Är antidepressiva mediciner farliga?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-13 13:02:35

kiddie skrev:
Smoyy skrev:Jag anser personligen inte att antidepressiva kan klassa som medicin. Jag ser det som hjälpmedel, quick fix att rätta till något tillfälligt pga andra orsaker.
Lite som att att plåster inte läker ett sår. Plåstret är den antidepressiva i detta fall.


Nä, alltså hjälpen behöver ju inte motsvara orsaken. Jag blir ändå lite fundersam hur stor andel medicin botar och hur mycket som lindrar bara. Antibiotika (bortsett resistens) är väl den mest botande medicinen eftersom den angriper skurkarna. Högt blodtryck kan ha många anledningar, så där är väl lindring som gäller. De flesta läkemedel vet jag faktiskt inte i vilken kategori de hör...


Jag tycker inte antidepp är någon Quick fix. Det tar ett bra tag innan de verkar, det är inte precis som att ta en huvudvärkstablett. Och heller inget man - likt Ipren - kan köpa på IcA.

Och inget fel på att lindra.

Orsaker till att folk blir sjuka - deprimerade/ångestfyllda - kan bl a bero på att vi lever i ett stressigt samhälle där inte alla personlighetstyper passar in. Lite svårt att bota.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-04-13 13:45:27

Jag tycker inte det är ett dugg fel att lindra. Det handlar ju om om medicinen passar bra så man inte blir sämre, om man blir märkbart bättre och livskvaliteten ökar. Samtidigt finns det risker med medicin, kanske små risker och större risker.

Lindring kan ju vara livsavgörande. Visst kan det ligga en flykt i att ta en tablett och inte hoppa i ån utan bli lugnare. Men om det man flyr från inte är ett fenomen som är möjligt att ta på eller terapera sig ur, då tycker jag det är viktigaste att man överlever. Dessutom betyder inte medicin att man inte hjälper sig själv på andra plan.

Och självfallet ska det få spela in vad man själv känner inför medicin, jag tycker inte man ska straffa ut sig från vården pga vägran av en viss medicin. Det är inte juste av dem. Tycker man ska lyssna på patientens oro och lyssna på vilket plan hen oroar sig, det är rätt stor skillnad på att vara allmänt medicinrädd och tveksam för att man har läst 20 000 sidor neurologi lixom. De måste kunna möta en där man är.

Det är inte helt biverkningsfritt att vare sig vara deprimerad eller att vara medicinerad. Både medicinering och att inte medicinera kan i värsta fall leda till dumma saker. Förhoppningsvis får man sätta in medicin lugnt samt ha återkoppling och någon att prata med. Har en kompis som inte vågar testa ny medicin fast hon lever bara några procent av sin kapacitet pga dep/ångest, mycket för att stödet saknas.

Det är väl som Manne skriver här i ett inlägg som visar att han slutligen förenat olika fakta, bra gjort och bra tänkt.

manne skrev:det två olika typer av folk när det gäller ssri den ena säger att det inte är bra och det är farligt att ta dem.
och den andra gruppben säger att det är som att äta godis.helt ofarligt.
jag tror att sanningen ligger någonstans mitt i mellan dessa två.


Det tror jag också. Jag hoppas att det i framtiden kommer mer test som visar vilken medicin som fungerar så man inte behöver testa de som inte är bra för en.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-04-13 19:00:20

kiddie skrev:Jag tycker inte det är ett dugg fel att lindra. Det handlar ju om om medicinen passar bra så man inte blir sämre, om man blir märkbart bättre och livskvaliteten ökar. Samtidigt finns det risker med medicin, kanske små risker och större risker.

Lindring kan ju vara livsavgörande. Visst kan det ligga en flykt i att ta en tablett och inte hoppa i ån utan bli lugnare. Men om det man flyr från inte är ett fenomen som är möjligt att ta på eller terapera sig ur, då tycker jag det är viktigaste att man överlever. Dessutom betyder inte medicin att man inte hjälper sig själv på andra plan.

Och självfallet ska det få spela in vad man själv känner inför medicin, jag tycker inte man ska straffa ut sig från vården pga vägran av en viss medicin. Det är inte juste av dem. Tycker man ska lyssna på patientens oro och lyssna på vilket plan hen oroar sig, det är rätt stor skillnad på att vara allmänt medicinrädd och tveksam för att man har läst 20 000 sidor neurologi lixom. De måste kunna möta en där man är.

