ställer stora krav på läkarna – krav de enligt lag inte behöver följa och som ofta medför att sjuka får avslag.

– Om läkaren brustit i sin beskrivning av exempelvis aktivitetsbegränsningen i ett intyg så blir det avslag, säger Tom Aspengren.

Ett annat begrepp som fördes fram i den skrotade utredningen är ”medicinska förutsättningar för arbete” - MFA. Inte heller MFA nämns i några rättskällor.

Spoiler: visa
– Det är fortfarande arbetsförmågans nedsättning jämfört med den arbetsförmåga den försäkrade hade innan sjukdomen som Försäkringskassan ska bedöma. En bedömning av MFA är att jämföra med en behovsprövning, och sjukförsäkringen är ingen behovsprövad ersättning, utan en rättighetslagstiftning, kommenterar Ruth Mannelqvist, professor vid Juridiska institutionen på Umeå universitet.

Precis som föräldrar har rätt till barnbidrag oavsett behov har sjuka rätt till sjukpenning om de inte klarar av att utföra sitt arbete.

Men istället för att bedöma om den försäkrade klarar ett visst arbete utgår Försäkringskassan från begreppet ”medicinska förutsättningar för arbete” i sin bedömning av rätten till sjukpenning, enligt Tom Aspengren.
– De begär en beskrivning av hur vissa förutbestämda förmågor, som att gå eller stå, är nedsatta. Varje förmåga delas sedan in i fem nivåer och poängsätts. Problemet är att läkarna varken har skyldighet eller utbildning för att skriva sina intyg enligt det här verktyget. Och poängen säger inget om den inte kopplas till ett verkligt arbete, säger Tom Aspengren.

Spoiler: visa
Inga hänvisningar till rättskällor
Den så kallade DFA-kedjan hänger ihop med MFA. Där är punkten ”aktivitetsbegränsning” särskilt problematisk, enligt juristerna.

– Aktivitet är inte detsamma som arbetsförmåga och är inte juridiskt relevant, säger Ruth Mannelqvist.
https://www.etc.se/inrikes/jurist-f-kas ... od-i-lagen
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav TheUdoon » 2018-04-16 18:02:33

Fick tipset att ringa till Arbetsförmedlingen också. Lyckades inte få tag på min gamla handläggare där, men fick några nummer att ringa vidare till och försöka boka möte med arbetsförmedlare i min stad. Arbetsförmedlingen vill ju inte få mig tillbakaputtad på deras planhalva när jag inte kan jobba, slöseri med deras tid. Har någon pytteliten förhoppning om att dom kanske kan hjälpa till att trycka på Förnedringskassan lite, eventuellt kanske göra en ny arbetsförmågebedömning då den senaste från dom är från 2015. Någon som testat att göra så?
TheUdoon
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-05-28

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Leibniz » 2018-04-16 21:49:54

TheUdoon skrev:Fick tipset att ringa till Arbetsförmedlingen också. Lyckades inte få tag på min gamla handläggare där, men fick några nummer att ringa vidare till och försöka boka möte med arbetsförmedlare i min stad. Arbetsförmedlingen vill ju inte få mig tillbakaputtad på deras planhalva när jag inte kan jobba, slöseri med deras tid. Har någon pytteliten förhoppning om att dom kanske kan hjälpa till att trycka på Förnedringskassan lite, eventuellt kanske göra en ny arbetsförmågebedömning då den senaste från dom är från 2015. Någon som testat att göra så?


Jag tror definitivt att det är en god idé att skaffa ett färskt intyg från Arbetsförmedlingen där de bedömer din arbetsförmåga - gärna undertecknad av både arbetspsykolog och arbetsförmedlare som är inriktad på personer med funktionshinder.

En annan tanke som slog mig är att du borde be din läkare att ringa handläggaren på Försäkringskassan. Läkaren får fråga vad som saknas och diskutera ärendet.

När du överklagar så är det ju inte längre Försäkringskassan som bedömer ditt ärende.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav TheUdoon » 2018-04-17 9:39:47

Blir så trött. Pratat med Arbetsförmedlingen idag igen, och dom kan inte göra någon bedömning av min arbetsförmåga, utan det är Förnedringskassan som ska göra det, så dom tyckte att jag skulle be om en försäkringsmedicinsk uteredning då en sådan aldrig gjorts på mig. Får tag i min handläggare på Förnedringskassan, och då säger hon att det har dom tagit bort, dom gör inte såna utredningar längre?! Så vad dom då baserar sina sjuka beslut på, det vet jag inte, för mina intyg har dom ju inte ens läst. Dom bara gissar och gör det bekvämt för sig själva dom svinen, sen om någon annan hamnar på gatan eller blir driven till självmord, det skiter dom blankt i. Hoppas verkligen att någon bombar dom jävlarna, det här är ju helt sjukt. :evil:
TheUdoon
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-05-28

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Leibniz » 2018-04-17 15:23:21

Om du kontaktar Habiliteringen och förklarar din situation kanske de kan ordna en kontaktperson som är insatt i hur saker och ting fungerar. Det är svårt att själv vara insatt i hur allt fungerar.

