Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-09 17:25:03

Intressant tråd. Det där med en ”underdog” som plötsligt blir väldigt framgångsrik - eller åtminstone lycklig - är väl ett vanligt tema i Hollywood-filmer också?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-09 17:49:19

BellaBelle skrev:Intressant tråd. Det där med en ”underdog” som plötsligt blir väldigt framgångsrik - eller åtminstone lycklig - är väl ett vanligt tema i Hollywood-filmer också?

Nästan all dramaturgi för kommersiella filmer bygger på det konceptet. Underdog, igenkänning, framåtrörelse, konflikter och förhoppningsvis ett lyckligt slut.

Får själv dock mer ut av att lyssna på filmer.

Nästan alla Luc Bessons filmer är bra, Eric Serra heter kompositören.

T.ex. Leon eller Det stora blå.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-09 17:57:20

nomemorytoday skrev:
BellaBelle skrev:Intressant tråd. Det där med en ”underdog” som plötsligt blir väldigt framgångsrik - eller åtminstone lycklig - är väl ett vanligt tema i Hollywood-filmer också?

Nästan all dramaturgi för kommersiella filmer bygger på det konceptet. Underdog, igenkänning, framåtrörelse, konflikter och förhoppningsvis ett lyckligt slut.

Får själv dock mer ut av att lyssna på filmer.

Nästan alla Luc Bessons filmer är bra, Eric Serra heter kompositören.

T.ex. Leon eller Det stora blå.


Tack för tipsen! :)

Finns det någon film med en ”Asperger-underdog” där tillvaron vänder till det bättre från hopplöst utgångsläge? :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-09 18:05:44

BellaBelle skrev:
nomemorytoday skrev:
BellaBelle skrev:Intressant tråd. Det där med en ”underdog” som plötsligt blir väldigt framgångsrik - eller åtminstone lycklig - är väl ett vanligt tema i Hollywood-filmer också?

Nästan all dramaturgi för kommersiella filmer bygger på det konceptet. Underdog, igenkänning, framåtrörelse, konflikter och förhoppningsvis ett lyckligt slut.

Får själv dock mer ut av att lyssna på filmer.

Nästan alla Luc Bessons filmer är bra, Eric Serra heter kompositören.

T.ex. Leon eller Det stora blå.


Tack för tipsen! :)

Finns det någon film med en ”Asperger-underdog” där tillvaron vänder till det bättre från hopplöst utgångsläge? :)


Jag trivs ofta för mycket i musiken för att vara en god tittare. Möjligt att huvudkaraktären i Det stora blå, i filmen, hade aspergerdrag. Och att han utifrån sitt/karaktärens perspektiv, vände sitt liv till det bättre.

Om du hittar en film som du beskriver, och som har skön musik får du gärna pma.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav Flia » 2018-04-12 14:16:35

Venlafaxin räddade mig. Av den mår jag bra.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-04-13 2:46:16

Titus skrev:
Men
Däremot; Vården vågar inte skriva ut bensodiazepiner till nya pat. som är lämpade för ångest. De skriver ut Sobril (oxazepam) och Stesolod (diazepam) vilka har effekt efter 120 respektive 90 minuter ungefär.

Oxazepam (Sobril) och diazepam (Stesolid) fungerar som muskelavslappnande, ihållande obehagskänslor, och droguttrappning. Inget för ångest.t.


Jag håller inte med. De gånger jag har tagit sobril vid behov har de verkat efter 45-60 minuter, ibland fortare, och gjorde att jag kunde stanna kvar och uthärda situationer som jag annars inte hade kunnat hantera på grund av ångest. Problemet har varit att beräkna hur stark effekten skulle bli och hur länge den skulle hålla i sig. För ihållande obehagskänslor funkar de inte eftersom de är för korttidsverkande och man får en rebound-effekt så snart de går ur kroppen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav RSD555 » 2018-04-13 4:10:36

Jag blir lycklig när jag förstår något nytt om mig själv och andra. Brukar kännas väldigt hopplöst och ångestfyllt precis före det vänder.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav Maggi » 2018-04-13 7:20:55

RSD555 skrev:Jag blir lycklig när jag förstår något nytt om mig själv och andra. Brukar kännas väldigt hopplöst och ångestfyllt precis före det vänder.

Ja!! Tänkte faktiskt nåt liknande inatt! Som födslovåndor!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav RSD555 » 2018-04-13 7:40:52

Maggi skrev:
RSD555 skrev:Jag blir lycklig när jag förstår något nytt om mig själv och andra. Brukar kännas väldigt hopplöst och ångestfyllt precis före det vänder.

Ja!! Tänkte faktiskt nåt liknande inatt! Som födslovåndor!


Precis!! :-)154
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-13 12:49:46

RSD555 skrev:Jag blir lycklig när jag förstår något nytt om mig själv och andra. Brukar kännas väldigt hopplöst och ångestfyllt precis före det vänder.


Fint skrivet! :)

Även om jag för min del kan bli olycklig av sådan förståelse också. :?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Något fall där det har vänt från hopplöshet till lycka?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-13 12:55:54

Bjäbbmonstret skrev:
Titus skrev:
Men
Däremot; Vården vågar inte skriva ut bensodiazepiner till nya pat. som är lämpade för ångest. De skriver ut Sobril (oxazepam) och Stesolod (diazepam) vilka har effekt efter 120 respektive 90 minuter ungefär.

Oxazepam (Sobril) och diazepam (Stesolid) fungerar som muskelavslappnande, ihållande obehagskänslor, och droguttrappning. Inget för ångest.t.


Jag håller inte med. De gånger jag har tagit sobril vid behov har de verkat efter 45-60 minuter, ibland fortare, och gjorde att jag kunde stanna kvar och uthärda situationer som jag annars inte hade kunnat hantera på grund av ångest. Problemet har varit att beräkna hur stark effekten skulle bli och hur länge den skulle hålla i sig. För ihållande obehagskänslor funkar de inte eftersom de är för korttidsverkande och man får en rebound-effekt så snart de går ur kroppen.


Har också haft nytta av Sobril och heller inte upplevt någon tillvänjning. MEN läkare på ”mitt psyk” skriver inte längre ut sobril på grund av att man enligt dem väldigt lätt blir beroende av dem. Så de skriver alltså inte ens ut Sobril. Enligt den info JAG har fått i alla fall. De skriver ut Atarax som jag inte tycker hjälper och som jag bara blir trött och ”konstig” av.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in