Det är inte helt biverkningsfritt att vare sig vara deprimerad eller att vara medicinerad. Både medicinering och att inte medicinera kan i värsta fall leda till dumma saker. Förhoppningsvis får man sätta in medicin lugnt samt ha återkoppling och någon att prata med. Har en kompis som inte vågar testa ny medicin fast hon lever bara några procent av sin kapacitet pga dep/ångest, mycket för att stödet saknas.

Det är väl som Manne skriver här i ett inlägg som visar att han slutligen förenat olika fakta, bra gjort och bra tänkt.

manne skrev:det två olika typer av folk när det gäller ssri den ena säger att det inte är bra och det är farligt att ta dem.
och den andra gruppben säger att det är som att äta godis.helt ofarligt.
jag tror att sanningen ligger någonstans mitt i mellan dessa två.


Det tror jag också. Jag hoppas att det i framtiden kommer mer test som visar vilken medicin som fungerar så man inte behöver testa de som inte är bra för en.


du tänker på genmodifierande mediciner som är DNA synkroniserade.? :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav dd105 » 2018-04-13 19:14:09

Har sett många videor på om bupropion. Den verkar ha högre chans att den funkar, samt mindre bieffekter. Någon som testat den? Varför erbjuds den inte istället för SSRI? Själv har jag inte testat den, men kommer att fråga om den nästa vecka.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-04-13 19:15:59

dd105 skrev:Har sett många videor på om bupropion. Den verkar ha högre chans att den funkar, samt mindre bieffekter. Någon som testat den? Varför erbjuds den inte istället för SSRI? Själv har jag inte testat den, men kommer att fråga om den nästa vecka.


därför att ssri r en klassiker och folk har käkat ssri under lång tid och den är beprövad medicin.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-04-13 19:16:34

dd105 skrev:Har sett många videor på om bupropion. Den verkar ha högre chans att den funkar, samt mindre bieffekter. Någon som testat den? Varför erbjuds den inte istället för SSRI? Själv har jag inte testat den, men kommer att fråga om den nästa vecka.


de gjorde ju även en film om prozac proac nation heter den.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-04-13 20:21:42

dd105 skrev:Har sett många videor på om bupropion. Den verkar ha högre chans att den funkar, samt mindre bieffekter. Någon som testat den? Varför erbjuds den inte istället för SSRI? Själv har jag inte testat den, men kommer att fråga om den nästa vecka.


Eftersom serotoninhypotesen fortfarande tyvärr har hårt grepp runt psykiatrin. Många skulle må bättre av lite dopamin istället. Bupropion är en bra medicin, om man bortser ifrån att blockeringen av dopamintransportörerna är så himla svag att den motverkar sig själv efter några veckor och slutar fungera:)
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Fretshi » 2018-04-13 22:07:00

Det värsta är väl att man kan få svårare att få orgasm när man står på SSRI.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Fretshi » 2018-04-13 22:12:05

kiddie skrev:
Fretshi skrev:
kiddie skrev:
Det kanske inte är konstigt att du får förenklad information från läkarna när du inte ens har vett att ta tabletter som det är sagt.

Jag menar inte att vara elak men du verkar ju inte riktigt kunna resonera. Det är bra att det finns hjälp då.


Varför är du så jävla otrevlig?

Du gnäller på allt och alla och säger att du har så stora problem...

Jag behöver också apo dos för att komma ihåg mina tabletter...
Har förlorat driver med vänner för att jag mått för dåligt så tabletter hjälper visst vissa.

Du borde börja löpträna så att du blir gladare på den vägen!

En del vill inte ta tabletter och då får man hitta andra sätt.

Jag borde också börja träna mer och äta bättre


Har inte klagat på apodos. Tycker det är en bra metod. Däremot kan det bli tröttsamt om någon postar samma inlägg i samma tråd fem gånger.

Om du upplever att jag varit otrevlig mot dig beror det på att du ibland gett helt allmängiltiga svar på hur man blir bättre. Istället för att berätta din egen historia som din egen, och att det hjälpt just dig.

Jag har själv sagt att jag inte vill ha någon sjukroll och att det är jobbigt att bli urdragen det som är fel på en, just för att det inte är konstruktivt. Detta använder du för att håna mig och säga att jag har "så stora problem", just den attityden jag inte önskar.