Här står det lite om Arbetsförmedlingen och bedömning av arbetsförmåga. Det verkar nog ändå falla tillbaka på läkarens bedömning och intyg.

https://www.medicine.gu.se/digitalAsset ... 3-sept.pdf
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Smoyy » 2018-04-17 17:04:31

TheUdoon skrev:Blir så trött. Pratat med Arbetsförmedlingen idag igen, och dom kan inte göra någon bedömning av min arbetsförmåga, utan det är Förnedringskassan som ska göra det, så dom tyckte att jag skulle be om en försäkringsmedicinsk uteredning då en sådan aldrig gjorts på mig. Får tag i min handläggare på Förnedringskassan, och då säger hon att det har dom tagit bort, dom gör inte såna utredningar längre?! Så vad dom då baserar sina sjuka beslut på, det vet jag inte, för mina intyg har dom ju inte ens läst. Dom bara gissar och gör det bekvämt för sig själva dom svinen, sen om någon annan hamnar på gatan eller blir driven till självmord, det skiter dom blankt i. Hoppas verkligen att någon bombar dom jävlarna, det här är ju helt sjukt. :evil:


Har fått höra att handläggare på FK får provision av att neka ersättningsansökningar. Personer som arbetat där bekräftar det hela.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav elle » 2018-04-17 17:14:10

Smoyy skrev:Har fått höra att handläggare på FK får provision av att neka ersättningsansökningar. Personer som arbetat där bekräftar det hela.


Och det där stämmer:

" Nu bekräftar ST-facket: Fler avslag ger lönepåslag


ST-facket bekräftar nu att handläggare på Försäkringskassan som gör fler avslag får högre lön."

https://www.etc.se/inrikes/nu-bekraftar ... lonepaslag
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Alyana » 2018-04-17 17:32:52

elle skrev:
Smoyy skrev:Har fått höra att handläggare på FK får provision av att neka ersättningsansökningar. Personer som arbetat där bekräftar det hela.


Och det där stämmer:

" Nu bekräftar ST-facket: Fler avslag ger lönepåslag


ST-facket bekräftar nu att handläggare på Försäkringskassan som gör fler avslag får högre lön."

https://www.etc.se/inrikes/nu-bekraftar ... lonepaslag

Usch så vidrigt! :x icon :(
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav slackern » 2018-04-17 18:43:54

Alyana skrev:
elle skrev:
Smoyy skrev:Har fått höra att handläggare på FK får provision av att neka ersättningsansökningar. Personer som arbetat där bekräftar det hela.


Och det där stämmer:

" Nu bekräftar ST-facket: Fler avslag ger lönepåslag


ST-facket bekräftar nu att handläggare på Försäkringskassan som gör fler avslag får högre lön."

https://www.etc.se/inrikes/nu-bekraftar ... lonepaslag

Usch så vidrigt! :x icon :(


Tydligen så är det lokalt i STHLM det händer.

Efter SVT Agendas avslöjande i söndags om att handläggare på Försäkringskassan i Stockholm får lönepåslag ju fler de nekar sjukpenning, tas nu en högt placerad chef ur tjänst. Det uppger en källa på Försäkringskassan till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsakringskassan
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav MGA_89 » 2018-08-21 0:04:25

Hur har det gått får dig TS i detta? Har du fått något bidrag från FK?

Jag kommer ev. själv att var i denna sits när jag fyller 30 juni 2019 om jag inte hinner fixa ett jobb innan dess. Dock kommer jag aldrig klara att jobba heltid och kommer behöva bidrag utöver lönen. Så ungefär samma sits kommer att uppstå för mig om knappt ett år.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Jagers » 2018-08-21 0:56:55

för er som blivit nekade aktivitetsersättning/sjukersättning

https://myndighetshandboken.wordpress.c ... detillagg/
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav TheUdoon » 2018-08-21 9:58:47

Fått avslag, som väntat. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, är ju sjuk med annat som behöver opereras, det ska renoveras där jag bor (med hyreshöjningar såklart), så måste hitta någon annan stans att bo eftersom jag inte har råd att bo kvar, men bostadsköerna är flera år långa i min kommun, och bostadsrätt har jag inte råd med. Orkar inte med skiten :cry:
TheUdoon
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-05-28

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Fretshi » 2018-08-21 18:20:36

Usch vad jobbigt!

Men skulle du inte kunna jobba deltid eller är din arbetsförmåga helt nedsatt?

Försäkringskassan är inte att leka med...

Men vet flera som fått sjukpension så det ska ju gå på nåt sätt.

Kanske kontakta din läkare och diskutera?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kommer bli nekad sjukersättning, vad göra?

Inläggav Fabela » 2018-08-21 19:12:01

Har du en attraktiv lägenhet hos en större värd, TheUndoon? Isf kanske du kan byta till billigare?
Ingen lösning på ditt problem som helhet tyvärr, men kunde kanske hjälpa något.

Det är ett mycket svårt läge du befinner dig i, skickar dig all lycka till jag kan! :-)Hug
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in