Socialt självmord (Social suicide).

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Fabela » 2018-03-29 15:37:36

Linsen skrev:Egentligen så bryr sig nog de flesta om vad andra tycker/följer sociala normer. Att duscha med moderna mått mätt kan anses vara en sådan företeelse. Ur dermatologisk synvinkel är det inte nödvändigt eller ens önskvärt att duscha varje dag, eller 3ggr i veckan men man gör det för att passa in.

Nu tror jag att aspergare överlag inte har samma driv för "att vilja passa in", men är ganska säker på att majoriteten aspergare inte går runt och luktar svett.
Så ser väl jag det också: de flesta följer normen till en viss nivå iaf, så att man får vara ifred t.ex. när man är ute bland folk och uträttar sina ärenden. Annars blir livet jättejobbigt för en.

Det finns ju grader i det, precis som i allt annat. Majoriteten av folk är ju inga modelejon utan helt vanliga svensson, och klarar sig utmärkt med det.


En annan sak jag funderar på är hjärnans belöningssystem. Det borde väl också spela in?
Att ha märkesprylar är en väg till "instant reward" - om det är såna människors gillande man är ute efter, vill säga.
Att t.ex. plugga sig till avundsvärda betyg kräver nåt helt annat av en.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Vildsvin » 2018-03-29 16:09:32

Dagobert skrev:I hela barndomen blev jag själv av föräldrarna itutad idealistiska och verklighetsfrämmande idéer om att man får vara sig själv och göra som man vill och bli respekterad för det. Så jag levde efter de idealen och kunde inte förstå varför jag blev utstött.

I viss mån fortsatte jag så i 40 år. Med min asperger kunde jag inte iaktta och ta efter andra.

Nu när det är för sent vet jag att jag med små medel hade kunnat få ett bättre liv.
Det är visserligen vanligt att man som aspergare missar viktiga kunskaper om hur man fungerar i samhället. Men det är knappast som att man hade blivit botad från AS om man haft en bättre uppfostran.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav blitzen » 2018-03-29 16:10:32

Jag sticker redan ut till sättet så försöker åtminstone klä mig propert och inte iögonfallande på något sätt. Men att köpa nya kläder ständigt och hela tiden följa senaste modet tycker jag bara är löjligt och fåfängt. Jeans och t-shirt är sjysst. Handlar också i princip uteslutande på second hand. Apropå duschande folk är överdrivna där. Minns i skolan ve den stackare som fuskade med duschen efter gympan! Var det så hos er med? Tänkte alltid herregud varför denna duschhysteri stackaren kanske vill duscha hemma i stället? Så länge man inte luktar så(?) I omklädningsrummet var det hård stämning och jargong minns jag, inget jag såg fram emot det minsta.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Re: Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav tahlia » 2018-03-29 16:22:46

Dagobert skrev:
I hela barndomen blev jag själv av föräldrarna itutad idealistiska och verklighetsfrämmande idéer om att man får vara sig själv och göra som man vill och bli respekterad för det. Så jag levde efter de idealen och kunde inte förstå varför jag blev utstött.

I viss mån fortsatte jag så i 40 år. Med min asperger kunde jag inte iaktta och ta efter andra.

Nu när det är för sent vet jag att jag med små medel hade kunnat få ett bättre liv.


En fråga; vad skulle "små medel" innefatta? Som du beskriver det får jag intrycket att du känner att du hade kunnat få ett bättre liv genom att låtsas vara någon du inte är men har svårt att tro att det är vad du menar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav nallen » 2018-03-29 19:59:14

kiddie skrev:Om den är långsam är det ju för att man uppdaterat till sista fungerande OS istället för stannat vid det som var innan.

Att köra något, vad som helst, anslutet till internet utan att ha samtliga släppta säkerhetspatchar installerade är direkt oansvarigt.
Att sen leverantörerna medvetet slöar ner saker för varje uppdatering är ett annat problem som i praktiken gör att två generationer gamla telefoner är oanvändbara.

EDIT: att "stanna vid det som det var innan" innebär att man så gott som säkert är blir hackad och använd i nåt bot-nät för att ställa till det för andra.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav kiddie » 2018-03-31 3:36:41

Vildsvin skrev:Men systemkraven för viktiga appar höjs hela tiden. Efter ett par år går det inte längre att logga in sig på banken eller köpa biljetter till kollektivtrafiken.


Sanningen är att ganska många av de sk viktiga apparna funkar på rätt gamla telefoner. Det är mer moderna spelappar som inte funkar.

Det jag dock stör mig mest på är att folk springer ut och köper senaste smartphonen så fort den kommer. Har varit med om att ungar slagit sönder sin telefon för att påstå att det var en olycka för att mamma och pappa ska köpa senaste modellen. Snacka om hets!

Vad gäller det som Nallen talar om att t ex äldre datorer kan bli drönare, inte om man har datakunskap. Du kan inte ha trafik in och ut utan öppna portar. Plus att en riktigt gammal dator inte skulle orka vara drönare, den skulle slöa ner till noll hastighet. Dessutom känns det ju oansvarigt öht att använda Windows, särskilt Windows 10.

Nä asså, ungarna kan få en telefon att ringa med. Är så himla trött på att mamma och pappa tar lån på ungarnas telefon och inte hinner betala av förrän telefonen ska bytas ut och det anses helt normalt för en telefon kan man inte leva utan. Man måste ju även kunna svara mamma när hon ringer under lektionstid och sedan måste man ju kunna googla under proven så man kan få rätt svar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Selma » 2018-03-31 10:19:05

kiddie skrev:Tyvärr är det inte bara socialt känsliga tonåringar som är sådana. När man blir tonåring slår automatiskt ett program in då man blir mycket känsligare för hur gruppen mår och vad folk tycker.

Inget jag känner igen från min tonårstid. Jag trodde att dagens ungdomar hade ännu större mod att gå emot strömmen.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Furienna » 2018-03-31 10:29:16

Selma skrev:
kiddie skrev:Tyvärr är det inte bara socialt känsliga tonåringar som är sådana. När man blir tonåring slår automatiskt ett program in då man blir mycket känsligare för hur gruppen mår och vad folk tycker.

Inget jag känner igen från min tonårstid. Jag trodde att dagens ungdomar hade ännu större mod att gå emot strömmen.

Jo, för min del tyckte jag till och med om att vara annorlunda. Men jag vet också att de flesta är helt tvärtom.
Senast redigerad av Furienna 2018-03-31 10:36:41, redigerad totalt 3 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in