Folk kan bli otrevliga när man provocerar.

Du får jogga precis hur mycket du vill. Du får ta tabletter eller skita i det. Vi gör alla våra val.


Okej då förstår jag.

Men saken är den att råd som ökar motion faktiskt hjälpt mig en del samt att försöka tänka positivt och vara tacksam för det man har. Jag har läst driver med självhjälpsböcker och det här hjälpt mig enormt för att förstå att det man går igenom inte är bara en själv som gör. Sen så tror jag mycket på att ta hand om sig och som du har påpekat så har jag nog ett starkare filter än dig, även om jag påverkas lätt av olika situationer men det här nog mer med dålig självkänsla att göra.

Men då förstår jag dig. Inget illa menat mot dig men jag var allmänt sur den dagen och då händer det ofta att man skriver saker man kanske inte borde. Men då vet jag varför jag ibland reagerat på att du kan vara negativ här.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Fretshi » 2018-04-13 22:16:33

Nej jag har inte sagt att du har stora problem jag sa att du ofta säger att du har det jobbigare än många andra. T.ex. Det där om att jag har högre filter än dig och inte tar åt mig lika mycket.

Så håna dig har jag inte gjort men son sagt den dagen jag skrev detta mådde jag inte alls bra var sur och nedstämd och det kanske är bättre att låta bli att skriva på forumet när man har en dålig dag.

Nu släpper vi den här dispyten har förstått att du inte bara gnäller nu så jag ska skärpa mig och inte se ner på andra igen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Selma » 2018-04-14 10:44:54

Smoyy skrev:
Selma skrev:Vid överdosering av Androcur är väl effekten reversibel? Har läkare sagt att det gett permanenta skador?


Ja. Testostronbehandling som han fick däremot är inte reversibel om man äter det en längre tid. Läkaren verkar puckad. Testosteron hade ju kunnat använts en kort tid följt av antiöstrogenbehandling och behandling för att trigga igång produktionen.

:-)043
Testostron? Test-ostron? Tänker på Leif GW Perssons uttalande nyligen.
Leif GW Persson drämmer verbalt till den ena akademiledamoten efter den andra - och nye, ständige sekreteraren "har väl ungefär lika mycket ryggrad som ett ostron", anser han.

http://www.dagensps.se/business/profile ... tt-ostron/

Nej, en behandling kan väl aldrig ses som reversibel...
-------------------------------------------------------

Mr Bean testar ostron. https://www.youtube.com/watch?v=p-2isH-SgHA
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav LordNelson » 2018-04-14 15:06:11

dd105 skrev:Har sett många videor på om bupropion. Den verkar ha högre chans att den funkar, samt mindre bieffekter. Någon som testat den? Varför erbjuds den inte istället för SSRI? Själv har jag inte testat den, men kommer att fråga om den nästa vecka.

Är det samma som Voxra då?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav dd105 » 2018-04-14 16:28:44

LordNelson skrev:
dd105 skrev:Har sett många videor på om bupropion. Den verkar ha högre chans att den funkar, samt mindre bieffekter. Någon som testat den? Varför erbjuds den inte istället för SSRI? Själv har jag inte testat den, men kommer att fråga om den nästa vecka.

Är det samma som Voxra då?


Ja, det är den. Har tänkt fråga om den, och se hur den känns..

Jag tror inte jag kan ha ett liv utan mediciner.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Fretshi » 2018-04-14 17:12:38

Jag har ätit voxra och det var nog den värsta perioden i mitt liv jag blev så rastlös så jag knappt kunde sitta still och ville att mina dagar skulle gå fort, men det kanske kan förklaras med att jag var alldeles för inaktiv för energi fick jag i alla fall.
Kanske hade funkat hur bra som helst om jag haft bättre planering på vad jag skulle göra på dagarna.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-04-14 22:11:35

Voxra var verkligen inget för mig. Fick bara ökad ångest och extrem tremor i händerna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav LordNelson » 2018-04-15 13:41:13

Jag har ätit voxra och minns inte det var något speciellt med den. Jag fick ändå sluta ta den.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav dd105 » 2018-04-15 16:24:56

Finns det en lista på mediciner som funkar mest för folk med asperger? Jag har läst att den mest använda medicinerna är SSRI för oss. Vården frågar mig bara vad jag vill ha, och jag vet inte. Jag vill heller inte leva såhär.

Skrivit ner Voxra, samt ADHD mediciner. Får se om jag får något sånt.

Hur klarar ni som inte tar mediciner?

LordNelson skrev:Jag har ätit voxra och minns inte det var något speciellt med den. Jag fick ändå sluta ta den.


Tar du några mediciner?

Fretshi skrev:Jag har ätit voxra och det var nog den värsta perioden i mitt liv jag blev så rastlös så jag knappt kunde sitta still och ville att mina dagar skulle gå fort, men det kanske kan förklaras med att jag var alldeles för inaktiv för energi fick jag i alla fall.
Kanske hade funkat hur bra som helst om jag haft bättre planering på vad jag skulle göra på dagarna.


Tar du något?

kiddie skrev:Voxra var verkligen inget för mig. Fick bara ökad ångest och extrem tremor i händerna.


Vad tar du nu?
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-04-15 16:28:59

dd105 skrev:
kiddie skrev:Voxra var verkligen inget för mig. Fick bara ökad ångest och extrem tremor i händerna.


Vad tar du nu?


Fevarin och Xanor. Har även tagit Ritalin med detta men mer eller mindre slutat, dock funkade den medicinen mentalt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Fretshi » 2018-04-15 19:39:54

Jag tar 100 mg sertralin (mot depression) och 1 mg haldol mirg8n och kväll.
Jag vill dock bli av med haldol då jag tycker att jag klarar mig utan den. Men psykiatrin säger att det är en bra medic7n så det är lättare sagt än gjort. Men jag ska fortsätta kriga.

Har ätit ritalin men slutat då den inte gav så bra effekt efter ett tag och gjorde mig illamående.

Har även lergigan vid behoven den tar jag bara om jag får oerhört stark ångest. Ofta kan jag hantera ångesten ganska bra nu för att jag levt med den son följeslagare ett bra tag och det hänger mycket ihop med rastlöshet och mina höga krav på mig själv.

När man börjar komma tillrätta med de sakerna så blir det lite lättare ibland.

Har även läst Therese Lindgrens bok ibland mår jag inte så bra och där tar hon upp tips man kan göra när man har ångest.
Som att rida ut stormen eller sysselsätta sig med något. Samt tänka att det här är inget farligt och ändra sin reaktion till ångesten.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-04-15 20:29:32

För en del funkar det märkligt att ta både antipsykotika och Ritalin. Testade quetiapin för sömn (den gav mig väldigt mkt ångest tyvärr) och den slog fullkomligt ut effekten av Ritalinet. Har svårt att fatta varför man ger motsatsmediciner.

Tror nog inte det finns någon typisk aspergervänlig medicin. Men att man nog ska vara medveten om att aspergare kan vara extremt medicinkänsliga. Behöver inte vara så men kan vara det, inte alls ovanligt. Och man kan reagera mindre också. Eller helt fel. Som Lergigan som tydligen kan användas som lugnande. Är ett antihistamin och av dem får jag ångest. Samtidigt som det finns mediciner som jag reagerar mer normalt på.

Om man har en annorlunda hjärna är det ju inte så konstigt om man inte reagerar som en NT men läkare verkar inte greppa detta vilket jag tycker är fantastiskt märkligt. Är iallafall glad att jag har fungerande mediciner, enda som jag fortfarande är sur på är att jag slutade tåla zolpidem, det är en stark trygghet för mig att veta att jag kommer att kunna somna om jag verkligen måste upp i tid en dag eller veta att jag kan vrida dygnet mer rätt om det blir alldeles avigt. Använder nu melatonin för det vilket tyvärr inte är idealiskt. Blir rätt trött dagen efter också.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-04-15 21:24:57

dd105 skrev:Finns det en lista på mediciner som funkar mest för folk med asperger? Jag har läst att den mest använda medicinerna är SSRI för oss. Vården frågar mig bara vad jag vill ha, och jag vet inte. Jag vill heller inte leva såhär.

Skrivit ner Voxra, samt ADHD mediciner. Får se om jag får något sånt.

Hur klarar ni som inte tar mediciner?


Autister är ofta väldigt svårmedicinerade. Man får testa sig fram om man väljer att "ge upp" och förlita sig på medicin.

Har du testat kosttillskott? Många blir faktiskt väldigt hjälpta av t.ex. magnesium och omega 3-tillskott. Även zink.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav dd105 » 2018-04-15 21:35:50

Smoyy skrev:
dd105 skrev:Finns det en lista på mediciner som funkar mest för folk med asperger? Jag har läst att den mest använda medicinerna är SSRI för oss. Vården frågar mig bara vad jag vill ha, och jag vet inte. Jag vill heller inte leva såhär.

Skrivit ner Voxra, samt ADHD mediciner. Får se om jag får något sånt.

Hur klarar ni som inte tar mediciner?


Autister är ofta väldigt svårmedicinerade. Man får testa sig fram om man väljer att "ge upp" och förlita sig på medicin.

Har du testat kosttillskott? Många blir faktiskt väldigt hjälpta av t.ex. magnesium och omega 3-tillskott. Även zink.


Ja. Jag tar vitD(den viktigaste tycker jag), b12 och omega3. Lite bättre mår man, men svåra symptom är lite grövre, så dom botar inget direkt.

Jag läste att adhd medicin inte kan skrivas ut till oss utan den diagnosen. Är det sant? Tänker fråga om det ändå. Autism är så bred, att man bör få medicin för alla våra symptom.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-04-15 23:07:33

dd105 skrev:
Smoyy skrev:
dd105 skrev:Finns det en lista på mediciner som funkar mest för folk med asperger? Jag har läst att den mest använda medicinerna är SSRI för oss. Vården frågar mig bara vad jag vill ha, och jag vet inte. Jag vill heller inte leva såhär.

Skrivit ner Voxra, samt ADHD mediciner. Får se om jag får något sånt.

Hur klarar ni som inte tar mediciner?


Autister är ofta väldigt svårmedicinerade. Man får testa sig fram om man väljer att "ge upp" och förlita sig på medicin.

Har du testat kosttillskott? Många blir faktiskt väldigt hjälpta av t.ex. magnesium och omega 3-tillskott. Även zink.


Ja. Jag tar vitD(den viktigaste tycker jag), b12 och omega3. Lite bättre mår man, men svåra symptom är lite grövre, så dom botar inget direkt.

Jag läste att adhd medicin inte kan skrivas ut till oss utan den diagnosen. Är det sant? Tänker fråga om det ändå. Autism är så bred, att man bör få medicin för alla våra symptom.


Ok. Av ren nyfikenhet, vilka doser vitamin d kör du? Testa magnesium, en mineral i princip varenda en har för lite av.

Stämmer att man inte kan få centralstimulantia utan en ADD/ADHD-diagnos. Vissa privatläkare vet jag däremot kan skriva ut om man har tur.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav dd105 » 2018-04-15 23:28:30

Smoyy skrev:
dd105 skrev:
Smoyy skrev:
Autister är ofta väldigt svårmedicinerade. Man får testa sig fram om man väljer att "ge upp" och förlita sig på medicin.

Har du testat kosttillskott? Många blir faktiskt väldigt hjälpta av t.ex. magnesium och omega 3-tillskott. Även zink.


Ja. Jag tar vitD(den viktigaste tycker jag), b12 och omega3. Lite bättre mår man, men svåra symptom är lite grövre, så dom botar inget direkt.

Jag läste att adhd medicin inte kan skrivas ut till oss utan den diagnosen. Är det sant? Tänker fråga om det ändå. Autism är så bred, att man bör få medicin för alla våra symptom.


Ok. Av ren nyfikenhet, vilka doser vitamin d kör du? Testa magnesium, en mineral i princip varenda en har för lite av.

Stämmer att man inte kan få centralstimulantia utan en ADD/ADHD-diagnos. Vissa privatläkare vet jag däremot kan skriva ut om man har tur.


4000ie vitamin D. Magnesium mår jag konstig av. Jag äter nötter, avokado, spenat, och bananer. Så bör få i mig lite sånt. Jag är inte så galet förtjust att ta en massa vitaminer. Har planer att bara ta dom varannan dag. Delvis för att spara pengar, men också så behövs det inte.

Om jag inte får ritalin eller andra ADHD medicin, så frågar jag om Voxra. Den klassas som antidepressiv, så alla får den.

Jag är rätt passiv av mig. En SSRI kommer bara göra mig segare. Synd att det inte finns fler alternativ än bara SSRI. Sömn medicin, och benzo ser jag bara som beroendeframkallande, och för starka.

ADHD medicin borde ges till oss med. Många med asperger har också koncentrationsproblem.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in